«Κράτησα τη ζωή μου / ταξιδεύοντας ανάμεσα / σε κίτρινα δέντρα». Τι θέλουν να πουν αυτοί οι στίχοι του Σεφέρη; «Κράτησα τη ζωή μου», δηλαδή δεν έζησα τη συνηθισμένη , τη δίχως νόημα, την πνευματικά άκαρπη ζωή της εποχής μου. Δεν επιδίωξα όλα εκείνα που οι γύρω μου θεωρούσαν ότι αξίζουν ,ενώ δεν έχουν αξία. Κανένα φως στην κορυφή τους. Ο κόσμος βρίσκεται σε πνευματικό σκοτάδι .
Μια τέτοια εικόνα πνευματικής στάσης του ανθρώπου απέναντι στο πνευματικό σκοτάδι περιγράφουν οι αγιογράφοι της Εκκλησίας μας από τα αρχαία χρόνια, όταν ιστορούν τον άγιο ή την αγία με την παλάμη του χεριού υψωμένη , να δείχνει την άρνηση.
Θα ’ρθεί εποχή, που δεν θα συναντάς άνθρωπο. Θα κάνεις μέρες δρόμο, για να συναντήσεις άνθρωπο. Αυτήν την εποχή την προβλέπουν οι άγιοι. Ίσως είναι η τελευταία εποχή του ανθρώπου. Με χιούμορ την αναφέρει σε κάποιο κείμενο ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. «Σ’ αυτήν την εποχή» λέει « δεν θα ήθελα να βρεθούν ούτε τα παπούτσια μου».
Μια προφητική εικόνα τέτοιας εποχής δίνει επίσης ο βιογράφος του Αισώπου καταγράφοντας αυτό το απλό περιστατικό από τη ζωή του. Ο Αίσωπος ήταν δούλος του Ξάνθου. Μια μέρα ο Ξάνθος τον έστειλε να δει στα δημόσια λουτρά , αν υπάρχουν άνθρωποι. Ο Αίσωπος πήγε και στάθηκε στην είσοδο κοιτάζοντας το πλήθος που μπαινόβγαινε στα δημόσια λουτρά. Όλοι σκόνταφταν σε μια πέτρα που υπήρχε εκεί και κανένας δεν έσκυψε να την πάρει και να την βάλει στην άκρη.
Ο Αίσωπος γύρισε στον κύριό του και του είπε: Δεν είδα κανέναν άνθρωπο στα δημόσια λουτρά». Ο Ξάνθος ξεθαρρεμένος ότι θα κάνει το λουτρό του με την ησυχία του πήγε στα δημόσια λουτρά και εξοργίστηκε μόλις είδε το πλήθος που μπαινόβγαινε εκεί. Σήκωσε αμέσως το ραβδί του να χτυπήσει τον Αίσωπο. «Στάσου. Μη χτυπάς. Άκουσέ με πριν με χτυπήσεις», είπε ο Αίσωπος. . Ο Ξάνθος, αναγνώριζε τη μεγάλη πνευματική οξυδέρκεια του Αίσωπου και του άρεσε να ακούει τις κωμικές ιστορίες του. Γι’ αυτό κατέβασε το ραβδί του και περίμενε να ακούσει. Ο Αίσωπος διηγήθηκε στον Ξάνθο τί είχε συμβεί και βρήκε την ευκαιρία να του δώσει ένα καλό μάθημα περί του αληθινού ανθρώπου.
Ο Σεφέρης ονομάζει «κίτρινα δέντρα» τους ανθρώπους της εποχής του, ενώ ο Αίσωπος δεν τους ονομάζει καθόλου, γιατί τους θεωρεί ανύπαρκτους. Οι πολίτες , αντίθετα με τους πολιτικούς, που επιδιώκουν άλλους στόχους, αντιλαμβάνονται την αξία που έχει η σωστή Παιδεία και η αληθινή μόρφωση.
Ο απλός πολίτης αγωνιά τόσο για τα εθνικά μας θέματα όσο και για τα εσωτερικά, γιατί είναι οι δύο όψεις του αυτού νομίσματος. Ο πολίτης γνωρίζει ότι η παθητικότητα στα εθνικά θέματα είναι παθητικότητα και στα εσωτερικά μας θέματα.
"Ρεθεμνιώτικα Νέα"
moschoblog.blogspot.com
1 σχόλιο:
Κάτι δεν μου αρέσει με το γράψιμο αυτό. Εννοώ το γράψιμο για να δημοσιεύεις στις εφημερίδες και στις ιστοσελίδες.
Ο παπα-Σεραφείμ μου έλεγε πως δεν είναι σοβαροί αυτοί που γράφουν για τις εφημερίδες κι αυτοί που τις διαβάζουν; Γιατί άραγε;
Αργότερα έστειλε κι ο ίδιος μερικές συνεργασίες του στην "Ελευθερία".
ΔΕν μ' αρέσει που περιμένω να κάνουν καλή εντύπωση τα κείμενα που γράφω. Θα 'πρεπε να μου αρκεί η χαρά που εγραψα κάτι που μου άρεσε.
Για να γράψεις κάτι ενδιαφέρον, μου είπε κάποιος, πρέπει να γράψεις κάτι καινούριο, κάτι που δεν το ξέρει κανείς. Ενώ αυτά που γράφεις εσύ, φαντάζομαι ότι τα ξέρουν όλοι.
Αντιθέτως ο Πασκάλ λέει, πως δεν είπε τίποτα καινούριο. ΌΛα τα πράγματα είναι τα ίδια. Ο τρόπος που τα τοποθετώ είναι δικός μου.
Δημοσίευση σχολίου