12.5.18

Αγαπώ το ωραίο

Του Μόσχου Λαγκουβάρδου

   
Αγαπώ το ωραίο! Και μόνο ότι η ανιδιοτέλεια είναι στοιχείο εκ των ων ουκ άνευ του ωραίου, αξίζει να αγαπάμε το ωραίο. Η αισθητική καλλιέργεια του ελληνικού λαού φαίνεται από μια λαϊκή ρήση, που για μένα συνδέεται άμεσα με την αγάπη του για το ωραίο. Όταν αρνούμαστε να δεχθούμε κάτι, λέμε "Αυτό δεν είναι ωραίο"! Το αισθητικό κριτήριο, με το οποίο έχουμε την αίσθηση του ωραίου κατέχει την υψηλότερη θέση στην ψυχή του ελληνικού λαού. Μπορούμε να δεχθούμε σχεδόν τα πάντα, ως Έλληνες. Ένα δεν μπορούμε να δεχθούμε, αυτό που δεν είναι ωραίο. Αυτό δείχνει ότι η αντίληψη του ελληνικού λαού για το ωραίο περιέχει όλες τις αρετές.   
        Οι αρχαίοι πίστευαν ότι στη δικαιοσύνη υπάρχει κάθε αρετή. Αλλά με την δημιουργία τους στον τομέα του ωραίου, αποδεικνύουν ότι το ίδιο πιστεύουν και για την έννοια του ωραίου, πως σ' αυτήν υπάρχει συγκεντρωμένη κάθε αρετή. Αλλά και μόνο ότι το ωραίο δεν συμβαδίζει με την ιδιοτέλεια, όπως δεν συμβαδίζουν η φωτιά με το χιόνι, αξίζει να αγαπάμε το ωραίο πάνω από όλα. Η αγάπη αυτή βέβαια ανήκει στο Θεό. Πράγματι αγαπάμε τον Ιησού πάνω από όλα! Δεν υπάρχει κάτι που δεν είναι ωραίο και αξιαγάπητο στο πρόσωπο του Ιησού!
       Κατάλαβα ότι αγαπώ το ωραίο και την αλήθεια πάνω από όλα, από το γυμνάσιο ακόμα. Δεν μπορούσα να στρωθώ στο διάβασμα, αν δεν ήταν ολόκληρο το σπίτι σε τάξη. Έτσι βοηθούσαμε τα αδέρφια μου κι εγώ τη μητέρα μας να βάλει τάξη στα πράγματα για να είναι ωραία κι ύστερα καθόμουν να διαβάσω.
       Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε, μια ολόκληρη ζωή κι ακόμα θεωρώ το μεγαλύτερο μάθημα, να μάθω να βάζω τάξη στα σκεπάσματα, στα ενδύματα, στο τραπέζι με τα βιβλία, παντού. Βάζω τάξη στα πράγματα αν και ξέρω ότι η αταξία που με βασανίζει είναι η αταξία στον εσωτερικό μου κόσμο. Τώρα όμως ξέρω πως δεν μπορώ να βάλω τάξη στον εσωτερικό μου κόσμο που δε βλέπω, ενώ δεν μπορώ να βάλω τάξη στα πράγματα που βλέπω.
       Σε κάποια επιστολή του ο Απόστολος Παύλος γράφει για μια μέθοδο που θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε υποθετική μέθοδο. Στηρίζεται στο γεγονός ότι μπορούμε να επηρεάσουμε την αιτία ενεργώντας επάνω στο αποτέλεσμα. Αυτό ο Απόστολος Παύλος εννοεί με τα λόγια του "και οι έχοντες γυναίκες, ως μη έχοντες, και οι κλαίοντες ως μη κλαίοντες". Θέλει να πει πως αν εξωτερικά είμαστε εύθυμοι μπορούμε να επηρεάσουμε την αιτία που χαλάει την ευθυμία μας. Απλώς να έχουμε εύθυμο πρόσωπο και θα γίνουμε εύθυμοι.
       Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την εξωτερική τάξη στα πράγματα. Βάζοντας τάξη στα εξωτερικά πράγματα, βάζουμε τάξη και στον εσωτερικό μας κόσμο. Αν κάπου υπάρχει εξωτερική αταξία, οπωσδήποτε υπάρχει και εσωτερική αταξία, στις σκέψεις, στους λογισμούς, στα αισθήματα...Όσο για μένα , αρχίζω τη μέρα μου με ευχαρίστηση και με ευγνωμοσύνη στο Χριστό και στην Παναγιά γιατί ζω!
        "Το ωραίο δημιουργεί τις ενώσεις". Η ισχύς ενός  λαού , είναι η ενότητά του και ο πολιτισμός του. Στην πραγματικότητα οι συγκρούσεις είναι συγκρούσεις πολιτισμών, στις οποίες επικρατεί ο ανώτερος πολιτισμός. Ας αγαπήσουμε , λοιπόν το ωραίο, για να ενωθούμε γι να αγωνιστούμε για την ελευθερία μας. Από τα αρχαία χρόνια ακόμα, το ωραίο είναι το σπουδαιότερο κριτήριο. Η Διοτίμα έλεγε πως οι άνθρωποι εκ φύσεως αγαπούν το καλό.(Καλό στα αρχαία χρόνια σημαίνει ωραίο. Καλολογία είναι η επιστήμη του ωραίου).   
         Αγαπώντας το ωραίο, ενωμένοι, θα υπερβούμε την οικονομολογική κρίση. Είστε φτωχοί, μας λένε, και μας λυπούνται, επειδή το μόνο κριτήριο που ξέρουν είναι το οικονομικό. Δεν είμαστε φτωχοί. Ο διάβολος είναι φτωχός!Ρωτήστε τους Έλληνες, αν θέλουν να διαλυθούν οι οικογένειές τους, να διαλυθεί η κοινωνία τους για να σωθούν οι τράπεζες. Όπου οι κοινωνίες διαλύθηκαν, σώθηκαν οι τράπεζες! Χρέη για το λαό, εκατομμύρια στις τράπεζες! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου