Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Το να γνωρίζουμε μερικά πράγματα στη ζωή δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. Παράδειγμα η ελευθερία. Είναι ανάγκη να γνωρίζουμε το νόημα της ελευθερίας, ως ευτυχία , για να αγωνιζόμαστε γι’ αυτήν. O Θεός έπλασε τον άνθρωπο να είναι ελεύθερος και ευτυχισμένος. Δίνει στον Αδάμ τη δυνατότητα να αρνηθεί το Θεό. Ο Αδάμ μπορεί να διαλέξει να υπακούει στο Θεό και να ζει ενωμένος με το Θεό ή να μην υπακούει. Χωρίς την επιλογή αυτή δεν θα είναι ελεύθερος και δεν θα είναι ευτυχισμένος, αφού η ίδια η ελευθερία είναι ευτυχία.
Ο Αδάμ γνωρίζοντας τις συνέπειες της παρακοής, διαλέγει την ανυπακοή και υφίσταται τις συνέπειες της. Ο Αδάμ διαπράττει την αμαρτία με το νου και με το σώμα. Οι συνέπειες εισδύουν στον αισθησιασμό του και γίνονται αισθητές ως φόβος, ντροπή, αγωνία για την επιβίωση και άλλα παρόμοια αρνητικά συναισθήματα που κάνουν τη ζωή του ανθρώπου δύσκολη. Με την μη υπακοή του Αδάμ ο άνθρωπος δεν έχει πια την αίσθηση της θεϊκής παρρησίας .
Στο βιβλίο της Γενέσεως διαβάζουμε πως οι πρωτόπλαστοι εν γνώσει τους επιλέγουν την αμαρτία της ανυπακοής στο θέλημα του Θεού, που επιφέρει τον ηθικό τους θάνατο. Ο εγωισμός τους διασπά την ενότητά τους με το Θεό. Ότι ο εγωισμός διασπά την ενότητα στις σχέσεις, είναι καθημερινό βίωμα του σημερινού ανθρώπου. Συνέπεια του εγωισμού είναι η αδυναμία των ανθρώπων που διακατέχονται από αυτόν, να ζουν ενωμένοι, με ειρήνη και δικαιοσύνη. Βιώνουν δηλαδή τις συνέπειες του απωλεσθέντος παραδείσου από τον προπάτορα του ανθρωπίνου γένους, τον πρωτόπλαστο Αδάμ.
Πρίν την παρακοή της Εντολής του Θεού , οι πρωτόπλαστοι είναι ενωμένοι με το Θεό. Νιώθουν αυτό που ονομάζουμε «θεϊκή παρρησία», δηλαδή το θάρρος των παιδιών του Θεού. Γεννάται το ερώτημα, γιατί ο Θεός απαγορεύει την βρώση του δέντρου της γνώσης του καλού και του κακού; Η απάντηση είναι ότι η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στην υπακοή στο θέλημα του Θεού και στην παρακοή του είναι ουσιαστικό στοιχείο της ελευθερίας και της ευτυχίας του ανθρώπου. Ο άνθρωπος χωρίς τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής, δεν είναι ελεύθερος . Η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής είναι ελευθερία και η ελευθερία είναι η ίδια η ευτυχία. Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο ελεύθερο για να είναι ευτυχισμένος.
Με την πτώση των πρωτοπλάστων στον εγωισμό και στην αμαρτία της παρακοής εισδύουν στον αισθησιασμό οι συνέπειές της αμαρτίας, όπως γίνεται φανερό από την ανάγνωση του βιβλίου της Γενέσεως αλλά και από την προσωπική μας εμπειρία. Ο αισθησιασμός χωρίς την αμαρτία της παρακοής, είναι αθώος . Ως «απαγορευμένος καρπός» ο αισθησιασμός συνδέεται με τις συνέπειες της αμαρτίας του Αδάμ, τη λύπη, την ντροπή, το φόβο της παρακοής και του χωρισμού από το Θεό. Οι πρωτόπλαστοι στον αισθησιασμό τους νιώθουν ντροπή και φόβο μπροστά στο Θεό και κρύβονται από Αυτόν. Τα συναισθήματα αυτά νιώθουμε και σήμερα οι άνθρωποι, όταν ο αισθησιασμός είναι απαγορευμένος καρπός, χωρίς την ευλογία της κοινότητας.
moschoblog.blogspot.com
moschoblog.blogspot.com
28.9.19
Μαύρα μάτια
Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Τα μαύρα μάτια είναι τα σπανιότερα και τα ομορφότερα και τα πιο αγαπημένα (το σπάνιο είναι πιο ωραίο –πιο ακριβό- απ΄το κοινό, το συνηθισμένο. Καλέ μου, ακριβέ μου, λέμε τον αγαπημένο γιατί είναι μοναδικός, ο μόνος ακριβός, ο μονάκριβος. Ό,τι αγαπάμε γίνεται μοναδικό. Όταν αγαπάμε μια γυναίκα, μας φαίνεται ότι δεν υπάρχει άλλη γυναίκα στον κόσμο!.
Κανένας άλλος δε θέλησε τόσο πολύ να σε δει, όσο επιθύμησα να σε δω εγώ. Αυτό ο λαός, το λέει με ποιητικό τρόπο, με αυτά τα λόγια: «Μαύρα μάτια έκανα να σε δω». Δηλαδή, όσο σπάνια είναι τα μαύρα μάτια, τόσο σπάνια έγινες κι εσύ για τα μάτια μου, άρα έκανα μαύρα μάτια, από την επιθυμία να σε δω. Σε περίμενα.
Για την αγάπη μιλάει το τραγούδι της Ανατολικής Ρωμυλίας
ΨΕΣ ΕΙΔΙΑ ΣΤ' ΟΝΕΙΡΌ ΜΟΥ
Ψες είδια στ' όνειρό μου
μαύρα μάτια στο πλευρό μου.
Σκώνουμι κι δεν τα βρίσκω.
Μι τα ρούχα μου μαλώνω.
Ρούχα μου, παλιά μου ρούχα,
πούν' τα μαύρα μάτια πού 'χα.
https://www.youtube.com/watch?v=gt7O_ep2Zso
Τα μαύρα μάτια είναι τα σπανιότερα και τα ομορφότερα και τα πιο αγαπημένα (το σπάνιο είναι πιο ωραίο –πιο ακριβό- απ΄το κοινό, το συνηθισμένο. Καλέ μου, ακριβέ μου, λέμε τον αγαπημένο γιατί είναι μοναδικός, ο μόνος ακριβός, ο μονάκριβος. Ό,τι αγαπάμε γίνεται μοναδικό. Όταν αγαπάμε μια γυναίκα, μας φαίνεται ότι δεν υπάρχει άλλη γυναίκα στον κόσμο!.
Κανένας άλλος δε θέλησε τόσο πολύ να σε δει, όσο επιθύμησα να σε δω εγώ. Αυτό ο λαός, το λέει με ποιητικό τρόπο, με αυτά τα λόγια: «Μαύρα μάτια έκανα να σε δω». Δηλαδή, όσο σπάνια είναι τα μαύρα μάτια, τόσο σπάνια έγινες κι εσύ για τα μάτια μου, άρα έκανα μαύρα μάτια, από την επιθυμία να σε δω. Σε περίμενα.
Για την αγάπη μιλάει το τραγούδι της Ανατολικής Ρωμυλίας
ΨΕΣ ΕΙΔΙΑ ΣΤ' ΟΝΕΙΡΌ ΜΟΥ
Ψες είδια στ' όνειρό μου
μαύρα μάτια στο πλευρό μου.
Σκώνουμι κι δεν τα βρίσκω.
Μι τα ρούχα μου μαλώνω.
Ρούχα μου, παλιά μου ρούχα,
πούν' τα μαύρα μάτια πού 'χα.
https://www.youtube.com/watch?v=gt7O_ep2Zso
10.9.19
Τί σημαίνουν τα λόγια "η γυνή να φοβήται τον άνδρα";
Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Τί σημαίνουν τα λόγια "η γυνή να φοβήται τον άντρα"; Σημαίνει να φοβάται τη βία του άντρα; Αν αυτό σημαίνει, ο Απόστολος Παύλος το έγραψε για να υποτιμήσει τη γυναίκα. Δεν πιστεύω ότι το έκανε γι' αυτό, γιατί γυναίκα είναι και η Παναγία η Μητέρα του Κυρίου. Αν εννοούσε η γυναίκα να σέβεται τον άντρα και πάλι η έννοια του σεβασμού μειώνει τη γυναίκα, διότι ο σεβασμός ανήκει σε κάτι μεγαλύτερο και ανώτερο από μας.
Μήπως οι δυο αυτές στάσεις της αγάπης και του φόβου ανταποκρίνονται σ' αυτό που έχουν ανάγκη ο άντρας και η γυναίκα; Ο άντρας έχει ανάγκη της εκτίμησης της γυναίκας του, κι η γυναίκα έχει ανάγκη της αγάπης του άντρα της;
Νομίζω η λέξη εκτίμηση αντί του σεβασμού ταιριάζει καλύτερα, εκτός αν με τη λέξη "σεβασμός" εννοούμε την εκτίμηση.
Τί σημαίνουν τα λόγια "η γυνή να φοβήται τον άντρα"; Σημαίνει να φοβάται τη βία του άντρα; Αν αυτό σημαίνει, ο Απόστολος Παύλος το έγραψε για να υποτιμήσει τη γυναίκα. Δεν πιστεύω ότι το έκανε γι' αυτό, γιατί γυναίκα είναι και η Παναγία η Μητέρα του Κυρίου. Αν εννοούσε η γυναίκα να σέβεται τον άντρα και πάλι η έννοια του σεβασμού μειώνει τη γυναίκα, διότι ο σεβασμός ανήκει σε κάτι μεγαλύτερο και ανώτερο από μας.
Μήπως οι δυο αυτές στάσεις της αγάπης και του φόβου ανταποκρίνονται σ' αυτό που έχουν ανάγκη ο άντρας και η γυναίκα; Ο άντρας έχει ανάγκη της εκτίμησης της γυναίκας του, κι η γυναίκα έχει ανάγκη της αγάπης του άντρα της;
Νομίζω η λέξη εκτίμηση αντί του σεβασμού ταιριάζει καλύτερα, εκτός αν με τη λέξη "σεβασμός" εννοούμε την εκτίμηση.
5.9.19
Η ορθόδοξη πίστη στο Χριστό είναι ανθρώπινο δικαίωμα !
Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Όσο πιο πολύ διώκεται η ορθόδοξη πίστη στο Χριστό, τόσο πιο πολύ ψευτίζουν οι διώκτες της. Η ορθόδοξη πίστη στο Χριστό είναι ανθρώπινο δικαίωμα!
Όσο πιο πολύ διώκεται η ορθόδοξη πίστη στο Χριστό, τόσο πιο πολύ ψευτίζουν οι διώκτες της. Η ορθόδοξη πίστη στο Χριστό είναι ανθρώπινο δικαίωμα!
3.9.19
Ποιός διαμορφώνει τη ζωή μας;
Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Στα παλιά τα χρόνια, ο πατέρας έδινε το επάγγελμα στο γιο του. Τώρα ο πατέρας περιφρονήθηκε και ο γιος διαλέγει από μόνος του το επάγγελμά του. Άραγε διαλέγει μόνος του το επάγγελμά του ή ωθείται από άγνωστους παράγοντες;
Το περιβάλλον θέλει να μας διαμορφώσει όπως είναι αυτό. Τα ορμέμφυτα μας αναγκάζουν να αφεθούμε στη δική τους διαμόρφωση, στον τύπο ανθρώπου πειθαρχημένου σ’ αυτά. Μα εγώ αγωνίζομαι να μορφωθεί μέσα μου ο Χριστός. Η συνείδησή μου κράζει το Θεό πατέρα. Αγωνιώ όσο να μορφωθεί μέσα μου ο Χριστός. «Ότι δε εστε υιοί, εξαπέστειλεν ο Θεός του Πνεύμα του υιού αυτού εις τας καρδίας υμών, κράζον. Αββά ο πατήρ. Ώστε ουκέτι ει δούλος, αλ’ υιός. Ει δε υιός και κληρονόμος Θεού δια Χριστού. Αλλά τότε μεν ουκ ειδότες Θεόν, εδουλεύσατε τοις μη φύσει θεοίς. Νυν δε γνώντες Θεόν, μάλλον δε γνωσθέντες υπό Θεού, πώς επιστρέφετε πάλιν επί τα ασθενή και πτωχά στοιχεία, οις πάλιν άνωθεν δουλεύειν θέλετε; « (Γαλ.4.6)
(Και επειδή πραγματικά είστε παιδιά του, ο Θεός απέστειλε το Πνεύμα του Υιού του στις καρδιές μας, και αυτό φωνάζει: «Αββά, Πατέρα μου!». Συνεπώς, δεν είσαι πια δούλος, αλλά παιδί του Θεού, Και ως παιδί που είσαι, θα γίνεις κληρονόμος του δια του Χριστού. Παλιότερα, βέβαια, δε γνωρίζατε το Θεό, και είχατε υποδουλωθεί σε είδωλα, σε ψεύτικες θεότητες. Τώρα όμως που γνωρίσατε το Θεό, ή σωστότερα τώρα που σας γνώρισε ο Θεός, γιατί ξαναγυρίζετε στα ασθενικά και ανίσχυρα στοιχεία:Γιατί θέλετε να υποδουλωθείτε πάλι σ’ αυτά;)
Όσο για μένα αγωνίζομαι να μην είμαι προσκολλημένος στο περιβάλλον ή υποταγμένος στα ορμέμφυτά μου. Δεν είμαι το περιβάλλον ή τα ορμέμφυτα. Πρώτα κι εγώ δεν γνώριζα το Θεό και ήμουν υποταγμένος σ’ αυτά. Μα τώρα αγωνίζομαι να είμαι ελεύθερος. Αυτή είναι η ελευθερία να ζει μέσα μου ο Χριστός. «Ουκέτι ζω εγώ ζει εν εμοί Χριστός», λέει ο Απόστολος Παύλος. Νιώθω ότι ο εαυτός μου δεν είναιπαρά μια ζωντανή ελπίδα στο Χριστό.
Αν αφεθώ να με διαμορφώσουν το περιβάλλον και τα ορμέμφυτα, το περιβάλλον και τα ορμέμφυτα θα με υποτάξουν, θα με κάνουν δούλο τους, και στο τέλος θα με καταβάλουν.
Αγωνίζομαι σύμφωνα με την Ορθόδοξη διδασκαλία, μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας, να μορφωθεί μέσα μου ο Χριστός, για να είμαι ελεύθερος από τον καταναγκασμό του περιβάλλοντος και των ορμέμφυτων.
Αν δεν αγωνιζόμαστε για την εσωτερική ελευθερία μας, μάταια λάβαμε τη χάρη του Θεού. Έτσι έκανε ο δούλος της παραβολής που έκρυψε τη χάρη του Θεού που του δόθηκε και παραδόθηκε στους βασανιστές του. Θα παραδοθούμε σ’ αυτά που μας βασανίζουν ή θα αγωνιστούμε να ελευθερωθούμε από αυτά;
Στα παλιά τα χρόνια, ο πατέρας έδινε το επάγγελμα στο γιο του. Τώρα ο πατέρας περιφρονήθηκε και ο γιος διαλέγει από μόνος του το επάγγελμά του. Άραγε διαλέγει μόνος του το επάγγελμά του ή ωθείται από άγνωστους παράγοντες;
Το περιβάλλον θέλει να μας διαμορφώσει όπως είναι αυτό. Τα ορμέμφυτα μας αναγκάζουν να αφεθούμε στη δική τους διαμόρφωση, στον τύπο ανθρώπου πειθαρχημένου σ’ αυτά. Μα εγώ αγωνίζομαι να μορφωθεί μέσα μου ο Χριστός. Η συνείδησή μου κράζει το Θεό πατέρα. Αγωνιώ όσο να μορφωθεί μέσα μου ο Χριστός. «Ότι δε εστε υιοί, εξαπέστειλεν ο Θεός του Πνεύμα του υιού αυτού εις τας καρδίας υμών, κράζον. Αββά ο πατήρ. Ώστε ουκέτι ει δούλος, αλ’ υιός. Ει δε υιός και κληρονόμος Θεού δια Χριστού. Αλλά τότε μεν ουκ ειδότες Θεόν, εδουλεύσατε τοις μη φύσει θεοίς. Νυν δε γνώντες Θεόν, μάλλον δε γνωσθέντες υπό Θεού, πώς επιστρέφετε πάλιν επί τα ασθενή και πτωχά στοιχεία, οις πάλιν άνωθεν δουλεύειν θέλετε; « (Γαλ.4.6)
(Και επειδή πραγματικά είστε παιδιά του, ο Θεός απέστειλε το Πνεύμα του Υιού του στις καρδιές μας, και αυτό φωνάζει: «Αββά, Πατέρα μου!». Συνεπώς, δεν είσαι πια δούλος, αλλά παιδί του Θεού, Και ως παιδί που είσαι, θα γίνεις κληρονόμος του δια του Χριστού. Παλιότερα, βέβαια, δε γνωρίζατε το Θεό, και είχατε υποδουλωθεί σε είδωλα, σε ψεύτικες θεότητες. Τώρα όμως που γνωρίσατε το Θεό, ή σωστότερα τώρα που σας γνώρισε ο Θεός, γιατί ξαναγυρίζετε στα ασθενικά και ανίσχυρα στοιχεία:Γιατί θέλετε να υποδουλωθείτε πάλι σ’ αυτά;)
Όσο για μένα αγωνίζομαι να μην είμαι προσκολλημένος στο περιβάλλον ή υποταγμένος στα ορμέμφυτά μου. Δεν είμαι το περιβάλλον ή τα ορμέμφυτα. Πρώτα κι εγώ δεν γνώριζα το Θεό και ήμουν υποταγμένος σ’ αυτά. Μα τώρα αγωνίζομαι να είμαι ελεύθερος. Αυτή είναι η ελευθερία να ζει μέσα μου ο Χριστός. «Ουκέτι ζω εγώ ζει εν εμοί Χριστός», λέει ο Απόστολος Παύλος. Νιώθω ότι ο εαυτός μου δεν είναιπαρά μια ζωντανή ελπίδα στο Χριστό.
Αν αφεθώ να με διαμορφώσουν το περιβάλλον και τα ορμέμφυτα, το περιβάλλον και τα ορμέμφυτα θα με υποτάξουν, θα με κάνουν δούλο τους, και στο τέλος θα με καταβάλουν.
Αγωνίζομαι σύμφωνα με την Ορθόδοξη διδασκαλία, μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας, να μορφωθεί μέσα μου ο Χριστός, για να είμαι ελεύθερος από τον καταναγκασμό του περιβάλλοντος και των ορμέμφυτων.
Αν δεν αγωνιζόμαστε για την εσωτερική ελευθερία μας, μάταια λάβαμε τη χάρη του Θεού. Έτσι έκανε ο δούλος της παραβολής που έκρυψε τη χάρη του Θεού που του δόθηκε και παραδόθηκε στους βασανιστές του. Θα παραδοθούμε σ’ αυτά που μας βασανίζουν ή θα αγωνιστούμε να ελευθερωθούμε από αυτά;
2.9.19
Ο θόρυβος σκοτώνει
Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Τί εννοούσαν οι αρχαίοι λόγιοι που δημιούργησαν την ελληνική γλώσσα, με τη λέξη "θόρυβος"; Ποιά είναι η αποκρυπτομένη αλήθεια σ' αυτή τη λέξη, που πρέπει κι εμείς σήμερα να την αποκαλύψουμε και να τη βάλουμε στη ζωή μας, σαν αρχαία παρακαταθήκη;
Πιστεύω ότι η λέξη "θόρυβος" δεν συνηχεί στην τύχη με τη λέξη "θηρίον". Η λέξη "θόρυβος" προέρχεται από τη λέξη "θηρεύω", που σημαίνει "σκοτώνω".
Η κρυμμένη αλήθεια στη λέξη αυτή είναι ότι "ο θόρυβος σκοτώνει". Αυτό μας λέει η σοφία της ελληνικής γλώσσης, την οποία δυστυχώς δεν μελετάμε σήμερα, με σκοπό ένα καλύτερο επίπεδο της ζωής.
Η υλιστική άποψη ότι η μόνη αξία στη ζωή είναι το χρήμα και ο ευτυλισμός των άλλων αξιών για να υποκατασταθούν από το χρήμα, είναι αποτέλεσμα της άγνοιας των ισχυρών του πλούτου.
Στην άγνοια του πλούτου οφείλεται και η υποβάθμιση της φιλολογίας και ο διωγμός της Ορθοδοξίας, που είναι οι μόνες που συνδέουν τη σύγχρονη ζωή με τη σοφία του παρελθόντος.
Στις αγιογραφίες της Εκκλησίας, το θηρίο της Αποκαλύψεως ιστορείται με τα δύο αυτά χαρακτηριστικά: το θόρυβο και τον καπνό, ο οποίος μολύνει την ατμόσφαιρα και απειλεί την ζωή στη Γη.
moschoblog.blogspot.com
Τί εννοούσαν οι αρχαίοι λόγιοι που δημιούργησαν την ελληνική γλώσσα, με τη λέξη "θόρυβος"; Ποιά είναι η αποκρυπτομένη αλήθεια σ' αυτή τη λέξη, που πρέπει κι εμείς σήμερα να την αποκαλύψουμε και να τη βάλουμε στη ζωή μας, σαν αρχαία παρακαταθήκη;
Πιστεύω ότι η λέξη "θόρυβος" δεν συνηχεί στην τύχη με τη λέξη "θηρίον". Η λέξη "θόρυβος" προέρχεται από τη λέξη "θηρεύω", που σημαίνει "σκοτώνω".
Η κρυμμένη αλήθεια στη λέξη αυτή είναι ότι "ο θόρυβος σκοτώνει". Αυτό μας λέει η σοφία της ελληνικής γλώσσης, την οποία δυστυχώς δεν μελετάμε σήμερα, με σκοπό ένα καλύτερο επίπεδο της ζωής.
Η υλιστική άποψη ότι η μόνη αξία στη ζωή είναι το χρήμα και ο ευτυλισμός των άλλων αξιών για να υποκατασταθούν από το χρήμα, είναι αποτέλεσμα της άγνοιας των ισχυρών του πλούτου.
Στην άγνοια του πλούτου οφείλεται και η υποβάθμιση της φιλολογίας και ο διωγμός της Ορθοδοξίας, που είναι οι μόνες που συνδέουν τη σύγχρονη ζωή με τη σοφία του παρελθόντος.
Στις αγιογραφίες της Εκκλησίας, το θηρίο της Αποκαλύψεως ιστορείται με τα δύο αυτά χαρακτηριστικά: το θόρυβο και τον καπνό, ο οποίος μολύνει την ατμόσφαιρα και απειλεί την ζωή στη Γη.
moschoblog.blogspot.com