Τρίτη, 8 Φεβρουαρίου 2011
Η "συναίνεση" των θυμάτων
Μ.Ε.Λαγκουβάρδου
"Κύριος ισχύν τω λαώ αυτού δώσει"
Ψαλμός ΚΗ'
1. Είναι δυνατόν να δώσει κανείς τη συναίνεσή του για να τον κάνουν θύμα;
Πόσο εκμηδενισμένος πρέπει να νιώθει κανείς ώστε να συναινέσει στη θυματοποίησή του;
2. Στο τυπικό των αρχαίων θυσιών των ειδωλολατρών περιλαμβάνεται και η απογύμνωση του θύματος που συμβολίζει την ηθική εξουθένωση του ανθρώπου, την αποστέρησή του από κάθε ψυχικό και πνευματικό στήριγμα από την ίδια την ουσία του ως άνθρωπος. Το θύμα πρέπει να νιώθει ότι δεν είναι άνθρωπος, αλλά ένα περίψημα, δηλαδή μια βρωμιά που ξεκολλάει κανείς από πάνω του.
3. Οι Έλληνες είμαστε λαός εκπαιδευμένος σε συνθήκες χάους. Δεν είναι η πρώτη φορά που ζούμε σε συνθήκες σαν τις σημερινές.
4. Μέσα στη γενική σύγχυση των ημερών αυτών πρέπει να καταβάλεις προσπάθεια για να ξέρεις που βρίσκεσαι, τι κάνεις και σε τι κόσμο ζεις.
5. "Πάσαν χαράν ηγήσασθε αδελφοί, όταν διώκουσιν υμάς" ( Ιακ.1, 2). Να χαίρεστε όταν δοκιμάζεστε από πολλούς και διάφορους πειρασμούς, γράφει ο απόστολος Ιάκωβος. Δοκιμάζεται η πίστη μας, η υπομονή μας και η ελπίδα μας. Ό,τι ζητάμε με πίστη απ΄ το Θεό, ο Θεός θα μας το δώσει. Ο Θεός δίνει σε όλους με απλοχεριά. Ό,τι όμως ζητάτε, συνεχίζει ο Απόστολος, να το ζητάτε με πίστη και να μην έχετε αμφιβολίες. Γιατί όποιος αμφιβάλλει, μοιάζει με το κύμα της θάλασσας, που το παρασέρνει ο άνεμος και το πηγαίνει εδώ κι εκεί. Να μην ελπίζει ότι θα πάρει κάτι από τον Κύριο ένας τέτοιος άνθρωπος, δίγνωμος κι άστατος σε όλες του τις ενέργειες.
6. Ο Ιησούς την ίδια μέρα που μίλησε στους Ιουδαίους που πήγαν να τον ακούσουν μίλησε κατόπιν και στους μαθητές του. Να τι είπε στους Ιουδαίους:
« Υμείς εστέ οι δικαιούντες εαυτούς ενώπιον των ανθρώπων, ο δε Θεός γινώσκει τας καρδίας υμών, ότι το εν ανθρώποις υψηλόν, βδέλυγμα ενώπιον του Θεού εστιν,»
(Εσείς θέλετε να παριστάνετε τον δίκαιο μπροστά στους ανθρώπους, ο Θεός όμως γνωρίζει τι κρύβετε στις καρδιές σας. Γιατί αυτό που τιμούν οι άνθρωποι, το σιχαίνεται ο Θεός.).
7. Ο Ιησούς είπε κατόπιν στους μαθητές Του:
«Ανένδεκτον εστι του μη ελθείν τα σκάνδαλα. Ουαί δι΄ ού έρχεται. Λυσιτελεί αυτώ ει λίθος μυλικός περίκειται περί τον τράχηλον αυτούς και έρριπται εις την θάλασσαν, ή ίνα σκανδαλιση ένα των μικρών τούτων.»
(Είναι αδύνατο να μην έρθουν τα σκάνδαλα. Αλίμονον όμως σ΄ εκείνον που τα προκαλεί. Είναι προτιμότερο γι΄ αυτόν να κρεμάσει μια μυλόπετρα στο λαιμό του και να πάει να πέσει στη θάλασσα, παρά να κλονίσει την πίστη ενός απ΄ αυτούς τους μικρούς.).
8. Στο σεισμό οι πόλεις έχουν σχέδιο που δείχνει στους πολίτες σε ποιον τόπο να κατευθυνθούν κι από ποιες οδούς διαφυγής. Στον πνευματικό σεισμό που απειλεί την πνευματική ελευθερία των πιστών και αυτή ακόμα την ζωή τους, η Εκκλησία δεν έχει ακόμα καταρτίσει για τους πιστούς το σχέδιό της;
"Κύριος ισχύν τω λαώ αυτού δώσει"
Ψαλμός ΚΗ'
1. Είναι δυνατόν να δώσει κανείς τη συναίνεσή του για να τον κάνουν θύμα;
Πόσο εκμηδενισμένος πρέπει να νιώθει κανείς ώστε να συναινέσει στη θυματοποίησή του;
2. Στο τυπικό των αρχαίων θυσιών των ειδωλολατρών περιλαμβάνεται και η απογύμνωση του θύματος που συμβολίζει την ηθική εξουθένωση του ανθρώπου, την αποστέρησή του από κάθε ψυχικό και πνευματικό στήριγμα από την ίδια την ουσία του ως άνθρωπος. Το θύμα πρέπει να νιώθει ότι δεν είναι άνθρωπος, αλλά ένα περίψημα, δηλαδή μια βρωμιά που ξεκολλάει κανείς από πάνω του.
3. Οι Έλληνες είμαστε λαός εκπαιδευμένος σε συνθήκες χάους. Δεν είναι η πρώτη φορά που ζούμε σε συνθήκες σαν τις σημερινές.
4. Μέσα στη γενική σύγχυση των ημερών αυτών πρέπει να καταβάλεις προσπάθεια για να ξέρεις που βρίσκεσαι, τι κάνεις και σε τι κόσμο ζεις.
5. "Πάσαν χαράν ηγήσασθε αδελφοί, όταν διώκουσιν υμάς" ( Ιακ.1, 2). Να χαίρεστε όταν δοκιμάζεστε από πολλούς και διάφορους πειρασμούς, γράφει ο απόστολος Ιάκωβος. Δοκιμάζεται η πίστη μας, η υπομονή μας και η ελπίδα μας. Ό,τι ζητάμε με πίστη απ΄ το Θεό, ο Θεός θα μας το δώσει. Ο Θεός δίνει σε όλους με απλοχεριά. Ό,τι όμως ζητάτε, συνεχίζει ο Απόστολος, να το ζητάτε με πίστη και να μην έχετε αμφιβολίες. Γιατί όποιος αμφιβάλλει, μοιάζει με το κύμα της θάλασσας, που το παρασέρνει ο άνεμος και το πηγαίνει εδώ κι εκεί. Να μην ελπίζει ότι θα πάρει κάτι από τον Κύριο ένας τέτοιος άνθρωπος, δίγνωμος κι άστατος σε όλες του τις ενέργειες.
6. Ο Ιησούς την ίδια μέρα που μίλησε στους Ιουδαίους που πήγαν να τον ακούσουν μίλησε κατόπιν και στους μαθητές του. Να τι είπε στους Ιουδαίους:
« Υμείς εστέ οι δικαιούντες εαυτούς ενώπιον των ανθρώπων, ο δε Θεός γινώσκει τας καρδίας υμών, ότι το εν ανθρώποις υψηλόν, βδέλυγμα ενώπιον του Θεού εστιν,»
(Εσείς θέλετε να παριστάνετε τον δίκαιο μπροστά στους ανθρώπους, ο Θεός όμως γνωρίζει τι κρύβετε στις καρδιές σας. Γιατί αυτό που τιμούν οι άνθρωποι, το σιχαίνεται ο Θεός.).
7. Ο Ιησούς είπε κατόπιν στους μαθητές Του:
«Ανένδεκτον εστι του μη ελθείν τα σκάνδαλα. Ουαί δι΄ ού έρχεται. Λυσιτελεί αυτώ ει λίθος μυλικός περίκειται περί τον τράχηλον αυτούς και έρριπται εις την θάλασσαν, ή ίνα σκανδαλιση ένα των μικρών τούτων.»
(Είναι αδύνατο να μην έρθουν τα σκάνδαλα. Αλίμονον όμως σ΄ εκείνον που τα προκαλεί. Είναι προτιμότερο γι΄ αυτόν να κρεμάσει μια μυλόπετρα στο λαιμό του και να πάει να πέσει στη θάλασσα, παρά να κλονίσει την πίστη ενός απ΄ αυτούς τους μικρούς.).
8. Στο σεισμό οι πόλεις έχουν σχέδιο που δείχνει στους πολίτες σε ποιον τόπο να κατευθυνθούν κι από ποιες οδούς διαφυγής. Στον πνευματικό σεισμό που απειλεί την πνευματική ελευθερία των πιστών και αυτή ακόμα την ζωή τους, η Εκκλησία δεν έχει ακόμα καταρτίσει για τους πιστούς το σχέδιό της;
1 σχόλιο:
καίριον ερώτημα.
Δημοσίευση σχολίου