24.9.09

Μόσχος Εμμ. Λαγκουβάρδος, Τι ενδιαφέρει έναν κόσμο

Γνώριζα κάποιον υπάλληλο που είχε αφιερώσει τον εαυτό του στην υπηρεσία του. Γνώριζε τα πάντα γύρω απ΄ τη δουλειά του κι όλοι, συνάδελφοι και κοινό, απευθύνονταν σ΄ αυτόν. Δεν υπήρχε κάτι να μην το ξέρει. Αλλά δεν έλειπε απ΄ την υπηρεσία του ούτε τις Κυριακές. Συνέχιζε να δουλεύει και μετά τη συνταξιοδότησή του. Δεν μπορούσε να ζήσει χωρίς την εργασία του. Ανεβοκατέβαινε τις σκάλες για να πάει απ΄ το ένα γραφείο στο άλλο, γιατί δεν τον απασχολούσε μόνο η δική του εργασία , αλλά και η εργασία των άλλων.
Μια μέρα πηγαίνοντας για δουλειά σε κάποιο γραφείο σκόνταψε στα σκαλιά και σκοτώθηκε. Η ζωή και το τέλος αυτού του ανθρώπου επαλήθεψε την παροιμία που λέει ότι με αυτό που ζει κανείς με αυτό και πεθαίνει. Με την υπηρεσία του έζησε όλη του τη ζωή και με την υπηρεσία του πέθανε. Δεν ξέρουμε τι θα γινόταν, αν κάποτε δεν τον κρατούσαν τα πόδια του κι ήταν αναγκασμένος να μείνει στο σπίτι του και να μην πάει στην υπηρεσία του. Οπωσδήποτε θα πέθαινε από μαρασμό του νου.
Τι ενδιαφέρει έναν κόσμο που δεν έχει ενδιαφέροντα; Με τη λέξη «ενδιαφέρον» δεν εννοούμε τις μέριμνες και τις φροντίδες για το τι θα φάμε, τι θα πιούμε και τι θα φορέσουμε. Η έννοια του ενδιαφέροντος στον Όμηρο συνδέεται πάντα με την ανδρεία. Μόνο αυτό που είναι αντάξιο ανδρείας ψυχής είναι ενδιαφέρον. Αυτό που δεν είναι αντάξιο δεν ενδιαφέρει κανέναν. Αυτός που ενδιαφέρεται για πράγματα δίχως αξία, λέει ο Όμηρος δέχεται τις κατάρες όλων των ανθρώπων κι όταν πεθάνει όλοι τον περιγελούν. Αυτό ήταν το πνευματικό επίπεδο των ανθρώπων εκείνης της εποχής του Ομήρου, όπως φαίνεται απ΄ την περιγραφή που κάνει ο ίδιος.
Το Ευαγγέλιο διακρίνει το αληθινό ενδιαφέρον από το άγχος για τη ζωή. Αυτό που προέχει είναι η βασιλεία του Θεού και η δικαιοσύνη κι όλα τα άλλα θα ακολουθήσουν. Το άγχος είναι η αγωνία γιατί δεν εμπιστευόμαστε τον ουράνιο πατέρα μας.
Σήμερα η ανδρεία δεν υπάρχει στο λεξιλόγιο του σύγχρονου ανθρώπου. Αυτός που αγωνίζεται να ζήσει με αρετή θα δεχθεί τον περίγελο των άλλων, αντίθετα με αυτό που συνέβαινε την εποχή του Ομήρου, τρεις χιλιάδες χρόνια πρίν.
Ποιος είναι κερδισμένος άραγε; Αυτός που ζει με ενδιαφέροντα και με εμπιστοσύνη ότι δεν θα στερηθεί αυτά που χρειάζεται ή αυτός που ζει με το άγχος; Ο καθένας βγάζει μόνος του το συμπέρασμα.
Το τραγικό είναι με τους νέους, που εγκαταλείπονται στην τύχη τους. Δεν φτάνει ότι δεν έχουν εμπειρία για το που οδηγεί το άγχος, η αγωνία και η απελπισία, δεν έχουν ούτε ψιλή γνώση για τα πνευματικά ενδιαφέροντα.
Τι ενδιαφέρει , λοιπόν, έναν κόσμο εκτεθειμένο στο άγχος; Οπωσδήποτε το άγχος δεν τον αφήνει να ησυχάσει..Ευτυχώς, γιατί το άγχος είναι θεραπευτικό, όταν ξυπνήσει το αληθινό ενδιαφέρον μας , που είναι η αναζήτηση του Θεού.

"Ρεθεμνιώτικα Νέα"

5 σχόλια:

Αναγνώστης είπε...

Μπορώ να ρωτήσω τί διαφορά έχει ο πόθος από το πάθος;

Επίσης, είναι δυνατόν το ερωτικό ένστικτο να συγκρατηθεί στην ορμή του;

Ακόμη, τί προτείνετε εσείς σαν λύση όταν ένας παντρεμένος λαχταρήσει μια παντρεμένη; Τί δυνατό υπάρχει τότε που θα μπορέσει να ανακόψει την αμαρτία και των δύο;

Ρωτώντας, κάνω λόγο για ανθρώπους που απέχουν της Χάρης του Θεού και δεν μπορούν να ελέγξουν ή να κυριαρχήσουν του εαυτού τους.

Γιατί, καλό είναι να μιλάμε για ηθική και για Θεό, όμως στην πράξη τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά.



(Δεν ήξερα σε ποιό ποστ να τα ρωτήσω αυτά και διάλεξα αυτό που του δώσατε τον τίτλο "τί ενδιαφέρει τον κόσμο".)

Μόσχος Λαγκουβάρδος είπε...

Με τις ερωτήσεις δυσκολεύομαι, γιατί αν απαντήσω θα δείξω ότι
περισσότερα απ' τον ερωτώντα
κι αν δεν απαντήσω θα είναι αγένεια.
Μακάρι να ήξερα ακριβώς. Αυτά τα πράγματα είναι καλά να υπάρχει η
ανάλογη εμπειρία. Είναι πράγματα
μυστικά , με την έννόια ότι μεταδίδονται μόνο με την εμπειρία
και όχι θεωρητικολογώντας.
Για μένα η πηγή της αλήθειας είναι ο Χριστός και το Ευαγγέλιό Του.

Ο έρωτας και ο πόθος είναι εκ Θεού, όταν δεν γίνεται κατάχρηση. Και δε γίνεται κατάχρηση, όταν δεν σου στερεί την ελευθερία σου.
Έρωτα και πόθο μπορείς και πρέπει να έχεις όχι μόνο για κείνει που αγαπάς, αλλά ακόμα και για το Θεό.
Αρκεί να μην κάνεις κατάχρηση, δηλαδή να μη γίνεσαι δούλος το έρωτά σου ή του πόθου σου. Η δουλεία δεν είναι εκ Θεού. Θεός έπλασε τον άνθρωπο για να είναι ελεύθερος.
Αλλά πρέπει να καλλιεργείς την ανδρεία, (ανδρεία είναι η καλλιέργεια των αρετών), πράγμα που θέλει ενέργεια και όχι παθητικότητα.
Ο Καβάφης μιλάει για "ανδρείους της ηδονής", επειδή "αφέθηκε και πήγε", αντί να πολεμήσει και να μην πάει, αφού δεν ήθελε.
Θεληματικά όμως γινόμαστε δουλοι, γιατ΄η ελευθρία θέλει αρετή και τόλμη, και το σπουδαιότερο θέλει ενεργητικότητα και όχι νωθρότητα και΄"άφημα". Έτσι διαστρεβλώνονται ο έννοιες και τα ονόματα.
Δεν μπορεί να ανανεωθεί ένας λαός, αν δεν εμβαθύνει στην αληθινή έννοια των ονομάτων. Αυτό πίστευε ο Κομφούκιος. Και είναι αλήθεια.
Σήμερα δεν νοιάζεται κανείς για την αληθινή έννοια των ονομάτων, ακόμα και των πιο σπουδαίων, όπω΄είναι της δικαιοσύνης,της ελευθερίας, της δημοκρατίας.
ΟΠ μελλοντικός δικτάτορας θα εινα αιώνιος, όχι γιατί θα έχει ενέργεια ανεξάντλητη, αλλά γιατί κανείς δεν θα ξέρει ότι στερείται της ελευθερίας του, επειδή θα πιστεύει ότι η ελευθερία είναι η σκλαβιά του και δημοκρατία η δικτατορία των έκάστοτε ισχυρών.

Όσο για τους παντρεμένους, αν θέλουν την αμαρτία κι αν δεν τους κοστίζει (επειδή νομίζουν ότι δεν τους κοστίζει, γιατί όταν πέσουν στα χέρια των γιατρών δεν θα μπορεί κανείς να τους πει γιατί.
Εκτός αν έχουν πολλά χρήματα και μπαινοβγαίνουν μερικά χρόνια στα γραφεία τω ψυχαναλυτών).

Τί να σου πω. Το τελευταίο βιβλίο ιατρικής που διάβασα τελειώνει με αυτά τα λόγα: "Να είσαι ειλικρινής, νην παωθείς και δε θα σου συμβεί τίποτε"
"Ούτε κι αυτή είναιη λύση! Απωθείς παρά τους επαίνους των φίλων σο7υ για την ειλικρίνειά σου. Είσαι ακριβώς σαν τους άλλους. Τίμιος δεν είαι παρά αυτός που λέει σαν τον τελώνη: "Η χάρη του Θεού, ας είναι μαζί μου".
Τα λόγια του Ευαγγελίου είναι "Κϋριε ελέησόν με, γιατί είμαι αμαρτωλός".

Αν έχεις αυτές τις απορίες, θα σου αρέσει να δεις την ταινία του Ακίρα Κουροσάβα "Μεθυσμένος Άγγελος" ή ταινίες των Αντρέϊ Ταρκόφσκι,Ίγκμαρ Μπέργκαν,ΡάΪνερ Βέρνερ Φασμπίντερ κ.α.

Προσωπικά από τη δική μου πείρα ξέρω ότι δεν γίνεται κανένας δούλος παρά τη θέλησή του και ότι κανένας δεν μπορεί να σε βλάψει, αν δεν συνεργαστείς μαζί του.

Τέλος, πιστεύω ότι είναι καλό να μιλάμε για το λόγο του Θεού.
Ο άνθρωπος είναι η γλώσσα που χρησιμοποιεί. Εκ του περισσεύματος της καρδίας ομιλεί η γλώσσα.
"Είμασστε η γλώσσα που μιλάμε, τόσο στον γραπτό όσο και στον προφορικό μας (και στον ενδιάετο) λόγο μας.
Για να ζήσουμε με απλότητα έχουμε ως βοήθει τη μελέτη του θείου Λόγου. "Ο άνθρωπος δεν θα ζήσει μόνο με άρτο, αλλά με κάθε λόγο που βγαίνε α΄πό τ στόμα του Θεού".

Καλά έκανες που έθιξες ατά τα θέματα και μου έδωσε αφορμή, να επικοινωνήσουμε μέσω αυτής της ιστοσελίδας.
Στην αρχή με ενοχλούσε η ανωνυμία, γιατί ηταν σαν να κρύβεται κανείς. Αφού όμως νιώθει κανείς πιο ελεύθερος να δατυπώνει τη σκέψη του χωρίς να φανερώνει ποιος είναι, ας είναι και έτσι.

Αναγνώστης είπε...

Επιτρέψατε μου να πω ότι τα θέματα αυτά είναι πολύ λεπτά και δεν μπορούμε βέβαια να τα λύσουμε μέσα σε λίγα σχόλια, παρά το γεγονός ότι δίνετε ενδιαφέρουσες απαντήσεις.

Θα ήθελα ακόμα να σας παρακαλέσω, εάν μπορείτε, στο επόμενο δημοσίευμά σας να ασχοληθείτε λίγο με το θέμα συνείδηση.

Νομίζω ότι ο νόμος της καρδιάς του καθενός μας είναι διαφορετικός, ιδίως σε εποχές σαν τη σημερινή, όπου λείπει η υπακοή σε ήθη, έθιμα, θεσμούς, ποιμένες και χρηστές εξουσίες.

Κοινώς, πορευόμαστε ο καθένας μόνος του και όπως ορίζει το μυαλό του καθένα.

zoro είπε...

επιτρέψτε μου να "παρισφισω" στην ψυχωφελή συζήτηση σας.
από όσα διαβάζω, η καρδια έχει τον δικό της νομο ο οποιος είναι ο ίδιος για όλους χωρίς να
περιορίζει την προσωπικότητα του καθένα μας. και η σωτηρια όπως λένε οι γέροντες είναι για όλους.
όλοι μαζί σωζόμαστε ή κανένας μας.
η ατομική σωτηρια είναι διδασκαλία
προτεσταντική, οι ορθόδοξοι διδάσκουν ότι μοναξιά (το εγώ) είναι η κόλαση.
δεν μπορούμε χωρίς το "εμείς" την κοινωνία την θεία, την διαρκή σχέση ανθρώπου - θεού που τη
βιώνουμε ως σχέση ανθρώπου - ανθρώπου.
απλά παρατηρήστε ποσο "φτιάχνει" η
διάθεση μας όταν ακούμε ένα καλο λόγο και
βλέπουμε ένα αληθινό χαμόγελο από τον διπλανό
μας, ακόμα και αν δεν τον γνωρίζουμε.

Αναγνώστης είπε...

προς το Zoro:


Ο νόμος της πανανθρώπινης καρδιάς μπορεί να είναι ίδιος όπως λες, επειδή όλους μάς εμφύσησε η ίδια θεϊκή πνοή, περνώντας όμως ο χρόνος κι επειδή τα πάθη συνεχίζουν να μας εξουσιάζουν, όπως και οι αδυναμίες μας, σωματικές-ψυχικές-διανοητικές που μας θολώνουν το οπτικό πεδίο της αλήθειας πρωτίστως για τη θέα του ίδιου μας του εαυτού και δευτερευόντως για τα πράγματα του κόσμου, αποκτάμε σιγά σιγά διαφορετική (υποκειμενική και άκρως ατομική) αίσθηση των πραγμάτων και φυσικά επηρεαζόμαστε από τις καταστάσεις σε διαφορετικό βαθμό ο καθένας.
Ένα παράδειγμα: δεν ερεθίζεται ο καθένας το ίδιο στη θέα ενός γυμνού σώματος. Άλλο παράδειγμα: δεν παθιάζεται ο καθένας στο άκουσμα ενός σουξέ της εποχής του. Επίσης, δεν υπαγορεύει η συνείδηση τα ίδια στον καθένα, άλλος θεωρεί αυστηρά, άλλος επιεικέστερα. Ακόμα: δεν έχει καλλιεργήσει ο καθένας στον ίδιο βαθμό το πνεύμα του, ώστε να κρίνει τον κόσμο γύρω του το ίδιο. Δεν έχουμε όλοι δηλ. την ίδια κοσμοθεωρία.

Αυτά τα διαφορετικά κατά τη γνώμη μου, στο παρελθόν συναντιόντουσαν διά της ομόγνωμης παιδείας, διά της κοινής συνήθειας της μεταβίβασης στις νεότερες γενιές της κοινής πολιτισμικής κληρονομιάς. Έτσι, το μεγάλωμα της κοινωνίας γινόταν πιο ομαλά και πιο ανθώπινα.

Έκανα λόγο για υπακοή στο δεύτερο σχόλιό μου. Ας το πω διαφορετικά, καθώς η λέξη και μόνο "υπακοή", όπως και η πειθαρχία, την οποία υπαινίχτηκα, δεν μας είναι και τόσο αρεστή.

Λείπει κατ’ εμέ στην εποχή μας ο συγχρονισμός. Συγχρονισμός στην αισθητική, στα βιώματα, στην διαπαιδαγώγηση, στις αρχές, στις συνήθειες, στα ήθη, στην κοσμοθεωρία. Άλλοι, το λένε διάσπαση. Αντιλαμβάνονται δηλ. ένα διαχωρισμό στην κοινή πορεία των ανθρώπων της κοινωνίας με συνέπεια τη συνεπακόλουθη μοναχική όδευση στη ζωή.

Πιο απλά: δεν χαιρόμαστε σαν κοινωνία με τα ίδια πράγματα, δεν μας στενοχωρούν τα ίδια, δεν έχουμε κοινά όνειρα, κοινές επιδιώξεις, κοινούς στόχους, και γενικά, δεν ζούμε μαζί.

Ούτε στη σωτηρία οδεύουμε πλέον μαζί. Υπάρχουν τόσο διαφορετικές θεολογικές αντιλήψεις, όχι μόνο μεταξύ των θεολόγων, αλλά και μεταξύ των ιερέων, των πνευματικών, των ποιμένων, και των εκκλησιαστικών αρχόντων, που προχωράμε συγκρουόμενοι και ανταγωνιζόμενοι αλλήλοις χωρίς ομόνοο πνεύμα.

Τέλος, για να μην κάνω κατάχρηση στον ιστοχώρο του κυρίου Λαγκουβάρδου, κι επειδή δεν θέλω να σπείρω την απαισιοδοξία, νομίζω ότι η ίδια η ζωή μπορεί να μας ξαναφέρει σε κοινά μέρη. Ή, ας πω ο Θεός.
Διότι πάντοτε κάτι γίνεται –η ιστορία το δείχνει- και δίνεται στους ανθρώπους μία ακόμη ευκαιρία να ξαναγίνουν καλύτεροι.