17.2.18

Σύγκρουση πολιτισμών

Μόσχου Λαγκουβάρδου

Δυο πολιτισμοί συγκρούονται από την αρχή του κόσμου, ο πολιτισμός της διάρκειας και ο πολιτισμός της παροδικότητας. Αν μπορούσες να διαλέξεις να ζεις σε κάποιον απ΄ τους δυο αυτούς πολιτισμούς ποιόν θα διάλεγες; Θα διάλεγες τον πολιτισμό στον οποίο τα αγαθά διαρκούν ή αυτόν στον οποίο τα αγαθά δεν διαρκούν; Η διάρκεια των αγαθών ή η παροδικότητα είναι σημαντικό κριτήριο, για να γνωρίσουμε τους πολιτισμούς.
Αν τη διάρκεια και την παροδικότητα, που είναι κριτήρια χρονικά, δηλαδή ποσοτικά, τα αντικαταστήσουμε με κριτήρια ποιοτικά, οπωσδήποτε θα διάλεγες, τον πολιτισμό που είναι ανώτερης ποιότητας από τον πολιτισμό που είναι κατώτερης ποιότητα; Αν π.χ. αγόραζες πορτοκάλια και μπορούσες να διαλέξεις τα καλύτερα, δε θα διάλεγες τα καλύτερα; Οπωσδήποτε θα διάλεγες τα καλύτερα. Δε θα διάλεγες τα χειρότερα ποιοτικά. Στη σύγκρουση των πολιτισμών, νικάει εκ των πραγμάτων ο ανώτερος πνευματικά πολιτισμός. Δεν χρειάζεται απόδειξη. Από την προσωπική εμπειρία το ξέρουμε. Γι΄ αυτό θα το πω με έναν μόνον αφορισμό του μακαρίτη ζωγράφου, φίλου Στέργιου Χατζούλη, "Ο πλούσιος θα πάει στον Άγιο. Δεν θα πάει ο Άγιος στον πλούσιο."
Τί σημαίνει ο αφορισμός αυτός; Σημαίνει πως στην ποιότητα ισχύουν τα κριτήρια της ποιότητας. Δεν ισχύουν τα κριτήρια της ποσότητας. Δηλαδή αν ένα πράγμα είναι "μπάφα", αν γίνουν πολλά τέτοια πράγματα δεν θα καλυτερέψει η ποιότητά τους. Δε έχέι πέραση εδώ η υλική δύναμη ή η εξουσία. Ένα άλλο παράδειγμα, η Ελλάδα ανέπτυξε ανώτερο πολιτισμό και μέχρι χθες διδάσκονταν όλα τα παιδιά του κόσμου, τον πολιτισμό αυτόν. Είναι ο κλασικός πολιτισμός και λέγεται έτσι, διότι ισχύει παντού και πάντοτε.
Υπήρξαν μεγάλες αυτοκρατορίες και σήμερα υπάρχουν μεγάλα κράτη , όπως π.χ. οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Αλλά ο πολιτισμός τους δεν ισχύει παντού. Μόνο στο Λος Άντζελες κοιμούνται στους δρόμους εκατόν πενηντα χιλιάδες άστεγοι!
Και η Αγγλία έγινε μεγάλη αποικιοκρατική δύναμη και εκμεταλλεύτηκε όλο τον κόσμο, αλλά πολιτισμό που να ισχύει παντού και πάντοτε, δεν ανέοπτυξε. Μόνο στο Λονδίνου μετρούνται, με την γνωστή σχολαστικότητα των Εγγλέζων, περί τις έξι χιλιάδες φτωχοί άνθρωποι, που τους μαζεύουν νεκρούς απ΄ το δρόμο. Αιτία θανάτου; το ψύχος, διότι κοιμούνται στου δρόμους!
Αν μπορούσα να διαλέξω,μεταξύ του να αδικήσω και να αδικηθώ, θα διάλεγα να αδικηθώ, είπε ο Σωκράτης!
Ο Αριστοτέλης, μιλώντας από την εμπειρία του, είπε πως η φιλία και η κοινωνία στους Έλληνες είναι εκ φύσεως. Η Ευρώπη την οποία ζηλεύουν οι αγράμματοι και ανιστόρητοι νεοέλληνες θεωρεί την φιλία και την κοινωνία συμβατική και την στηρίζει στο κοινωνικό συμβόλαιο.
Στο αίτημα να είναι η θεμέλιο της κοινωνίας τους το ήθος, οι Γάλλοι επαναστάτες μπουρζουάδες απάντησαν ότι δεν θέλουν να είναι θεμέλιο της κοινωνίας του το ήθος! Με την επίδραση του Διαφωτισμού οι μηδενιστικές ιδέες της Δύσης διαδόθηκαν στον τόπο μας με τέτοιο τρόπο, ώστε οι νεοέλληνες ντρέπονται να δηλώσουν ότι αγαπούν την πατρίδα, την οικογένεια, τη θρησκεία τους! Πράγμα που σημαίνει ότι τους άρπαξαν την ψυχή με υλικά αναλλάγματα!
Με το ψευδο-διεθνισμό της η Εκπαίδευση δεν μαθαίνει στους νέους ν΄ αγαπούν τη γη τους. Μην ρωτήσεις κανέναν νέο για τη γη του, για την πατρίδα του. Δεν τη γνωρίζει γιατί δεν την αγαπάει.
Ρώτησε τους νέους που στερήθηκαν την πατρίδα τους, τους Ινδιάνους, τους Παλαιστίνιους, τους Κούρδους... Αγωνίζονται για να αποκτήσουν πατρίδα. Αγαπούν τη γλώσσα τους, τα τραγούδια της, τον τρόπο ζωής τους, το δεσμό με τη γη τους. Το χέρι που έφτιαξε τη γη, λέει ο αρχηγός των Ινδιάνων Σιου, Λούθηρος Όρθια Αρκούδα, έφτιαξε επίσης τον άνθρωπο για το περιβάλλον του...
Το αίσθημα της αγάπης για την πατρίδα και για την ελευθερία γίνεται τόσο έντονο στους φυλακισμένους, ώστε οι συγγραφείς , όπως ο Σολζενίσκιν κι οι άλλοι που έζησαν σε φριχτές συνθήκες στις σοβιετικές φυλακές, γράφουν πως μόνο στη φυλακή ο άνθρωπος γίνεται άνθρωπος με αξιοπρέπεια. Η αγάπη για την ελευθερία και για την πατρίδα του είναι η αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Δεν είναι χαμένος μέσα σε ένα χαώδη κόσμο, όπως εμείς που ζούμε έξω απ΄ τη φυλακή, χωρίς αγάπη για την πατρίδα και για την ελευθερία.
Πόσο μεγάλη ζημία κάνουν στις ψυχές των νέων αυτοί που διοικούν τώρα την Εκπαίδευση, με το να μη τους διδάσκουν ότι ανήκουν στη γη τους.
Το χέρι που έφτιαξε τη γη έφτιαξε επίσης τον άνθρωπο για το περιβάλλον του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: