4.3.11

Η γοητεία των τεράτων


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου



1.Όταν πήγα στη Θεσσαλονίκη τη μέρα του σεισμού για να βοηθήσω τους γονείς μου, που έμεναν στο πάρκο του Στρατηγείου, η μητέρα μου έλεγε συγκινημένη πώς πέρασα μέσα από τα "τέρατα" για να τους δω. Κάθε φορά που μιλούσε για τον πηγαιμό μου στη Θεσσαλονίκη τη μέρα του σεισμού χρησιμοποιούσε πάντα τη λέξη "τέρατα".

2. Άκουγα τη διήγηση της μητέρας μου με συγκατάβαση, γιατί πίστευα ότι δεν ταιριάζει η λέξη "τέρατα" με τις πολυκατοικίες της Θεσσαλονίκης. Εκείνη όμως επέμενε να χρησιμοποιεί πάντα την ίδια λέξη με τη βεβαιότητα ότι ακριβολογεί. Το αστείο είναι ότι αυτός που δεν ήξερε την αληθινή σημασία της λέξης δεν ήταν η μητέρα μου, αλλά εγώ που γελούσα με την επιμονή της.
Γιατί διαβάζοντας το λεξικό είδα ότι η λέξη τέρας σημαίνει το υπερφυσικό, αυτό που υπερβαίνει τα ανθρώπινα μέτρα. Η μητέρα μου είχε δίκιο να πιστεύει ότι οι πολυκατοικίες είχαν εξαφανίσει τη ζωή στα ανθρώπινα μέτρα. Ο άνθρωπος νιώθει εκμηδενισμένος στις τερατώδεις πόλεις.

3. Αλλά και η γιαγιά μου Βασιλική απ΄τη Δεσκάτη Γρεβενών χρησιμοποιούσε μερικές λέξεις με την αρχαία σημασία τους, όπως π.χ. η λέξη ιλιάτσι (γιατρικό) , κάλλιστος, αλάβρισον κ.α. Δεν ξέρω πώς τις έμαθε αφού ήταν της τρίτης τάξεως του δημοτικού. Γνώριζε επίσης και μια ιατρική μέθοδο ξεχασμένη ίσως από όλους, που ξεκινάει από τον πατέρα της Ιατρικής, τον Ιπποκράτη. Έχω γράψει σχετικά σε άλλα δοκίμια. Τη μέθοδο αυτή τη χρησιμοποιούσε σε περίπτωση καταβολής δυνάμεων του οργανισμού με απόλυτη επιτυχία. Πριν τη μέθοδο ένιωθες να σβήνεις και να χάνεσαι και μετά ξανάβρισκες όλες σου τις δυνάμεις.

4. Τη λέξη "τέρας", την χρησιμοποιούσε και η γιαγιά μου με την ίδια σημασία που τη χρησιμοποίησε η μάνα μας για τις πολυκατοικίες τη μέρα του σεισμού και την πρόφερε "ντέρας". Η σημασία της λέξης είναι η υπερφυσική δύναμη. Όταν τη ρωτούσα αν είμαι καλός, μου απαντούσε "είσαι ο κάλλιστος" και όταν τη ρωτούσα, αν είμαι δυνατός, μου έλεγε είσαι "ντέρας" εννοώντας ότι έχω δύναμη φυσικού φαινομένου, όπως η βροντή ή η αστραπή, δύναμη εκ Θεού.

5. Η λέξη "τέρας" πιθανόν προέρχεται από τη λέξη αστήρ, αστέρας. Τείρος και τέρατα στον Όμηρο ονομάζονται τα άστρα από τα οποία οδηγούνταν οι ναυτιλόμενοι και οι γεωργοί.

6.Ο κόσμος ακολουθεί τα πρότυπα των λαών που λατρεύουν τη δύναμη. Οι τερατόμορφες κατασκευές και η τερατώδη δύναμη των μηχανών εξουθενώνουν τον άνθρωπο.

7.Οι Έλληνες, λαός καλλιεργημένος αισθητικά που ακόμα και στο Θεό δεν λάτρεψαν τη δύναμη αλλά την ομορφιά και τον θείο έρωτα. δυσκολεύονται με την τερατομορφία της σύγχρονης εποχής.

8. "Μονάχα ο Θεός μπορεί να μας κάμει να σταθούμε μπρος στους δυνατούς ελεύθεροι."

9. Δεν προστατεύουμε εμείς το Χριστό. Ο Χριστός προστατεύει εμάς. "Τω καιρώ εκείνω, παράγων ο Ιησούς εθεάσατο τελώνην, ονόματι Λευίν, καθήμενον επί το τελώνιον, και είπεν αυτώ. Ακολούθει μοι. Και καταλιπών άπαντα αναστάς ηκολούθησεν αυτώ."

10. Την εποχή αυτή της γοητείας των τεράτων ή θα εγκαταλείψουμε τα πάντα σαν τον τελώνη και θα ακολουθήσουμε το Χριστό ή θα έρπουμε χαμηλά.

11."Μάρτυρας, λοιπόν ,είναι αυτός που ορθώνεται ενάντια σ΄ όλα αυτά τα ζώα της θάλασσας και της γης. Κι εδώ είναι το μεγαλείο. Το κάνει, χάρη στην ενότητά του με το Θεό και στο απόλυτο δικαίωμά του, να διευθύνει τη συνείδησή του.

12. Σ’ αυτό έγκειται και η παρούσα ευθύνη της Εκκλησίας, στο ότι οφείλει να διατηρεί την πνευματική της δύναμη, της οποίας είναι θεματοφύλακας." (Bernanrd Lmbert, Οι Μακαρισμοί, Εκδόσεις "ΤΗΝΟΣ".

Δεν υπάρχουν σχόλια: