Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Ο ορθόδοξος στην πορεία του προς τη λύτρωση (ελευθερία) ακολουθεί τα εξής τρία στάδια: α) της κάθαρσης, β)του φωτισμού και γ) της ελευθερίας (θέωση, ένωση με το Θεό, δοξασμός).
Και στα τρία αυτά στάδια είναι έντονη και επίμονη η επιθυμία της αναζήτησης του Θεού.
Γνωρίζομε τα τρία αυτά στάδια από την εμπειρία των Πατέρων. Πώς όμως μεταβαίνει ο πιστός από το ένα στάδιο στο επόμενο ανώτερο στάδιο;
Για την άνοδο από το στάδιο της κάθαρσης στο ανώτερο στάδιο του φωτισμού είναι αναγκαία η αρετή της διάκρισης. Ο πιστός πρέπει να ξέρει ποιος είναι για να μην ταυτίζει τον εαυτό του με τα παθήματα από τα οποία πρέπει να "καθαρθεί".
Όσο δεν δύναται να κάνει τη διάκριση αυτή, διότι δεν γνωρίζει τον εαυτό του, θα παραμένει καθηλωμένος στο πρώτο αυτό στάδιο της κάθαρσης. Η αρετή της διάκρισης ίσως είναι η μόνη αρετή η οποία εξαρτάται από τον ίδιο. Γιατί στη μετάβαση από το στάδιο του φωτισμού στο στάδιο της θέωσης η μόνη συνέργεια του πιστού είναι να συνεχίζει να θέλει να δει το Θεού.
Η φυσική μας αδυναμία δεν είναι και πνευματική αδυναμία. Στον πνευματικό τομέα η δύναμη δεν είναι δική μας Η δύναμη στον πνευματικό τομέα είναι του Πνεύματος. Δεν είμαστε δυνατοί εμείς. Είναι δυνατός Αυτός που μας αγαπάει.
"Οταν ο άνθρωπος αναζητά το Θεό, ανακαλύπτεται ο ίδιος από το Θεό. Όταν ακολουθεί την θεία αλήθεια, αυτή η ίδια τον συλλαμβάνει και τον ανεβάζει στο επίπεδό της. Κατά τον Άγιο Γρηγόριο Νϋσσης το "ιδείν τον Θεόν" συνίσταται εις "το μηδέποτε της επιθυμίας κόρον ευρείν." Ο Θεός είναι ο αιώνια ζητούμενος. " (Παύλος Ευδοκίμωφ, Το Άγιο Πνεύμα στην Ορθόδοξη Παράδοση σελ. έκδ. Ο Ευαγγελιστής Μάρκος, της Ιεράς Μητροπόλεως Κασσανδρείας 57001 Θέρμη Θεσσαλονίκης, σελ. 33)/
moschoblog.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου