12.10.09

Φώτης Κόντογλου, "Ο διάβολος...μιλά, ο αλιτήριος για αγάπη"

«Ο διάβολος,

άμα θελήσει να κάνει

το πιο πονηρό παιχνίδι του,

μιλά, ο αλιτήριος για αγάπη»

του μακαριστού Φώτη Κόντογλου


από το βιβλίο του «Μυστικά άνθη», εκδ. «Αστήρ», σελ. 51-53


Παρακάτω σας παραθέτουμε ένα κείμενο του αείμνηστου συγγραφέα της ρωμηοσύνης Φώτη Κόντογλου που σχολιάζει την συνάντηση του Πατριάρχη Αθηναγόρα με τον Πάπα Παύλο ΣΤ΄ και τα γενικότερα οικουμενιστικά ανοίγματα της εποχής του στιγματίζοντας ιδιαίτερα την κυριαρχούσα και άνευ αποτελέσματος αγαπολογία.


Μάλιστα ο ίδιος ο Πατριάρχης Αθηναγόρας είπε: «Κι όταν είδε ο ένας τον άλλο, αι χείρες μας ήνοιξαν αυτομάτως. Ο ένας ερρίφθη εις την αγκάλην του άλλου. Όταν μας ηρώτησαν πως εφιληθήκαμεν, αδελφοί, ύστερα από 900 χρόνια - Ερωτάς πως; Επήγαμε οι δύο μας χέρι με χέρι εις το δωμάτιόν του, και είχαμεν μίαν μυστικήν ομιλίαν οι δύο μας. Τι είπαμεν; Ποιός ξέρει τι λέγουν δύο ψυχές όταν ομιλούν! Ποιός ξέρει τι λέγουν δύο καρδίαι, όταν ανταλλάσσουν αισθήματα»


Κείμενο επίκαιρο και σήμερα όσο ποτέ, γραμμένο πριν από, περίπου, σαράντα χρόνια, μετά τις συναντήσεις του Οικουμενικού Πατριάρχου Αθηναγόρα με τον πάπα Παύλο ΣΤ'; και την έναρξη των οικουμενιστικών συναντήσεων.


Μεγάλο, πολύ μεγάλο και σπουδαίο είναι ένα ζήτημα που δεν του δώσανε σχεδόν καθόλου προσοχή οι περισσότεροι Έλληνες. Κι αυτό είναι το ότι από καιρό αρχίσανε κάποιοι δικοί μας κληρικοί να θέλουν και να επιδιώκουν να δέσουν στενές σχέσεις με τούς παπικούς, που επί τόσους αιώνες μας ρημάξανε. Γιατί, στ΄ αληθινά, δεν υπάρχει πιο μεγάλος αντίμαχος της φυλής μας, κι επίμονος αντίμαχος, που, σώνει και καλά, θέλει να σβήσει την Ορθοδοξία. Οι δεσποτάδες που είπα πως τους έπιασε, άξαφνα κι αναπάντεχα, ο έρωτας με τους Λατίνους, λένε πως το κάνουνε από «αγάπη». Μα αυτό είναι χονδροειδεστάτη δικαιολογία και καλά θα κάνουνε να παρατήσουνε αυτά τα ροσόλια της «αγάπης», που την κάνανε ρεζίλι. Ο διάβολος, άμα θελήσει να κάνει το πιο πονηρό παιγνίδι του, μιλά, ο αλιτήριος για αγάπη. Ότι είπε ο Χριστός, το λέγει κι αυτός κάλπικα, για να ξεγελάσει. Τώρα, στα καλά καθούμενα, τους ρασοφόρους μας στην Πόλη, τους έπιασε παροξυσμός της αγάπης για τούς Ιταλιάνους, που στέκουνται, όπως πάντα, κρύοι και περήφανοι και δεν γυρίζουνε να τους δούνε αυτούς τους «εν Χριστώ αδελφούς», που όσα τους κάνανε από τον καιρό των Σταυροφόρων ίσαμε τώρα, δεν τους τα κάνε μήτε Τούρκος, μήτε Τάταρος, μήτε Μωμαχετάνος. Ίσως κι οι δικοί μας να κάνουν από παρεξηγημένη καλωσύνη.


Όπως είπα, οι περισσότεροι δικοί μας δεν δώσανε καμμιά σημασία σ΄ αυτές τις φιλοπαπικές κινήσεις, που είναι θάνατος για το γένος μας και που τις κινήσανε οι καταχθόνιες δυνάμεις που πολεμάνε τον Χριστό και που με τα λεπτά τούς αγοράζουνε όλους, δεν δώσανε λοιπόν καμμιά σημασία, γιατί τα θεωρούνε τιποτένια πράγματα, αν δεν είναι κι οι ίδιοι αγορασμένοι, άξια μοναχά για κάποιους στενοκέφαλους παλιοημερολογίτες και φανατικούς αποπετρωμένους χριστιανούς. Τώρα τα μυαλά γινήκανε φαρδειά, και καταγίνονται με άλλα, κοσμοϊστορικά προβλήματα! «Θα καθόμαστε να κυττάζουμε τώρα παπάδες κι Ορθοδοξίες»; Μα αυτούς δεν τους μέλει κι αν εξαφανισθεί από τον κόσμο κάθε ελληνικό πράγμα. Και θα εξαφανισθεί όχι τόσο εύκολα με τον αμερικανισμό που πάθαμε, όσο αν γίνουμε στη θρησκεία παπικοί. Γιατί γι αυτού πάμε. Παπική Ελλάδα θα πει εξαφάνιση της Ελλάδας. Να γιατί είπα πως είναι πολύ σπουδαίο ζήτημα αυτές οι ερωτοτροπίες που αρχίσανε κάποιοι κληρικοί δικοί μας με τούς παπικούς, κι η αιτία είναι το ότι δεν νοιώσανε τι είναι Ορθόδοξα ολότελα, μ όλο που είναι δεσποτάδες.


Το κακό είναι πως ο λαός δεν πήρε, καλά-καλά, είδηση για τη συνωμοσία. Ποιός να τον πληροφορήσει αφού οι γραμματισμένοι τα θεωρούνε αυτά τα πράγματα ανάξια για τη μοντέρνα σοφία τους, και τρέχουν σημαιοφόροι σε κάθε νεωτερισμό;


Από τότε που αρχίσανε οι λυκοφιλίες ανάμεσα στους δικούς μας και στους παπικούς (και σημείωσε πως οι δικοί μας φαγωθήκανε πρώτοι να πιάσουνε σχέση με τους Λατίνους σαν να πήρανε από κάπου διαταγή, κι ολοένα μιλάνε για «τον διάλογον» μαζί τους, δίχως να ξέρουνε καλά-καλά τι λένε), από τότε λοιπόν, ακούμε, κάθε τόσο, κάτι πράγματα θεατρικά, άνοστα, ανόητα, δίχως καμμιά σοβαρότητα, όπως είναι η λεγόμενη «Διάσκεψις της Ρόδου», τα νέα παρεκκλήσια του Βατικανού, κ.τ.λ. Στη Ρόδο πήγανε οι δικοί μας με σκοπό να πουλήσουν την Ορθοδοξία, γιατί γι΄ αυτούς είναι καθυστερημένη μορφή του Χριστιανισμού, δηλαδή ένας βλάχικος χριστιανισμός, και ν΄ αρχίσουν τον «διάλογον», που να τον πάρει η ευχή αυτόν τον «διάλογον». Και τι κάνανε; Τίποτα! Λόγια πολλά και χαμένα, που να ντρέπεται κι ο τελευταίος Έλληνας Ορθόδοξος.


Προχθές πάλι μάθαμε πως ο Πάπας εγκαινίασε ένα νέο παρεκκλήσιο στο Βατικανό και έβαλε για εικόνες (μη χειρότερα!) τις φωτογραφίες του Πάπα και του Αθηναγόρα, «ο οποίος ίσταται όπισθεν του Ποντίφηκος»! Φαντασθείτε παρεκκλήσιο με φωτογραφίες (τι ακαλαίσθητα πράγματα!). Ο Πάπας λοιπόν θα προσεύχεται μπροστά στις δικές του φωτογραφίες! Δηλαδή τρελλάθηκαν οι άνθρωποι! Αυτά δεν τα κάνανε μήτε οι αραπάδες της Αφρικής. Συλλογίζομαι πόση σοβαρότητα έχουν οι Μουσουλμάνοι στη θρησκεία τους, και που καταντήσανε τη θρησκεία του Χριστού αυτοί οι αθεόφοβοι Ιταλιάνοι, που προσκυνάνε αγάλματα της Παναγιάς με κοκκινάδια, με σκουλαρίκια και με δαχτυλίδια. Κι εμείς οι Ορθόδοξοι, που φυλάξαμε το βαθύ μυστήριο της ευσέβειας, τώρα, στα καλά καθούμενα, πάμε να γίνουμε ένα μ' αυτούς που γελοιοποιήσανε τον Χριστό όσο κανένας άθεος.


Αλλά, από που να πιάσει κανένας και που να τελειώσει; Όσοι ήτανε έως τώρα αδιάφοροι για τη θρησκεία και για την Εκκλησία, και που πολλοί απ΄ αυτούς τις περιπαίζανε μάλιστα, όλοι αυτοί γινήκανε έξαφνα παπόφιλοι, και μασάνε σαν μαστίχι την ψεύτικη λέξη «αγάπη». Μεγαλύτερο ρεζιλίκι δεν έγινε. Εμείς οι άλλοι που είμαστε κολλημένοι από νεότητος στην Εκκλησία μας, είμαστε στενοκέφαλοι, μοχθηροί, γυμνοί από αγάπη κι από αληθινή ευσέβεια. Η μόδα είναι τώρα να φαίνεσαι άνθρωπος της εποχής μας, που ένοιωσε τα «αιτήματά» της.


[...]


Πίστη ασάλευτη στην Ορθοδοξία, που εμείς οι προκομμένοι την πήραμε κληρονομιά και την πουλάμε «αντί πινακίου φακής» και ασπασμού της παντόφλας του Πάπα! Μα σε τέτοιο σημείο εκφυλισθήκαμε; Αιτία είναι η έμφυτη ματαιοδοξία μας, που μας κάνει να θέλουμε να φαινόμαστε έξυπνοι συγχρονισμένοι, προοδευτικοί, κι όχι καθυστερημένοι. Με τη συναίσθηση της κατωτερότητας που αποχτήσαμε, φοβόμαστε σαν τον διάβολο μήπως μας πούνε «παλιά μυαλά, παλιοημερολογίτες, καθυστερημένους». Και τρέχουμε να πάμε πρώτοι σε κάθε κίνηση που περνά για «μοντέρνα», θέλεις μίμηση της «αφηρημένης ζωγραφικής», θέλεις ακαταλαβίστικες «λογοτεχνίες» (καημένη λογοτεχνία, που κατάντησες!), θες φιλοπαπισμός, θες αμερικανισμός, στα πάντα, στα ντυσίματά μας (προ πάντων της νεολαίας), στον τρόπο που μιλάμε και σκεπτόμαστε, ακόμα και στις χειρονομίες. Δηλαδή, καταντήσαμε μαϊμούδες του ανθρωπίνου γένους «εν ονόματι της προόδου και της θαυμάσιας εποχής μας».


πηγή: http://paterikiorthodoxia.pblogs.gr/tags/uncategorized/pages/2.html


Τελευταία ανανέωση ( 12.10.09 )

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

καλε μου φιλε δύσκολα αυτά τα ζητήματα, παρα πολύ δύσκολα.
από τη μια η αντίδραση σε κάτι το ψεύτικο (το οποιο ψέμα δεν παραμένει επί μακρόν κρυπτόν) και από την άλλη
αυτός ο τρόπος της αντίδραση που δεν μου αρέσει.
δεν μου αρέσει αυτός ο ζήλος και (να το πω) ο φανατισμός
ότι πάνε να μας κλέψουν την ορθοδοξία να την εξαφανίσουν.
αυτός μπορεί να είναι ο σκοπός τους μα από την άλλη, η αλήθεια τι έχει να φοβηθεί? η ορθοδοξία που κοιτά κατάματα
το φως και δακρύζει?
μήπως ο ληστής γίνεται τελικά φίλος? μήπως η αγάπη είναι απλά μια λέξη? μήπως η ορθοδοξία είναι απλά μια ταμπέλα?

Μόσχος Λαγκουβάρδος είπε...

Η εμμονή στην Ορθοδοξία δεν είναι φανατισμός ή μισαλλοδοξία. Εκφράζει την οικουμενική διάσταση, την αγάπη και την φιλανθρωπία της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας.
(πρωτ. Πολύκαρπος Τύμπας)

Συμφωνώ μαζί σου. Το σχήμα "δράση - αντίδραση" δεν αρέσει σε κανένα.
Κανένας δεν είναι ευχαριστημένος να είναι αντιδραστικός. Αλλά δεν νομίζω ότι ταιριάζει ο όρος αυτός στην ανησυχία του πιστού για την πίστη του και για τη νόθευσή της.

Κανείς δεν απειλεί να μας κλέψει την ορθοδοξία, μακάρι να γινόταν, η απειλή είναι εμείς οι ίδιοι να χάσουμε την Ορθοδοξία΄και να ακολουθήσουμε τις σειρήνες του οικουμενισμού.
Ήταν αντίδραση η στάση του Οδυσσέα αντίδραση ενός ζηλωτή ή ενός φανατικού κι ο ίδιος ήταν φανατικός και αντιδραστικός που δέθηκε στο κατάρτι;

Οι σύντροφοί του όμως χάθηκαν.
Η πατρίδα ήταν εκεί και τους περίμενε, αλλά αυτοί χάθηκαν.
Η Ορθοδοξία δεν θα χαθεί γιατί δεν ανήκει μόνο σε μας, αλλά και σ΄ αυτούς είναι τώρα στον Ουρανό και σ΄ αυτούς που έρχονται. Εμείς όμως, αν δεν δεθούμε στο κατάρτι, θα χάσουμε την επιστροφή μας στην αληθινή πατρίδα μας την μία, αγία, καθολική και αποστολική εκκλησία.

Η Ορθοδοξία δεν μπορεί να γίνει ποτέ μια "ταμπέλα". Ότι μπορεί να υπάρχουν πολλοί που τη βλέπουν έτσι, αυτό μπορεί να γίνει και γι΄ αυτό πρέπει όσο μπορούμε να το εμποδίσουμε, χωρίς να φοβούμαστε μήπως θεωρηθούμε αντιδραστικοί ή φανατικοί.

Περιμένω τα σχόλιά σου.
Σ' ευχαριστώ.

Ανώνυμος είπε...

εγώ σε ευχαριστώ. έδωσες μια άλλη διάσταση στο θέμα.
δεν μπορείς λοιπόν να κλέψεις κάτι που δεν υπάρχει για σένα αλλα μπορείς να κλέψεις από τους υπολοιπους την ευκαιρία να φτάσουν αυτό το "ανύπαρκτο"!
Έτσι κάποιες φορες σκέφτομαι ότι οι "άθεοι" φίλοι μου είναι αυτοί οι αντιδραστικοί που αντιδρούν σε αυτή την κλοπή και σίγουρα αντιδρούν στην "ταμπελοποιηση" που
έντεχνα προωθείται με στόχο την περιθωριοποίηση.
Λες λοιπόν αυτοί οι άθεοι να είναι οι "κρυφοί" στρατιώτες της ορθοδοξίας?
είμαι σίγουρος πάντως ότι όλοι αυτοί που κάνουν τους καλους Χριστιανούς (όσοι είναι υποκριτές) είναι οι αντίπαλοι στρατιώτες.