16.6.11

"Θέλεις υγιής γενέσθαι;" (Θέλεις να γίνεις υγιής;)


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

Διαβάζοντας το Ευαγγέλιο μου φαινόταν παράξενη η ερώτηση που κάνει ο Κύριος σε κάποιους αρρώστους, πριν τους θεραπεύσει, που τους ρωτάει αν θέλουν να γίνουν υγιείς! Γιατί τους ρωτάει αν θέλουν να γίνουν υγιείς; Ποιος δεν θέλει την υγειά του; Ποιος θέλει να είναι άρρωστος και να πονάει;

Πιο εύλογο θα ήταν αν ρωτούσε, θέλεις να κάνεις κάτι για να γίνεις υγιής; Στην ερώτηση αυτή πιθανόν κάποιοι να απαντούσαν, όχι δεν θέλουμε να κάνουμε τίποτα. Προτιμούμε να είμαστε όπως είμαστε, παρά να κάνουμε οτιδήποτε που θα μας βγάλει απ΄ την παθητικότητά μας, από την αδράνειά μας κι από την αυτοεγκατάλειψη. Ο Κύριος στις περιπτώσεις αυτές της απόλυτης αυτοεγκατάλειψης θεραπεύει πρώτα την ψυχική παράλυση και μετά θεραπεύει την ανίατη σωματική ασθένεια.

Το ίδιο πρέπει να προετοιμάσουμε κι εμείς τον εαυτό μας, για να δεχθούμε τη βοήθεια του Θεού στις καταστάσεις εκείνες που υπερβαίνουν τις δυνάμεις μας και που μας ακινητοποιούν. Η πρώτη ερώτηση που πρέπει να κάνουμε στον εαυτό μας είναι η ίδια η ερώτηση του Κυρίου, "θέλεις να γίνεις υγιής; Θέλουμε να γίνουμε υγιείς, θέλουμε να υπερβούμε τα εμπόδια και τις δυσκολίες που μας καθηλώνουν και μας κάνουν δυστυχισμένους;"

Η προσευχή μας αρχίζει από αυτό το σημείο, που αφορά την προαίρεσή μας. Ζητάμε τη βοήθεια του Θεού, να διορθώσουμε την προαίρεσή μας και να βάλουμε ως στόχο να νικήσουμε τα εμπόδια αντί να αφεθούμε στην μοίρα μας. Γνωρίζουμε ότι ο Θεός θέλει όλοι οι άνθρωποι να σωθούν και να αποκτήσουν επίγνωση της αλήθειας.

Αυτό σημαίνει επίσης ότι γνωρίζουμε τα εμπόδια και ότι έχουμε πίστη και ελπίδα στο Θεό.Σημαίνει ότι γνωρίζουμε τον εαυτό μας και την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Ότι έχουμε τον πνευματικό καθρέφτη στον οποίο βλέπουμε τον εαυτό μας στο σκοτάδι της αγνωσίας που υπάρχει μέσα μας. Ο πνευματικός καθρέφτης μας είναι ο Ιησούς και η υπερέχουσα, η πάνω από όλα, αγάπη μας γι΄Αυτόν.

Τα βήματα που με οδηγούν στη θεραπεία είναι τα εξής; Πρώτο βήμα: Γνωρίζω ότι χρειάζομαι θεραπεία και ότι έχω ανάγκη από τον πνευματικό μου καθρέφτη που είναι ο Ιησούς και η αγάπη μου γι΄ Αυτόν.Πρώτο μου μέλημα, λοιπόν, είναι η σχέση μου με το Θεό με την προσευχή με την οποία έχω διαρκή μνήμη του Θεού (και του θανάτου).

Δεύτερο βήμα:Γνωρίζω ότι η κατάστασή μου, όσο δυσάρεστη κι αν είναι, μου δίνει κάποιες απολαβές, τις οποίες είμαι διατεθειμένος να τις στερηθώ για να αποκτήσω την υγεία μου ή για να υπερβώ τις δυσκολίες και τα εμπόδια.Ενδεικτικώς αναφέρω μια τέτοια απολαβή, το ότι αν παραδοθώ στην ήττα μου, δεν χρειάζεται να κάνω τίποτα. Είναι η απολαβή που μας δίνει η παθητικότητα και η αδράνεια.Μερικοί προτιμούν να αφεθούν να τους ακινητοποιήσουν τα εμπόδια , παρά να κουραστούν για να κάνουν κάτι για να τις υπερβούν.
Δεύτερο μέλημα είναι η διόρθωση της σχέσης μου με τον εαυτό μου, με την τήρηση των Εντολών, ώστε η συνείδησή μου να μη με κατηγορεί σε τίποτε.Δεν υπάρχει τίποτε πιο γλυκό απ΄ την καθαρή συνείδηση, την αιώνια λιακάδα του καθαρού μυαλού, όπως την ονομάζει κάποιος σκηνοθέτης στην ομώνυμη ταινία του.

Τρίτον βήμα:Γνωρίζω σε ποιον θα καταφύγω για να με θεραπεύσει. Τρίτο μέλημά μου είναι η διόρθωση των σχέσεών μου με αυτούς που με στενοχωρούν. Προσευχηθείτε υπέρ αλλήλων, λέει ο Απόστολος Ιάκωβος στην επιστολή του, για να θεραπευθείτε. Αυτός που δεν αγαπάει τον εχθρό του, λέει κάποιος άγιος, δεν γνωρίζει το Θεό.

Αν δεν γνωρίζουμε το Θεό, ούτε τον εαυτό μας γνωρίζουμε. Οι εχθροί μας, όταν προσευχόμαστε υπέρ αυτών, μας βοηθούν να γνωρίσουμε το Θεό και τον εαυτό μας.Για κάθε ψευδαίσθηση που διαλύεται,ο Θεός μας δίνει το ανάλογο πνεύμα. Ο άνθρωπος έχει μέσα του ή ψευδαισθήσεις ή Άγιο Πνεύμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: