4.10.20

Το χαμόγελο

Πόσο απέχει το χαμόγελο από το γέλιο. Ισχύει για το χαμόγελο το ρητό που λέγεται για τον χαζό που γελάει, "γελάει ο μωρός καν τι μη γελοίον ει" (γελάει ο χαζός ενώ δεν υπάρχει τίποτε για γέλια.); Άραγε είίναι χαζός κι αυτός που χαμογελάει χωρίς κάποια εμφανή αιτία; Οπωσδήποτε όχι. Στο ιαπωνικό χαμόγελο είναι ένδειξη ευγένειας, να χαμογελάει κανείς και στα λυπηρά πράγματα. Αλλα αυτό είναι κάτι διαφορετικό, γιατί είναι χαμόγελο τυπικό. Άλλο είναι το πονεμένο χαμόγελο, όταν κανείς χαμογελάει στον πόνο του. Που διαφέρει , λοιπόν, το χαμόγελο από το γέλιο; Νομίζω διαφέρει στο ότι το χαμόγελο δεν εκφράζει οποιαδήποτε κριτική αποτίμηση. Το χαμόγελο είναι μια έκφραση συναισθήματος, που δεν έχει να κάνει τίποτε, με την κριτική. Το χαμόγελο , όταν είναι γνήσιο. εκφράζει την καλή μας εσωτερική διάθεση. Αυτός που γελάει, βάζει τον εαυτό του πάνω από τους άλλους. Με αυτό το σκεπτικό αληθεύει αυτό που λέγεται, πως ο Ιησούς ποτέ δεν γέλασε.Το γέλιο προέρχεται από κάποιον μικρότερο ή μεγαλύτερο υποβιβασμό των άλλων. Ο Ιησούς δεν υποβίβασε κανένα. Αυτό σημαίνουν τα λόγια Του "μην κρίνετε΄ίνα μη κριθήτε". Ο Φρόϊντ ι στο ογκώδες σύγγραμμά του "Ψυχοπαθολογία της καθημερινής ζωής", γράφε το εξής παράδειγμα για να καταδείξει ότι το γέλιο προκαλείται από κάποια υποτίμηση των άλλων. Αν, λέει ο Φρόϊντ, πάρει ο αέρας το καπέλο ενός ανθρώπου και γελάσουν δέκα άνθρωποι , αυτοί επιτρέπεται να γελάσουν με το θέαμα αυτό. Αν όμως γελάσει με το θεάμα δέκα ανθρωπων που τους πήρε ο αέρας τα καπέλα τους ,ο άνθρωπος αυτός κινδυνεύει. Οι δέκα μπορούν να δείξουν στον έναν ότι βάζουν τους εαυτούς τους πάνω απ΄ αυτόν. Ο ένας όμως δεν μπορεί να δείξει στους δέκα, χωρίς να κινδυνέψει, ότι βάζει τον εαυτό του πάνα από τους άλλους Ίσως σ' αυτό να στηρίζεται και η δημοκρατία, στην οποία ή πλειονότητα έχει την προτεραιότητα έναντι της μειονότητας. Είναι αξιοσημείωτο ότι μπορούμε να λέμε και να τραγουδάμε "το γελαστό παιδί", ενώ δεν μπορούμε να λέμε "ο γελαστός άντρας". Κάτι μας ενοχλεί, επειδή ο γελαστός άντρας δεν γίνεται αποδεκτός, χωρίς τίποτε άλλο, a priori. Ο άντρας μπορεί να γελάει, όταν υπάρχει κάτι για γέλια, αν δεν υπάρχει είναι χαζός ή ριψοκίνδυνος.΄Για το χαμόγελο, μπορούμε να χαμογελάμε και βέβαια με φειδώ. Οι άγιοι είναι χαμογελαστοί κάτω από τη σοβαρή έκφρασή τους. Αυτός είναι ο λόγος που η χαρούμενη διάθεση των αγίων ονομάζεται "χαρμολύπη". Οταν ένας άνθρωπος έχει μεσα στην καρδιά του τη χάρη του Θεού,το πρόσωπό του, λάμπει. Δεν μπορεί το πρόσωπό μας να είναι σκοτεινό, όταν η καρδιά μας είναι χαρούμενη. Το χαμόγελο που ομορφαίνει τα πρόσωπά μας είναι η λάμψη της χαρούμενης καρδιάς. Οι Φαρισαίοι για να πειράξουν τον Ιησού, τον ρώτησαν γιατί οι μαθητές του δεν νηστεύουν; Ο Ιησούς απάντησε, πως όταν ο νυμφίος είναι παρών, οι φίλοι του νυμφίου δεν μπορούν στη χαρά τους να νηστέψουν. ¨

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου