1.6.11

Θα σκάσουμε απ΄ το πολύ φαγητό;


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

Θα σκάσουμε απ΄ το πολύ φαγητό; Τί φταίει και τρώμε μέχρι σκασμού; Φταίει η ιδέα που έχουμε για το φαγητό, που μοιάζει με την ιδέα που έχουμε για τα καύσιμα μιας μηχανής;

Φταίει η ιδέα που έχουμε για το σώμα μας;Οι τεχνοκράτες πιστεύουν ότι ο άνθρωπος είναι ένα είδος μηχανής. Φταίει η ιδέα του ανθρωπου-μηχανή; Για τη μηχανή ισχύει το όσο περισσότερη ενέργεια, τόσο το καλύτερο.Ισχύει το ίδιο και για τον άνθρωπο;

Μήπως φταίει η κοιλιά μας γιατί είναι μεγάλη; Η επιστήμη εξετάζει κι αυτό το ενδεχόμενο και μερικές φορές επεμβαίνει για να μικρύνει το μέγεθος της κοιλιάς.

Αν δε φταίει ούτε η ιδέα για το σώμα μας, ούτε το μέγεθος της κοιλιάς, μήπως φταίει μόνο η ποιότητα του μυαλού μας; Μήπως η ιδέα ότι αν έχουμε περισσότερες γνώσεις είναι καλύτερα από το να έχουμε λιγότερες, δεν είναι σωστή και είναι καλύτερα να έχουμε λίγες γνώσεις και καλές, όπως και με την τροφή, λίγη τροφή και καλή;

Ως τώρα εντοπίσαμε την αιτία της πολυφαγίας στο σώμα και στο μυαλό. Μήπως η αιτία δε βρίσκεται ούτε στο σώμα, ούτε στο μυαλό και βρίσκεται βαθύτερα ακόμα, στην ψυχή και στο πνεύμα μας;

Σύμφωνα με την Χριστιανική Ορθόδοξη Παράδοση η γαστριμαργία είναι μια από τις θανάσιμες αμαρτίες. Ο Κύριος λέει, "ου γαρ εστιν η βασιλεία των ουρανών βρώσις και πόσις, αλλά δικαιοσύνη και ειρήνη και χαρά εν Πνεύματι αγίω... Εργάζεσθε μη την βρώσιν την απολλυμένην, αλλά την μένουσαν εις ζωήν αιώνιον, ήν ο Υιός του ανθρώπου δίδωσιν υμίν".

Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης σχολιάζοντας τα λόγια του Αποστόλου Παύλου "πάντα μοι έξεστιν, αλλ΄ ουκ εγώ εξουσιασθήσομαι υπό τινος" (όλα μου επιτρέπονται, αλλά εγώ δεν θα γίνω δούλος σε τίποτα), γράφει τα εξής:"Εξουσιαστής, λέγει, και κύριος είμαι του να φάγω και του να πίω,αλλ΄ εάν δώσω τον εμαυτόν μου άμετρα εις τα φαγητά και τα πιοτά, θέλω γένω δούλος των φαγητών και των πιοτών, και όχι εξουσιαστής. Διότι εκείνος οπού με μέτρον και καθώς πρέπει μεταχειρίζεται τα φαγητά, αυτός είναι κύριος των φαγητών και εξουσιαστής. Εκείνος δε που μεταχειρίζεται τα φαγητά με αμετρίαν και κατάχρησιν, αυτός δεν είναι πλέον εξουσιαστής των φαγητών, αλλά δούλος με το να τυραννήται και να κυριεύεται από την πολυφαγίαν και τρυφήν."

Στην υποσημείωση στο σχόλιο αυτό ο Άγιος παραθέτει τα εξής: "δι΄ απληστίαν πολλοί ετελεύτησαν, ο δε προσέχων προσθήσει ζωήν" (Σειράχ), "Ου συμφέρει άφθονι τρυφή"(Παροιμίες),"Τί δε σαρκός ευπαθούσης και νεότητι περιφερομένης αφρονέστερον" (Μέγας Βασίλειος). "Η αμετρία των φαγητών φέρει στην κοιλιοδουλεία και η κοιλιοδουλεία φέρει στην αμετρία των φαγητών."

Ο Απόστολος Παύλος επεσφράγισε την περί γαστριμαργίας διδασκαλίαν του με ευχήν λέγων άμποτε ο Θεός να διώξη από ημάς και αργήν και άχρηστον να δείξη, τόσον την αμετρίαν των φαγητών όσον και την γαστριμαργίαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: