1.8.18

Το πνεύμα κατά την άποψη της φιλοσοφίας

Του Μόσχου Λαγκουβάρδου

Κανένας δεν μπορεί να βάλει θεμέλιο άλλο από αυτό που υπάρχει, ο Ιησούς Χριστός. Για να στηριζόμαστε στο θεμέλιο του Ιησού Χριστού δεν απαιτούνται γνώσεις της φιλοσοφίας ούτε καν γνώση των γραμμάτων. Αγράμματοι άνθρωποι στηρίζονται στο θεμέλιο του Ιησού Χριστού, το μόνο θεμέλιο που υπάρχει και διανοούμενοι και φιλόσοφοι παραπαίουν στην προσπάθειά τους να βρουν θεμέλια άλλα για να στηρίξουν τη ζωή τους.
Επειδή δεν πρέπει να αγνοούμε και τις προσπάθειες των φιλοσόφων, ώστε να μπορούμε να μεταδώσουμε την αλήθεια του Κυρίου Ιησού Χριστού κατά το μέτρο που μπορούμε, σ' αυτούς που με τη φιλοσοφία προσπαθούν να ελευθερωθούν από το άγχος τους, προσπαθούμε με αυτό το σημείωμα να προσεγγισουμε τη φιλοσοφική θεωρία του Χουσέρλ περί φαινομενολογίας, στο σημείο που αναφέρεται στο πνεύμα.
Η πραγματικότητα, δηλαδή ο κόσμος γύρω μας αποτελείται από στοιχεία που φθείρονται (συμβάντα) και από στοιχεία που μένουν
Για να μπορούμε να διακρίνουμε τα στοιχεία αυτά, πρέπει να διακρίνουμε τον εαυτό μας, να τον ξεχωρίσουμε από την πραγματικότητα.
Δυστυχώς δεν έχουμε αυτήν την αυτογνωσία και ταυτίζουμε τον εαυτό μας με το περιβάλλον, με αποτέλεσμα να μας διαμορφώνει το περιβάλλον, όπως το αγγείο δίνει τη μορφή του στο υγρό που περιέχει.
Δεν γνωρίζουμε τον εαυτό μας και δεν είμαστε σε θέση να επεξεργαστούμε το υλικό της ζωής μας στην περιοχή όπου κατοικούν οι "καθαρές μορφές", και όπου δεν υπάρχει το άγχος της επιβίωσης.
Τα τρία αυτά βήματα πρέπει να κάνουμε για να απελευθερωθούμε από το άγχος της επιβίωσης: Πρώτον να έχουμε επίγνωση της πραγματικότητας, δεύτερον να γνωρίζουμε τον εαυτό μας, για να τον διακρίνουμε από αυτήν και τρίτον, να δούμε την πραγματικότητα και τον εαυτό μας, ως αντικείμενο (εξαντικειμένιση) για επεξεργασία στην "ειδητική περιοχή", την περιοχή όπου κατοικούν οι "καθαρές μορφές" και δεν υπάρχει το άγχος της επιβίωσης.
"Ειδητική" λέγεται η περιοχή από τον Αριστοτέλη, που ονόμαζε την ουσία των πραγμάτων "είδος".

Δεν υπάρχουν σχόλια: