Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Αν επιθυμείς κάτι που οι άλλοι δεν καταλαβαίνουν, τί βρίσκεις σ' αυτό, μπορεί να σ' ερωτήσουν ,"τί σ' αρέσει σ' αυτό το πράγμα;".
- Γιατί είναι περίεργοι να μάθουν τί αρέσει σε κάποιον ένα πράγμα, που αυτοί δεν το βρίσκουν ενδιαφέρον;
-Είναι περίεργοι να μάθουν τί σ' αρέσει, για να μιμηθούν την επιθυμία σου. Ο πίθηκος είναι μιμητικός ίσως περισσότερο κι από τον άνθρωπο. Δυο πίθηκοι περπατούν στο δάσος και βλέπουν μπροστά τους ένα καρύδι (οι πίθηκοι τρελαίνονται για τα καρύδια). Ας υποθέσουμε ότι ο ένας από τους δύο δοκίμασε ποτέ καρύδι ούτε είδε κανέναν να τρώει καρύδια. Αυτός δεν δείξει ενδιαφέρον για το καρύδι. Ο άλλος πίθηκος δεν ξέρει, την άγνοια του συνοδοιπόρου του και στέκεται και το κοιτάζει γιατί φοβάται, αν το πάρει θα γίνει μεγάλη μάχη μεταξύ τους , για να το πάρει ο νικητής. Έτσι δεν το πειράζει κανείς.
Έως εδώ δεν υπάρχει μιμητική επιθυμία, κανένας από τους δυο δεν μιμείται την επιθυμία του άλλου και η κατάσταση είναι ειρηνική. Αν όμως υπάρξει μιμητική επιθυμία ή θα ισχύει ο Γιάννης φοβάται το θεριό και το θεριό το Γιάννη, και θα μένουν κι οι δυο ακίνητο μπροστά σ' ένα καρύδι, σαν τον γάϊδαρο που έχοντας μπροστά δύο ίδιες μπάλες άχυρο και μην μπορώντας να διαλέξει ποιά απ΄ τις δυό θα φάει, κινδύνεψε να πεθάνει από την πείνα.
Η μίμηση της επιθυμίας κάποιου (μιμητική επιθυμία) είναι κατά τον Γάλλο φιλόσοφο Ρενέ Ζιράρ, η αιτία της μαζικής βίας.
-Αν δεν μιμούμασταν τις επιθυμίες των άλλων, αν δεν είχαμε μιμητικές επιθυμίες, δεν θα υπήρχε μαζική βία; Αυτό υποστηρίζει ο Ρενέ Ζιράρ στο βιβλίο "Κεκρυμμένα από καταβολής", Εκδόσεις Μαρή.
- Τί είναι μαζική βία και πώς την συνδέει ο Ζιράρ με την μιμητική επιθυμία;
-Μαζική είναι η βία την οποία κολλάει ο ένας με τον άλλον και μεταδίδεται σε όλους.
-Πώς μεταδίδεται;
- Όπως γινόταν πάντα από την αρχή του κόσμου, όταν ο άντρας γύριζε με ένα ρόπαλο στο χέρι, κι όταν έβλεπε μια ωραία γυναίκα μπροστά του , μιμούνταν την επιθυμία του άντρα της γι' αυτήν , του έσπαζε το κεφάλι και του την έκανε δική του.
-Έτσι συνδέει ο Ζιράρ την μιμητική επιθυμία με την μαζική βία; --
-Κάπως έτσι. Άλλωστε οι άνθρωποι αλλάζουν εξωτερικά. Ο εσωτερικός άνθρωπος δεν διαφέρει και πολύ από τον πρωτόγονο. Απόδειξη ότι και στους αιώνες του πολιτισμού οι εξοντωτικοί πόλεμοι εξακολουθούν να υπάρχουν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου