26.11.10

Σώμα υγιές εν πνεύματι υγιή

Του Μόσχου Εμμ. Λαγκουβάρδου


Δεν το ανακάλυψαν οι γιατροί ότι προϋπόθεση για ένα υγιές σώμα είναι το υγιές πνεύμα αλλά ο κόσμος από την εμπειρία του. Και το πιο γερό κορμί μπορεί να το ρίξει κάτω η στενοχώρια. Φαίνεται ότι το σώμα στηρίζει την καλή του λειτουργία και την υγεία του στο πνεύμα.

Το σώμα είναι υγιές όχι γιατί δεν το προσβάλλουν οι αρρώστιες, αλλά γιατί αμύνεται στις αρρώστιες και τις νικάει. Ένα νέο λιοντάρι όλο υγεία, αν σκοτωθεί σαπίζει σε τέσσερις ώρες. Αυτό σημαίνει ότι τα μικρόβια υπήρχαν στο σώμα του, αλλά δεν το κατέβαλαν, γιατί στο σώμα του λειτουργούσε κανονικά ο ανοσοποιητικός μηχανισμός του.Αν ο μηχανισμός της άμυνας του σώματος στις αρρώστιες δεν λειτουργεί κανονικά,το σώμα είναι ασθενικό.

Εξαρτάται η καλή άμυνα του σώματος στους νοσογόνους παράγοντες από την δύναμη του πνεύματος; Αυτό φαίνεται ότι το δέχεται τώρα και η επιστήμη. Ένα εξασθενημένο πνεύμα θα εξασθενήσει και το σώμα και θα το αφήσει απροστάτευτο στη φθορά και στα ατυχήματα. Το πνεύμα προστατεύει το σώμα. Παράδειγμα οι αθλητές, όταν δεν έχουν το νου τους στην άσκηση κινδυνεύουν να πάθουν ατυχήματα. Ο νους φυλάει το σώμα ή το καταστρέφει.


Τί είναι άραγε το πνεύμα και πως μπορεί να έχει κανείς το πνεύμα του δυνατό;
Μιας και το πνεύμα είναι αυτό που προέχει, το ερώτημα είναι πότε είναι το πνεύμα μας δυνατό; Τί είναι δυνατό πνεύμα;

Δυνατό πνεύμα είναι το αγγελικό πνεύμα. Ενώ αδύνατο και ασθενικό πνεύμα είναι το πονηρό πνεύμα, αυτό που το κατατρώνε οι ενοχές και οι τύψεις της συνείδησης. Φοβούνται οι αμαρτωλοί, λέει η Αγία Γραφή, ακόμα και εκεί όπου δεν υπάρχει φόβος.

Όταν το πνεύμα του Θεού οδηγεί το πνεύμα μας το πνεύμα είναι δυνατόν, το ίδιο και το σώμα. Αντίθετα όταν το πνεύμα του ανθρώπου είναι αδύνατο ο άνθρωπος μοιάζει με τους νεκρούς. Αυτό σημαίνουν τα λόγια αυτά του ψαλμού του Δαβίδ,Το πνεύμα σου το αγαθόν οδηγήσει με εν γη ευθεία. Ένεκεν του ονόματός σου Κύριε ζήσεις με. Εν τη δικαιοσύνη σου εξάξεις εκ θλίψεως την ψυχή μου και εν ελέει σου εξολοθρεύσεις τους εχθρούς μου και απολείς πάντας τους θλίβοντας την ψυχή μου, ότι εγώ δούλος σου ειμί.

Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι το σώμα μας είναι υγιές όταν το πνεύμα μας είναι δυνατό , όταν ακολουθεί δηλαδή το πνεύμα του Θεού. Αν δεν θέλει κανείς να πέσει στα χέρια των γιατρών να μην αμαρτάνει , για να οδηγεί το πνεύμα του το πνεύμα του Θεού.
Αν το ξέραμε θα έπρεπε να τρέμουμε μήπως αδικήσουμε κάποιον, αν είναι η αδικία να εξασθενήσει το πνεύμα μας και να μας αρωστήσει.

Είμαστε αισιόδοξοι και δεν μας επηρεάζει η οικονομική τρομοκρατία, η οποία έχει σκοπό να κάμψει το ηθικό μας και να μας αρρωστήσει, για να μην έχουμε το σθένος να αντισταθούμε στα σχέδια αυτών που την ασκούν εις βάρος μας. Δεν κινδυνεύει ο κόσμος που αδικείται, αλλά εκείνοι που αδικούν. Ο Σωκράτης ήξερε την μεγάλη αξία που έχει να ζει κανείς όπως αρέσει στο Θεό και να μην αδικεί, αν δεν θέλει να αρρωστήσει.

Το δυνατό πνεύμα του Αποστόλου Παύλου ήταν αυτό που τον κρατούσε υγιή στις κακουχίες τις οποίες υπέφερε στα ταξίδια του σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, για να κάνει γνωστή παντού τη Διδασκαλία του Χριστού. Οι ασθένειες όχι μόνο δεν εξασθενούσαν το σώμα του, αλλά το έκαναν πιο δυνατό. Στις ασθένειες, έλεγε, ενδυναμώνομαι.

Στο βιβλίο "Η μυστική εμπειρία στην κατάσταση της ανελευθερίας" ο συγγραφέας του Μιχαήλ Μιχαήλωφ αναφέρεται στις εμπειρίες των κρατουμένων στις φυλακές του κομμουνιστικού καθεστώτος στη Σοβιετική Ένωση. Ο συγγραφεύς καταγράφει το εξής παράδοξο: "ότι μπορεί να σώσει το κορμί του, τη φυσική του ύπαρξη, μόνο εκείνος που σώζει την ψυχή του, δηλαδή εκείνος που από μια εσωτερική ώθηση είναι έτοιμος να χάσει το κορμί του, τη φυσική του ύπαρξη.

Γενικά πιστεύεται το αντίθετο, ότι δηλαδή σε μια δύσκολο κατάσταση ο άνθρωπος βρίσκεται μπρος στην εκλογή αν πρέπει να σώσει το κορμί ή την ψυχή του. Κι όμως οι συγγραφείς που αναφέραμε (Σολζενίσιν, Πανίν,Σιφρίν και Τερζ), και που έχουν ζήσει σε μια κατάσταση όπου βρίσκονταν σε κίνδυνο και το κορμί και η ψυχή, βεβαιώνουν ομόφωνα ότι εκείνοι που προσπαθούσαν να διαφυλάξουν τη φυσική τους ύπαρξη σε βάρος της ψυχής έχαναν και τα δύο, ενώ αντιστρόφως σ΄ εκείνους που ήταν έτοιμοι να θυσιάσουν για χάρη της ψυχής το κορμί τους, σύμφωνα μ΄ ένα μυστηριώδη νόμο και αντίθετα προς την προσδοκία τους διατηρούνταν και το κορμί, δηλαδή η φυσική ύπαρξη." (Μιχαήλ Μιχαήλωφ, Η μυστική εμπειρία στην κατάσταση της ανελευθερίας, Εκδόσεις Η Μεταμόρφωσις του Σωτήρος, Μήλεσι, 2007).

Δεν υπάρχουν σχόλια: