Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Η θέση της κοιλιάς στο κέντρο του σώματος της παρέχει το προνόμιον να ρυθμίζει τη σωματική ζωή του ανθρώπου. Στην κοιλιά βρίσκεται ο ομφαλός του σώματος. Κάπου στην κοιλιά βρίσκεται το "ιλιακόν πλέγμα", που είναι ένα δίκτυο αγγείων ή νεύρων που διαπλέκονται και αναστομώνονται μεταξύ τους και οπωσδήποτε συνδέονται με τη δύναμη του σώματος. Στην κοιλιά τοποθετούν επίσης το σημείον της δύναμης οι Κινέζοι, το σημείον "τσι", όπως το ονομάζουν στη γλώσσα τους.
Με την απλή παρατήρηση διαπιστώνουμε πως εκεί στην κοιλιά γίνεται αισθητή η παραμικρή απώλεια της δύναμης του σώματός μας. Πρόκειται για το χαρακτηριστικό "λίγωμα" που όπως το λέει η λέξη δεν είναι παρά η αίσθηση ότι "ολιγώθησαν" οι δυνάμεις του σώματος.
Η γιαγιά μου Βασιλική με γραμματικές γνώσεις της τρίτης δημοτικού, γνώριζε να θεραπεύει το λίγωμα αυτό και να επαναφέρει τις δυνάμεις στο κανονικό με μια παραδοσιακή μέθοδο η οποία κανείς δεν ξέρει πότε άρχισε. Η μέθοδος συνίσταται στην ενεργοποίηση του κέντρου της δύναμης σε περίπτωση απώλειας δυνάμεων ή σωματικής καταβολής και πολύ πιθανόν έχει την πηγή της στην ιατρική του Ιπποκράτη. Η ιπποκρατική ιατρική παραθεωρήθηκε από την επιστήμη χωρίς ποτέ να αμφισβητηθή ή να αποκρουστεί, κι οι αρχές της εξακολουθούν να ισχύουν ως ένα μέρος του λαϊκού μας πολιτισμού.
Στην Αγία Γραφή, στο Βιβλίο των Παροιμιών μια παροιμία λέει τα εξής: "Είναι πιο δυνατός αυτός που κυριαρχεί στην κοιλιά του από εκείνον που κατακτάει μια πόλη". Η παροιμία δείχνει τη δύναμη της κοιλιάς να επιβάλει τις επιθυμίες της στον άνθρωπο. Η δύναμη της συνείδησης σε σύγκριση με τις ασυνείδητες δυνάμεις της κοιλιάς είναι όπως η άκρη του παγόβουνου.
Οι ιατροί δίνουν διάφορες ονομασίες στην κοιλιά όπως "το κουτί των εκπλήξεων","ο αδένας των συγκινήσεων" κ.α. διότι την θεωρούν εκτός από ένα σπουδαίο σωματικό όργανο και έναν αποδέκτη της αρμονίας ή της δυσαρμονίας των συγκινήσεων. Εκείνος που ένιωσε το σφάξιμο στην κοιλιά μετά από μια ξαφνική δυνατή συγκίνηση δεν θα το ξεχάσει ποτέ.
Η Εκκλησία με τις τελετές και τις ιερουργίες προβάλλει την αρμονική ενότητα σώματος και ψυχής.Υπάρχει άμεση σύνδεση της κοιλιάς με την καρδιά. Η κοιλιά συμμετέχει τόσο στη χαρά όσο και στη λύπη. Τα τραπέζια συνδέονται άρρηκτα με τις χαρές και τις λύπες μας.
Δοκίμασα πολλές μεθόδους για να δαμάσω τη δύναμη της κοιλιάς. Η κοιλιά σε πηγαίνει απ΄ το ένα άκρο στο άλλο. Οι Πατέρες της Εκκλησίας ακολουθούσαν την οδό του μέτρου θεωρώντας την υπερβολή ως αμαρτία. Ούτε πολλή τροφή η οποία με τις αναθυμιάσεις της ζαλίζει το μυαλό και γεμίζει με ακάθαρτες επιθυμίες την καρδιά ούτε λίγη γιατί εξασθενεί το σώμα και εμποδίζει την προσευχή.
Κλείνοντας το μικρό αυτό εγκώμιο της κοιλιάς έρχεται στο νου μου κάτι απλό όσο και αποτελεσματικό. Αφού το βάρος είναι συσσωρευμένη οργή, ας προσέξουμε τις αιτίες που προκαλούν την οργή. Ευλογείτε και μην καταράσθε, λέει ο Κύριος.
Νά ΄ναι ευλογημένη λοιπόν η κοιλιά μας. Ό,τι νά ΄χει κανείς καλό είναι. Και η ζωή και ο θάνατος δικός μας είναι, δώρο του Θεού, λέει ο άγιος Κασσιανός ο Ρωμαίος. Σοι Κύριε.
"Αδελφοί, ει απεθάνετε συν τω Χριστώ από των στοιχείων του κόσμου, τί ως ζώντες εν κόσμω
δογματίζεσθε, " (Κολασσαείς, κεφ. Β, 20-23).
(Αδελφοί, αφού λοιπόν πεθάνατε μαζί με το Χριστό και λυτρωθήκατε από τα στοιχεία του κόσμου, γιατί ζήτε σαν να είστε υποταγμένοι σ΄ αυτά;)
Η θέση της κοιλιάς στο κέντρο του σώματος της παρέχει το προνόμιον να ρυθμίζει τη σωματική ζωή του ανθρώπου. Στην κοιλιά βρίσκεται ο ομφαλός του σώματος. Κάπου στην κοιλιά βρίσκεται το "ιλιακόν πλέγμα", που είναι ένα δίκτυο αγγείων ή νεύρων που διαπλέκονται και αναστομώνονται μεταξύ τους και οπωσδήποτε συνδέονται με τη δύναμη του σώματος. Στην κοιλιά τοποθετούν επίσης το σημείον της δύναμης οι Κινέζοι, το σημείον "τσι", όπως το ονομάζουν στη γλώσσα τους.
Με την απλή παρατήρηση διαπιστώνουμε πως εκεί στην κοιλιά γίνεται αισθητή η παραμικρή απώλεια της δύναμης του σώματός μας. Πρόκειται για το χαρακτηριστικό "λίγωμα" που όπως το λέει η λέξη δεν είναι παρά η αίσθηση ότι "ολιγώθησαν" οι δυνάμεις του σώματος.
Η γιαγιά μου Βασιλική με γραμματικές γνώσεις της τρίτης δημοτικού, γνώριζε να θεραπεύει το λίγωμα αυτό και να επαναφέρει τις δυνάμεις στο κανονικό με μια παραδοσιακή μέθοδο η οποία κανείς δεν ξέρει πότε άρχισε. Η μέθοδος συνίσταται στην ενεργοποίηση του κέντρου της δύναμης σε περίπτωση απώλειας δυνάμεων ή σωματικής καταβολής και πολύ πιθανόν έχει την πηγή της στην ιατρική του Ιπποκράτη. Η ιπποκρατική ιατρική παραθεωρήθηκε από την επιστήμη χωρίς ποτέ να αμφισβητηθή ή να αποκρουστεί, κι οι αρχές της εξακολουθούν να ισχύουν ως ένα μέρος του λαϊκού μας πολιτισμού.
Στην Αγία Γραφή, στο Βιβλίο των Παροιμιών μια παροιμία λέει τα εξής: "Είναι πιο δυνατός αυτός που κυριαρχεί στην κοιλιά του από εκείνον που κατακτάει μια πόλη". Η παροιμία δείχνει τη δύναμη της κοιλιάς να επιβάλει τις επιθυμίες της στον άνθρωπο. Η δύναμη της συνείδησης σε σύγκριση με τις ασυνείδητες δυνάμεις της κοιλιάς είναι όπως η άκρη του παγόβουνου.
Οι ιατροί δίνουν διάφορες ονομασίες στην κοιλιά όπως "το κουτί των εκπλήξεων","ο αδένας των συγκινήσεων" κ.α. διότι την θεωρούν εκτός από ένα σπουδαίο σωματικό όργανο και έναν αποδέκτη της αρμονίας ή της δυσαρμονίας των συγκινήσεων. Εκείνος που ένιωσε το σφάξιμο στην κοιλιά μετά από μια ξαφνική δυνατή συγκίνηση δεν θα το ξεχάσει ποτέ.
Η Εκκλησία με τις τελετές και τις ιερουργίες προβάλλει την αρμονική ενότητα σώματος και ψυχής.Υπάρχει άμεση σύνδεση της κοιλιάς με την καρδιά. Η κοιλιά συμμετέχει τόσο στη χαρά όσο και στη λύπη. Τα τραπέζια συνδέονται άρρηκτα με τις χαρές και τις λύπες μας.
Δοκίμασα πολλές μεθόδους για να δαμάσω τη δύναμη της κοιλιάς. Η κοιλιά σε πηγαίνει απ΄ το ένα άκρο στο άλλο. Οι Πατέρες της Εκκλησίας ακολουθούσαν την οδό του μέτρου θεωρώντας την υπερβολή ως αμαρτία. Ούτε πολλή τροφή η οποία με τις αναθυμιάσεις της ζαλίζει το μυαλό και γεμίζει με ακάθαρτες επιθυμίες την καρδιά ούτε λίγη γιατί εξασθενεί το σώμα και εμποδίζει την προσευχή.
Κλείνοντας το μικρό αυτό εγκώμιο της κοιλιάς έρχεται στο νου μου κάτι απλό όσο και αποτελεσματικό. Αφού το βάρος είναι συσσωρευμένη οργή, ας προσέξουμε τις αιτίες που προκαλούν την οργή. Ευλογείτε και μην καταράσθε, λέει ο Κύριος.
Νά ΄ναι ευλογημένη λοιπόν η κοιλιά μας. Ό,τι νά ΄χει κανείς καλό είναι. Και η ζωή και ο θάνατος δικός μας είναι, δώρο του Θεού, λέει ο άγιος Κασσιανός ο Ρωμαίος. Σοι Κύριε.
"Αδελφοί, ει απεθάνετε συν τω Χριστώ από των στοιχείων του κόσμου, τί ως ζώντες εν κόσμω
δογματίζεσθε, " (Κολασσαείς, κεφ. Β, 20-23).
(Αδελφοί, αφού λοιπόν πεθάνατε μαζί με το Χριστό και λυτρωθήκατε από τα στοιχεία του κόσμου, γιατί ζήτε σαν να είστε υποταγμένοι σ΄ αυτά;)
13 σχόλια:
Για να εμπλουτίσετε τις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις σας :
Το ιλιακόν πλέγμα βρίσκεται στα πλάγια της σπονδυλικής στήλης στο ύψος της οσφυο-ιεράς μοίρας της σπονδυλικής στήλης (οσφυικοί και ιεροί σπόνδυλοι).
Σχετίζεται με τη λειτουργία του κατώτερου πεπτικού και του γεννητικού συστήματος και με απλά λόγια "είναι η κάτω κεφαλή", όπως χαριτολογώντας έλεγε και η δική μου η γιαγιά : "Παιδάκι μου, πρόσεξε να μη σε κυβερνά η κάτω κεφαλή, αλλά η πάνω".
Η οσφυοϊερά μοίρα της σπονδυλικής στήλης είναι εκείνη που καθιστά ισχυρούς τους μυς των κάτω άκρων και των κοιλιακών μυών και συντελεί στην σθεναρή ορθία στάση (erect position).
Θα μου πείτε, έγραψες για την κοιλιά και δεν έκανες την παραμικρή νύξη για την νηστεία; Γιατί;
Δεν έγραψα επειδή
για τη νηστεία ξέρω μόνο ένα πράγμα: να την τηρείς με την καθοδήγηση του πνευματικού και με διάκριση.
Ευχαριστέ κύριε Χριστοδουλίδη,
σε λίγο θα με κάνετε να συμπαθήσω και την ανατομία.
Ώστε ιλιακόν πλέγμα γράφεται με γιώτα;
Από πού προέρχεται άραγε;
Οι αρχαίοι γιατροί ονομάζονταν ΙΛΙΟΙ
H ΙΛΙΑΣΤΕΣ.
Από εκεί προέρχεται το ΙΛΙΑΤΣΙ που θα πει ΙΑΤΡΙΚΟ.
Λυπάμαι για όσους υποστηρίζουν ότι η ελληνική γλώσσα δεν είναι ενιαία.
Η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την άγνοια.
Ποτέ οι απλοί άνθρωποι δεν έκαναν τόση ζημία όση έκαναν οι ημιμαθείς.
κι εγώ "ηλιακό" νόμιζα, μια που και στα αγγλικά λέγεται solar plexus..
Πείτε μας αν θέλετε κάτι παραπάνω για αυτή τη μέθοδο της γιαγιάς για την ενεργοποίηση του κέντρου δύναμης
Με την μέθοδο της γιαγιάς μου ένιωθα αμέσως μια απίστευτη ευεξία. Το σώμα μου ανακτούσε τη δύναμή του και το πνεύμα μου το ηθικό του.
Η γιαγιά μου ήξερε μερικά βασικά πράγματα για την εν λόγω μέθοδο:
Πρώτον:
να μην τη εφαρμόζεις στον εαυτό σου ή σε άλλον, αν δεν την έχεις διδαχθεί από εκείνον που την εφάρμοζε στον εαυτό του.
Δεύτερον:
Να μην την εφαρμόζεις αν δεν ξέρεις πότε ενδείκνυται να την εφαρμόσεις.
Τρίτον:
Να μην την εφαρμόσεις αν δεν ξέρεις ποιο είναι το ακριβές σημείο της κοιλιάς πρέπει να ερεθίσεις
Τέταρτον:
Να μην την εφαρμόσεις αν δεν ξέρεις με ποιο τρόπο να ερεθίσεις το κατάλληλο σημείο, δηλαδή ποια είναι η φορά του ερεθισμού, αν η κυκλική κίνηση πόσο αργή ή γρήγορη πρέπει να είναι και με πόση ένταση και για πόση ώρα.
Αυτά και άλλα πρέπει να ξέρεις από την εμπειρία του και όχι από τα βιβλία (ή τα άρθρα).
Αυτός είναι ο λόγος που απέφυγα να την περιγράψω, αν και σε κάποιο βιβλίο μου το έχω κάνει γιατί σκέφτηκα ότι μπορεί η γιαγιά μου να ήταν η τελευταία που την γνώριζε και θα ήταν κρίμα να χαθεί από τη μνήμη του λαϊκού μας πολιτισμού.
Μια που μου το ζητάτε θα το κάνω σε ένα προσεχές σχόλιό μου, επειδή πρέπει στο σημείο αυτό να σταματήσω το γράψιμο.
Εδώ και πολλά χρόνια ένας φίλος μου συνήθιζε να γράφει στα εξώφυλλα των βιβλίων του κάποιες σκέψεις τις οποίες άφηνε στη μέση.
Τον ρώτησα γιατί το κάνει και μου είπε, ότι το κάνει για να παρακινήσει τον αναγνώστη να αγοράσει το βιβλίο για να δει τη συνέχεια και το τέλος της σκέψης του.
Μεταφέρομαι νοερά στο σπίτι μας στο χωριό. Είναι βράδυ και βρισκόμαστε στην αυλή. Μου κάνει εντύπωση,πως μια τέτοια ιατρική μέθοδο που μοιάζει με ιεροτελεστία γίνεται το βράδυ στην αυλή, ανάμεσα στους δυο κήπους,τον δενδρόκηπο και στο λαχανόκηπο.
Ίσως γιατί η γιαγιά μου θέλει να υπάρχει καθαρός αέρας για να εισπνέω βαθιά.
Όλη η ατμόσφαιρα έχει κάτι το απαλό και το υποβλητικό γιατί η γιαγιά μου, όπως όλοι οι μάστορες, δε βιάζεται καθόλου. Χαρακτηριστικός είναι ο απαλός τρόπος που πιάνουν τα εργαλεία και τα αντικείμενα, σαν να πιάνουν ένα λουλούδι.
Η γιαγιά μου με βάζει να σκύψω μέχρι ν΄ ακουμπήσει η κοιλιά μου επάνω σ΄ ένα τσεκούρι πο το κρατάει κάθετα στο χώμα με την μια του άκρη ν ακουμπάει στο χώμα κι η άλλη άκρη με το σίδερο ν΄ ακουμπάει σε κάποιο σημείο της κοιλιάς μου,προφανώς στο ιλιακό πλέγμα.
Έτσι σκυμμένος επάνω στο τσεκούρι φέρνω γύρους με το τσεκούρι στο ιλιακόν μου πλέγμα προς τα δεξιά και μετά τους ίδιους γύρους προς τα αριστερά για να μην ξετυλιχθώ.
Πόσους γύρους κάνω, δε θυμάμαι.
Αυτή είναι η ιατρική μέθοδος για την αναζωογόνηση σώματος και ψυχής με την μετρημένη πίεση της κοιλιάς.
Ο Κύριος να αναπαύει την ψυχή της γιαγιάς μου Βασιλικής!
Αμήν! (τι όμορφη σκηνή, σαν βγαλμένη από βιβλίο της Ζυράννας Ζατέλη)
άραγε οι λέξεις ιλιακό/κοιλιακό συνδέονται; Και είναι τελικά λάθος η λέξη ηλιακό και κατά συνέπεια λάθος η μετάφραση solar;
ΜΗ ΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΙΠΟΤΕ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑΝ
Και μια ευχάριστη αποκάλυψη χάρις στο ΚΟΙΛΙΑΣ ΕΓΚΩΜΙΟΝ:
Έγραψα κι άλλη φορά και δεν θα κουραστώ να γράφω για κάποιους χαριτωμένους ανθρώπους στα Ιμαλάϊα,
τους ΡΗΓΙΚΟΥΣ (Ρατζί),που εγώ θέλω να πιστεύω για πολλούς λόγους ότι είναι απόγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Μια ακόμη μαρτυρία για την ελληνικότητά τους εκτός από τις ελληνικές λέξεις, από το ντύσιμό τους,(δένουν το κεφαλομάντυλό τους σαν να είναι αρχαία ελληνική περικεφαλαία), από την ευγένειά τους, από το ότι δεν έχουν καμία σχέση με τους αυτόχθονες, γλωσσολογική, φυλετική, κοινωνική κ.α. από το ότι διατήρησαν την ελευθερία τους και την ανεξαρτησία τους με τον τρόπο του ανωτέρου και του εξευγενισμένου ανθρώπου, δηλαδή ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΜΗ ΖΗΤΗΣΟΥΝ ΠΟΤΕ ΑΠΟ ΚΑΝΕΝΑΝ ΤΙΠΟΤΕ:
Οι ΡΗΓΙΚΟΙ, που το όνομά τους σημαίνει (απόγονοι του Μεγάλου Βασιλιά)ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ THN ιπποκρατική μέθοδο της γιαγιάς μου της ενεργοποίησης του ιλιακού πλέγματος!
Η μια μετά την άλλη μαρτυρία προστίθεται, ώστε μπορεί κάποιος που έχει τα μέσα να μελετήσει αυτούς τους ανθρώπους, αν υπάρχουν ακόμα κι αν δεν σκορπίστηκαν στα βάθη της Ασίας, με την ομογενοποίηση της παγκοσμιοποίησης, και την επιβολή του δυτικού προτύπου σε όλους τους λαούς της γης.
Η λέξη "Ιλιακόν" προέρχεται από το ρήμα "Ίλαμαι και ιλάσκομαι" που σημαίνει "εξιλεώνω" από το ιλάσκομαι προέρχεται το ίλεως, ευμενής, πράος, αγαθός, εύνους, και το ρήμα ελεώ, που είναι συνηθισμένο στις επικλήσεις των θεών, "ίληθι", ’εσο ίλεως, ιλάσθητι, ελέησον."
(Βλ.Ομηρικό Λεξικό Ι.Πανταζίδη.
Ίσως το ιλιακόν πλέγμα είναι τόσο σημαντικό κέντρο για την υγεία και τη λειτουργία του σώματος του ανθρώπου, ώστε οι αρχαίοι ιατροί και λόγιοι του έδωσαν το όνομα της θεϊκής θεραπείας. Το ηλιακόν πλέγμα κατ΄ αυτούς είναι εξιλέωση, ευμένεια, πραότητα, έλεος, που σημαίνει υπέρτατη αγάπη, "ευλογία Κυρίου και έλεος".
Οι αρχαίο γιατροί και λόγιοι ονόμασαν το ψυχοφυσικό αυτό κέντρο με το όνομα που σημαίνει "θεϊκή θεραπεία".
Δε φαίνεται να συνδέεται με τον ήλιο στον Όμηρο τουλάχιστον.
Οι ξένοι έκαναν όπως ήταν φυσικό πολλά λάθη στις ερμηνείες τους μια δεν ήταν η ελληνική μητρική γλώσσα γι΄ αυτούς.
Δεν είχαν το ελληνικό γλωσσικό αισθητήριο.
Όταν ακούω ξένους είναι σαν να ακούω ένα μωρό να μιλάει ελληνικά.
Είναι ακόμα από άποψη πολιτισμού στην νηπιακή τους ηλικία, με πολλές οπωσδήποτε φωτεινές εξαιρέσεις, χάρις στις οποίες η Ελληνική διδασκόταν σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες του κόσμου στο πρωτότυπο.
Ήξεραν το λόγο που πρέπει να διδάσκεται η Ελληνική στο πρωτότυπο, ενώ δεν τον ξέρουν σήμερα οι νεοέλληνες φιλόλογοι χάρις στον δεξιό ή αριστερό υλισμό τους.
Δημοσίευση σχολίου