10.7.11

Πολεμώντας την κατάθλιψη


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

Από μικρός αγαπούσα τα σύντομα χιουμοριστικά κείμενα. Αυτά μου άρεσαν να τα διαβάζω ξανά και ξανά. Αγόραζα βιβλία που περιείχαν τέτοιες ιστορίες, όπως το βιβλίο του Ουίλλιαμ Σάρογιαν «Με λένε Άραμ» ή τα διηγήματα του Τσέχωβ ή τις συγκέντρωνα από εφημερίδες και περιοδικά. Το παράξενο είναι ότι την ίδια προτίμηση είχε κι ο μακαρίτης πατέρας μου ο Μανόλης. Είχε ένα άλμπουμ, για να επικολλάει επάνω στις σελίδες του αποκόμματα από τις εφημερίδες, που περιείχαν μικρές κωμικές ιστορίες ή ανέκδοτα Αργότερα κατάλαβα ότι συγκέντρωνα αυτά τα κείμενα, γιατί με ενδιέφερε να ξέρω, πως πολεμάς την κατάθλιψη με την ευθυμία και το χιούμορ. Με τη διαίσθηση μου καταλάβαινα, ότι υπάρχουν τέτοιοι τρόποι.

Ο Ακίρα Κουροσάβα, ο μεγάλος αυτός Ιάπωνας σκηνοθέτης, στην ταινία του «Ντερσού Ουζαλά», δείχνει πώς να πολεμάς την κατάθλιψη με το τραγούδι και με το παιχνίδι. Ο Κουροσάβα χρησιμοποιεί το τραγούδι για να δημιουργήσει κλίμα ευθυμίας. Οι ήρωες του έργου, για να μην πέσουν σε κατάθλιψη στην απομόνωση τους στην απέραντη τάϊγκα της Σιβηρίας τραγουδούν. Είναι ενδεικτικό, ότι και το ίδιο το τραγούδι τους μιλάει για ευθυμία. Ο τελευταίος στίχος του είναι: «Να μην ξεχάσει να είναι εύθυμος». Ο Κουροσάβα χρησιμοποιεί επίσης το παιχνίδι ως έναν άλλο τρόπο να δημιουργείς ευθυμία .. Οι ήρωες του Κουροσάβα πολεμούν την κατάθλιψη με το τραγούδι και με το παιχνίδι.

Το τραγούδι συνδέει και ο Απόστολος Παύλος με την ευθυμία: «Ευθυμεί τις, ας ψάλλει» γράφει σε κάποια επιστολή του. Ο Απόστολος Παύλος πιστεύει στην υποθετική φιλοσοφία σύμφωνα με την οποία ό,τι είναι υποθετικό στη σκέψη, γίνεται πραγματικό στη ζωή. Ο άνθρωπος είναι αυτό που πιστεύει βαθιά .μέσα στην καρδιά του ότι είναι. Γινόμαστε εύθυμοι, αν σκεφτόμαστε ότι είμαστε εύθυμοι και γινόμαστε δυστυχισμένοι, αν σκεφτόμαστε ότι είμαστε δυστυχισμένοι.

Χρησιμοποιούμε την υποθετική φιλοσοφία, όταν δημιουργούμε υποθετικά τα αποτελέσματα μιας αιτίας, για να δημιουργήσουμε ή να θεραπεύσουμε την αιτία. Παράδειγμα: όταν είμαστε εύθυμοι συνήθως τραγουδάμε και χορεύουμε. Η αιτία είναι η ευθυμία και τα αποτελέσματα το τραγούδι κι ο χορός. Για να δημιουργήσουμε λοιπόν ευθυμία χορεύαμε και τραγουδάμε.

Ένας άλλος επίσης μεγάλος σκηνοθέτης του κινηματογράφου, ο Τσάρλι Τσάπλιν πίστευε στη μεγάλη αξία της ευθυμίας και είχε αφιερώσει τη ζωή του στο να μελετά τους διάφορους τρόπους με τους οποίους προκαλείται το γέλιο και δημιουργείται εύθυμη ατμόσφαιρα. Ένας από αυτούς ήταν και το να βλέπει τη θλίψη γύρω του με καλοσύνη στην καρδιά. Η καλοσύνη στην καρδιά, η καθαρότητα, η απουσία δόλου και ιδιοτέλειας δημιουργεί επίσης καλή διάθεση (καλή προαίρεση) και ευθυμία. Στις μέρες μας η καλή διάθεση, η ευθυμία, η χαρά είναι το πιο πολύτιμο αγαθό. Ίσως η μεγαλύτερη ευεργεσία του θεού στον άνθρωπο είναι ότι του χάρισε το γέλιο.

"Ο ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΡΙΣΜΟΥ",Βιβλιοπωλεία ΠΑΙΔΕΙΑ, Λάρισα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου