31.8.09

Άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ



"Αναστήτω ο Θεός και διασκορπισθήτωσαν οι εχθροί αυτού"


Μ. Ε. Λαγκουβάρδου


Ο αγώνας με το δαίμονα

Μου αφηγήθηκε κάποιος γνωστός μου το παρακάτω περιστατικό.
Την ώρα που διάβαζε το βίο το Αγίου Σεραφείμ του Σαρώφ τον
έπιασε λόξυγκας. Άφησε το βιβλίο ανοιχτό στο σημείο που ο
άγιος μιλάει για την προσευχή "αναστήτω ο Θεός και διασκορπισθήτωσαν
οι εχθροί αυτού" και περίμενε να του περάσει ο λόξυγκας.

Ο λόξυγκας όμως δε σταματούσε. Κι άρχισε να ανησυχεί. Συνήθως διαρκούσε λίγα λεπτά . Αλλά αυτή τη φορά η ώρα περνούσε και ο λόξυγκας εξακολουθούσε με την ίδια ένταση και την ίδια συχνότητα.

Ο γνωστός μου θυμήθηκε την προσευχή του αγίου Σεραφείμ. Έκανε το σταυρό του και προσευχήθηκε .Ύστερα περίμενε τον λόξυγκα αλλά ο λόξυγκας σταμάτησε.

Θα μου πείτε ο λόξυγκας κάποτε θα σταματούσε. Ο γνωστός μου όμως δεν ήταν καθόλου σκεπτικιστής. Πίστευε σ΄ αυτό που λέει ο Δαβίδ: "Κύριος ποιμαίνε με και εις ουδέν με υστερήσει".

Ο λόξυγκας είναι αστείος πειρασμός. Κανείς δεν φοβάται να μην πεθάνει απ' το λόξυγκα, αν και από τα πάντα κινδυνεύουμε να πεθάνουμε, ακόμα κι απ΄ το γέλιο. Άλλος πειρασμός είναι μεγάλος τόσο που τον τρέμουν και οι πιο μεγάλοι ασκητές, ο γυναικείος πειρασμός, αυτός που πειράζει όλους τους ανθρώπους, ακόμα και τους γέρους και τους ασθενείς. Κι οι άλλοι πειρασμοί είναι μεγάλοι, όπως ο πειρασμός της κλοπής, της ψευδομαρτυρίας αλλά δεν πέφτουν όλοι στους πειρασμούς αυτούς. Απ' τη λαγνεία όμως δεν γλιτώνει κανείς χωρίς μεγάλο αγώνα.

Την ερωτική έλξη την έδωσε ο Θεός. Ο Χριστός ευλόγησε το γάμο. Αλλά η λαγνεία είναι πάθος, που στερεί την ελευθερία του ανθρώπου. Οι δούλοι των παθών υπηρετούν τα πάθη τους, όπως οι δούλοι τα αφεντικά τους. Τα πάθη διαστρέφουν την εικόνα του ανθρώπου.

Ο πνευματικός αγώνας με τους πειρασμούς συνιστάται τώρα και από την ιατρική επιστήμη. "Να είσαι ειλικρινής και να μην απωθείς και δεν θα πάθεις τίποτε" συνιστά ένας μεγάλος γιατρός στο βιβλίο του "Εκείνο". Μαζί με την προσευχή η επίγνωση ότι η αρρώστια συνδέεται με τη λαγνεία είναι ένα αποτελεσματικό όπλο εναντίον της. Αν προσέχει κανείς είναι εύκολο να συντρίψει την κεφαλή του όφεως.

Στη μάχη με τους πειρασμούς χρησιμοποιείται η εικόνα του φιδιού, γιατί μοιάζει με τον πειρασμό. Το φίδι πρέπει να προλάβεις να το δεις και να το χτυπήσεις στο κεφάλι πριν μπεί μέσα στο σπίτι σου. Αν δεν το δεις την ώρα που προβάλει το κεφάλι του και δεις μόνο την ουρά, είναι αργά, γιατί το φίδι θα γλιστρήσει μέσα στο σπίτι και θα κρυφτεί για να σε δαγκώσει όταν δεν θα προσέχεις.

Το ίδιο και με τον πειρασμό. Πρέπει να τον χτυπήσεις με καίριο χτύπημα στην αρχή. Αν ενδώσεις και μπει μέσα σου είναι αργά, γιατί το μίασμα μπήκε μέσα στην καρδιά σου και όλη σου η ύπαρξη έχει μιανθεί. Όπως όταν ένας ποντικός μπει μέσα στην κατσαρόλα, όλο το φαγητό το πετάς, έτσι μιαίνεται όλο σου το είναι , όταν ενδίδεις στον πειρασμό και τον αφήνεις να μπει στην καρδιά σου.

Η Εντολή "αγρυπνείτε και προσεύχεσθε για να μην πέσετε σε πειρασμό" δεν αφορά μόνο την πνευματική ζωή, αλλά έχει και πρακτικές συνέπειες για την σωματική υγεία του ανθρώπου. Ήδη η ιατρική επιστήμη στην πραγματικότητα εφιστά την προσοχή του κοινού να μην αμαρτάνει, για να μην πέσει στα χέρια των γιατρών.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

οτιδήποτε μας στερεί την ελευθερια πρέπει να αποφεύγεται.
το θέμα είναι ότι ο ορος ελευθερια έχει παραποιηθεί σήμερα.
αμφιβάλλω αν κάποιος έχει νιώσει έστω και για μια στιγμή
την ευαγγελική ελευθερια που συνδέεται με την αγάπη.
συνήθως μιλάμε και σκεφτόμαστε για την ελευθερια να
ικανοποιούμε τα πάθη μας χωρίς ενοχες και συνέπειες.
Άρα συμπεραίνω ότι αν δεν μπορώ να είμαι ελεύθερος
ένα δεν αποποιηθώ και το παραμικρό πάθος που κρατα τον
λογισμό και τη σκέψη μου μακριά Του.
τώρα πως θα γίνει αυτό...ένας θεός ξέρει...
μας το έχει πει...μα δεν τον ακούσαμε...