ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ο ΕΚ ΤΣΑΡΙΤΣΑΝΗΣ
Μόσχου Εμμ. Λαγκουβάρδου
Χαίρεις Κωνσταντίνε εκ Τσαριτσάνης
Τη χαρά του Επιμενίδη ζήλεψες
Του καθαρισμού της πόλης
Φίλε Θανάση, θα χαρείς όταν διαβάσεις τις λίγες αυτές γραμμές για τον Κωνσταντίνο τον εκ Τσαριτσάνης φίλο μου ! Ο Κώστας, όπως τον φωνάζουν οι φίλοι του και οι δικοί του , έχει σαν χαρακτήρας αυτό που αγαπάς περισσότερο: την ωριμότητα και την ευθύνη για οτιδήποτε είναι στη δύναμή του.
Ο Κώστας θεωρεί την ομορφιά ακτινοβολία της καθαρότητας και της τάξης.
Από τα αρχαία χρόνια οι Έλληνες πίστευαν ότι η ομορφιά , με τον τρόπο που την εννοούσαν ήταν η πιο μεγάλη αλήθεια. Τη βαθιά αυτή έννοια της ομορφιάς που ενώνει το ανθρώπινο και το θείο εγκολπώθηκε ο Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός. Ο Ελληνισμός διατηρεί μέσα στην καρδιά του την αγάπη του Θεού για την ομορφιά και λιγότερο για τη σοφία και τη δύναμη!
Σπάνια ν’ ακούσεις τον Κώστα να παραπονιέται για την ακαταστασία και την εγκατάλειψη γύρω του. Αντί να χάνει τον καιρό του με την οργή και τα παράπονα κάνει ό,τι μπορεί για να βάλει μια τάξη στη ζωή του και στα πράγματα γύρω του. Δεν υποβαθμίζει τον εαυτό του με τη μάταιη σκέψη ότι μόνος του δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Θαυμάζεις την αξιοπρέπεια και την εσωτερική δύναμη αυτού του ανθρώπου. Πώς δεν τον καταρράκωσε η προπαγάνδα που επίμονα και με κάθε τρόπο πλήττει την αυτοεκτίμηση και τον αυτοσεβασμό, για να οδηγήσει τον κόσμο στη σημερινή σύγχυση και διάλυση;
Ο Κώστας δίνει τόπο στην οργή και στην αγανάκτηση. Όπως ακριβώς λέει το Ευαγγέλιο δεν αντιστέκεται στο πονηρό. Δεν ξοδεύεται σε μάταιες συζητήσεις και διαμάχες. Γίνεται αυτός εκείνο που περιμένει να γίνουν οι άλλοι. Ο Κώστας αλλάζει τον κόσμο του. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να τον μιμηθούμε. Δεν περιμένει να αλλάξει ο κόσμος μαζικά, όπως ελπίζουν οι κομμουνιστές και γενικά όλοι όσοι πιστεύουν σε ουτοπίες!
Σήμερα το πρωί με φώναξε για να μου δείξει στο Φρούριο μια μεγάλη έκταση που έλαμπε από καθαριότητα και πάστρα. «Ποιος την καθάρισε;» τον ρώτησα. Χαμογέλασε. Κατάλαβα ότι αυτός το έκανε. Του έδειξα το πεσμένο δέντρο μπροστά στο άγαλμα του ήρωα της Αεροπορίας και τον ρώτησα πως έπεσε. Μου είπε ότι δεν άντεξε το βάρος του. Όντως σπάνια βλέπεις δέντρο με τόση πυκνή φυλλωσιά. Μήπως έπρεπε να το κλαδέψουν; «’Έχει δεκαπέντε μέρες πεσμένο», είπε.
Πώς έγινε και διατήρησε ο Κώστας τις αρετές αυτές που χάθηκαν απ΄ τους σημερινούς ανθρώπους; Δεν θα απορούσες αν διάβαζες τις Παραδόσεις των Ελλήνων. Μια συλλογή από αυτές έχει κάνει ο Νικόλαος Πολίτης, σε δύο τόμους. Μια εξήγηση για τον ανώτερο πολιτισμό ενός λαϊκού ανθρώπου, όπως είναι ο Κώστας είναι ότι πόνεσε πολύ στη ζωή του! Αυτός είναι επίσης ο λόγος που είναι τόσο μόνος και τόσο θλιμμένος!
Αυτός που πόνεσε πολύ θα αναζητήσει τις βάσεις για να στηριχτεί . Θα ανατρέξει στις πηγές της σοφίας και της πίστης και θα βρει το θησαυρό του όχι μόνο στο λόγιο αλλά και στο λαϊκό πολιτισμό. Ο λαϊκός πολιτισμός διαθέτει εξίσου σπουδαίους θησαυρούς πράγμα το οποίο μαρτυρεί ότι οι παλιές γενιές των φιλολόγων και των θεολόγων διέθεταν αρετή, ωριμότητα και ευθύνη εκτός από τις γνώσεις!
25.7.07
Bookcrossing
Ο ΔΙΩΓΜΟΣ ΚΑΙ Η ΦΙΜΩΣΗ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (4ον) .
Μόσχου Εμμ.Λαγκουβάρδου
BOOKCROSSING
Η ελευθερία του λόγου στην Ελλάδα για τους εξηνταπεντάρηδες και άνω είναι όπως η συγκοινωνία στη Δεσκάτη προπολεμικά, που μόνο ένα λεωφορείο εξυπηρετούσε όλα τα χωριά της επαρχίας!
Κάπως έτσι ήταν πριν διακόσια χρόνια η κατάσταση στην Αμερική, προτού να γίνει σεβαστή η ελευθερία των νέγρων από όλες τις πολιτείες του Νότου . Τότε που ο Ντέϊβιντ Χένρυ Θορώ προτίμησε να πάει στη φυλακή παρά να πληρώνει φόρους στην πολιτεία της Μασαχουσέτης, που δεν αναγνώριζε την ελευθερία των νέγρων.
«Ο φτωχός Πρόεδρος» γράφει για τον τότε πρόεδρο της Αμερικής Φράνκλιν Πηρς, «φροντίζοντας για την δημοτικότητά του και εκτελώντας το καθήκον του , τα έχει εντελώς χαμένα. Την εξουσία την ασκούν οι εφημερίδες.»
Τί πειράζει αν την εξουσία την ασκούν οι εφημερίδες, δηλαδή οι πλούσιοι και οι προνομιούχοι που ελέγχουν τον τύπο σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα; Αυτοί που έχουν την νοοτροπία των εξηπεντάρηδων και άνω που θα ήθελαν η κατάσταση να είναι όπως ήταν η συγκοινωνία στη Δεσκάτη προπολεμικά δεν μπορούν να καταλάβουν ότι μπορεί να γίνει αλλοιώς.
Οι πλούσιοι και οι προνομιούχοι που ελέγχουν τον τύπο σε όλο τον κόσμο θα ήθελαν να είναι η κατάσταση όπως ήταν η συγκοινωνία στη Δεσκάτη προπολεμικά γιατί υπάρχει μια απλή αρχή: «Οι άνθρωποι είναι επικίνδυνοι. Αν είναι σε θέση να ασχοληθούν με θέματα που έχουν σημασία μπορεί να αλλάξουν την κατανομή της ισχύος εις βάρος αυτών που είναι πλούσιοι και προνομιούχοι.»(Τσόμσκυ, Προπαγάνδα και Κοινός Νους, Εκδ. Λιβάνη, μετ. Κώστας Τσαπόγας).
Ο Τσόμσκυ , ένας σύγχρονος Αμερικανός στοχαστής , αναφερόμενος στον εύκολο και αποτελεσματικό τρόπο να εμποδίζεις τον κόσμο να ασχολείται με θέματα που έχουν σημασία γράφει: τί καλύτερος τρόπος να δολοφονείς διανοουμένους απ΄ το να αποσιωπάς οτιδήποτε έχουν γράψει.»
Όλα αυτά και οι σκέψεις του Θορώ και οι ιδέες του Τσόμσκυ ισχύουν για τους εξηπεντάρηδες και άνω, γιατί τα πράγματα στην ελευθερία του λόγου και της σκέψης άλλαξαν ριζικά με το διαδίκτυο, για τη νεολαία. Με τίποτε δεν δεσμεύεται πια η ελεύθερη σκέψη. Το Bookcrossing εκφράζει αυτήν την ιδέα στην πράξη.
Το Bookcrossing ξεκίνησε με την ιδέα ότι υπάρχει και άλλος τρόπος διακίνησης των βιβλίων και διάδοσης των ιδεών γενικά, εκτός από αυτόν του εμπορίου. Ο τρόπος αυτός είναι ο τρόπος των δωρεάν εφημερίδων (free press) . Οι δωρεάν εφημερίδες σε όλο τον κόσμο τοποθετούνται σε διάφορα σημεία της πόλης ,από όπου μπορεί ο καθένας να τις προμηθεύεται ελεύθερα, χωρίς να πληρώνει το παραμικρό αντίτιμο.
Η απαίτηση να μη προμηθεύεται κανείς βιβλία (Bookcrossing) ή δωρεάν εφημερίδες και να προμηθεύεται μόνο ό,τι πληρώνεται είναι τουλάχιστον αναχρονιστική για τα σημερινά δεδομένα!
Μόσχου Εμμ.Λαγκουβάρδου
BOOKCROSSING
Η ελευθερία του λόγου στην Ελλάδα για τους εξηνταπεντάρηδες και άνω είναι όπως η συγκοινωνία στη Δεσκάτη προπολεμικά, που μόνο ένα λεωφορείο εξυπηρετούσε όλα τα χωριά της επαρχίας!
Κάπως έτσι ήταν πριν διακόσια χρόνια η κατάσταση στην Αμερική, προτού να γίνει σεβαστή η ελευθερία των νέγρων από όλες τις πολιτείες του Νότου . Τότε που ο Ντέϊβιντ Χένρυ Θορώ προτίμησε να πάει στη φυλακή παρά να πληρώνει φόρους στην πολιτεία της Μασαχουσέτης, που δεν αναγνώριζε την ελευθερία των νέγρων.
«Ο φτωχός Πρόεδρος» γράφει για τον τότε πρόεδρο της Αμερικής Φράνκλιν Πηρς, «φροντίζοντας για την δημοτικότητά του και εκτελώντας το καθήκον του , τα έχει εντελώς χαμένα. Την εξουσία την ασκούν οι εφημερίδες.»
Τί πειράζει αν την εξουσία την ασκούν οι εφημερίδες, δηλαδή οι πλούσιοι και οι προνομιούχοι που ελέγχουν τον τύπο σε όλο τον κόσμο και στην Ελλάδα; Αυτοί που έχουν την νοοτροπία των εξηπεντάρηδων και άνω που θα ήθελαν η κατάσταση να είναι όπως ήταν η συγκοινωνία στη Δεσκάτη προπολεμικά δεν μπορούν να καταλάβουν ότι μπορεί να γίνει αλλοιώς.
Οι πλούσιοι και οι προνομιούχοι που ελέγχουν τον τύπο σε όλο τον κόσμο θα ήθελαν να είναι η κατάσταση όπως ήταν η συγκοινωνία στη Δεσκάτη προπολεμικά γιατί υπάρχει μια απλή αρχή: «Οι άνθρωποι είναι επικίνδυνοι. Αν είναι σε θέση να ασχοληθούν με θέματα που έχουν σημασία μπορεί να αλλάξουν την κατανομή της ισχύος εις βάρος αυτών που είναι πλούσιοι και προνομιούχοι.»(Τσόμσκυ, Προπαγάνδα και Κοινός Νους, Εκδ. Λιβάνη, μετ. Κώστας Τσαπόγας).
Ο Τσόμσκυ , ένας σύγχρονος Αμερικανός στοχαστής , αναφερόμενος στον εύκολο και αποτελεσματικό τρόπο να εμποδίζεις τον κόσμο να ασχολείται με θέματα που έχουν σημασία γράφει: τί καλύτερος τρόπος να δολοφονείς διανοουμένους απ΄ το να αποσιωπάς οτιδήποτε έχουν γράψει.»
Όλα αυτά και οι σκέψεις του Θορώ και οι ιδέες του Τσόμσκυ ισχύουν για τους εξηπεντάρηδες και άνω, γιατί τα πράγματα στην ελευθερία του λόγου και της σκέψης άλλαξαν ριζικά με το διαδίκτυο, για τη νεολαία. Με τίποτε δεν δεσμεύεται πια η ελεύθερη σκέψη. Το Bookcrossing εκφράζει αυτήν την ιδέα στην πράξη.
Το Bookcrossing ξεκίνησε με την ιδέα ότι υπάρχει και άλλος τρόπος διακίνησης των βιβλίων και διάδοσης των ιδεών γενικά, εκτός από αυτόν του εμπορίου. Ο τρόπος αυτός είναι ο τρόπος των δωρεάν εφημερίδων (free press) . Οι δωρεάν εφημερίδες σε όλο τον κόσμο τοποθετούνται σε διάφορα σημεία της πόλης ,από όπου μπορεί ο καθένας να τις προμηθεύεται ελεύθερα, χωρίς να πληρώνει το παραμικρό αντίτιμο.
Η απαίτηση να μη προμηθεύεται κανείς βιβλία (Bookcrossing) ή δωρεάν εφημερίδες και να προμηθεύεται μόνο ό,τι πληρώνεται είναι τουλάχιστον αναχρονιστική για τα σημερινά δεδομένα!
14.7.07
Μ.ΕΜΜ.ΛΑΓΚΟΥΒΑΡΔΟΥ, Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ
Άννα,
Ο άθεος, υπαρξιστής φιλόσοφος Χάϊντεγκερ λέει πως είμαστε καταδικασμένοι να υπάρχουμε προς θάνατον. Άραγε πίστευε ότι γέννησε μόνος τον εαυτό του;
Εγώ δεν πιστεύω ότι γεννούμε μόνοι μας τον εαυτό μας. Είμαστε όντα που δε γεννούν τα ίδια τον εαυτό τους. Δεν γεννήσαμε τον εαυτό μας. Δεν είμαστε εμείς οι ίδιοι η βάση, τα δεδομένα για να υπάρξουμε. <<Είμαστε αληθινοί επειδή υπάρχει ο Θεός.>>.( Ουναμούνο, η προσευχή ενός αθέου, ANTOLOGIA).
Υπάρχουμε κατά την μετοχή μας στο Πνεύμα του Θεού (ακριβέστερον ειπείν ,στις ενέργειές Του Θεού, ο Θεός είναι απρόσιτος).Δεν είναι δυνατόν να υπάρξουμε αμέτοχοι στην ανθρώπινη φύση. Αμέτοχοι ίσον ανυπόστατοι, ανύπαρκτοι. (Τέτοιες <<υπάρξεις>> ανύπαρκτες είναι αδύνατο να υπάρξουν. Είναι αδύνατο να υπάρχουμε ως άνθρωποι , δηλαδή να είμαστε ανθρώπινη υπόσταση, και μαζί να είμαστε αμέτοχοι στην ανθρώπινη φύση, δηλαδή ανυπόστατοι). Η ανθρώπινη φύση είναι μία. Οι υποστάσεις είναι πολλές, (πρόσωπα). Με αυτήν την έννοια ονομάζουμε ολόκληρη την ανθρωπότητα ο Αδάμ.
Δεν μπορούμε να επιλέξουμε ανάμεσα στο να υπάρχουμε και στον να μην υπάρχουμε . Δεν μπορούμε να επιλέξουμε μεταξύ ύπαρξης και ανυπαρξίας. Μπορούμε να επιλέξουμε μόνο μεταξύ ελεύθερης , ευτυχισμένης, μακάριας ύπαρξης και ανελεύθερης, δυστυχισμένης ύπαρξης. Όπως δεν μπορούμε να επιλέξουμε μεταξύ λογοτεχνίας και μη λογοτεχνίας. Μπορούμε μόνο να διαλέξουμε μεταξύ καλής λογοτεχνίας και κακής.
Ας υποθέσουμε ότι έρχεται σε μας κάποιος από τον Άρη, για να μάθει τι είναι σταφύλι και εμείς του δίνουμε απ΄ τα χειρότερα, τα σκάρτα και ο Αρειανός επιστρέφει στον Άρη. Μπορούμε να πούμε ότι ο Αρειανός αυτός πήρε μαζί του την αληθινή γνώση του σταφυλιού; Το σκάρτο σταφύλι περιλαμβάνει όλη τη φύση του σταφυλιού; Δεν είναι το σκάρτο λειψό; Δεν του λείπουν πολλές ή λίγες από τις ιδιότητες του σταφυλιού; Αν υπήρχε κάποιος που ήξερε από σταφύλια, δεν θα του έδινε το καλύτερο λέγοντάς του,<<αυτό είναι σταφύλι >> ;
Ένα νέγρικο τραγούδι λέει:
Δεν ξέρουμε το μέλλον
Όχι,όχι,όχι
Δεν ξέρουμε το κάθε εμπόδιο
Μα πρέπει να βαδίζουμε με πίστη
Να προοδεύουμε συνεχώς
Να ‘χουμε οδηγό τον Ιησού
Αυτός θα κουβαλήσει το φορτίο μας‘
Ο άθεος, υπαρξιστής φιλόσοφος Χάϊντεγκερ λέει πως είμαστε καταδικασμένοι να υπάρχουμε προς θάνατον. Άραγε πίστευε ότι γέννησε μόνος τον εαυτό του;
Εγώ δεν πιστεύω ότι γεννούμε μόνοι μας τον εαυτό μας. Είμαστε όντα που δε γεννούν τα ίδια τον εαυτό τους. Δεν γεννήσαμε τον εαυτό μας. Δεν είμαστε εμείς οι ίδιοι η βάση, τα δεδομένα για να υπάρξουμε. <<Είμαστε αληθινοί επειδή υπάρχει ο Θεός.>>.( Ουναμούνο, η προσευχή ενός αθέου, ANTOLOGIA).
Υπάρχουμε κατά την μετοχή μας στο Πνεύμα του Θεού (ακριβέστερον ειπείν ,στις ενέργειές Του Θεού, ο Θεός είναι απρόσιτος).Δεν είναι δυνατόν να υπάρξουμε αμέτοχοι στην ανθρώπινη φύση. Αμέτοχοι ίσον ανυπόστατοι, ανύπαρκτοι. (Τέτοιες <<υπάρξεις>> ανύπαρκτες είναι αδύνατο να υπάρξουν. Είναι αδύνατο να υπάρχουμε ως άνθρωποι , δηλαδή να είμαστε ανθρώπινη υπόσταση, και μαζί να είμαστε αμέτοχοι στην ανθρώπινη φύση, δηλαδή ανυπόστατοι). Η ανθρώπινη φύση είναι μία. Οι υποστάσεις είναι πολλές, (πρόσωπα). Με αυτήν την έννοια ονομάζουμε ολόκληρη την ανθρωπότητα ο Αδάμ.
Δεν μπορούμε να επιλέξουμε ανάμεσα στο να υπάρχουμε και στον να μην υπάρχουμε . Δεν μπορούμε να επιλέξουμε μεταξύ ύπαρξης και ανυπαρξίας. Μπορούμε να επιλέξουμε μόνο μεταξύ ελεύθερης , ευτυχισμένης, μακάριας ύπαρξης και ανελεύθερης, δυστυχισμένης ύπαρξης. Όπως δεν μπορούμε να επιλέξουμε μεταξύ λογοτεχνίας και μη λογοτεχνίας. Μπορούμε μόνο να διαλέξουμε μεταξύ καλής λογοτεχνίας και κακής.
Ας υποθέσουμε ότι έρχεται σε μας κάποιος από τον Άρη, για να μάθει τι είναι σταφύλι και εμείς του δίνουμε απ΄ τα χειρότερα, τα σκάρτα και ο Αρειανός επιστρέφει στον Άρη. Μπορούμε να πούμε ότι ο Αρειανός αυτός πήρε μαζί του την αληθινή γνώση του σταφυλιού; Το σκάρτο σταφύλι περιλαμβάνει όλη τη φύση του σταφυλιού; Δεν είναι το σκάρτο λειψό; Δεν του λείπουν πολλές ή λίγες από τις ιδιότητες του σταφυλιού; Αν υπήρχε κάποιος που ήξερε από σταφύλια, δεν θα του έδινε το καλύτερο λέγοντάς του,<<αυτό είναι σταφύλι >> ;
Ένα νέγρικο τραγούδι λέει:
Δεν ξέρουμε το μέλλον
Όχι,όχι,όχι
Δεν ξέρουμε το κάθε εμπόδιο
Μα πρέπει να βαδίζουμε με πίστη
Να προοδεύουμε συνεχώς
Να ‘χουμε οδηγό τον Ιησού
Αυτός θα κουβαλήσει το φορτίο μας‘
13.7.07
Μόσχου Εμμ.Λαγκουβάρδου, Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΥΝΑΤΟΥ
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΥΝΑΤΟΥ του Μ.Εμμ. Λαγκουβάρδου
<<Αφαιρούνται άωροι ψυχαί παρανόμων>> -Σολομών
Η κινηματογραφική ταινία του Ακίρα Κουροσάβα <<Μεθυσμένος Άγγελος>> έχει την εξής υπόθεση: Ένας γιατρός έχει δυο ασθενείς με την ίδια ασθένεια, τη φυματίωση, έναν κακοποιό και μια σπουδάστρια. Ο γιατρός βεβαιώνει και τους δυο ότι θα θεραπευθούν ακολουθώντας τη θεραπευτική αγωγή του και τους κανόνες της υγιεινής ζωής, να κοιμούνται νωρίς και να ξυπνούν νωρίς, να αποφεύγουν το αλκοόλ και το κάπνισμα κλπ.
Ο κακοποιός δεν ακολουθεί καμιά απ΄ τις οδηγίες του γιατρού, ούτε καν να κόψει το αλκοόλ και το κάπνισμα και πηγαίνει απ΄το κακό στο χειρότερο. Η ασθένειά του επιδεινώνεται με τα ξενύχτια και την χαρτοπαιξία . Δεν είναι ικανός να κυριαρχήσει στα πάθη του , παρόλο που είναι ο φόβος και ο τρόμος στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων! Ο κόσμος σκύβει και τον προσκυνάει στο πέρασμά του. Είναι ο αρχηγός των κακοποιών της περιοχής. Η σπουδάστρια που ακολουθεί τις εντολές του γιατρού γίνεται εντελώς καλά.
<< Αυτός που είναι πνευματικά δυνατός δεν φοβάται τη φυματίωση>> λέει η φοιτήτρια στο γιατρό της. <<Αυτό ισχύει για τα πάντα. Το πνεύμα είναι που μετράει>> απαντάει ο γιατρός.
Θέλοντας να κάνω ένα μικρό οδηγό με τα βιβλία και τις κινηματογραφικές ταινίες που μου άρεσαν παρατήρησα ότι όλα τα βιβλία και όλες οι κινηματογραφικές ταινίες που προτιμούσα είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό, ότι πρόβαλαν άξιους ανθρώπους που διέθεταν πνευματική δύναμη με την οποία αντιμετώπιζαν τις αντίξοες περιστάσεις της ζωής. Η πνευματική τους δύναμη ήταν ότι απαντούσαν σε κάθε πρόκληση διατηρώντας την πίστη τους στην καλοσύνη και στην ευγένεια!
Θα ’θελα, ευγενικέ αναγνώστη, να μοιραστώ μαζί σου τη χαρά μου, που μπορώ να γράψω τώρα με βεβαιότητα για κάτι που το γνωρίζουμε όλοι, αλλά που δεν μιλάμε γι΄ αυτό. Ίσως γιατί δεν είμαστε απολύτως βέβαιοι, ότι ισχύει για όλους τους ανθρώπους και για όλα τα πράγματα! Εννοώ τη μεγάλη αλήθεια ότι ο πνευματικά δυνατός δεν έχει τίποτα να φοβηθεί!
Πάντοτε με απασχολούσε το ερώτημα, τι να κάνω για να μη φοβηθώ σε ξαφνικές δυστυχίες. Το ερώτημα αυτό δεν είναι άσχετο με τις τραυματικές εμπειρίες μου στα παιδικά μου χρόνια ( Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος, Ανταρτοπόλεμος ή Εμφύλιος κ.α.). Αν και δεν είναι ανάγκη να έζησε κανείς δύσκολα παιδικά χρόνια, για να τον απασχολούν παρόμοια ερωτήματα.
Πιστεύω ότι δεν είμαστε στη τύχη εδώ και ότι τα πρόσωπα με τα οποία συνδεόμαστε καθώς και τα γεγονότα που μας συμβαίνουν έχουν ένα νόημα. Δεν είναι τυχαίες οι συναντήσεις και οι αναμνήσεις μας. Υπάρχει μια συγγένεια , μια πνευματική ομοιότητα, με τα πρόσωπα που μας επηρέασαν στη ζωή μας και που εξακολουθούν να μας επηρεάζουν μέσω των αναμνήσεων, αν και έφυγαν από κοντά μας.
Κάποιο αόρατο χέρι κατευθύνει τη ζωή μας και φέρνει κοντά μας πρόσωπα που θα μας οδηγήσουν στον αληθινό προορισμό μας, που είναι να γίνουμε αυτό που είμαστε με καλοσύνη και ευγένεια.
Ο Ιησούς είναι ο οδηγός μας. Αυτός έβαλε και στη δική μου ζωή πρόσωπα σαν τον παππού μου Αγγελάκη και σαν το φίλο μου Ρόμπερτ Λαξ,, που απέκτησαν την εσωτερική ειρήνη! Αυτός με έκανε να προτιμώ την τέχνη που εξυμνεί τον αληθινό άνθρωπο και να πιστεύω χωρίς αμφιβολίες , ότι το πνεύμα είναι αυτό που μετράει!
<<Αφαιρούνται άωροι ψυχαί παρανόμων>> -Σολομών
Η κινηματογραφική ταινία του Ακίρα Κουροσάβα <<Μεθυσμένος Άγγελος>> έχει την εξής υπόθεση: Ένας γιατρός έχει δυο ασθενείς με την ίδια ασθένεια, τη φυματίωση, έναν κακοποιό και μια σπουδάστρια. Ο γιατρός βεβαιώνει και τους δυο ότι θα θεραπευθούν ακολουθώντας τη θεραπευτική αγωγή του και τους κανόνες της υγιεινής ζωής, να κοιμούνται νωρίς και να ξυπνούν νωρίς, να αποφεύγουν το αλκοόλ και το κάπνισμα κλπ.
Ο κακοποιός δεν ακολουθεί καμιά απ΄ τις οδηγίες του γιατρού, ούτε καν να κόψει το αλκοόλ και το κάπνισμα και πηγαίνει απ΄το κακό στο χειρότερο. Η ασθένειά του επιδεινώνεται με τα ξενύχτια και την χαρτοπαιξία . Δεν είναι ικανός να κυριαρχήσει στα πάθη του , παρόλο που είναι ο φόβος και ο τρόμος στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων! Ο κόσμος σκύβει και τον προσκυνάει στο πέρασμά του. Είναι ο αρχηγός των κακοποιών της περιοχής. Η σπουδάστρια που ακολουθεί τις εντολές του γιατρού γίνεται εντελώς καλά.
<< Αυτός που είναι πνευματικά δυνατός δεν φοβάται τη φυματίωση>> λέει η φοιτήτρια στο γιατρό της. <<Αυτό ισχύει για τα πάντα. Το πνεύμα είναι που μετράει>> απαντάει ο γιατρός.
Θέλοντας να κάνω ένα μικρό οδηγό με τα βιβλία και τις κινηματογραφικές ταινίες που μου άρεσαν παρατήρησα ότι όλα τα βιβλία και όλες οι κινηματογραφικές ταινίες που προτιμούσα είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό, ότι πρόβαλαν άξιους ανθρώπους που διέθεταν πνευματική δύναμη με την οποία αντιμετώπιζαν τις αντίξοες περιστάσεις της ζωής. Η πνευματική τους δύναμη ήταν ότι απαντούσαν σε κάθε πρόκληση διατηρώντας την πίστη τους στην καλοσύνη και στην ευγένεια!
Θα ’θελα, ευγενικέ αναγνώστη, να μοιραστώ μαζί σου τη χαρά μου, που μπορώ να γράψω τώρα με βεβαιότητα για κάτι που το γνωρίζουμε όλοι, αλλά που δεν μιλάμε γι΄ αυτό. Ίσως γιατί δεν είμαστε απολύτως βέβαιοι, ότι ισχύει για όλους τους ανθρώπους και για όλα τα πράγματα! Εννοώ τη μεγάλη αλήθεια ότι ο πνευματικά δυνατός δεν έχει τίποτα να φοβηθεί!
Πάντοτε με απασχολούσε το ερώτημα, τι να κάνω για να μη φοβηθώ σε ξαφνικές δυστυχίες. Το ερώτημα αυτό δεν είναι άσχετο με τις τραυματικές εμπειρίες μου στα παιδικά μου χρόνια ( Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος, Ανταρτοπόλεμος ή Εμφύλιος κ.α.). Αν και δεν είναι ανάγκη να έζησε κανείς δύσκολα παιδικά χρόνια, για να τον απασχολούν παρόμοια ερωτήματα.
Πιστεύω ότι δεν είμαστε στη τύχη εδώ και ότι τα πρόσωπα με τα οποία συνδεόμαστε καθώς και τα γεγονότα που μας συμβαίνουν έχουν ένα νόημα. Δεν είναι τυχαίες οι συναντήσεις και οι αναμνήσεις μας. Υπάρχει μια συγγένεια , μια πνευματική ομοιότητα, με τα πρόσωπα που μας επηρέασαν στη ζωή μας και που εξακολουθούν να μας επηρεάζουν μέσω των αναμνήσεων, αν και έφυγαν από κοντά μας.
Κάποιο αόρατο χέρι κατευθύνει τη ζωή μας και φέρνει κοντά μας πρόσωπα που θα μας οδηγήσουν στον αληθινό προορισμό μας, που είναι να γίνουμε αυτό που είμαστε με καλοσύνη και ευγένεια.
Ο Ιησούς είναι ο οδηγός μας. Αυτός έβαλε και στη δική μου ζωή πρόσωπα σαν τον παππού μου Αγγελάκη και σαν το φίλο μου Ρόμπερτ Λαξ,, που απέκτησαν την εσωτερική ειρήνη! Αυτός με έκανε να προτιμώ την τέχνη που εξυμνεί τον αληθινό άνθρωπο και να πιστεύω χωρίς αμφιβολίες , ότι το πνεύμα είναι αυτό που μετράει!
M.Emm.Lagouvardos:The Greatest Lesson,Transl.by Fane Karatzou
Moschos Emm. Lagouvardos : <>
Translated by Fane Karatzou
The Greatest Lesson
Reacting against terrorism usually enhances terrorism. The world can only hope that it can be saved from terrorism only when the circumstances, which nurture it, stop existing, when famine, injustice and oppression are eliminated. Education must aim at creativity, a creative being. Today’s educational systems ignore freedom and creativity and they aim only at productivity, at the excessive increase in production. The Earth can feed all people without the use of destructive technology. Scientists are already studying the potentiality of producing pure nuclear energy from negative effects on the environment (cold fusion). It is considered a moral problem. Many consider the example of Jesus resistance to violence as unrealistic. It seems that the time when people won’t have any other choice is approaching ,since those who use violence have such destructive power at hand (nuclear energy).
If terrorists are in the position to achieve such great injury, aw their last action in the USA has proven, and to provoke such a reaction, we can imagine what is going to happen, with the weapons used by those who are attacked by terrorism.
The world is afraid that a lunatic may appear who will make use of nuclear weapons. We hope that such a man will never exist. However with the terrorist’s blows, someone can be made mad with anger or fear or panic. I wonder is this what they are working towards. The means of propaganda through daily use of brainwashing develop a controlled way of life. And the public accepts this model. If no one is willing to live freely , if we ignore freedom in the sense of delivering us from evil, where should we search for a solution to our daily problems?
The innocent victims of terrorist actions are the contemporary martyrs. Their sacrifice won’t be futile if the world understands that the answer to violence and terrorism is the creation of works , which enhance and legality in the world and generally in civilization. The Commandment of Christ not to put any resistance to the Evil One means not responding to barbarity with barbarity. All those of goodwill are waiting for America to teach the world a lesson: to turn the other cheek, meaning that it should fight for the prevalence of justice, peace and legality in the world more than for the imperative punishment of the guilty.
Translated by Fane Karatzou
The Greatest Lesson
Reacting against terrorism usually enhances terrorism. The world can only hope that it can be saved from terrorism only when the circumstances, which nurture it, stop existing, when famine, injustice and oppression are eliminated. Education must aim at creativity, a creative being. Today’s educational systems ignore freedom and creativity and they aim only at productivity, at the excessive increase in production. The Earth can feed all people without the use of destructive technology. Scientists are already studying the potentiality of producing pure nuclear energy from negative effects on the environment (cold fusion). It is considered a moral problem. Many consider the example of Jesus resistance to violence as unrealistic. It seems that the time when people won’t have any other choice is approaching ,since those who use violence have such destructive power at hand (nuclear energy).
If terrorists are in the position to achieve such great injury, aw their last action in the USA has proven, and to provoke such a reaction, we can imagine what is going to happen, with the weapons used by those who are attacked by terrorism.
The world is afraid that a lunatic may appear who will make use of nuclear weapons. We hope that such a man will never exist. However with the terrorist’s blows, someone can be made mad with anger or fear or panic. I wonder is this what they are working towards. The means of propaganda through daily use of brainwashing develop a controlled way of life. And the public accepts this model. If no one is willing to live freely , if we ignore freedom in the sense of delivering us from evil, where should we search for a solution to our daily problems?
The innocent victims of terrorist actions are the contemporary martyrs. Their sacrifice won’t be futile if the world understands that the answer to violence and terrorism is the creation of works , which enhance and legality in the world and generally in civilization. The Commandment of Christ not to put any resistance to the Evil One means not responding to barbarity with barbarity. All those of goodwill are waiting for America to teach the world a lesson: to turn the other cheek, meaning that it should fight for the prevalence of justice, peace and legality in the world more than for the imperative punishment of the guilty.
12.7.07
9.7.07
<<ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΟΕΧΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ>> του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Μπορώ να ζω δίχως αυτό ή το άλλο πράγμα ! Δεν μπορώ όμως να ζω δίχως να αγαπώ κανέναν, δίχως να χρειάζεται κανείς την αγάπη μου! Όποιος δοκίμασε αυτήν την φαρμακερή πίκρα του να μην χρειάζεται κανείς την αγάπη του είναι απολύτως βέβαιος ότι δεν μπορεί να ζη δίχως αγάπη.
<<Άφησε τη χάρη του Αγίου Πνεύματος να επισκεφθεί την ψυχή σου και να τη θεραπεύσει>> μου είπε κάποτε ο πνευματικός μου με δάκρια στα μάτια! ! Είναι απόλυτη ανάγκη να αφήσουμε να έρθει η χάρη του Αγίου Πνεύματος μέσα μας και να μας ζωοποιήσει πριν πέσουμε στα χέρια των γιατρών , πρίν αρρωστήσουμε από κάποια σοβαρή αρρώστια. Είναι απόλυτη ανάγκη να νιώθουμε ότι χρειάζονται την αγάπη μας.
Ο Κιν, ένας νέος άντρας, στην ομώνυμη κινηματογραφική ταινία, θεράπευσε τον εαυτό του απ΄ τη φοβερή αρρώστια που του προκάλεσε η έλλειψη στοργής, φροντίδας και προσοχής προς την εφτάχρονη κόρη του, δείχνοντας αμέριστη στοργή, φροντίδα και προσοχή στην εφτάχρονη κόρη μιας άγνωστης, διαζευγμένης γυναίκας. Με αυτόν τον τρόπο ζήτησε συγνώμην απ΄ την κόρη του που χάθηκε εξαιτίας του και συγχώρησε κι ο ίδιος τον εαυτό του.
Αντίθετα στην ταινία <<Οι κοινωνούντες>> ο Μπέργκμαν περιγράφει με εφιαλτικό τρόπο έναν κόσμο αποστειρωμένο πνευματικά που αναζητά τη λύτρωση στις γνώσεις , στην ηθική φιλοσοφία και στις θεωρίες, παγιδευμένος στη νοησιαρχία του. Ένα κόσμο που δε θέλει να ζή και στην πραγματικότητα καθημερινά αυτοκτονεί. Τη δίψα του για ζωή υποκατέστησε η ανάγκη για γνώση. Οι άνθρωποι περισσότερο σκέφτονται τη ζωή, αντί να τη ζουν.
Στην Ορθοδοξία αναζητούμε το Θεό μέσα απ΄ την ύπαρξη και μέσα απ΄ τη ζωή και όχι με τη διανοητική μας προσπάθεια. Στην εκκλησία πηγαίνουμε όχι για να μάθουμε για το Χριστό, αλλά για να χαρούμε την αίσθηση της παρουσίας Του και να γίνουμε ζωντανά μέλη της ύπαρξής Του και μέτοχοι της ζωής Του. Στο δίλημμα, αν είναι δυνατή η ανιδιοτελής αγάπη, δεν απαντάμε με επιχειρήματα, αλλά με την επίκληση της μαρτυρίας ενός ιστορικού προσώπου: του Ιησού Χριστού!
Την απάντηση στην ερώτηση ποιον να αγαπήσουμε, όταν νιώθουμε ότι δε χρειάζεται κανείς την αγάπη μας, τη δίνει ο Ντοστογιέφσκι στο <<Ηλίθιο>>. Στην γιαπωνέζικη μεταφορά του <<Ηλίθιου>> στην οθόνη, ο Καέντα του Ακίρα Κουροσάβα νιώθει απέραντη συμπόνια για την Ταέκο, που τον ερωτεύεται αλλά δεν έχει το θάρρος να κόψει τα δεσμά με την πολυτελή ζωή της και να τον ακολουθήσει.
Η θλίψη που βλέπει μέσα στα μάτια της τον κάνει να κλάψει. Έχοντας την εμπειρία του θανάτου μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα (έλαβε χάρη την τελευταία στιγμή) βλέπει ότι είναι τα πάντα αξιαγάπητα. Όλος ο κόσμος και όχι μόνο οι άνθρωποι.
Στο εκτελεστικό απόσπασμα αναρωτιόταν για ποιο λόγο δεν έδειχνε καλοσύνη στους πάντες. Αν έπαιρνε χάρη, συλλογιζόταν, θα έδειχνε καλοσύνη και ευγένεια σε όλους!
Μπορώ να ζω δίχως αυτό ή το άλλο πράγμα ! Δεν μπορώ όμως να ζω δίχως να αγαπώ κανέναν, δίχως να χρειάζεται κανείς την αγάπη μου! Όποιος δοκίμασε αυτήν την φαρμακερή πίκρα του να μην χρειάζεται κανείς την αγάπη του είναι απολύτως βέβαιος ότι δεν μπορεί να ζη δίχως αγάπη.
<<Άφησε τη χάρη του Αγίου Πνεύματος να επισκεφθεί την ψυχή σου και να τη θεραπεύσει>> μου είπε κάποτε ο πνευματικός μου με δάκρια στα μάτια! ! Είναι απόλυτη ανάγκη να αφήσουμε να έρθει η χάρη του Αγίου Πνεύματος μέσα μας και να μας ζωοποιήσει πριν πέσουμε στα χέρια των γιατρών , πρίν αρρωστήσουμε από κάποια σοβαρή αρρώστια. Είναι απόλυτη ανάγκη να νιώθουμε ότι χρειάζονται την αγάπη μας.
Ο Κιν, ένας νέος άντρας, στην ομώνυμη κινηματογραφική ταινία, θεράπευσε τον εαυτό του απ΄ τη φοβερή αρρώστια που του προκάλεσε η έλλειψη στοργής, φροντίδας και προσοχής προς την εφτάχρονη κόρη του, δείχνοντας αμέριστη στοργή, φροντίδα και προσοχή στην εφτάχρονη κόρη μιας άγνωστης, διαζευγμένης γυναίκας. Με αυτόν τον τρόπο ζήτησε συγνώμην απ΄ την κόρη του που χάθηκε εξαιτίας του και συγχώρησε κι ο ίδιος τον εαυτό του.
Αντίθετα στην ταινία <<Οι κοινωνούντες>> ο Μπέργκμαν περιγράφει με εφιαλτικό τρόπο έναν κόσμο αποστειρωμένο πνευματικά που αναζητά τη λύτρωση στις γνώσεις , στην ηθική φιλοσοφία και στις θεωρίες, παγιδευμένος στη νοησιαρχία του. Ένα κόσμο που δε θέλει να ζή και στην πραγματικότητα καθημερινά αυτοκτονεί. Τη δίψα του για ζωή υποκατέστησε η ανάγκη για γνώση. Οι άνθρωποι περισσότερο σκέφτονται τη ζωή, αντί να τη ζουν.
Στην Ορθοδοξία αναζητούμε το Θεό μέσα απ΄ την ύπαρξη και μέσα απ΄ τη ζωή και όχι με τη διανοητική μας προσπάθεια. Στην εκκλησία πηγαίνουμε όχι για να μάθουμε για το Χριστό, αλλά για να χαρούμε την αίσθηση της παρουσίας Του και να γίνουμε ζωντανά μέλη της ύπαρξής Του και μέτοχοι της ζωής Του. Στο δίλημμα, αν είναι δυνατή η ανιδιοτελής αγάπη, δεν απαντάμε με επιχειρήματα, αλλά με την επίκληση της μαρτυρίας ενός ιστορικού προσώπου: του Ιησού Χριστού!
Την απάντηση στην ερώτηση ποιον να αγαπήσουμε, όταν νιώθουμε ότι δε χρειάζεται κανείς την αγάπη μας, τη δίνει ο Ντοστογιέφσκι στο <<Ηλίθιο>>. Στην γιαπωνέζικη μεταφορά του <<Ηλίθιου>> στην οθόνη, ο Καέντα του Ακίρα Κουροσάβα νιώθει απέραντη συμπόνια για την Ταέκο, που τον ερωτεύεται αλλά δεν έχει το θάρρος να κόψει τα δεσμά με την πολυτελή ζωή της και να τον ακολουθήσει.
Η θλίψη που βλέπει μέσα στα μάτια της τον κάνει να κλάψει. Έχοντας την εμπειρία του θανάτου μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα (έλαβε χάρη την τελευταία στιγμή) βλέπει ότι είναι τα πάντα αξιαγάπητα. Όλος ο κόσμος και όχι μόνο οι άνθρωποι.
Στο εκτελεστικό απόσπασμα αναρωτιόταν για ποιο λόγο δεν έδειχνε καλοσύνη στους πάντες. Αν έπαιρνε χάρη, συλλογιζόταν, θα έδειχνε καλοσύνη και ευγένεια σε όλους!
8.7.07
<< ΟΜΟΡΦΗ ΓΥΝΑΙΚΑ>>, του Μόσχου Εμμ. Λαγκουβάρδου
<< ‘Όμορφη γυναίκα πού ’χεις βρε Μενούσαγα!....... Ο Μενούσης μεθυσμένος πάει την έσφαξε. Το πρωί ξεμεθυσμένος πάει την έκλαψε!>> Τόσο απλά περιγράφει ο τραγουδιστής το δράμα του ζηλότυπου συζύγου και της όμορφης γυναίκας του!
Η όμορφη γυναίκα εξάπτει το πάθος. Όλα τα πάθη είναι επικίνδυνα αλλά το πάθος το ερωτικό όπως και το πάθος της οργής είναι ανθρωποκτόνο. Όμορφη γυναίκα! Όλες οι γυναίκες σήμερα είναι όμορφες! Ζούμε σε επικίνδυνη εποχή!
Όμορφες γυναίκες γύρω μας, παντού, παρενοχλούν ερωτικά τον καταπονημένο σύγχρονο άνθρωπο. Δεν αφήνουν να έχει κανείς τίποτε άλλο στο νου του πάρεξ όμορφες γυναίκες και δαίμονες πορνείας.
Τι σημαίνει η υπερβολή στην πρόκληση της όμορφης γυναίκας; Από ό,τι ξέρουμε από το σύνδρομο του Δονζουανισμού αυτός που προκαλεί περισσότερο είναι ο φτωχότερος ερωτικά που ζητάει επιβεβαίωση.
Αυτό το νόημα έχει η λαϊκή παροιμία: <<Το σιγανό ποτάμι να φοβάσαι>>. Τίποτε δε διαφεύγει τη λαϊκή σοφία! Ο προκλητικός κι η προκλητικοί είναι οι φτωχότεροι στον έρωτα. Στην πραγματικότητα δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να ζητιανεύουν <<λίγα ψίχουλα αγάπης>> πίσω από όλη αυτή την ένταση και το θόρυβο της ερωτικής πρόκλησης.
Από την άλλη μεριά η αιτία της υπερβολής στην γυναικεία προκλητικότητα μήπως είναι οι άντρες και ειδικότερα η ανδρική παθητικότητα. Με αυτά τα λόγια μου απάντησε μια νέα και όμορφη γυναίκα , όταν της είπα ότι είναι τυχεροί οι σημερινοί νέοι για την ευκολία τους να έρχονται σε επαφή με τις γυναίκες. <<Εύκολα προσεγγίζει ο άντρας τη γυναίκα και η γυναίκα τον άντρα σήμερα.>> είπε. << Δίπλα-δίπλα στέκονται στα μπαρ άντρες και γυναίκες. Είτε μιλούν είτε δε μιλούν, ένα είναι βέβαιο, ότι σιωπηλοί ή ομιλητικοί, οι σημερινοί νέοι, δεν αγαπούν!>>
Δεν αγαπούν όσο φαίνονται, ίσως ήθελε να πει η νέα γυναίκα με την οποία κουβεντιάσαμε για τη γυναικεία πρόκληση. Για τις παλιότερες γενιές η ερωτική απροθυμία από μέρους των αντρών είναι οπωσδήποτε ακατανόητη. Πολλοί παρά τα χρόνια νιώθουν ακόμα σαν τις ετοιμοπόλεμες εφεδρείες στο στρατό που είναι τόσος ο πατριωτισμός τους που ευχαρίστως θα ανταποκρίνονταν τραγουδώντας και χορεύοντας, αν τους καλούσε η πατρίδα στα όπλα!
Ο λαός μας διακρίνεται για τη δημιουργική , (ερωτική) του διάθεση, όπως μαρτυρεί ο λαϊκός και ο λόγιος πολιτισμός, τον οποίο ανέπτυξε κατά την μακρόχρονη ιστορική του διαδρομή. Τα τελευταία χρόνια μόνο επηρεασμένος από τη δίψα για το εύκολο χρήμα άφησε τη δημιουργική του φλόγα να σβήσει ! Έπαψε να είναι παραγωγός και έγινε μεταπράτης!
Η αλλαγή αυτή οπωσδήποτε έχει συνέπειες και στον έρωτα, που όχι μόνο δεν είναι απαραίτητος στο εμπόριο π.χ. αλλά είναι και εμπόδιο και επιζήμιος. Ο έμπορος αν θέλει να προκόψει πρέπει να πάψει να κερνάει και να κάνει δώρα . Η επιχείρηση θέλει ψυχρή σκέψη και επινόηση περισσότερο παρά γενναιόδωρη και φιλάνθρωπη καρδιά.
Αν λοιπόν η υπερβολή στην πρόκληση είναι τόσο γυμνή από βαθύτερο νόημα, η γυναίκα που την μεταχειρίζεται οπωσδήποτε απευθύνεται στον κουτό άντρα. Σπανίως η γυναίκα ξεπέφτει τόσο πολύ! Η γυναίκα είναι φυσικό να έλκεται απ΄ τον άντρα που διαθέτει κάποια πνευματικότητα κι όταν δεν την βρίσκει γίνεται δυστυχισμένη!
ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ: Αγαπητή Σ.Φ. ευχαριστώ για το όμορφο δοκίμιό σου, που αργά το ανακάλυψα. Θα δημοσιευτεί ελπίζω πολύ σύντομα!
<< ‘Όμορφη γυναίκα πού ’χεις βρε Μενούσαγα!....... Ο Μενούσης μεθυσμένος πάει την έσφαξε. Το πρωί ξεμεθυσμένος πάει την έκλαψε!>> Τόσο απλά περιγράφει ο τραγουδιστής το δράμα του ζηλότυπου συζύγου και της όμορφης γυναίκας του!
Η όμορφη γυναίκα εξάπτει το πάθος. Όλα τα πάθη είναι επικίνδυνα αλλά το πάθος το ερωτικό όπως και το πάθος της οργής είναι ανθρωποκτόνο. Όμορφη γυναίκα! Όλες οι γυναίκες σήμερα είναι όμορφες! Ζούμε σε επικίνδυνη εποχή!
Όμορφες γυναίκες γύρω μας, παντού, παρενοχλούν ερωτικά τον καταπονημένο σύγχρονο άνθρωπο. Δεν αφήνουν να έχει κανείς τίποτε άλλο στο νου του πάρεξ όμορφες γυναίκες και δαίμονες πορνείας.
Τι σημαίνει η υπερβολή στην πρόκληση της όμορφης γυναίκας; Από ό,τι ξέρουμε από το σύνδρομο του Δονζουανισμού αυτός που προκαλεί περισσότερο είναι ο φτωχότερος ερωτικά που ζητάει επιβεβαίωση.
Αυτό το νόημα έχει η λαϊκή παροιμία: <<Το σιγανό ποτάμι να φοβάσαι>>. Τίποτε δε διαφεύγει τη λαϊκή σοφία! Ο προκλητικός κι η προκλητικοί είναι οι φτωχότεροι στον έρωτα. Στην πραγματικότητα δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να ζητιανεύουν <<λίγα ψίχουλα αγάπης>> πίσω από όλη αυτή την ένταση και το θόρυβο της ερωτικής πρόκλησης.
Από την άλλη μεριά η αιτία της υπερβολής στην γυναικεία προκλητικότητα μήπως είναι οι άντρες και ειδικότερα η ανδρική παθητικότητα. Με αυτά τα λόγια μου απάντησε μια νέα και όμορφη γυναίκα , όταν της είπα ότι είναι τυχεροί οι σημερινοί νέοι για την ευκολία τους να έρχονται σε επαφή με τις γυναίκες. <<Εύκολα προσεγγίζει ο άντρας τη γυναίκα και η γυναίκα τον άντρα σήμερα.>> είπε. << Δίπλα-δίπλα στέκονται στα μπαρ άντρες και γυναίκες. Είτε μιλούν είτε δε μιλούν, ένα είναι βέβαιο, ότι σιωπηλοί ή ομιλητικοί, οι σημερινοί νέοι, δεν αγαπούν!>>
Δεν αγαπούν όσο φαίνονται, ίσως ήθελε να πει η νέα γυναίκα με την οποία κουβεντιάσαμε για τη γυναικεία πρόκληση. Για τις παλιότερες γενιές η ερωτική απροθυμία από μέρους των αντρών είναι οπωσδήποτε ακατανόητη. Πολλοί παρά τα χρόνια νιώθουν ακόμα σαν τις ετοιμοπόλεμες εφεδρείες στο στρατό που είναι τόσος ο πατριωτισμός τους που ευχαρίστως θα ανταποκρίνονταν τραγουδώντας και χορεύοντας, αν τους καλούσε η πατρίδα στα όπλα!
Ο λαός μας διακρίνεται για τη δημιουργική , (ερωτική) του διάθεση, όπως μαρτυρεί ο λαϊκός και ο λόγιος πολιτισμός, τον οποίο ανέπτυξε κατά την μακρόχρονη ιστορική του διαδρομή. Τα τελευταία χρόνια μόνο επηρεασμένος από τη δίψα για το εύκολο χρήμα άφησε τη δημιουργική του φλόγα να σβήσει ! Έπαψε να είναι παραγωγός και έγινε μεταπράτης!
Η αλλαγή αυτή οπωσδήποτε έχει συνέπειες και στον έρωτα, που όχι μόνο δεν είναι απαραίτητος στο εμπόριο π.χ. αλλά είναι και εμπόδιο και επιζήμιος. Ο έμπορος αν θέλει να προκόψει πρέπει να πάψει να κερνάει και να κάνει δώρα . Η επιχείρηση θέλει ψυχρή σκέψη και επινόηση περισσότερο παρά γενναιόδωρη και φιλάνθρωπη καρδιά.
Αν λοιπόν η υπερβολή στην πρόκληση είναι τόσο γυμνή από βαθύτερο νόημα, η γυναίκα που την μεταχειρίζεται οπωσδήποτε απευθύνεται στον κουτό άντρα. Σπανίως η γυναίκα ξεπέφτει τόσο πολύ! Η γυναίκα είναι φυσικό να έλκεται απ΄ τον άντρα που διαθέτει κάποια πνευματικότητα κι όταν δεν την βρίσκει γίνεται δυστυχισμένη!
ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ: Αγαπητή Σ.Φ. ευχαριστώ για το όμορφο δοκίμιό σου, που αργά το ανακάλυψα. Θα δημοσιευτεί ελπίζω πολύ σύντομα!
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)