29.2.12

Κανένας άνθρωπος δεν είναι ένας!


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

      Κανένας άνθρωπος δεν είναι ένας . Κάθε άνθρωπος  είναι τουλάχιστον δύο διαφορετικοί άνθρωποι, ή και τρεις, ίσως και περισσότεροι. Ο Απόστολος Παύλος  μιλώντας για τον εαυτό του είπε πως είναι τουλάχιστον δύο άνθρωποι, ένας ζωντανός και ένας νεκρός. Τον νεκρό άνθρωπο  τον κουβαλάμε μέσα μας  διαρκώς έως ότου μας  απαλλάξει από αυτόν  ο Κύριος Ιησούς Χριστός, όταν έλθει και κατοικήσει εντός μας.
 
     Ο Απόστολος Παύλος διέκρινε επίσης  τους ανθρώπους μέσα του με  βάση το κριτήριο του πνεύματος, αν έχουν πνεύμα ζωής ή  έχουν πνεύμα θανάτου.Ο ίδιος έκανε και μια άλλη διάκριση με κριτήριο τη θέληση. Με κριτήριο τη θέληση διέκρινε τέσσερις ανθρώπους μέσα στον κάθε άνθρωπο: Ένας άνθρωπος είναι ο άνθρωπος του Θεού, άλλος άνθρωπος είναι ο άνθρωπος  της συνειδήσεως, τρίτος άνθρωπος είναι αυτός που η θέλησή του κυριαρχεί στα μέλη του και τέταρτος άνθρωπος είναι ο άνθρωπος της αμαρτίας.

      Καθένας από τους τέσσερις έχει τη δική του θέληση με την οποία προσπαθεί να επιβληθεί στις άλλες. "Αυτό που μισώ αυτό πράττω", γράφει σε κάποια επιστολή του. Νιώθει μέσα του μια θέληση η οποία αντιστρατεύεται τη θέληση εκείνη που ακολουθεί το θέλημα του Θεού, τη θέληση της αγαθής συνείδησης. Μήπως η πάλη με το Θεό, όπως λένε οι άγιοι, δεν είναι παρά η πάλη με τους διαφορετικούς ανθρώπους εντός μας, έως ότου επικρατήσει ο άνθρωπος του Θεού και ο άνθρωπος της αγαθής συνείδησης;
 
      Με το κριτήριο του νέου ή του παλαιού ο άνθρωπος είναι δύο άνθρωποι, ο νέος ο οποίος με το βάπτισμα ενεδύθη τον Χριστό. Είναι ο αναγεννημένος εκ πνεύματος και ύδατος και ο παλαιός άνθρωπος, ο οποίος έχει  την εικόνα του Θεού αμαυρωμένη εντός του. Ο Κύριος μίλησε για τον σκοτεινό οφθαλμό. Ο οφθαλμός είναι το φως του σώματος. Όταν ο οφθαλμός είναι σκοτεινός όλο το σώμα είναι σκοτεινό.
 
     Θα μου πείτε είναι όλοι αυτοί άνθρωποι διαφορετικοί ή είναι ιδιότητες ενός και του αυτού ανθρώπου; Είναι κάθε άνθρωπος ένας σχιζοφρενής, όσο δεν έχει το Θεό μέσα του; Είναι ο διαλυμένος άνθρωπος εικόνα της διαλυμένης κοινωνίας η οποία απομακρύνθηκε απ΄ το Θεό; Η Καινή Διαθήκη μιλάει για τον νέο και τον παλαιό άνθρωπο. Άρα στον κάθε άνθρωπο είναι τουλάχιστον δύο άνθρωποι με τη δική του θέληση ο καθένας και γενικά με το δικό του πνεύμα.
 
       Μια απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι ότι τουλάχιστον από την άποψη της αίσθησης της παρουσίας του κάθε ανθρώπου φαίνεται ότι υπάρχουν μερικές καταστάσεις στις οποίες είναι έντονη η αίσθηση της διάλυσης. Νιώθουμε διαλυμένοι εντός μας. Είναι η φριχτή αίσθηση της αμαρτίας, όταν νιώθουμε την απουσία του Θεού ως απουσία της ψυχής μας.
 
      Μια άλλη αίσθηση της πολλαπλότητας του ανθρώπου, όταν απομακρύνεται από το Θεό είναι οι εσωτερικές συγκρούσεις. Η άγνοια του εαυτού στην πραγματικότητα είναι η άγνοια λόγω της ύπαρξης εσωτερικών συγκρούσεων. Όταν πάψουν οι εσωτερικές συγκρούσεις , οι οποίες μοιάζουν σαν συγκρούσεις διαφορετικών ανθρώπων, τότε μόνο ο άνθρωπος γνωρίζει τον εαυτό του. Τα λόγια του Κυρίου για την ενότητα των πιστών στον Όνομά Του δείχνουν  ότι είναι αυτονόητη η εσωτερική ενότητα του πιστού. Όπως είναι αυτονόητη η αγάπη για τον εαυτό μας.
 
      Η παρομοίωση του ανθρώπου με κατοικία ή με ναό φαίνεται να συνηγορεί υπέρ της άποψης ότι ο άνθρωπος δεν είναι ποτέ μόνος, επειδή κάθε φορά είναι κατοικητήριον διαφόρων πνευμάτων, αγαθών ή πονηρών έως ότου κατοικήσει εντός του ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Έως τότε είναι διαιρεμένος σε διαφορετικούς ανθρώπους. Ακέραιος, μοναδικός, αυθεντικός, γίνεται μόνον όταν έλθει να κατοικήσει εντός του ο Χριστός, για να γίνουν τα πάντα  Χριστός. "Ζω δε ουκέτι εγώ, ζη εν εμοί Χριστός".
     

28.2.12

Τζίνα Μπρία: Η Τέχνη Της Οικογένειας


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

                «Αυτή η παρουσία μας ως προσωπικότητα - και όχι ο ρόλος μας, όχι ένα
                 σύνολο από καθήκοντα - αυτό είναι που κάνει μια οικογένεια να έχει συνοχή».

            Το αίσθημα της αποξένωσης του σύγχρονου ανθρώπου, το αίσθημα του πάροικου, του ανέστιου είναι έντονο. Νιώθουμε σαν ξένοι στον ίδιο μας τον τόπο, μετανάστες στην πατρίδα μας. Για ποιο λόγο άραγε; Ο λόγος είναι ότι ξεκόψαμε απ' τις ρίζες μας, ότι δεν μπορούμε πια να ανατρέξουμε στις πηγές. Δεν υπάρχει τίποτα σταθερό, που να μας κάνει να νιώθουμε αυτό που είμαστε, Ο πάροικος, ο ανέστιος νιώθει σαν να είναι ο κανένας. Το ίδιο νιώθουμε και εμείς και πιο πολλοί οι νέοι. Σ’ αυτό το μηδενιστικό συναίσθημα οφείλεται και η δυσχέρεια της δημιουργίας σχέσεων και οικογένειας.
            Η δημιουργία της οικογένειας, οι προϋποθέσεις της και οι δυσκολίες της είναι το θέμα του βιβλίου της Τζίνας Μπρία «Η Τέχνη Της Οικογένειας». Πώς δημιουργείς μια οικογένεια που θα κρατήσει μια ζωή; Αυτό είναι το θέμα του βιβλίου που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις «Ψυχογιός» σε μετάφραση Ευηνέλας Αλεξοπούλου. Η Τζίνα Μπρία είναι ανθρωπολόγος. Διδάσκει ως επίκουρος καθηγήτρια πανεπιστημίου σε θέματα οικογενειακής ανάπτυξης στη Νέα Υόρκη, όπου ζει με το σύζυγο της και τα τρία παιδιά της.
            Ένα από τα πιο σπουδαία θέματα που αναπτύσσει η συγγραφέας στο βιβλίο της είναι η παρουσία και το πνεύμα του καθενός μας στην καθημερινή του ζωή. Η Μπρία πιστεύει ότι η οικογένεια δημιουργείται με βάση αυτό που διαθέτει ο καθένας -νοημοσύνη, φαντασία, εσωτερικό κόσμο που συνεχώς αλλάζει. Κάθε μέλος της οικογένειας υποστηρίζει η συγγραφέας είναι ιερό, «Η προσφορά του εαυτού μας, η χρήση της φαντασίας μας και η προέκταση των καθιερωμένων ρόλων μέσα στην οικογένειά μας σώζει απ' την αποτελμάτωση.»
            Είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη η σκέψη της Τζίνας Μπρία όσον αφορά τη συμβολή της παρουσίας και του πνεύματος του καθενός από εμάς στην συνοχή και τη διατήρηση της οικογένειας. «Για να δημιουργήσουμε μια οικογένεια που θα διαρκέσει» γράφει στο κεφάλαιο για την παρουσία του εαυτού «πρέπει να δείξουμε στα παιδιά μας την προσωπικότητα μας, την ταυτότητα μας - να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας, έτσι ώστε να έχουν κάτι για να μπορούν να επιστρέφουν σε μας, να έχουν δηλαδή εμάς τους ίδιους. Αυτό είναι το νόημα της οικογένειας που διαρκεί μέσα στο χρόνο».
            Κάποτε είδα μια κινηματογραφική ταινία   που είχε ως θέμα την ιστορία μιας οικογένειας, που αποτελούνταν από έναν ενδοτικό πατέρα, (η γυναίκα του τον είχε μετατρέψει σε μαριονέτα), από μια καταπιεστική μητέρα και από μια άβουλη κόρη. Κανένας από τους τρεις τους δεν θεωρούσε την ιδιότητα τους ως μέλους της οικογένειας ιερή. Μετά το θάνατο της μητέρας η κόρη εγκατέλειψε τον πατέρα της και έφυγε από το σπίτι. Μια μέρα ο πατέρας   πρότεινε στην κόρη του να επιστρέψει στο σπίτι τους. «Σε ποιο σπίτι να επιστρέψω;», τον ρώτησε εκείνη . «Στο σπίτι μας, στο πατρικό σου σπίτι», είπε ο πατέρας . «Δεν έχω πατρικό σπίτι, γιατί ποτέ δεν υπήρξες πατέρας» είπε η κόρη. Τα παιδιά μας χρειάζονται γύρω τους ως προσωπικότητες με τις οποίες να μπορούν να αντιπαρατεθούν ή και να συμφωνήσουν. Έτσι θα μπορέσουν να προσδιορίσουν τον εαυτό τους.
            «Αυτή η παρουσία μας ως προσωπικότητα - και όχι ο ρόλος μας, όχι ένα σύνολο από καθήκοντα - αυτό είναι που κάνει μια οικογένεια να έχει συνοχή, πέρα από τις αμοιβαίες υποχρεώσεις των μελών της ».

(Από το βιβλίο « Ο ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΡΙΣΜΟΥ», Μικρά δοκίμια για τη λογοτεχνία
και τον κινηματογράφο, Διανομή, Βιβλιοπωλεία ΠΑΙΔΕΙΑ, Λάρισα,2410.239038 και 284304, φαξ 2410.284541) 

Η βία προσβάλλει το Θεό

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

          Η βία προσβάλλει πρώτα το Θεό και μετά τον ειρηνικό άνθρωπο. Η πρώτη Εντολή του Θεού είναι η αγάπη προς όλους. "Ο Ιησούς είναι ο μόνος άνθρωπος που φέρει εις πέρας το έργο το οποίο ο Θεός έχει αναθέσει σε ολόκληρη την ανθρωπότητα, ο μόνος άνθρωπος που δεν οφείλει τίποτε στη βία και στα έργα της. Ο μόνος που εκπλήρωσε την αποστολή αυτή, που είναι κλήση όλων των ανθρώπων."
         Θυμάμαι τώρα την ειρηνική κωμόπολη της Δεσκάτης, με τις αυλές των σπιτιών και τους κήπους.. Ο κόσμος περίμενε ως ευλογία του Θεού τη βροχή. Το έδαφος της Δεσκάτης είναι επικλινές. Όταν βρέχει το νερό κυλάει  μέσα από μεγάλα αυλάκια και ποτίζει τους κήπους. (Αυτό συνέβαινε όταν υπήρχαν κήποι και αυλές  στη Δεσκάτη).
          Οι κήποι που ήταν πιο ψηλά έκοβαν ένα μέρος από το αυλάκι για να ποτιστούν και το υπόλοιπο κυλούσε για να ποτιστούν οι κήποι που βρίσκονταν χαμηλότερα. Αν κανείς έκοβε όλο το νερό δεχόταν τα παράπονα των άλλων που περίμεναν να ποτίσουν. Καμιά φορά γίνονταν καυγάδες εξαιτίας του νερού.
         Βλέπουμε εδώ την αλυσιδωτή εκδήλωση της βίας. Η βία εκδηλώνεται με την αυθαιρεσία του πρώτου και προσβάλλει πρώτον το δίκαιο και τη λογική και κατόπιν και τους άλλους. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν κάποιοι που δεν εγκαταλείπουν τη λογική της βίας. Αυτό υποχρεώνει και τους άλλους να δεχθούν ότι πρέπει να εκχωρήσουν σε κάποιον τη βία π.χ. στην εξουσία, για να μην είναι η βία ανεξέλεγκτη.Το αποτέλεσμα είναι ότι με αυτόν τον τρόπο γινόμαστε όλοι χρεώστες της βίας. Η κωμόπολη λοιπόν για να ποτίζει τους κήπους της δέχεται ότι η εξουσία είναι υποκείμενο της βίας. Έτσι απολαμβάνει την ειρήνη η οποία στηρίζεται στη βία.
     Το πρώτο και το βασικό συμπέρασμα που βγαίνει  είναι ότι η αρχή είναι η λογική της μη βίας. Το νερό είναι δώρημα του Θεού και σαν δώρημα του Θεού πρέπει να το  δεχόμαστε. με τη λογική της μη βίας. Αυτός που χρησιμοποιεί βία την χρησιμοποιεί πρώτα εναντίον του Θεού και κατόπιν εναντίον των άλλων και μάλιστα αυτών που βρίσκονται πιο χαμηλά από αυτόν.
    Ένα δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι η ειρήνη δεν μπορεί να υπάρξει αν δεν αγαπούν όλοι την ειρήνη για να απεχθάνονται τη λογική της βίας. Και ένα τρίτο συμπέρασμα είναι ότι η ειρήνη με το φόβο της βίας δεν είναι αληθινή ειρήνη. Ο Ιησούς αποκάλυψε ότι ο πολιτισμός έχει ιδρυθεί επάνω στο φόνο, ότι ο φόνος είναι ιδρυτικό στοιχείο του πολιτισμού.
    Αν και τον τελευταίο λόγο, λέει ο φιλόσοφος Ρενέ Ζιράρ, τον έχει τώρα η λογική της βίας, η λογική της μη-βίας υπερέχει, γιατί εκείνη καταλαβαίνει την άλλη λογική και τον εαυτό της- κάτι το οποίο η λογική της βίας αδυνατεί να το κάνει.
    Ένα άλλο παράδειγμα μας δίνει η λειτουργία της καρδιάς. Η υγιής καρδιά στέλνει το αίμα σε όλους τους ιστούς του σώματος. Το ίδιο κάνει και η υγιής κοινωνία που μοιράζει τα αγαθά και στους πιο αδύνατους, ως μητέρα προς τα τέκνα. Αυτό είναι το έργο που ανέθεσε ο Θεός στην ανθρωπότητα.
    "Ο Ιησούς υπακούει μέχρι τέλους στην απαίτηση μιας αγάπης, για την οποία δηλώνει ότι προέρχεται από τον Πατέρα και απευθύνεται στην ανθρωπότητα. Δεν έχουμε κανένα λόγο να υποθέσουμε ότι ο Πατήρ έχει επινοήσει καθήκοντα για τον  Υιό τα οποία δεν απαιτεί από τους άλλους ανθρώπους. ...Όλοι οι άνθρωποι καλούνται να γίνουν υιοί του Θεού. Η μόνη, αλλά αναμφισβητήτως κεφαλαιώδης διαφορά είναι ότι ο Υιός ακούει τον Λόγο του Πατρός και συμμορφώνεται προς αυτόν μέχρι τέλους, ταυτιζόμενος με τον Λόγο, ενώ οι άλλοι άνθρωποι, ακόμη κι αν τον ακούν, είναι ανίκανοι να συμμορφωθούν προς αυτόν." (Ρενέ Ζιράρ, Κεκρυμμένα από καταβολής, Εκδ.Γ.Α, Κουρής Α.Ε.).
          

Ζωντανέψτε των Ελλήνων τις κοινότητες στις ενορίες, στους συλλόγους, στα σωματεία όπου δεν τις διέλυσε ο κομματισμός

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

 Ζωντανέψτε  των Ελλήνων τις κοινότητες στις ενορίες, στους  συλλόγους, στα σωματεία,  όπου δεν τις διέλυσε ο κομματισμός. Η δύναμη βρίσκεται στην ενότητα. 

 Ο Κύριος είπε, ότι όπου είναι δύο ή τρεις συνηγμένοι εις το όνομά Του είναι και Εκείνος ανάμεσά τους.  

27.2.12

Αμαρτία και ψυχή


Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς


Κάθε αμαρτία φέρνει στην ψυχή από ένα μικρό θάνατο· ενώ με την μετάνοια ο άνθρωπος διώχνει την αμαρτία από μέσα του, διώχνει τον θάνατο, ανα­σταίνει την ψυχή του εκ νεκρών.

Η μετάνοια δεν είναι μόνο δεύτερη βάπτιση, αλλά και πρώτη ανά­σταση. Ανάσταση της ψυχής εκ νεκρών. Η μετά­νοια καταστρέφει τον τάφο της ψυχής, εξαφανίζει τον πνευματικό θάνατο, εισάγοντας τον άνθρωπο στην αιώνια ζωή.

Οποιεσδήποτε αμαρτίες κι αν έχει ο άνθρωπος, εάν μετανοήσει, «ηγέρθη εκ νεκρών»: «νεκρός ην και ανέζησε, και απολωλώς ην και ευρέθη»(Λουκ. ιε', 24.32).

Έτσι, «αμαρτία μη προς θάνατον» είναι κάθε μετανοημένη αμαρτία, ακόμα και αν πραγματοποιήθηκε «επτάκις της ημέρας», εφόσον αυτός που την διέπραξε είπε «επτάκις της ημέρας» «μετανοώ» (Λουκ. ιζ', 3-4). Ενώ «αμαρτία προς θάνατον» είναι κάθε αμετα­νόητη αμαρτία, δηλαδή κάθε αμαρτία κατά την οποία και στην οποία παραμένει ο άνθρωπος συνειδητά, εκούσια και επίμονα.

Τέτοια αμαρτία προκαλεί το θάνατο της ψυχής. Και ο θάνατος της ψυχής δεν είναι άλλο παρά ο χωρισμός της ψυχής από τον Θεό, η στέρηση του Θεού και των χαρι­σματικών δωρεών και δυνάμεών Του από την ψυχή.

Ο άγιος Θεολόγος ευαγγελίζεται: «Εάν τις ίδη τον αδελφόν αυτού αμαρτάνοντα αμαρτίαν μη προς θάνατον, αιτήσει και δώσει αυτώ ζωήν, τοις αμαρτάνουσι μη προς θάνατον. Έστιν αμαρτία προς θάνατον· ου περί εκείνης λέγω ίνα ερωτήση».

