2.12.13

"Η ΒΟΥΛΗΣΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ"

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
  
  
Ως προς τη βούληση της πίστης υπάρχουν δύο επιλογές. Η επιλογή να πιστέψει κανείς και η επιλογή να μην πιστέψει. Κι οι δυο επιλογές γίνονται με δικό μας ρίσκο. 

Ο Αμερικανός φιλόσοφος Ουίλιαμ Τζέϊμς, στο βιβλίο του «Η Βούληση της Πίστης», Έκδοση Πρίντα, γράφει: «θέλω να είμαι με το μέρος των νικητών.»

Ποια από τις δυο προαναφερόμενες επιλογές είναι η επιλογή των νικητών , την οποία προτιμάει ο διάσημος Αμερικανός φιλόσοφος; Ποιοι είναι οι νικητές αυτοί που επιλέγουν να πιστεύουν ή αυτοί που επιλέγουν να μην πιστεύουν;

Για να κάνει αισθητή τη σκέψη του ο Ουίλιαμ Τζέϊμς , χρησιμοποιεί την εικόνα των χαμένων στη χιονοθύελλα: Χαμένοι στη χιονοθύελλα , στο βουνό, αν προχωρήσουν για το καταφύγιο κινδυνεύουν να σκοτωθούν πέφτοντας σε κάποια χαράδρα, γιατί δεν έχουν καθόλου ορατότητα . Έχουν όμως την ελπίδα του καταφυγίου. Αν δεν προχωρήσουν δεν έχουν καμιά ελπίδα. Θα πεθάνουν από το κρύο.

Εσύ τί θα διάλεγες; Την ελπίδα ή το φόβο;

«Τι μας αποδεικνύει « , λέει ο ΤζέΪμς , « ότι η εξαπάτηση δια της ελπίδας είναι χειρότερη από την εξαπάτηση διά του φόβου; Εγώ, τουλάχιστον , δεν βλέπω καμία τέτοια απόδειξη, και απλώς αρνούμαι να συμμορφωθώ με την προσταγή του επιστήμονα να μιμηθώ τη δική του επιλογή, όταν το διακύβευμα είναι για μένα αρκετά σημαντικό, ώστε να μου δίνει το δικαίωμα να επιλέξω μόνος μου τον τρόπο με τον οποίο θα διακινδυνεύσω. «

«Εάν η θρησκεία είναι αληθής και οι υπέρ αυτής αποδείξεις παραμένουν ανεπαρκείς, δεν επιθυμώ, καταπιέζοντας με τις απόψεις σας τη φύση μου (η οποία αισθάνομαι ότι έχει τελικά κάποιο ρόλο να παίξει σε αυτή την υπόθεση), να εγκαταλείψω τη μοναδική μου ευκαιρία στη ζωή, να βρεθώ στην πλευρά των νικητών.

Μια ευκαιρία που φυσικά εξαρτάται από την προθυμία μου να διακινδυνεύσω να ενεργήσω, σαν να ήταν προφητική και ορθή η παθιασμένη ανάγκη μου να δω τον κόσμο υπό το πρίσμα μιας θρησκείας.»

(William JAMES, Η ΒΟΥΛΗΣΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ, Μετάφραση Γεώργιος Καρανικόλας, Εκδοση ΠΡΙΝΤΑ, Στις πηγές της Γνώσης, σ.74, Αθήνα 2002).

Δεν υπάρχουν σχόλια: