Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Το γράψιμο αξίζει, είπε κάποιος γέρο-δάσκαλος στο καφενείο, το πρωί. Έστω και μια σειρά να γράψεις αξίζει! Ο γερο-δάσκαλος αποθανάτισε το γράψιμο. "Αποθανατίζω κάτι" ένα πρόσωπο, ένα τοπίο, ένα κείμενο σημαίνει κατά λέξη αφαιρώ τα αδύνατα στοιχεία, τα παροδικά.
Το ρήμα αποθανατίζω το χρησιμοποιούμε συνήθως στη φωτογράφιση. Στη φιλοσοφία θα το λέγαμε "χαρίζω τον εαυτό μου στο αιώνιο"(Σέλερ)
Τί είναι αιώνιο; Κατά μία έννοια αιώνιο είναι αυτό που διαρκεί για πάντα εις τους αιώνας των αιώνων. Αλλά τί σημασία έχει ο χρόνος για κάτι, που είναι άχρονο; Μάλλον η σωστή έννοια του αιωνίου δεν είναι χρονική (ποσοτική), αλλά ποιοτική.
Αιώνιο είναι αυτό που δεν χάνει ποτέ την αξία, που η αξία του «ουδέποτε εκπίπτει», όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος μιλώντας για την αγάπη. Το αιώνιο αξίζει παντού και πάντα. Είναι εδώ μαζί μας, σ’ αυτόν τον κόσμο, αλλά δεν είναι από τα στοιχεία αυτού του κόσμου.
«Εργάζεσθε μην βρώσιν την απολυμμένην», λέγει ο Κύριος. «αλλά την βρώσιν την μένουσαν εις ζωήν αιώνιον».
Το ερώτημα είναι αν ο εαυτός μας είναι αιώνιος ή είναι παροδικός, που πεθαίνει με το θάνατο του σώματος. Η γνώση του αιώνιου είναι και μια πειστική απόδειξη ότι η ζωή συνεχίζεται και μετά το θάνατο του σώματος.
Πολλοί λένε ότι ο εαυτός είναι απόρροια του σώματος. Αυτοί ούτε τον εαυτό τους γνωρίζουν ούτε την αιώνια ζωή και γι’ αυτό τους φαίνεται φυσικό, ότι μαζί με το σώμα διαλύεται και ο εαυτός μας, αυτό που ονομάζουμε «πρόσωπο».
Φτάνει να δει κανείς ότι το πρόσωπο δεσπόζει του σώματος και ότι γίνεται κατανοητό στους άλλους, όχι από τις αλλαγές του σώματος. Δεν είναι ανάγκη να δούμε τις αλλαγές του σώματος για να γνωρίσουμε τον εαυτό μας,
Εφτά φορές, στη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου αλλάζει η σύσταση του σώματος και γενικά τα στοιχεία βρίσκονται σε διαρκή αλλαγή, αλλά ο εαυτός παραμένει ο ίδιος. Το «εγώ είμαι» μένει σταθερό από την αρχή, από τα παιδικά μας χρόνια, μέχρι το τέλος.
Το σώμα μας μοιάζει με το νερό του καταρράκτη, ,που ρέει συνεχώς, αλλά η καμπύλη του καταρράκτη μένει σταθερή. Σαν την καμπύλη του καταρράκτη που δεν αλλάζει με τη ροή του νερού , ο εαυτός μένει σταθερός παρά τις αλλαγές του σώματος
Η λέξη "αιών" είναι σύνθετη. Αποτελείται από τις λέξεις "αει" (πάντοτε) και "ον" (ο άνθρωπος, ως το μόνο ον που γνωρίζει τον εαυτό του, που είναι παρών). Αιωνιότητα είναι η η αιώνια παρουσία. Οι αρχαίοι Έλληνες λόγιοι που δημιούργησαν τη λέξη "αιών" πίστευαν στην αιώνια ζωή. Αυτό είναι το απαύγασμα της ελληνικής σκέψης, ότι αιωνιότητα είναι η αιώνια παρουσία. Αν δεν γνωρίζουμε την αιώνια ζωή ούτε τα αιώνια πράγματα γνωρίζουμε.
Το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο γράφει για την αιώνια ζωή, στην προσευχή του Κυρίου για τους Μαθητές Του : Αυτή είναι η αιώνια ζωή, να γνωρίζουν τον αληθινό Θεό και αυτόν που απέστειλε Ιησού Χριστόν.
Η επιλογή είναι διάθεση της ψυχής και του πνεύματος. Είναι όπως η προδιάθεση, η πρόθεση όπως λέγεται, στα εκ προθέσεως τελούμενα ποινικά αδικήματα. Γι΄ αυτό και τα δικαστήρια ερευνούν ξεχωριστά την πρόθεση από τα αποτελέσματα. Στην προκειμένη δύσκολη κατάσταση που περνάει η χώρα μας, πολλοί θεωρούν ως επιλογή το αποτέλεσμα της επιλογής και όχι την πρόθεση. Δεν έχουμε επιλογή, λένε και νίπτουν τας χείρας των, σαν τον Πόντιο Πιλάτο στη δίκη του Χριστού.
Με αυτή την εσφαλμένη ερμηνεία της επιλογής , έχουμε αναπαυμένη τη συνείδησή μας και δεν κάνουμε κάτι, γιατί δεν έχουμε την προδιάθεση ή την πρόθεση να κάνουμε κάτι για να διορθώσουμε μια δυσάρεστη κατάσταση, όπως είναι η σημερινή παρακμή στον τόπο μας. Μένουμε απαθείς χάρις στην προπαγάνδα των ΜΜΕ, που μας έριξε στο λήθαργο. Δεν μας ενδιαφέρει. Δεν έχουμε επιλογή. Έτσι έκανε και ο Πόντιος Πιλάτος που δεν έκανε τίποτε για να σώσει τον Ιησού, γιατί δεν είχε επιλογή
Ποιος εμποδίζει την επιλογή, δηλαδή την πρόθεση να κάνουμε οτιδήποτε για να διορθώσουμε κάτι; Κανείς δεν μας εμποδίζει. Κανείς δεν ξέρει την εσωτερική μας διάθεση. Μόνον ο Θεός γνωρίζει την προαίρεσή μας. Στην προκειμένη περίπτωση, στη δική μας άθλια κατάσταση, ενώ η πραγματικότητα είναι ότι δεν έχουμε την προαίρεση να κάνουμε ό,τι μπορούμε ο καθένας, δεν κάνουμε τίποτε για αυτούς που θάρθουν και τους επιβαρύνουμε με χρέη που δεν θα ξεχρεωθούν ποτέ. Οι γενιές που έρχονται θα αντιμετωπίσουν καταστροφές, που οφείλονται στη δική μας απάθεια.
«Φιλοσοφικό λεξικό»
moschoblog.blogspot.com
moschoblog.blogspot.com