27.1.09

Μόσχος Λαγκουβάρδος, Γράμμα

Αγαπητέ κύριε Βανδώρο,

Σαν ένα «ευχαριστώ» για τα καλά λόγια που ελπίζω ότι θα γράψετε για το βιβλίο που σας στέλνω σήμερα με τίτλο «Ο Θεός του θερισμού», (είναι μια μικρή συλλογή από εργάτες του πνεύματος -θεριστές στον αγρό του Θεού- ), έκανα μια μικρή έρευνα για το όνομά σας, όσον αφορά την ετυμολογία του.
Το βιβλίο μου «Ο Θεός του Θερισμού» πριν αναγκαστώ να αναλάβω ο ίδιος την έκδοση και τη διακίνησή του, αν και για μένα είναι ενδιαφέρον, γιατί περιέχει τις μαρτυρίες μερικών σπουδαίων συγγραφέων και σκηνοθετών, δεν δέχτηκε κανένας εκδότης να το συμπεριλάβει στον κατάλογο των εκδόσεών του, και δεν έγραψε κανένας τίποτα.
Και μόνο ότι γράφω για τον Ταρκόφσκι, τον Κουροσάβα, τον Μπέργκμαν, τον Βαϊσμπίντερ, τον Κισλόφσκι, τον Τζανκ Γιμού κ.α. αξίζει να το διαβάσει κανείς.
Το έστειλα σε καμιά εικοσαριά εκδότες και δε φιλοτιμήθηκε κανείς, αν και τους πρότεινα όλα τα έξοδα να είναι δικά μου. Αρκεί να το συμπεριλάβουν στις εκδόσεις τους.
Καλά. Δεν πειράζει. Μόνο που κανένας δεν το ζήτησε ως τώρα .
«Τέτοια βιβλία σαν τα δικά σου, μου είπε κάποιος φίλος Αμερικανός συγγραφέας –
Μύλλερ, το όνομα -γράφω κι εγώ. Από το τελευταίο βιβλίο μου πουλήθηκε μόνο ένα.».
Έτσι έγινα φίλος του μη εμπορικού βιβλίου και έδωσα και τον ορισμό του: «
Εμπορικό βιβλίο είναι αυτό που γράφεται μόνο για να διαβαστεί, αδιάφορο αν πουληθεί ή όχι, ή αν ο συγγραφέας του γίνει γνωστός ή όχι». Ο φίλος μου, ο Ρόμπερτ Λαξ, -ο Κύριος να αναπαύει την ψυχή του -μου έλεγε στην Κάλυμνο πριν σαράντα χρόνια: «Η δική σου δουλειά είναι το γράψιμο. Τα άλλα –η έκδοση, η διακίνηση κλπ. – είναι δουλειά του Αγγέλου».
Αγαπώ την ετυμολογία των ονομάτων σαν ερασιτέχνης που δεν κατέχει ειδικές γνώσεις. Πιστεύω ότι το όνομα και η μορφή του ανθρώπου είναι τα πρότυπά του.
Το «Βανδώρος» είτε κατ΄ ευθείαν απ΄ την ελληνική του ρίζα το πάρεις είτε απ΄ τη λατινική «quo vadis Domine” είναι το ίδιο γιατί και το λατινικό προέρχεται απ΄ το ελληνικό. «Βάζω» σημαίνει «λαλώ, ομιλώ» στον Όμηρο. «Βαδίζω» σημαίνει «πορεύομαι, υπάγω, προχωρώ, επί εχθρικής κινήσεως σημαίνει επέρχομαι , εφορμώ.
«Βάλλω» σημαίνει «ρίπτω, κινώ , μετακινώ , εναγκαλίζομαι, κλπ.
Όταν πρόκειται για «λόγο» αυτό που μας ενδιαφέρει, αφού αγαπάτε το γράψιμο, σημαίνει «φυλάττω τον λόγον εις την καρδίαν». «Εν θυμώ δ΄ εβάλοντο έπος».
«Βανδώρος» λοιπόν είναι αυτός που φυλάγει τον λόγο μέσα στην καρδιά του»
Μη μου πείτε ότι δεν σας αρέσει αυτή η ερμηνεία. Το επώνυμο αυτό που σας χάρισαν οι πρόγονοί σας μαζί με το όνομα «Σωτήριος» που σας χάρισε ο Θεός είναι ένας επιτατικός συνδυασμός, γιατί το ένα υπερτονίζει το άλλο. Ο Σωτήρης σώζει το Λόγο του Θεού μέσα στην καρδιά του. Έτσι θα μου άρεσε εμένα.
Γι’ αυτό με κρύωσε κάπως το σχόλιό σας για το βιβλίο το Λυκόφως των Θεών.
Συγκεκριμένα τα λόγια σας «Όμως η λανθάνουσα ταύτιση του αθεϊσμού με αυτές τις εκδοχές είναι εξίσου προβληματική με την ταύτιση φερ΄ ειπείν του Χριστιανισμού με την Ιερά Εξέταση». Τα λόγια αυτά, εκτός αν δεν τα κατανοώ, δείχνουν κάποια συμπάθεια στον αθεϊσμό , που δεν μπορώ να τον συμπαθήσω με τίποτα .
Η Ιερά Εξέταση δεν είναι ο πραγματικός Χριστιανισμός. Ούτε όπως λέτε «οι εκδοχές» του συγγραφέα του «Λυκόφωτος του αθεϊσμού» είναι ο πραγματικός αθεϊσμός. Ποιος είναι ο πραγματικός αθεϊσμός; Οι άνθρωποι λατρεύουν (και θαυμάζουν) κι άλλα πράγματα εκτός απ΄ το Θεό, αν και η λατρεία ( και ο θαυμασμός) ταιριάζει μόνο στο Θεό. Λατρεύουν το χρήμα, το κάλλος, τη γνώση, την πολιτική ισχύ, τη δύναμη , στη Ρωσία του Στάλιν, λάτρευαν τον Στάλιν (!). Στον αθεϊσμό απουσιάζουν τα αισθήματα της λατρείας και του θαυμασμού;
Για τον πιστό χριστιανό τα πράγματα υπάρχουν για να βλέπουμε πίσω από αυτά το Θεό και για να είμαστε σε συνεχή κοινωνία με το Θεό. Διαφορετικά θα βλέπουμε (και θα λατρεύουμε) μέσω αυτών τον άνθρωπο (ανθρωποθεό). Η ανθρωπότητα δεν ξέχασε τη φρίκη του υπερανθρώπου του Νίτσε.
Θα μου πείτε, αν δεν υπάρχει Θεός, όλα επιτρέπονται. Για μένα , επειδή υπάρχει Θεός όλα επιτρέπονται. Αυτή είναι μια ακόμη απόδειξη ότι ο Θεός είναι αγάπη, ως πατήρ προς τέκνα. Αντί να θυματοποιήσει τους άλλους θυματοποιεί τον εαυτό Του.
Επάνω στο θέμα αυτό, αν σας ενδιαφέρει και αν σας μένει χρόνος και διάθεση διαβάστε το μικρό δοκίμιο για το Θρύλο του Φρουρίου του Σουράμ, στη σελίδα 12, δεύτερο κατά σειράν, στο βιβλίο μου «Ο Θεός του Θερισμού».
Σας ευχαριστώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου