7.9.09

Μόσχος Εμμ. Λαγκουβάρδος, Πολιτική και συμπάθεια (Η χαμένη ψήφος είναι μύθος)

«Εάν μη Κύριος οικοδομήσει οίκον , εις μάτην εκοπίασαν οι οικομούντες.
Εάν μη Κύριος φυλάξη πόλιν, εις μάτην ηγρύπνησεν ο φυλάσσων»
(Ψαλμ. 126).

Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός ονόμαζε το κράτος «ψευδορωμαίϊκο». Αυτοί που κυβερνούσαν ήταν σαν τους ξένους (ή ήταν ξένοι). Δεν ένιωθαν τους βαθύτερους πόθους και τους καημούς των Ελλήνων.
Μήπως το ίδιο δε συμβαίνει και τώρα; Εκφράζουν τα πολιτικά κόμματα τους Έλληνες; Ενδεικτικώς αναφέρουμε το παράδειγμα της Παιδείας. Οι Έλληνες αποδίδουμε όλες τις δυσκολίες της κοινωνίας μας στην έλλειψη της παιδείας, στην έλλειψη ήθους. Διαπλάθει κανείς από αυτούς που κυβερνούν ήθος;
Ποιους λοιπόν να ψηφίσουμε και σ΄ αυτές τις εκλογές; Να ψηφίσουμε αυτούς που ψηφίζαμε πάντα από παράδοση ή από συνήθεια ; Να μην ψηφίσουμε κανένα; Να ψηφίσουμε αυτούς που έχουν ελπίδα να εκλεγούν, γιατί τους ψηφίζουν οι περισσότεροι από μας;

Πολλοί λένε ότι η ψήφος σ΄ ένα μικρό κόμμα ή σ΄ έναν πολιτικό που δεν έχει ελπίδες να εκλεγεί πάει χαμένη. Η θεωρία αυτή της χαμένης ψήφου είναι μύθος. Για τον πολίτη που ψηφίζει με περίσκεψη και με υπευθυνότητα δεν έχει σημασία το κόμμα που έχει ελπίδες να βγει Σημασία έχει το κόμμα που πλησιάζει περισσότερο στον τρόπο που σκέφτεται και που νιώθει.

Όταν ρώτησαν τον Ισπανό ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα με ποιο κόμμα είναι , είπε ότι είναι με το μέρος των φτωχών ανθρώπων. Οι σκέψεις του και τα αισθήματά του ήταν πιο κοντά στις σκέψεις και τα αισθήματα των φτωχών ανθρώπων.

Οι πολιτικοί που μας ενδιαφέρουν είναι αυτοί που πλησιάζουν περισσότερο στο τρόπο που νιώθουμε και που σκεφτόμαστε και όχι αυτοί που έχουν περισσότερες ελπίδες να εκλεγούν. Η θεωρία της χαμένης ψήφου στα μικρά κόμματα είναι μύθος. Χαμένη πηγαίνει η ψήφος που δεν είναι προσωπική επιλογή, με περίσκεψη και ευθύνη, όπως π.χ. όταν ψηφίζει κανείς κάποιο κόμμα ή πολιτικό από συνήθεια ή από ιδιοτέλεια, χωρίς αγάπη για τον τόπο του.

Τα προβλήματα του τόπου είναι κυρίως ηθικά και δεν λύνονται μόνο με τεχνικές και συνταγές αλλά με την αγάπη για τον τόπο. Η σημερινή πολιτική είναι επάγγελμα και μάλιστα από τα πιο προσοδοφόρα. Οι πολιτικοί προσφέρουν τις γνώσεις τους, αλλά όχι τον εαυτό τους, αν και η ευτυχία των πολιτών εξαρτάται από την αγάπη των αρχόντων. Όταν οι πολιτικοί άρχοντες δεν πονούν τον τόπο τους, οι πολίτες δυστυχούν απ΄ τον επαγγελματισμό των πολιτικών.


Στο βίο του αγίου Κυρίλου του Φιλεώτου (!2ος αιών) διαβάζουμε τα εξής για τους άρχοντες. «Δεν πρέπει κανείς να εξουσιάζει, εφ’ όσον δεν είναι καλύτερος από τους αρχομένους. Ο πολίτης εκ φύσεως ως επί το πλείστον διαπλάθει την συμπεριφορά του σύμφωνα με το ήθος του άρχοντος, έτσι που κατ΄ ανάγκην όποιοι είναι οι άρχοντες να είναι και οι αρχόμενοι. Ο καλός άρχοντας πρέπει συνεχώς να θυμάται τρία πράγματα: πρώτον ότι κυβερνά ανθρώπους, δεύτερον ότι κυβερνά σύμφωνα με νόμους και τρίτον ότι δεν κυβερνά παντοτινά.»
Στο κεφάλαιο «πώς πρέπει να κυβερνά ο άρχων» διαβάζουμε μεταξύ άλλων και τα εξής: «Το κύρος και η ηθική δύναμις της εξουσίας είναι αγαπητά εις τον Θεόν. (…) Αν θέλεις λοιπόν να είσαι φίλος του Θεού, να κυβερνάς ηθικά και τίμια, χωρίς να δέχεσαι δώρα, χωρίς να επηρεάζεσαι από φιλίαν ανθρώπων, αλλά να αποδίδεις, κατ’ αξίαν, το δίκαιον. Κανένας δεν ταιριάζει να κυβερνά, εάν δεν είναι ανώτερος από αυτούς που εξουσιάζει.» ( Βίος και Διδαχαί Οσίου Κυρίλλου του Φιλεώτου,Έκδοση Επισκόπου Οινόης Ματθαίου Λάγγη).

"Ρεθεμνιώτικα Νέα"

1 σχόλιο:

Μόσχος Λαγκουβάρδος είπε...

Ν Κ said...
Ωραία τα γράφετε, επιτρέψτε μου μια απορία:

είναι άραγε δυσκολότερο να πρέπει να εκλέξει κανείς ποιός θα τον κυβερνά, κάνοντας έτσι χρήση του αυτεξούσιου και της ελεύθερης βούλησής, ή το να περιμένει απλώς τον χρόνο της αλλαγής της διαδοχής ενός άρχοντα, ο οποίος εξουσιάζει κατά κληρονομικό δικαίωμα;
September 6, 2009 6:39 AM
Anonymous said...
φιλε μοu πολύ καλά τα λέτε. μα δυστυχώς δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτόν-αυτή που μας ταιριάζει διότι όπως είναι τώρα δεν γίνεται να ψηφίσουμε από διαφορα κόμματα.
και υπάρχουν άξιοι σε όλους τους χώρους. οποτε...
λέτε να χρησιμοποιούσαμε κάποτε την κληρωτίδα και να έβγαιναν
οι άρχοντες του τόπου με κλήρο από όλες τις παρατάξεις?
September 7, 2009 12:51 AM

Moschos said...
Η πίστη που περνάει μέσα από αμφιβολίες αποκτάει βαθύτερες ρίζες, γιατί δοκιμάζεται πιο πολύ.
Ο Θεός θέλει ολόκληρη την ύπαρξή μας. Δεν υπάρχει πίστη με επιφυλάξεις και υπό όρους.
Ποιος δε δοκιμάστηκε απ' τις αμφιβολίες του;
Ο Θεός θέλει ολόκληρη την ύπαρξή μας.
Χαίρομαι και δοξάζω το Θεό που έδωσε και σε σας καθώς και σε όλους όσους τη ζητούν , τόσο μεγάλη ευλογία και δύναμη,να διασώσετε την προσωπική σας ελευθερία μέσα από τόσο μεγάλη δοκιμασία, εννοώ τον υλισμό.

"Η συμμετοχή μου έχει την ειρηνική θεώρηση και στάση;"
Εννοείς ότι δεν είναι δυνατόν να είσαι ειρηνικός, όταν συμμετέχεις σ΄ ένα ταραγμένο κόσμο;

"Μπορώ να σηκώσω το βάρος μιας λαθεμένης επιλογής;"

Εννοείς ότι δεν θα είναι λαθεμένη η επιλογή, όταν θα συμφωνεί με τους πόλλούς;

Εννοείς , τέλος,ότι οι άρχοντες γίνονται όμοιοι με τους αρχομένους, ότι τους διαπλάθουν οι αρχόμενοι;

Ο Κύριος λέει, ελάτε σε μένα οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι και εγώ θα σας ξεκουράσω, θα σας κάνω ειρηνικούς. Πράος είμαι και ειρηνικός στην καρδιά μου.
ΤΑ λόγια αυτά σημαίνουν, ότι μας καλεί να συμμετέχουμε στην ειρήνη του. Να μη συμμετέχουμε στην ταραχή του κόσμου.
Αν η συμμετοχή μας στην εκλογική διαδικασία είναι ειρηνική ή είναι ταραγμένη εξαρτάται αν συμμετέχουμε στην ειρήνη του Ιησού ή στην ταραχή του κόσμου. Ποιος είναι ο προσανατολισμός και ποιες οι διαθέσεις μας. Ξέρουμε ότι όταν ο Ιησούς πηγαίνει ανατολικά, ο κόσμος πηγαίνει δυτικά, προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Ποιoς είναι ο δικός μας προσανατολισμός και με ποια προοπτική βλέπουμε τη ζωή μας στον κόσμο.

Πότε είναι σωστή και πότε είναι λαθεμένη η επιλογή; Είναι σωστή όταν συμφωνεί με τους πολλούς και είναι λαθεμένη, όταν δεν συμφωνεί με τους πολλούς, αλλά με τις διαθέσεις του, με τον προσανατολισμό σου και με την προοπτική σου;
«Η ψυχή ομοιώνεται προς εκείνα με τα οποία ασχολείται, λαμβάνει τον τύπον αυτών που πράττει και εκφράζεται σύμφωνα προς αυτά. Υπάρχουν άνθρωποι οποίοι εις τας δοκιμασίας των τακτοποιούν τα προβλήματά τους με την σοφία του Θεού»
Ο άγιος Κύριλλος ο Φιλεώτης έλεγε στο μαθητή του, ότι ο έπαινος αυτών που αμαρτάνουν είναι κακό χειρότερο από την αμαρτία τους. Παύει να ισχύει αυτή η αλήθεια, αν ο έπαινος γίνεται απ΄ τους πολλούς ή και από όλους;
Ο ίδιος άγιος λέει πως δεν πρέπει κανείς να εξουσιάζει, εφόσον δεν είναι καλύτερος από τους αρχομένους. «Δεν υπάρχει χειρότερον από τον άνθρωπο, που ούτε τον Θεό φοβάται, ούτε τους ανθρώπους ντρέπεται.»
Πραγματικός άνθρωπος είναι εκείνος που έχει ορθή πίστη και έντιμο βίο. Είναι καλύτερος ένας πραγματικός άνθρωπος από δέκα χιλιάδες ψεύτικους ανθρώπους.
Αυτό πιστεύει ο άγιος Κύριλλος. Το ίδιο υποστηρίζει και η φιλοσοφία. Ο Ηράκλειτος
Ο Σωκράτης, ο Πλάτων τα ίδια πίστευαν. Για τον Πλάτωνα ελέχθη ότι είναι ο Έλληνας Μωϋσής.
September 6, 2009 12:07 AM
Σημείωση:
Συγνώμην που διέγραψα το βιαστικό κείμενο που έγραψα στη Θεσσαλονίκη.
Μια σύγχρονη παροιμία λέει "δύο μέτρα μία κόψε". Και μια αρχαία "δεύτερες σκέψεις κρείσσονες".
Έτσι ήρθαν λίγο τα πάνω κάτω, αλλά δεν πειράζει.
Αναρτήθηκε από Moschos στις 9:38 AM 0 σχόλια
Thursday, September 3, 2009