30.4.11
Πότε θα γίνει επανάσταση;
"Η καρδιά μας είν’ καλή"
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
29.4.11
Η Ουσία του Διαλόγου με τους Παπιστές
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Ποια είναι η Ουσία του Διαλόγου με τους Παπιστές; Είναι η πίστη ή είναι το "άρχειν", δηλαδή το σύστημα διοικήσεως; Είναι οι διαφορές περί την πίστιν ή είναι η εξεύρεση ενός κοινού αποδεκτού τρόπου αναβάθμισης της εξουσίας και των δύο πλευρών; Μάλλον το δεύτερον συμβαίνει πράγμα που εξηγεί το ότι ο διάλογος είναι ελκυστικός για αμφότερες τις πλευρές.
Οι ορθόδοξοι, με άλλα λόγια, προσερχόμαστε στον πολυχρόνιο (και πολυέξοδο) διάλογο γιατί περιμένουμε να δεχθεί ο Πάπας, o απόλυτος τώρα και αλάνθαστος παγκόσμιος μονάρχης , να υποβαθμιστεί σε επίσκοπο Ρώμης , έστω και πρώτο μεταξύ ίσων, όπως ορίζει το συνοδικό σύστημα της Ορθοδοξίας, οι δε ορθόδοξοι πατριάρχες να αναβαθμιστούν σε πάπες αφού εγκαταλείψουν το συνοδικό σύστημα και εφαρμόσουν εν τοις πράγμασιν το σύστημα της ενός ανδρός αρχής του πάπα!
Για τους παπιστές αυτή η επί τα χείρω αλλαγή της εξουσίας είναι αδύνατη εκ των πραγμάτων. Ακόμα και αν ήθελε αυτήν την ντεμινούτσιο κάπιτις ο Πάπας, πώς θα μπορούσε να γίνει χωρίς να αλλάξει εκ βάθρων η θρησκευτική, εκκλησιαστική,οικονομική, πολιτική και κοινωνική δομή των παπιστών, χωρίς να καταργηθεί το κράτος του Βατικανού, χωρίς να βάλουν λουκέτο οι Τράπεζες ντελ εσπίριτου σάντο και να κλείσουν οι επιχειρήσεις, οι βιομηχανίες και γενικά οι δραστηριότητες του κράτους αυτού; Έναντι ποίου ανταλλάγματος θα γινόταν αυτή η κοσμογονική αλλαγή του καθεστώτος των παπιστών;
Για τους ορθοδόξους είναι εφικτό, αν η Διοικούσα Εκκλησία παραθεωρήσει την πίστη του λαού του Θεού.
Ρώτησαν ένα επιφανή παπιστή , ποια είναι η διαφορά Ορθοδοξίας και παπιστών και απάντησε: Η διαφορά, κατά την άποψη των παπιστών, είναι ποιος "άρχει".
;" Δεν θα είχες καμία εξουσία, αν δεν ήταν δοσμένη άνωθεν-" Με αυτά τα λόγια ο Κύριος οριοθετεί την θεάρεστη άσκηση της εξουσίας. Δεν είναι προσωποπαγής η εξουσία. Θα παραδοθεί στους επερχομένους. Η νοοτροπία του μετά από μένα γαία πυρί μιχθήτω δείχνει κούραση και απελπισία και φθορά.
Η εποχή μας, εποχή του διαλόγου με τους παπιστές, απαιτεί επισκόπους με καθαρότητα, με πίστη , με τόλμη και με φωνή. Η σημερινή αφωνία των επισκόπων εμβάλει σε ανησυχία ως προς την ουσιαστική ισχύ του Συνοδικού συστήματος της διοικήσεως της Εκκλησίας μας. Μήπως ήδη υπάρχουν δείγματα διοικήσεως της Εκκλησίας κατά το σύστημα της ενός ανδρός αρχή των παπιστών;
Εκτός από τη διαφορά της Ορθοδοξίας με τον Παπισμό ως προς το σύστημα διοίκησης υπάρχει η ουσιαστική διαφορά ως προς την αποστολή της Εκκλησίας. Για την Ορθοδοξία η αποστολή της είναι η θεραπεία των ψυχών και των σωμάτων του ανθρώπου. Για τον Παπισμό η αποστολή τους είναι η επιβολή της εκκλησιαστικής εξουσίας, προς ικανοποίησιν της τρωθείσας θείας δικαιοσύνης! Τί έννοια έχει ο διάλογος με τον παπισμό, εκτός από τη φιλοδοξία των επισκόπων οι οποίοι θεωρούν και την εκκλησία μια μορφή εξουσίας και αγνοούν παντελώς την Ορθοδοξία ως θεραπεία της ψυχής και του σώματος του ανθρώπου.
Το ουσιώδες ερώτημα για τους Ορθοδόξους είναι αν θέλουμε την κάθαρση της καρδιάς από τα πάθη, για να κατοικήσει μέσα μας ο Χριστός. Άρα η αδιάλειπτη προσευχή και προσοχή μας είναι στο Χριστό και σε ό,τι αρέσει στο Χριστό. Αρέσει στο Χριστό να ξεχάσει η Ορθοδοξία τη θεραπευτική της αποστολή για να αυξήσει την εκκλησιαστική της ισχύ στον κόσμο, δηλαδή να απεμπολήσει την πίστη, χάριν της εξουσίας; Ας συνεχίσουμε τότε τον πολύχρονο και πολυδάπανο διάλογο με τους παπιστές. Αυτό έκαναν οι παπιστές και οι προτεστάντες και οι ναοί τους είναι άδειοι από κόσμο, με εξαίρεση αυτούς που έχουν συναισθηματική σχέση με την εκκλησία.
28.4.11
Ο Εξευτελισμός του Ενηλίκου
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Η Ορθοδοξία είναι θεραπεία, δεν είναι θρησκεία. Το καθαρτικό στάδιο.
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Βαπτιζόμαστε στο θάνατο του Χριστού που πέθανε από τις αμαρτίες του κόσμου. Όπως ο Χριστός πέθανε από τις αμαρτίες του κόσμου, το ίδιο κι εμείς πεθαίνουμε για τις αμαρτίες μας. Βαπτιζόμαστε στο θάνατο του Χριστού και αναγεννώμαστε εκ πνεύματος και ύδατος ως καινούριοι άνθρωποι καθαροί από τους ρύπους του παλαιού ανθρώπου.
27.4.11
Η Ασιατική Απολυταρχία στην Ελλάδα
Φίλτατε Φίλιππε, σου γράφω με αγάπη . Μόνο αυτό που γράφουμε ή και απλά σκεφτόμαστε με αγάπη θα ακουστεί . Σου γράφω για την ασιατική απολυταρχία, αυτήν που νίκησαν οι πρόγονοί μας και την εμπόδισαν να επεκταθεί στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο. Η ασιατική απολυταρχία υποβαθμίζει την αξία του ανθρώπου και της ανθρώπινης ζωής σε αφάνταστο βαθμό. Τριάντα έξη κάστες υπήρχαν στην Ινδία. Στην τριακοστή τάξη οι άνθρωποι λογίζονταν σαν ζώα. Οι παρίες δεν ανήκαν σε καμιά τάξη. Ήταν πιο κάτω κι από τα ζώα.
Σήμερα ακόμα σε κάποιες χώρες της Ανατολής υπάρχουν άνθρωποι, που τους ονομάζουν "λιγότερο από σκόνη" και τους φέρονται, όπως φέρονται σε κάτι λιγότερο από σκόνη. Οι δυστυχισμένοι λαοί που ζούν κάτω από τα καθεστώτα αυτά επιζητούν την ανυπαρξία ή την απέκδυση της ανθρώπινης ιδιότητας. Θα έχεις ακούσει για τη Νιρβάνα. Παρακαλούν να μεταπηδήσουν σε άλλες μορφές ζωής, να γίνουν ζώα ή φυτά παρά να είναι άνθρωποι. Αυτό σημαίνει η λατρεία των ζώων ,πτηνών, ερπετών, ακόμα και φυτών, αρκεί να αποβάλουν την ανθρώπινη ιδιότητα.
Όπως είμαι, Φίλιππε . εξαρτημένος από τα χάπια, ρώτησα τη φίλη φαρμακοποιό: Δηλαδή, αν θέλω να αυτοκτονήσω μπορώ να το κάνω κόβοντας τα χάπια ή αν θέλουν να κάνει το κράτος γενοκτονία σκοτώνοντας γέρους και αρρώστους μπορεί να μας κόψει τα χάπια; Όχι, είπε η καλή φαρμοκοποιός. Ο οργανισμός σου θα βρει τρόπο να επιβιώσει και χωρίς τα χάπια. Η χάρη του Θεού θα μας προστατέψει! Θα το γράψω αυτό, λέω στη φίλη μου, με χρυσά γράμματα. Έτι έφυγα χαρούμενος από το φαρμακείο.
25.4.11
Αλλοτρίωση και αμαρτία
23.4.11
Ναόμι Καβάσε, Πληγωμένο Δάσος
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Η γιαπωνέζικη ταινία της Ναόμι Καβάσε " Πληγωμένο Δάσος" περιγράφει την ιστορία δύο ανθρώπων που χάθηκαν στο δάσος όπου δεν μπόρεσαν να επιβιώσουν και πέθαναν. Η ταινία ονομάζει το δάσος «πληγωμένο», γιατί δεν μπορεί να θρέψει δυο ανθρώπους. Στην πραγματικότητα δεν είναι το δάσος πληγωμένο, αλλά οι άνθρωποι, που πέθαναν από τη θλίψη τους, γιατί δεν μπόρεσαν να βαστάξουν την απώλεια των αγαπημένων τους προσώπων. Ο θάνατος γι΄ αυτούς είναι λύτρωση, γιατί θέτει τέρμα στην αβάσταχτη θλίψη τους. Ο σύγχρονος άνθρωπος προβάλλει στη γη την αδυναμία του να ζήσει και βλέπει το τέλος της σαν τέλος της θλίψης του.
Το τέλος της θλίψης είναι η κεντρική ιδέα της γιαπωνέζικης ταινίας «Πληγωμένο δάσος». Θέματης ταινίας είναι η θλίψη (και πως τελειώνει) δυο πληγωμένων ανθρώπων από το θάνατο των δικών τους , ενός γέρου, που δεν μπόρεσε να αντέξει την απώλεια της αγαπημένης του συζύγου και έχασε το λογικό του και της νεαρής γυναίκας που τον προσέχει, η οποία έχασε το παιδί της. Το τέλος της θλίψης για τους δυο αυτούς ήρωες της ταινίας είναι και το τέλος της ζωής τους, αφού δοκιμάσουν την απελπισία και την απόγνωση, χαμένοι σ΄ ένα δάσος, από όπου τίποτα δεν μπορεί να τους σώσει από το θάνατο. Το μήνυμα της ταινίας είναι ότι η βαθειά θλίψη δεν τελειώνει παρά μόνο με το θάνατο.
Για τους Ιάπωνες, που η τελετουργική αυτοκτονία είναι παράδοση, το τέλος της θλίψης μαζί με το τέλος της ζωής φαίνεται λογικό, όσο παράλογο φαίνεται σε μας, να πιστεύει κανείς ότι για να τελειώσει η θλίψη πρέπει να τελειώσει και η ζωή. Είναι τόσο βαθειά ριζωμένη η αντίληψη αυτήστους Ιάπωνες ,ώστε τίποτα δεν μπόρεσε να καταργήσει το έθιμο της αυτοκτονίας που κανείς δεν ξέρει από πότε επικρατεί στην Ιαπωνία.
Με τη χριστιανική διδασκαλία και τη νίκη του θανάτου με την Ανάσταση του Χριστού φαίνεται σε μας παράξενο να πιστεύει κανείς ότι αυτό είναι το τέλος της θλίψης, ο θάνατος. Αλλά η αντίληψη αυτή επικρατούσε και στην Ελλάδα όπως και παντού πριν την ενανθρώπιση του Χριστού. Αρκεί να διαβάσει κανείς τα αρχαία επιγράμματα, αλλά και την αρχαία φιλοσοφία, για να διαπιστώσει ότι μπροστά στο θάνατο τα πάντα βουβαίνονται. Ούτε η ποίηση ούτε η φιλοσοφία έχει τον παραμικρό λόγο να αρθρώσει, για να σώσει τον άνθρωπο απ΄ την απελπισία και την απόγνωση.
Οι ήρωες της ταινίας «Πληγωμένο δάσος» χάνουν την ελπίδα τους και στη ζωή, όπως και στη λύτρωση από τη θλίψη. Λίγες μόνο στιγμές πριν το θάνατο η θλίψη τελειώνει. Είναι οι λιγοστές στιγμές της χαράς σ’ αυτούς που χάθηκαν στο «πληγωμένο δάσος», οι στιγμές λίγο πριν το θάνατό τους, στη σκέψη ότι πεθαίνοντας, πεθαίνει και η θλίψη τους. Παράξενο πως μπορούν να αρκούνται σε τόσο λίγα (οι ανατολίτες είναι πάντοτε λιτοδίαιτοι) ενώ σε μας ένα τέτοιο τέλος της θλίψης θα ήταν δώρο άδωρο.
Η ίδια ιστορία της θλίψης που εξοντώνει τον άνθρωπο θα μπορούσε να παιχθεί αντί στο δάσος, σε μια πόλη που είναι σαν φυλακή ή μέσα σε μια φυλακή κι ακόμα χειρότερα μέσα σ΄ ένα λευκό κελί. Γιατί η βαθειά θλίψη δεν διαφέρει απ΄ την αποστέρηση της φυλακής. Στο «πληγωμένο δάσος» υπήρχαν τα πάντα, αλλά οι ήρωες της ιστορίας δεν έβλεπαν τίποτα Θα μπορούσαν να επιβιώσουν, αν δεν είχαν τη δική τους εσωτερική πλήρη αποστέρηση που είναι η απελπισία και η κατάθλιψη.
22.4.11
Το Πάσχα και η Πίστη στην Ανάσταση του Χριστού
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
21.4.11
Μεγάλη Παρασκευή
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
20.4.11
Μεγάλη Πέμπτη
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
19.4.11
Η Μεγάλη Τετάρτη
Η Μ. Εβδομάδα στη Βυζαντινή Υμνογραφία
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Οι γιορτές τον Πάσχα μας θυμίζουν τα γεγονότα που συνέβησαν από την ημέρα της θριαμβευτικής εισόδου του Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα μέχρι την ημέρα της Ανάστασής Του. Τα γεγονότα αυτά περιγράφονται στα αναγνώσματα και στους ύμνους που διαβάζονται και ψάλλονται στις ακολουθίες (εκκλησιαστικές τελετές) των ημερών της Μ. Εβδομάδας.
Πριν αναφερθούμε στο νόημά τους, όπως αυτό περιγράφεται στους ύμνους και στα αναγνώσματα των ημερών αυτών, καλό είναι να πούμε δύο λόγια γιατί πηγαίνουμε στην εκκλησία τις μέρες αυτές των γιορτών. Ποιο είναι το νόημα της συμμετοχής μας στις ιερές συνάξεις, που αποτελούν το σώμα του Χριστού;
Τις μέρες των γιορτών πηγαίνουμε στην εκκλησία όχι απλώς για να τηρήσουμε κάποιο έθιμο και για να είμαστε πιστοί στην παράδοση. Ο σκοπός που συγκεντρωνόμαστε εκεί είναι βαθύτερος. Πηγαίνουμε στην εκκλησία ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση της χάρης του Αγίου Πνεύματος. Έχουμε επίγνωση ότι η σύναξη των πιστών είναι το σώμα του Χριστού και συμμετέχοντας σ' αυτήν συμμετέχουμε στο πάθος του Χριστού. Σηκώνουμε στους ώμους μας το σταυρό του Χριστού. Η συμμετοχή μας δεν γίνεται αβρόχοις ποσί, δηλαδή χωρίς να μας κάνει ούτε κρύο ούτε ζέστη. Αυτός είναι ο λόγος που δεν μπορείς να νιώσεις το νόημα των ημερών αυτών χωρίς προετοιμασία και χωρίς να νηστέψεις.
Ύστερα από τη μεγάλη αυτή για ένα σύντομο άρθρο εισαγωγή θα αναφερθούμε πολύ συνοπτικά στο θέμα μας, που είναι η Μ. Εβδομάδα στην υμνογραφία: Την Κυριακή των Βαΐων γιορτάζουμε τη θριαμβευτική είσοδο του Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα. Ο Κύριος εισήλθε στα Ιεροσόλυμα καθήμενος επί πώλου όνου, ως βασιλεύς της ειρήνης. Στην Παλαιστίνη ήταν έθιμο οι άρχοντες να κάθονται επάνω σε όνους, γιατί τα υπομονετικά αυτά τετράποδα συμβόλιζαν την ειρήνη, αντίθετα με τους ίππους που θύμιζαν τον πόλεμο.
Οι υμνογράφοι εκφράζονται μεταφορικά; για να φανερώσουν το βαθύτερο νόημα των πραγμάτων. Η υποδοχή των παιδιών με κλάδους δέντρων και βάγια φοινίκων είναι ένας τύπος, που σημαίνει ότι μόνο με καθαρή καρδιά μπορούσαν να δουν τα ανθρώπινα μάτια Αυτόν που δεν τολμούσαν ούτε οι άγγελοι να Τον κοιτάζουν κατάματα. Τα παιδιά της Ιερουσαλήμ υποδέχθηκαν Αυτόν που ήρθε να σώσει τους ανθρώπους από την πλάνη. Οι κλάδοι των δέντρων δεν θυμίζουν μόνο τη χαρά των άδολων παιδιών που προμηνύει τη χαρά της Ανάστασης, θυμίζουν και την κακία των Φαρισαίων, που Τον συνέλαβαν, για να Τον σταυρώσουν. «Μετά κλαίων υμνήσαντες πρότερον, μετά ξύλων συνέλαΒον ύστερον οι αγνώμονες...», γράψει ο Ρωμανός ο Μελωδός.
Την αγία και Μ. Δευτέρα γιορτάζουμε την ανάμνηση της ξηρανθείσης συκής. Η Μ. Δευτέρα είναι η απαρχή των παθών του Κυρίου. Με αφορμή την ξηρανθείσα συκή ο Κύριος μιλάει στους μαθητές Του για τη δύναμη της πίστης και για την αποτελεσματικότητα της προσευχής. «Πάντα όσα εάν αιτήσετε εν της προσευχή πιστεύοντες, λύψεσθε». (Όλα όσα ζητήσετε στην προσευχή με πίστη, θα τα λάβετε).
Την πορεία του Χριστού προς τα Ιεροσόλυμα ο υμνωδός Κοσμάς ο μοναχός, τη χρησιμοποιεί ως πρότυπο για το χριστιανό, που συμπορεύεται με το Χριστό προς την άνω Ιερουσαλήμ, που είναι η βασιλεία του Θεού. Ο ίδιος υμνωδός χρησιμοποιεί επίσης μεταφορικά την ξηρανθείσα σνκή για να εκφράσει το Βαθύτερο συμβολισμό της: «Της ξηρανθείσης συκής δια την ακαρπίαν / το επτιτίμιον φοβηθέντες, αδελφοί, / καρπούς αξίους μετανοίας / προσάξωμε τω Χριστώ / τω παρέχοντι υμίν το μέγα έλεος». (Ας προσφέρουμε στο Χριστό την έμπρακτη μετάνοιά μας για να δεχτούμε την υπέρτατη αγάπη Του).
Την αγία και Μ. Τρίτη γιορτάζουμε την ανάμνηση της παραβολής των δέκα παρθένων. «Ιδού ο νυμφίος έρχεται / εν τω μέσω της νυκτός / και μακάριος· ο δούλος/ ον ευρήσει γρηγορούντα / ανάξιος δε πάλιν / ον ευρήσει ραθυμούντα / Βλέπε ουν ψυχή μου / μη τω ύπνω κατενεχθής / ίνα μη τω θανάτω παραδοθείς /και της Βασιλείας έξω, κλεισθής /..».
Το ευαγγελικό ανάγνωσμα του, όρθρου αναφέρεται στην Ανάσταση με αφορμή την πλάνη των Σαδδουκαίων, που δεν πίστευαν σ' αυτήν και στην καταδίκη της υποκρισίας των γραμματέων και Φαρισαίων, κατά την οποία ακούγονται τα τρομερά εκείνα λόγια του Χριστού, που αρχίζουν με τη λέξη «Ουαί» (αλίμονο). «Ουαί δε υμίν γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί...». Το δε ευαγγελικό ανάγνωσμα στη θεία λειτουργία αναφέρεται στη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού και στην παραβολή των δέκα παρθένων».
Ετικέτες:
Ρωμανός ο Μελωδός, Πίστη, Υμνωδός Κοσμάς
18.4.11
Μια προσέγγιση στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδος
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Η Μεγάλη Εβδομάδα των παθών του Κυρίου αρχίζει ουσιαστικά από την Κυριακή των Βαΐων και ειδικότερα αρχίζει με τα λόγια του Κυρίου «Ιδού αναβαίνομεν εις Ιεροσόλυμα» και με την προφήτευση των όσων μέλλει να συμβούν εκεί τις μέρες που ακολουθούν.
Τα σπουδαιότερα αναγνώσματα σε κάθε γιορτή, είναι το ευαγγελικό και το αποστολικό ανάγνωσμα και οι στίχοι του Ψαλτηρίου, για μια ποιητική προσέγγιση του βαθύτερου νοήματος της συγκεκριμένης ημέρας.
Σαν ένα παράδειγμα θα αναφερθούμε στον Απόστολο και στο Ευαγγέλιο της Κυριακής των Βαΐων. Είναι φανερό ότι τα αναγνώσματα αυτά αποτελούν ένα είδος εισαγωγής στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας. Καταφεύγουμε στην Εκκλησία σαν θεραπευτήριο, σαν τραυματισμένοι που χρειάζονται θεραπεία και όχι σαν άξιοι να δεχθούμε ανώτερες σχολαστικές γνώσεις.
Είναι εκπληκτικό πώς η εισαγωγή, στη Μεγάλη Εβδομάδα των παθών του Κυρίου γίνεται με ένα τόσο χαρμόσυνο απόσπασμα από την Επιστολή του Αποστόλου Παύλου στους Φιλιππησίους. Η περικοπή αρχίζει με τα λόγια της χαράς. «Να χαίρεστε πάντοτε με τη χαρά που δίνει η κοινωνία με τον Κύριο. Θα το πω και πάλι να χαίρεστε. Σε όλους να δείχνετε την καλοσύνη σας. Ο Κύριος εγγύς. Για τίποτα να μην σας πιάνει άγχος (Μηδέν μεριμνάτε). Και η ειρήνη του Θεού που είναι ασύλληπτη στο ανθρώπινο μυαλό, θα διαφυλάξει τις καρδιές και τις σκέψεις σας κοντά στον Ιησού Χριστό».
Το Ευαγγέλιο αναφέρεται στη θριαμβευτική είσοδο του Ιησού στα Ιεροσόλυμα και στην υποδοχή των άδολων παιδιών με κλάδους δέντρων και βάια φοινίκων, που οι υμνογράφοι την χρησιμοποιούν ως ποιητική μεταφορά, που σημαίνει ότι μόνο με καθαρή καρδιά μπορούσαν να δουν τα ανθρώπινα μάτια Αυτόν που δεν τολμούσαν ούτε οι Άγγελοι να Τον κοιτάξουν κατάματα.
Πάσχα στα εβραϊκά σημαίνει «πέρασμα». Οι Εβραίοι την ημέρα του Πάσχα γιόρταζαν την ανάμνηση της διάβασης απ' τη δουλεία των Αιγυπτίων στην ελευθερία. Στην Εκκλησία μας η γιορτή του Πάσχα καθιερώθηκε σε ανάμνηση της Ανάστασης του Χριστού. Οι χριστιανοί γιορτάζουμε τη διάβαση του Ιησού Χριστού από το σταυρικό θάνατο στην Ανάσταση, που είναι και δική μας διάβαση από το θάνατο της αμαρτίας στην αναστημένη ζωή του Χριστού μέσω της ένωσής μας μαζί Του. Το πέρασμα απ' το θάνατο στην Ανάσταση συμβολίζει επίσης το πέρασμα απ' το υπερήφανο «εγώ» στο ταπεινό «εμείς» στο οποίο συμπεριλαμβάνονται όχι μόνο οι δικοί μας και οι όμοιοι μας αλλά κι αυτοί που δεν είναι δικοί μας και που διαφέρουν από εμάς.
Η μεγαλύτερη οδύνη του ανθρώπου τόσο στη ζωή όσο και στο θάνατο προέρχεται από την αίσθηση της μοναξιάς του. Σκληροτράχηλοι κατάδικοι που άντεχαν σε διάφορες κακουχίες στην πολύχρονη φυλάκιση τους δεν μπορούσαν να υποφέρουν την ολοκληρωτική αποξένωση και μοναξιά. Η σκέψη ότι δεν είναι μόνοι και ότι υπάρχουν άνθρωποι που τους σκέφτονται και που προσεύχονται γι' αυτούς τους ενδυνάμωνε και τους διατηρούσε στη ζωή για πολλά χρόνια. Τη μεγαλύτερη όμως υποστήριξη και ελπίδα την ένιωθαν όσοι πίστευαν στον Κύριο. Υπάρχουν παραδείγματα που μελλοθάνατοι που δεν είχαν ούτε τη δύναμη να στηριχτούν στα πόδια τους και να αντιμετωπίσουν το εκτελεστικό απόσπασμα ενδυναμώθηκαν την τελευταία στιγμή από την αίσθηση της παρουσίας του Κυρίου! Οι άνθρωποι αυτοί πέρασαν από το θάνατο στη ζωή στηριγμένοι στην πίστη και στην αγάπη του Χριστού.
Ο Χριστός σηκώνει το σταυρό για όλους τους ανθρώπους. Αλλά το νόημα της σταυρικής θυσίας του κατανοεί μόνο εκείνος που πιστεύει σ' Αυτόν και που τον αγαπάει πάνω από όλα. «Δεν ξέρουμε το μέλλον» λέει κάποιο νέγρικο θρησκευτικό τραγούδι (σπρίτσιουαλ). «Δεν ξέρουμε το κάθε εμπόδιο./Μα πρέπει να βαδίζουμε με πίστη./Να προοδεύουμε συνεχώς./Να 'χουμε οδηγό τον Ιησού./Αυτός θα κουβαλήσει το φορτίο μας».
Πάσχα σημαίνει πέρασμα, διάβαση, υπέρβαση. Κάθε στιγμή είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στην αντίπερα όχθη, όπου θα δούμε το Θεό καθώς εστί, πρόσωπο με πρόσωπο, ενώ μέχρι τώρα κατανοούμε συμπερασματικά δηλαδή μέσα από σύμβολα την ύπαρξή Του. Αυτή τη χαρά γιορτάζουμε το Πάσχα, τη χαρά της διάβασης από το θάνατο στη ζωή.
Η ζωτική σημασία του Πασχαλινού μυστηρίου είναι ότι ανασταινόμενος ο Χριστός ζει μέσα μας. Ζώντας μέσα μας φανερώνεται με την αγάπη που έχουμε ο ένας στον άλλον.
Ετικέτες:Τα Πάθη του Χριστού και η Κρίση
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Τα Πάθη του Χριστού την εποχή αυτή που η κρίση του πολιτισμού έχει αυξήσει την ευαισθησία μας έχουν μεγαλύτερη σημασία για μας. Με τη συμμετοχή μας στα σεπτά Πάθη του Κυρίου ίσως κατανοήσουμε καλύτερα και τη δική μας αγωνία για το μέλλον.
Η Μεγάλη Εβδομάδα ίσως είναι η συνοπτική ιστορία όλης ανθρωπότητας, αλλά και του κάθε ανθρώπου χωριστά. Αρχίζει από την εποχή που δίδεται στην ανθρωπότητα η ελπίδα της πνευματικής αναγέννησης με τη μετάνοια και τα καλά έργα. Ο Θεός ζητεί από τους ανθρώπους να αναθεωρήσουν το παρελθόν και να γίνουν καινούριοι άνθρωποι, πνευματικά αναγεννημένοι. Η μετάνοια είναι το κήρυγμα του Τιμίου Προδρόμου που προετοιμάζει την οδόν του Κυρίου. Η μετάνοια επίσης είναι η αρχή της Διδασκαλίας του Κυρίου Ιησού.
Το Ευαγγέλιο της Μεγάλης Τρίτης αναφέρεται στον αιφνίδιο ερχομό του τέλους αυτού του κόσμου. Ποια μέρα και ώρα θα έρθει το τέλος κανένας δεν το ξέρει. ούτε οι άγγελοι των ουρανών, παρά μόνον ο ουράνιος Πατέρας. Η παρουσία του Υιού του Ανθρώπου θα μοιάζει με ό,τι έγινε την εποχή του Νώε. Εκείνη την εποχή , πριν από τον κατακλυσμό, οι άνθρωποι έτρωγαν και έπιναν, παντρεύονταν και πάντρευαν ως την ημέρα που μπήκε ο Νώε στην κιβωτό. Δεν κατάλαβαν τίποτε, ώσπου ήρθε ο κατακλυσμός και τους αφάνισε όλους. Έτσι θα γίνει και με την παρουσία του Υιού του Ανθρώπου. Τότε από δύο ανθρώπους που θα βρεθούν στο χωράφι, ο ένας θα σωθεί κι ο άλλος θα χαθεί. Δύο γυναίκες θ΄ αλέθουν στο μύλο, η μία θα σωθεί κι η άλλη θα χαθεί. Αγρυπνείτε λοιπόν γιατί δεν ξέρετε που μέρα θα έρθει ο Κύριός σας."
Ευρισκόμενοι προ του τέλους ποιο δρόμο θα επιλέξουμε για να ζήσουμε την ζωή που μας όρισε ο Θεός να ζήσουμε; Το δρόμο της μετάνοιας ή της άγνοιας γι΄ αυτό που μας περιμένει; Με την άγνοιά μας, μπόρεσε, γράφει ο Σολτζενίσκιν να διατηρηθεί το Γκουλάγκ (Το Σοβιετικό Σύστημα Φυλακών) πενήντα χρόνια απαρατήρητο.
"Αν τώρα λαχταρούμε- και υπάρχει ένα αμυδρό φως ελπίδας- να πάμε μπρος σε μια τουλάχιστον δίκαιη, καθαρή, τίμια κοινωνία, πώς αλλοιώς μπορούμε να το κάνουμε, παρά απορρίχνοντας το βάρος του παρελθόντος , και πώς αλλιώς παρά με τη μετάνοια;"
16.4.11
Η υπερέχουσα αγάπη!
Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Ο άνθρωπος αποζητά παντού την ολοκλήρωσή του κι αναλόγως τοποθετεί τις προτιμήσεις του στην κλίμακα των αξιών του. Η αναζήτησή του αυτή δεν τελειώνει ποτέ, αν δεν βρει ποιο πράγμα είναι το πολυτιμότερο από όλα. Οτιδήποτε προσκρούει σ΄ αυτό θυσιάζεται ως ευτελέστερο. Η σύγκρουση του πολυτιμότερου με το ευτελέστερο είναι διαρκής.
Ο Ιησούς, ο Θεός με τη μορφή του ανθρώπου, γεννήθηκε για να είναι το πολυτιμότερο όπως έχει προφητευθεί από όλους τους προφήτες και από τον προφήτη Συμεών, όταν ευλόγησε τον Ιησού, όταν ήταν παιδί, και τον πήγαν οι γονείς του στο ναό. «Ούτος εγεννήθη εις σημείον αντιλεγόμενον», είπε. Κανείς και τίποτα δεν μπορεί να παρακάμψει τον Ιησού, χωρίς η ίδια η πράξη του να τον κρίνει.
Δυστυχώς δεν είναι η αγάπη του Ιησού, η πολυτιμότερη αγάπη, η πρωταρχική, η υπερέχουσα για όλους τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι παραπαίουν ανάμεσα στις άλλες αγάπες. Στην κλήση του Θεού άλλοι απαντούν «αγρόν ηγόρασα» ή «ζεύγη βοών αγόρασα και πάω να τα δοκιμάσω». Η αναζήτηση του πολυτιμότερου, της πρωταρχικής, της υπερέχουσας αγάπης δεν σταματάει ποτέ, παρά μόνο όταν φτάσει στην αληθινή ολοκλήρωσή της, όταν μας αποκαλυφθεί η υπερέχουσα αγάπη, η αγάπη του Ιησού.
Το ίδιο ισχύει για τον κόσμο. Γι’ αυτό ένα από τα σημάδια, ότι πλησιάζει το τέλος του κόσμου, η ολοκλήρωση του σχεδίου του Θεού, είναι όταν το Ευαγγέλιο κηρυχτεί σε όλα τα Έθνη, όταν ο Ιησούς θα είναι σημείον αντιλεγόμενον, θα είναι λίθος που κανείς δεν θα μπορεί να παρακάμψει, χωρίς να σκοντάψει το πόδι του σ΄ αυτό. Τότε θα επαληθευθεί σε όλη τη Γη ότι ο Ιησούς είναι το φως του κόσμου, αλλά οι άνθρωποι που δεν τον ακολούθησαν, δεν το δέχτηκαν.
Η ουσία της πτώσης είναι αυτή, ο υπεράνθρωπος. Είδαμε με το ναζισμό τα δεινά που υπέφερε η ανθρωπότητα., όταν ο άνθρωπος θεοποιεί τον εαυτό του. Βλέπουμε που οδηγεί τη γη ο δυτικός άνθρωπος που απομακρύνθηκε από το Θεό και θεοποιεί τον εαυτό του.
« Η ουσία της πτώσεως εις την αμαρτίαν είναι πάντοτε η ίδια: το να θέλει κανείς να γίνει καλός δια του εαυτού του, το να θέλει κανείς να γίνει τέλειος δια του εαυτού του, το να θέλει κανείς να γίνει Θεός δια του εαυτού του. Αλλά τοιουτοτρόπως ο άνθρωπος ασυναισθήτως εξισούται με τον διάβολον. (π. Ιουστίνος Πόποβιτς)
Η ζωή του ανθρώπου και η ζωή του κόσμου ολοκληρώνεται με την αποκάλυψη ότι ο Ιησούς είναι ο Θεός. «Στα Ιεροσόλυμα βρισκόταν ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Συμεών. Ήταν πιστός και ευλαβής. Περίμενε τη σωτηρία του Ισραήλ και τον καθοδηγούσε το Πνεύμα το Άγιο. Του είχε φανερώσει , λοιπόν, το Άγιο Πνεύμα ότι δεν θα πεθάνει προτού να δει το Μεσσία. Τότε το Άγιο Πνεύμα του υπέδειξε να πάει στο ναό. Μόλις οι γονείς έφεραν εκεί το παιδί, τον Ιησού, για να κάνουν γι΄ αυτό τα έθιμα του νόμου, τον πήρε στην αγκαλιά του, δόξασε το Θεό και είπε: « Τώρα, Κύριε, μπορείς ν’ αφήσεις το δούλο σου να πεθάνει ειρηνικά, όπως του υποσχέθηκες, γιατί τα μάτια μου είδαν τον σωτήρα που ετοίμασες για όλους τους λαούς, φως που θα φωτίσει τα έθνη και θα δοξάσει το λαό σου τον Ισραήλ.(…) Αυτός θα γίνει σημείο αντιλεγόμενο για να φανερωθούν οι πραγματικές διαθέσεις πολλών»
Η αγάπη του Ιησού υπερέχει από όλες τις αγάπες. Η αγάπη του Ιησού βρίσκεται πάνω από όλα, σαν πόλη επάνω όρους κειμένη , σαν τη λυχνία που τοποθετείται στο πιο ψηλό σημείο, για να λάμπει σε όλους όσους βρίσκονται στην οικία . Τίποτα δεν μπορεί να υπερβεί την αγάπη του Ιησού. Είναι η πρωταρχική αγάπη, γιατί είναι φως, που φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον στον κόσμο.
Από την προφητεία του Συμεών, που προαναφέραμε, από τις προφητείες της Αγίας Γραφής, από κάθε φράση του Ευαγγελίου, από τα ίδια τα λόγια του Ιησού, αλλά κι από την προσωπική πείρα αυτών που έχουν ανάλογες εμπειρίες γνωρίζουμε ότι η αγάπη του Ιησού είναι πρωταρχική : «Ο φιλών πατέρα ή μητέρα υπέρ εμέ ουκ έστι μου άξιος και ο φιλών υιόν ή θυγατέρα υπέρ εμέ ουκ έστι μου άξιος. Και ος ου λαμβάνει τον σταυρόν αυτού και ακολουθεί οπίσω μου ουκ έστι μου άξιος. Ο ευρών την ψυχήν αυτού απολέσει αυτήν και ο απολέσας την ψυχήν αυτού ένεκεν εμού ευρήσει αυτήν.»
Δε γίνεται να αγαπήσει ο άνθρωπος οτιδήποτε στον κόσμο πάνω από τον Ιησού, χωρίς να χάσει την ψυχή του. Αν η αγάπη του Ιησού δεν υπερέχει από όλες τις αγάπες ισχύουν τα λόγια του Ευαγγελίου : «τί ωφελήσει άνθρωπον αν κερδίσει ολόκληρο τον κόσμο και στερηθεί την ψυχήν αυτού; »
Η αγάπη του Ιησού είναι πρωταρχική. Κανείς και τίποτα δεν μπορεί να παρακάμψει την αγάπη του Ιησού. Ή θα είναι γι΄ αυτόν η αγάπη του Ιησού πάνω από όλα και θα έχει το φως της ζωής ή θα πορεύεται στο σκοτάδι, ως πρόβατο που χάθηκε
ή ως τυφλός υπό τυφλού οδηγούμενος.
Στο Χριστό θα κάμψει πάν γόνυ επουρανίων, επιγείων και καταχθονίων δυνάμεων και πάσα γλώσσα θα ομολογήσει ότι ο Ιησούς Χριστός γεννήθηκε απ΄ το Θεό για τη δόξα του Θεού, , γιατί ο Θεός είναι ο ενεργών μέσα μας για την ευτυχία.
"Στις Ρίζες του Σταυρού", Βιβλιοπωλεία Παιδεία, Λάρισα
Ετικέτες:
Ο Ιησούς, ο προφήτης Συμεών, ο υπεράνθρωπος, η ουσία της πτώσης,