19.2.11

Το “βδέλυγμα της ερημώσεως”


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου


1. Ποιο είναι το “βδέλυγμα της ερημώσεως”; Τι σημαίνουν τα λόγια αυτά του Κυρίου; Ο Κύριος μιλώντας για τα έσχατα του ανθρώπου αναφέρεται στο βδέλυγμα της ερημώσεως

2.“Όταν ουν ίδητε το βδέλυγμα της ερημώσεως το ρηθέν δια Δανιήλ του προφήτου, εστώς εν τόπω αγίω (ο αναγιγνώσκων νοείτω) τότε οι εν τη Ιουδαία φευγέτωσαν επί τα όρη. Ο επί του δώματος , μη καταβαινέτω άραι τι εκ της οικίας αυτού …” ( Ματθ. Κεφ.KΔ)

3. (Όταν λοιπόν θα δείτε να στήνεται στο ιερό το βδέλυγμα της ερημώσεως που προφήτεψε ο προφήτης Δανιήλ – ο αναγνώστης ας καταλάβει- τότε, όσοι βρεθούν στην Ιουδαία, να φύγουν στα βουνά. Όποιος βρεθεί στο λιακωτό, να φύγει χωρίς να κατεβεί να πάρει κάτι από το σπίτι του..)

4. Ο λόγος του Θεού όσο απλός είναι τόσο είναι πολυσήμαντος. Έχει το πραγματικό μέρος, το ιστορικό μέρος, το πνευματικό μέρος . Καθένα από αυτά τα μέρη επιδέχονται τη δική τους ερμηνεία. Δεν μπορούμε π.χ. να καταλάβουμε το πνευματικό μέρος του λόγου του Θεού χρησιμοποιώντας την γραμματική ή την ιστορική ερμηνεία .

5.Ο Θεός μιλάει σαν ιστορικός , σαν φυσιογνώστης αλλά το σπουδαιότερο ο Κύριος μιλάει ως καρδιογνώστης..

6.Ανάλογα με αυτό που μας ενδιαφέρει θα επιλέξουμε το πιο σημαντικό για μας. Είναι το πιο σημαντικό να μάθουμε από τα φύλλα της συκιάς να καταλαβαίνουμε πότε πλησιάζει το καλοκαίρι ή να μάθουμε πώς να σπέρνουμε, πώς να θερίζουμε ή είναι το πιο σημαντικό το πνευματικό μέρος των λόγων του Θεού;

7.Ο Κύριος μας υποδεικνύει πως να ενεργήσουμε όταν δούμε το βδέλυγμα της ερημώσεως . Με την κατά γράμμα ερμηνεία τα λόγια του Κυρίου σημαίνουν ότι πρέπει να ενεργήσουμε με βιασύνη, όπως σε κατάσταση πανικού. Κατά την πνευματική ερμηνεία τα λόγια του Κυρίου δεν σημαίνουν να πανικοβληθούμε όταν δούμε το βδέλυγμα της ερημώσεως, αλλά σημαίνει να ενεργήσουμε με διάκριση, να διαλέξουμε , δηλαδή, να διασώσουμε το πολυτιμότερο και να αφήσουμε το ευτελέστερο.

8. Ποιο είναι το βδέλυγμα της ερημώσεως; Παραθέτουμε μια ερμηνεία από γραμματική και ιστορική άποψη : “Βδέλυγμα της ερημώσεως νοείται η εικών του Τίτου, την οποία μετά την καταστροφήν της Ιερουσαλήμ και του ναού έστησαν επί του τόπου του αγίου. Όταν το βδέλυγμα της ερημώσεως τεθή εν τόπω αγίω, τότε οι όντες εν τη Ιουδαία, ας φεύγωσιν εις τα όρη, διότι ουδεμία ελπίς σωτηρίας πλέον υπολείπεται εις αυτόυς. Όστις ευρεθή επί του δώματος, ας μη καταβή δια να λάβη τι εκ της οικίας αυτού. Παν ό,τι ηδύνατο να εμποδίση την φυγήν των Ιουδαίων εκ της Ιερουσαλήμ, τούτο ήθελεν αυξήσει τον κίνδυνον της καταστροφής κλπ. “ ( Βαρθολομαίου Γεωργιάδου, Επισκόπου Κορίνθου, Ερμηνεία των Τεσσάρων Ευαγγελίων, Εκδ. Δημιουργία).

9.Τι σημαίνει, λοιπόν, βδέλυγμα της ερημώσεως από πνευματική άποψη;

10.Ο άνθρωπος είναι ναός του Θεού. Η καρδιά του είναι αφιερωμένη στο Θεό. Η Καρδιά του ανθρώπου είναι ο τόπος ο προορισμένος για την αίσθηση της παρουσίας του Θεού.

11.Όταν στην καρδιά του ανθρώπου , που είναι προορισμένη για το Θεό, βρίσκεται το βδέλυγμα της ερημώσεως, , αυτό που ο Θεός βδελύσσεται, η υπερηφάνεια, ο άνθρωπος βιώνει την απουσία του Θεού.

12 Ο Ιησούς είπε, ότι όλος ο κόσμος θα χαθεί και μόνον οι λόγοι Του θα μείνουν. Στον καιρό των έσχατων πραγμάτων το τελευταίο πράγμα που θα μείνει είναι ο λόγος του Θεού. Τα έσχατα πράγματα είναι οι λόγοι του Θεού. Αυτός λοιπόν που βιώνει την απουσία του Θεού , για να σωθεί , πρέπει να ενεργήσει με διάκριση ώστε να επιλέξει το πολυτιμότερο και να αφήσει το ευτελέστερο.

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τελικά ποιό και τί είναι το βδέλυγμα της ερημώσεως?

Μόσχος Εμμανουήλ Λαγκουβάρδος είπε...

Ποιο και τι είναι το βδέλυγμα της ερημώσεως


1. Το βδέλυγμα της ερημώσεως είναι η υπερηφάνεια που καταλαμβάνει την καρδιά του ανθρώπου. Ο Θεός αντιτάσσεται στην υπερήφανη καρδιά όπως σε ένα βδέλυγμα.

2. Ο Θεός αντιτάσσεται στους υπερηφάνους και στους ταπεινούς δίνει χάρη.

3. Η καρδιά του ανθρώπου είναι άγιος τόπος προορισμένος για το Θεό. Όταν στον άγιο αυτό τόπο εγκαθίσταται η υπερηφάνεια ο Θεός απομακρύνεται από την καρδιά αυτή, όπως οι μέλισσες με τον καπνό.

4. Είναι φοβερή η υπερηφάνεια γιατί ο άνθρωπος βιώνει την απουσία του Θεού.

5. Η εσωτερική αυτή ερήμωση εκδηλώνεται και στον εξωτερικό κόσμο Αυτός που έδωσε την εντολή να πέσουν οι βόμβες στο Ναγκασάκι και στη Χιροσίμα είχε στην καρδιά του το βδέλυγμα της ερημώσεως, την υπερηφάνεια .

6.“Zητείτε πρώτον τη βασιλεία του Θεού και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν.” Η αίσθηση της παρουσίας του Θεού μας δίδει ό,τι χρειαζόμαστε .

7.Αντιθέτως η απουσία του Θεού γίνεται αισθητή σαν τη μεγαλύτερη ερήμωση που μπορεί να βιώσει ο άνθρωπος. Είναι ασύλληπτη η αίσθηση της ερήμωσης την οποία εκφράζουν τα λόγια του Κυρίου, Θεέ μου, Θεέ μου, ινατί με εγκατέλειπες” .

8.Ο βλέπων την υπερηφάνεια στην καρδιά του και βιώνει την απουσία του Θεού ας επιλέξει το πολυτιμότερο .

9.Η ψυχή επισκοτείται τω του θανάτου της κακίας καλύμματι. Εξάπόστειλον το φως και την αλήθειάν σου. Αυτά με οδηγήσουσι και άξουσι εις όρος άγιόν σου και εις τα σκηνώματά σου. (Άγιος Μακάριος ο Αιγύπτιος)

10. Όταν δείτε το βδέλυγμα της ερημώσεως να στέκει σε άγιο τόπο, να διακρίνετε ποιο είναι το πολυτιμότερο και να φύγετε στα βουνά, δηλαδή στην ασάλευτη πίστη, ώστε με τη συμμετοχή σας στη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας να αποκτήσετε την αίσθηση της παρουσίας του Θεού και όλα όσα χρειάζεστε θα σας δοθούν.

Unknown είπε...

Ενα τρισσεκατομμύριο Δόξα Σοί