28.2.21
Ο άνθρωπος φαίνεται στον κίνδυνο
25.2.21
Η αίσθηση της παρουσίας του Θεού
Όταν με τη λογική δεν υπάρχουν περιθώρια αισιοδοξίας, ο χριστιανός υπερβαίνει τα κάθε είδους εμπόδια , υπό την προϋπόθεση ότι δε λυπεί τον Ιησού με τις πράξεις του. Με την προϋπόθεση αυτή βλέπει τον Κύριο να τον στηρίζει για να μην κλονιστεί. Έχει αυτό που λέγεται «θεϊκή παρρησία» ή «αίσθηση της παρουσίας του Θεού» έχουμε δηλαδή το θάρρος να καταφεύγουμε στο Θεό και να πιστεύουμε ότι ο Θεός θα μας βοηθήσει. Ζητείτε και πιστεύετε ότι λαμβάνετε και θα λάβετε. Αιτείτε και δοθήσεται υμίν, κρούετε και ανοιγήσεται, υπό την προϋπόθεση ότι πιστεύουμε. Δεν έχουμε θεϊκή παρρησία ούτε αίσθηση της παρουσίας του Θεού, χωρίς πίστη στο Θεό.
Στην επίθεση του τρόμου αμυνόμαστε με την αίσθηση της παρουσίας του Θεού. Πρέπει να έχουμε μέσα μας το Θεό για να έχουμε την αίσθηση της παρουσίας Του. Στην ιταμότητα του επιτιθεμένου πρέπει να αντιτάξουμε τον θείο έρωτα, όπως έκαναν οι Τρεις Παίδες εν τη καμίνω. Λέει ο ύμνος
«Ιταμώ πυρί τε και θυμώ, θείος έρως
αντιταττόμενος».
(Στην προκλητική αναίδεια του τυράννου και στη φωτιά, αντιτάσσοντας τον
θείο έρωτα).
Όταν αντιμετωπίζουμε τον τρόμο, να επικαλούμαστε τη θεία βοήθεια.
«Ότι
τοiς αγγέλοiς αυτού εντελείται περί σου,
του διαφυλάξαι σε εν
πάσαις ταις οδοίς σου.
Επί χειρών αρούσι σε,
μήποτε προσκόψης επί
λίθον τον πόδα σου» Ψαλμός 90ός
Οι
αρχαίοι, σύμφωνα με την μυθολογία τους, όταν αντιμετώπιζαν τον τρόμο, δεν
κοίταζαν τον τρόμο κατά πρόσωπο, για να μην τους ακινητοποιήσει. Σαν τον Περσέα
που κοιτάζοντας την Μέδουσα μέσα στον καθρέφτη, της έκοψε το κεφάλι.
Ο
καθρέφτης είναι ένα σύμβολο της δύναμης που δεν γνωρίζει ο εχθρός. Η δύναμή μας
είναι η ελπίδα μας και η πίστη μας στο Χριστό. Έχουμε ένα θησαυρό μέσα μας,
λέει ο Απόστολος Παύλος, κρυμμένο μέσα σε οστράκινα σκεύη. Στον τρόμο
επικαλούμαστε το Χριστό
24.2.21
Η αρχή ενός δοκιμίου
Οι δυσκολίες της ζωής με αναγκάζουν να σκεφτώ, γιατί υπάρχω. Είναι η ύπαρξή μου οντότητα που μένει αιώνια ή είναι η φθορά και το εφήμερο του αθεϊσμού; Σύμφωνα με τον αθεϊσμό ο άνθρωπος είναι «ον προς θάνατον», υπάρχει ,δηλαδή, για να πεθάνει. Η σκέψη μου για το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης, με οδηγεί στην πίστη στην ύπαρξη του Θεού και στην αιώνια ζωή. Νιώθω την ανάγκη να στηρίζω την ύπαρξή μου σε κάτι που δεν είναι η φθορά και το εφήμερο, σε κάτι που είναι αιώνιο και για το οποίο αξίζει να ζω.
18.2.21
ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΑΜΑΡΤΩΛΟΤΗΤΑ
Είναι άλλο να γνωρίζουμε τις αμαρτίες μας και άλλο να μην τις γνωρίζουμε. Όταν γνωρίζουμε τις αμαρτίες μας, πιστεύουμε στο Θεό και προσπαθούμε να μην αμαρτάνουμε. Όταν δεν τις γνωρίζουμε δεν πιστεόυμε στο Θεό και δεν προσπαθούμε να μην αμαρτάνουμε.
16.2.21
ΔΥΟ ΕΙΔΗ ΖΩΗΣ
13.2.21
Το νόημα της ζωής σ' έναν άθεο κόσμο και η αποδόμηση της ελληνικής κοινωνίας
Το νόημα
της ζωής ‘σ έναν άθεο κόσμο
Εκεί εντοπίζεται το πρόβλημα ενός κόσμου που ζει χωρίς Θεό, στις νομικές συνέπειες και όχι στο νόημα της ζωής. Για ποιους λόγους αξίζει να ζει κανείς θα αποφασίζουν κάθε φορά οι ψυχολόγοι, οι δικηγόροι και τα δικαστήρια! Τα δικαστήρια θα καλούνται να αποφασίσουν για ποιους λόγους αξίζει να ζει κανείς και για ποιους δεν αξίζει.
Πολλοί δικηγόροι και δικαστές σήμερα πιστεύουν ότι δεν αξίζει να ζει κανείς αν δεν έχει λεφτά. Αν μια κοινωνία λατρεύει το χρήμα, γιατί να μη σκοτώνει τους φτωχούς ανθρώπους; Στην πραγματικότητα αυτό κάνει, αλλά στα κρυφά. Το μεγαλύτερο φόρο αίματος τον πληρώνουν οι φτωχοί, οι αγράμματοι, οι έγχρωμοι, αυτοί που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα.
Η «θάλασσα μέσα μου» είναι μια ταινία με ψυχολογικό περιεχόμενο. Θέτει το ερώτημα αν ο άνθρωπος που θέλει να πεθάνει είναι συνειδητός ή είναι δέσμιος του ασυνείδητου, αν η επιθυμία του θανάτου είναι συνειδητή ή ασυνείδητη. Αναρωτιέται ο θεατής που δεν έχει προκαταλήψεις, αν είναι πράγματι ελεύθερη η απόφαση που λαμβάνει κανείς ευρισκόμενος σε κατάσταση απόγνωσης;
Τον τελευταίο καιρό έρχεται στο προσκήνιο ολοένα και πιο συχνά το θέμα της νομιμοποίησης της ευθανασίας. Καθόλου παράξενο σ' ένα κόσμο, σαν τον Δυτικό, όπου η έλλειψη του νοήματος της ζωής, ο φόβος, η αβεβαιότητα, η αποξένωση και η απόγνωση είναι οι συνέπειες της αλαζονείας και της υποκρισίας του. Ο κόσμος αυτός αντί να βοηθήσει τα θύματά του να βρουν ένα νόημα στη ζωή τους, τα βοηθάει να πεθάνουν. Τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη πενταπλασιάστηκε (!) ο αριθμός των αυτοκτονιών των νέων.
«Είθε να δουν πάντα τα πέρατα της γης το σωτήριον τον θεού ημών». Θα μπούμε στο νόημα του στίχου, αν ως «γη» εννοήσουμε τον άνθρωπο, που υποδηλώνει.
«Ο οφθαλμός είναι το φως του σώματος. Αν ο οφθαλμός είναι σκοτεινός, όλο το σώμα είναι σκοτεινό», λέει το Ευαγγέλιο.
Η αποδόμηση της ελληνικής κοινωνίας
Η λέξη αποδόμηση είναι από την αρχιτεκτονική τέχνη και επιστήμη. Είναι άραγε ένας ευφημισμός για το "γκρέμισμα". Στην αποδόμηση της κοινωνίας είναι "γκρέμισμα" της κοινωνίας; Ουσιαστικά είναι, αλλά ο τρόπος διαφέρει. Δεν γκρεμίζεται όλο το οικοδόμημα. Αφήνεται να καταπέσει από μόνο του, για να μην ευθύνονται οι "κατεδαφιστές".
Πώς αφήνεται να καταπέσει; Αφαιρούνται ένα -ενα τα στηρίγματα, αυτά που φέρουν το βάρος του οικοδομήματος και τα οποία διαρκούν. Αφαιρούνται οι "δομές". Τα άλλα στοιχεία δεν είναι δομές, κι αν αφαιρεθούν δεν κινδυνεύει το οικοδόμημα.
Έτσι οι κατεδαφιστές είναι κρυφοί, όπως είναι η υγρασία, που διαβρώνει τα θεμέλια του οικοδομήματος.
Τί κάνουν δηλαδή αυτοί που αποδομούν την κοινωνία; Εξευτελίζουν τις αξίες που διαρκούν και τις αντικαθιστούν με "αξίες" που δεν διαρκούν.
Εξευτελίζουν την πίστη στο Χριστό και την υποκαθιστούν με την πίστη στο "Κόμμα". Δεν την καταδιώκουν φανερά, για να μην αντισταθεί, αλλά την υποκαθιστούν με τον τρόπο της αποδόμησης ενός οικοδομήματος. Την διαβρώνουν στις δομές της.
Αντικαθιστούν την Αλήθεια, την Οδό και τη Ζώή με την αλήθεια του Κόμματος που την προσαρμόζει κάθε φορά στις περιστάσεις. Το Κόμμα κάνει αυτοκριτική και μερικές εκκαθαρίσεις αυτών που έπεσαν στην δυσμένεια και δίνει τη γραμμή, που θα ακολουθήσει η ζωή για όσα χρόνια κρίνει το ίδιο.
Δυο πολιτισμοί συγκρούονται. Ο πολιτισμός που στηρίζεται στην Αλήθεια του Χριστού και ο πολιτισμός που στηρίζεται στις οργανώσεις. Οι οργανώσεις σκοτώνουν την αθωότητα και επιβάλλουν την εξουσία τους δήθεν χάριν του λαού, ενώ η αλήθεια είναι ότι θυσιάζουν τον αθώο για να στηρίξουν την εξουσία τους. "Συμφέρει δήθεν να χαθεί ένας άνθρωπος, για να σωθεί ο λαός; (ποιός θα είναι στη θέση του θύματος κάθε φορά;, Ο Χριστός κατήργησε τις θυσίες).
11.2.21
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΔΕΙΠΝΟ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΟΛΗΣ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΟΙ ΠΟΛΛΟΙ ΚΛΗΤΟΙ;
"Στόμα ταπεινών μελετά σοφίαν," Παρ.11:2
10.2.21
ΝΑ ΜΗΝ ΕΜΠΟΔΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ) ΝΑ ΜΑΣ ΦΥΛΑΕΙ
9.2.21
TO ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ ΤΟ ΑΙΣΘΗΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ
Το μοντέρνο καταστρέφει το αισθητικό κριτήριο του ανθρώπου. Το μοντέρνο ούτε το ίδιο έχει γούστο ούτε το γούστο των άλλων αφήνει ανέγγιχτο. Ας κάνουμε μια δοκιμή: Όταν βλέπουμε μασκοφόρους στο δρόμο εξεγείρεται το γούστο μας ή αδρανεί. Αν αδρανεί, αυτό σημαίνει ότι το γούστο μας είναι νεκρό ή βρίσκεται σε λήθαργο.
Όταν ήρθαν οι Ελληνοαμερικάνοι στην
Ελλάδα, γελούσαμε με το ντύσιμό τους (παρδαλές φαρδιές γραβάτες, παντελόνια σαν
πυτζάμες, υποδήματα άσπρα το χειμώνα), που ακόμα και στον ύπνο μας θα ντρεπόμαστε
να φορέσουμε τα ρούχα αυτά.
Πού κατέληξε η καταστροφή του αισθητικού
κριτηρίου των Ελλήνων; Κατέληξε στο γελοίο, που δεν περιορίστηκε στο χώρο της
αισθητικής, αλλά επεκτάθηκε σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής, ακόμα και στην ίδια
τη δημοκρατία.
Οι Έλληνες ως αισθητικός λαός, θα
δεχθούν τα πάντα, εκτός από αυτό που δεν είναι ωραίο! Θα σου πουν «αυτό δεν
είναι ωραίο», που σημαίνει ότι δεν το δέχονται με τίποτε! Με την επέλαση του
μοντέρνου, δεν είναι πια βέβαιο ότι εξακολουθούν με την ίδια δύναμη οι Έλληνες αγαπούν
το ωραίο
Οι Έλληνες που αγαπούν τον Θεάνθρωπο
Ιησού, ως τον κάλλιστον των ανθρώπων. Που ακόμα και τους ευρισκόμενους στην
Κόλαση, τους παρουσιάζουν στις αγιογραφίες ευπρεπισμένους. .
Αγαπώ τη Θεία Λειτουργία, την ύψιστη αυτή μορφή της αισθητικής. Αγαπώ τη
στιγμή, που ο ιερέας εκφωνεί τη λέξη, "Δύναμις". Είναι μια ευχή στο
΄΄Αγιο Πνεύμα", να μας δίνει δύναμη στο ωραίο, στο αληθινό και στο ηθικό.
Αν χάσουμε το ηθικό μας χάνουμε τα πάντα.
8.2.21
¨ΔΟΣ ΑΙΜΑ, ΛΑΒΕ ΠΝΕΥΜΑ'"
7.2.21
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΕΛΙΑ ΚΑΖΑΝ, ΤΟ ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
5.2.21
Η ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ
Η πίστη και οι νόμοι της φύσεως
Η
πίστη και οι νόμοι της φύσεως διαφέρουν μεταξύ τους. Η πίστη είναι
πνευματική. Οι φυσικοί νόμοι είναι υλικοί. Το ίδιο διαφέρει ο πνευματικός
άνθρωπος από τον φυσικό ή βιολογικό όπως λέγεται, άνθρωπο. Έγινε ο μεν πρώτος
Αδαμ, λέει η Γραφή, ως ψυχή ζώσα. Και
έγινε ο δεύτερος Αδάμ, ο Χριστός , εις πνεύμα ζωοποιόν, πνεύμα που δίνει ζωή.
Εκείνο που προέχει στον φυσικό άνθρωπο είναι οι φυσικές ανάγκες και .εκείνο που προέχει στον πνευματικό
άνθρωπο , είναι η πνευματική του αναγέννηση και η ένωση με το Θεό.
Η πίστη είναι σαν την γιορτή, μέρα ξεχωριστή, στην οποία το κάθε
πράγμα είναι μοναδικό, και έχει τη δική
του σημασία. Ενώ οι φυσικοί νόμοι επαναλαμβάνονται σαν μηχανή. Η φυσική ζωή
είναι μηχανιστική. Ο φυσικός άνθρωπος ζει μηχανιστικά. Όλα είναι ανάγκες. Τα
πάντα είναι ίδια κι όμοια σαν τα κεριά του Καβάφη. Έτσι που κάνουν την κάθε
μέρα να μην διαφέρει από την άλλη. Ο πνευματικός άνθρωπος είναι ο καινούριος άνθρωπος , αναγεννημένος
εκ πνεύματος , με την πίστη στην Ανάσταση του Χριστού και στην δική του
ανάσταση, με τη γενική ανάσταση των σωμάτων. Το σώμα του δεν θα χαθεί για
πάντα. Το σώμα του θα λάβει νέα, άφθαρτη υπόσταση, θα γίνει νέο είδος κοντά στο
Θεό. «Εν τη οικία του πατρός μου πολλαί μοναί εισί» (Στην οικία του πατρός μου,
υπάρχουν πολλές κατοικίες (σώματα).
Γνωρίζομε καλά τη
διαφορά ανάμεσα στη συνηθισμένη ημέρα και
στη γιορτή. Η γιορτή είναι τελετουργική και ο άνθρωπος της γιορτής είναι
τελετουργικός. Στη δουλειά μας φοράμε τα ρούχα της δουλειάς. Αλλιώς νιώθουμε
και αλλιώς εκφραζόμαστε στις διαφορετικές εκφάνσεις της ζωής. Δεν θα πάει μια γυναίκα, στη λαΪκή αγορά, να αγοράσει πατάτες και ντομάτες , φορώντας
την ακριβή της γούνα , αν δεν θέλει να
γελάσει ο κόσμος μαζί της. Ή δεν θα πάει
ο καλεσμένος σε γάμο και σε γιορτή, με
τα ρούχα της δουλειάς, αν δεν θέλει να τον διώξουν, για την προσβολή του.
Η διαφορά στη
συνείδηση του ανθρώπου ισχύει και στη φύση και στους φυσικούς νόμους. Η Φύση
συστενάζει και συνωδίνει με τον άνθρωπο, λέει η Γραφή. "Οίδαμεν γαρ ότι
πάσα η κτίσις συστενάζει και συνωδίνει άχρι του νυν" (ξέρουμε καλά ότι ως
τώρα όλη η κτίση στενάζει και κραυγάζει από πόνο σαν την ετοιμόγεννη
γυναίκα).Και δεν στενάζει μόνο η φύση, αλλά και εμείς στενάζουμε γιατί
λαχταρούμε να γίνουμε παιδιά του Θεού και να γλυτώσει το σώμα μας από τη φθορά
Στη Γραφή βλέπουμε τη διαφορά ανάμεσα στον πνευματικό άνθρωπο και στον
φυσικό, και τη διαφορά ανάμεσα στους
πνευματικούς και στους φυσικούς νόμους. Γράφει στην επιστολή του προς τους
Ρωμαίους ο Απόστολος Παύλος, παραθέτουμε τα λόγια του, σε ερμηνευτική απόδοση:
"Γιατί, αν ζείτε σύμφωνα με τις
επιθυμίες του φυσικού ανθρώπου, σας περιμένει βέβαιος θάνατος. Αν όμως
νεκρώνετε τις αμαρτωλές επιθυμίες σας με τη βοήθεια του Πνεύματος, θα ζήσετε.
Πραγματικά όσοι καθοδηγούνται από το Πνεύμα του Θεού, αυτοί είναι παιδιά του
Θεού. Γιατί το πνεύμα που σας έδωσε ο Θεός δεν εμπνέει φόβο για το Θεό ούτε
κάνει τους ανθρώπους δούλους, αλλά παιδιά του Θεού."
Χωρίς αγάπη δε γίνεται . Δεν ισοπεδώνονται όλα, εννοώ στην
τελετουργία, ώστε να μη διαφέρει η ιερουργία από την καθημερινή ρουτίνα, χωρίς
οι συμμετέχοντες σ' αυτήν την φθορά , να στερηθούμε και την θεραπευτική της
δύναμη. Δεν μετέχουμε ως άξιοι, όπως γίνεται στις εκδηλώσεις της
καθημερινότητας, αλλά ως "τραυματισμένοι και δεόμενοι ελέους".
Γνωρίζουμε τη δύναμη των ιερών εικόνων και της ιερουργίας, από την προσωπική
μας πείρα. Βέβαια όσο ζητάμε από την εκκλησία και δεν πιστεύουμε, δεν
λαμβάνουμε. Ζητείτε και πιστεύετε ότι λαμβάνετε, λέει ο Κύριος μας Ιησούς
Χριστός!
4.2.21
Είναι δύσκολο να ζεις με την υπερηφάνεια
Το πρωί κρατούσα ένα βάζο στα χέρια μου και πέρασε απ' το νου μου μια σκέψη υπερηφάνειας. Το βάζο γλίστρησε απ' τα χέρια μου και έσπασε στο δάπεδο. Στο νου μου ήρθε η φράση του Αποστόλου Παύλου, "Η αγάπη ου ζητεί τα εαυτής", από τον ύμνο του στην αγάπη. Η αγάπη δε ζητεί το δικό της.
3.2.21
ΜΑΡΤΥΡΕΣ
Οι μάρτυρες δέχονται το μαρτύριο, ενώ μπορούν να το αποφύγουν. Δέχονται να μαρτυρήσουν υπέρ της αλήθειας, για τους επερχομένους,.
2.2.21
ΤΟ Πείραμα της υποταγής
"Αγρυπνείτε δεόμενοι εν παντί", λέει ο Κύριος. Η Εντολή αυτή του Χριστού είναι μαζί και προφητεία , η οποία επαληθεύεται στην εποχή μας, διότι έχουμε απτές αποδείξεις ότι ο εφησυχασμός του σημερινού ανθρώπου, μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο.
ΤΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ ΚΑΙ Η ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ!
Τα περιστέρια έχουν διαφορετικούς στόχους: Τα θηλυκά έχουν στόχο την τροφή. Τα αρσενικά έχουν κύριο μέλημά τους τη συνεύρεσή τους με τα θηλυκά και παρεπιμπτόντως ασχολούνται με την εξεύρεση της τροφής.
1.2.21
Η άρχουσα τάξη και ο λαός
Όταν η άρχουσα τάξη σφάλει, τα σφάλματά της τα πληρώνει, δυστυχώς και ο φτωχός λαός! Παράδειγμα ο λαός των Ισραηλιτών. Γράφει το Λεξικό:
"Οι Ισραηλίται, ήτοι το βασίλειον των δέκα φυλών, άμα τω χωρισμώ αυτών την ειδωλολατρείαν ασπασάμενοι, και την αθεϊαν καλλιεργήσαντες, τάχιστα περιήλθον νεις διαφθοράν ηθών και εκ ταύτης εις εθνικήν παραλυσίαν. Διά ταύτα ειμωρήθησαν πρώτα μεν δια ξίφους, δεύτερον δια λιμού και άλλων κακών, και τρίτον, επανειλλημμένως εξκελεγχθέντες, και έτι μάλλον σκληρύνατες τους τραχήλους αυτών, τέλειον κατεστρα΄φησαν άνευ ελπίδος σωτηρίας. Διακοσια πενήντα τέσσερα έτη διήρκεσεν η βασιλεία του Ισραήλ , 975-721 π.Χ. (..) Αιχμαλωτισθέντες ουδέποτε επανήλθον, ουδ' απετέλεσαν ίδιον έθνος." (Γ.Κωνσταντίνου, Λεξικόν |Αγίων Γραφών, σ.482)
Τί μας λέει η ιστορία αυτή του αρχαίου Ισραήλ; Αν είχε τη δύναμη ο φτωχός λαός, αν υπήρχε αληθινή δημοκρατία, έπρεπε να αφήσει την άρχουσα τάξη να ακολουθήσει τις επικίνδυνες λατρείες της και να μείνει πιστός στον αληθινό Θεό. , αντί να την ακολουθεί και να την μιμείται.
Διαβάζοντας την ιστορία αυτή, σκέφτομαι μήπως και οι σημερινοί Έλληνες, μιμούμενοι την άρχουσα τάξη στην αθεϊα της παραδοθούμε σε βάρβαρο λαό, για να κλάψουμε πικρά, που δεν μας άρεσε ο Χριστός! Μόσχος Λαγκουβάρδος
Οι αδαείς δεν γνωρίζουν τη χάρη του Θεού
Οι αδαείς δεν γνωρίζουν τη χάρη του Θεού. Δεν γνωρίζουν το Άγιο Πνεύμα και τα δώρα Του. Αγνοούν την ελευθερία. Μιλούν για δικαιοσύνη και ειρήνη, αλλά δεν έχουν ποτέ πνευματική εμπειρία. Οι αδαείς είναι οι κρύψαντες το τάλαντον της παραβολής. Εις μάτην εδέξαντο την χάρη του Θεού, λέει η Γραφή.
Η παραβολή του Ιησού γι΄ αυτόν που έκρυψε στη γη, το τάλαντο που του δόθηκε, μιλάει γι’ αυτούς που δεν πιστεύουν στη χάρη του Θεού. Αγνοούν το Πνεύμα του Θεού και τα δώρα Του. Δεν έχουν εμπειρία της δικαιοσύνης και της ειρήνης και της πνευματικής χαράς. Και ποια είναι η κατάληξή τους; Εκβάλλονται εις το εξωτερικό σκοτάδι. Εκεί που είναι «ο κλαυθμός και ο βρυγμός των οδόντων».
Πρέπει να ‘ μαστε δεκτικοί κάθε στιγμή. «Το Πνεύμα φυσάει εκεί όπου το δέχονται…Η πιο βαθιά αρχή του ανθρώπου, είναι ο καλόδεχτος άγγελος.» (William James, Παραλλαγές της θρησκευτικής εμπειρίας, Εκδόσεις Printa). Σ’ αυτόν που θα δεχθεί τη χάρη, η χάρη θα αυξάνει και θα πορεύεται από δύναμη σε δύναμη. Αυτός που δεν έχει τη χάρη του Θεού, θα χάσει και τους ψεύτικους θεούς που έχει.
Μόσχος Λαγκουβάρδος