26.2.12

Μορφές του Πνεύματος, Ολιβιέ Κλεμάν


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

 Έγραψα τα σύντομο αυτό σημείωμα για τον Ολιβιέ Κλεμάν, γιατί μου έκανε εντύπωση μια επισήμανση που έκανε, που συνέδεσε τον σημερινό διασυρμό των γερατειών, με την απουσία νοήματος. Τα γερατειά διασύρονται επειδή δεν έχουν νόημα. Αλλά δεν είναι η σημερινή εποχή η μοναδική στην ανθρώπινη ιστορία, που δεν έβλεπε κανένα νόημα στα γερατειά. Τα διάφορα τοπωνύμια στην Ελλάδα όπως γεροντόβραχος, γεροπόταμος κ.ά. δηλώνουν την αξία που είχαν οι γέροι σε άλλες εποχές, που τους πετούσαν από τους βράχους, τους έπνιγαν στα ποτάμια ή τους εγκατέλειπαν στις ερημιές να τους φάνε τα θηρία. Ώσπου ο σπερματικός λόγος προ Χριστού και ο αυτούσιος λόγος του θεού ο Χριστός να καταργήσει την βαρβαρότητα που σβήστηκε ολοσχερώς κι από τη μνήμη της ανθρωπότητας σαν ένα σκοτεινό παρελθόν, απωθημένο στο συλλογικό υποσυνείδητο μαζί με τους Λαιστρυγόνες και τους κύκλωπες. Και να που με τον «πολιτισμό» της Νέας Εποχής η ανθρωπότητα καλείται να βιώσει μια νέα βαρβαρότητα. Τι σημαίνει η αδιαφορία για τους γέρους στις κοινωνίες του Δυτικού Κόσμου κι ο διασυρμός των γερατειών; Όταν απωθεί κανείς το γέρο και τα γεράματα στην πραγματικότητα απωθεί τον ενήλικο, την ωριμότητα, τη συνειδητότητα και την ευθύνη.
            Με τον ενήλικο, με τον πατέρα, με το γέρο γενικά, συνδέεται η έννοια του Θεού. Η γνωστή έκφραση «ο θάνατος του Θεού» σημαίνει επίσης τον «θάνατο του πατέρα» και το «θάνατο του γέρου». Η έκφραση «Ο θάνατος του Θεού» ή «ο Θεός απέθανε» καθώς και άλλες παρόμοιες εκφράσεις σημαίνει ουσιαστικά την απομάκρυνση του Δυτικού Κόσμου από το Θεό. Η έκφραση «ο θάνατος του γέρου» σημαίνει την απομάκρυνση του πατέρα (και του ενήλικου) από την οικογένεια κι από το σπίτι που συμβολίζει την οικογενειακή εστία.
            Ο Ολιβιέ Κλεμάν στο βιβλίο του «Η Θεολογία μετά το θάνατο του Θεού» κάνει μια πολύ σπουδαία επισήμανση για τα σημερινά γερατειά. Στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου, με τίτλο «τα τρία στάδια του αθεϊσμού» γράφει ότι ο διασυρμός των γερατειών οδηγεί σε έναν αδιαπέραστο μηδενισμό, που κάνει την αυτοκτονία να γίνεται μεγάλος πειρασμός.  «Ο διασυρμός» γράφει επί λέξει ο Κλεμάν «των γερατειών - που δεν έχουν νόημα, όταν δεν ξέρει κανείς πια πώς να προσεύχεται κι όταν ο θάνατος δεν είναι πια μεταμόρφωση - η φριχτή μοναξιά των ηλικιωμένων, που δεν έχουν πια τίποτα να μεταδώσουν στους νέους και που βλέπουν τη ζωή να τους στερεί την τελευταία πιθανότητα σχέσης με τον άλλο, δηλαδή το σεξ - η ύπουλη αρρώστια, η κούραση, το «stress», κάνουν να αναπηδάει κάποτε ένας αδιαπέραστος μηδενισμός. Η αυτοκτονία γίνεται πειρασμός. Ο άνθρωπος ασφυκτιά. Ρίχνεται πάλι με μεγαλύτερη απληστία στην υπνοβασία της ευτυχίας. Η ψυχανάλυση, τα ηρεμιστικά, τα ναρκωτικά, είναι τα προσωπεία της αγωνίας. Με μια έννοια πολύ πιο βαθιά από του Μαρκούζε, ο άνθρωπος πάει να γίνει «μονοδιάστατος». Ο Θεός πέθανε. Καταβροχθίζουμε ακόμα το πτώμα του: τις «αξίες» του «χριστιανικού πολιτισμού», λόγου χάρη ή τη γαλοπούλα των Χριστουγέννων. (Οι παρενθέσεις δείχνουν ότι οι αξίες εδώ και ο χριστιανικός πολιτισμός αναφέρονται με την έννοια που δίνει σ' αυτές ο αθεϊσμός. Την ίδια έννοια έχει και ο λεγόμενος «θάνατος του Θεού» ).
            Ο Ολιβιέ Κλεμάν γεννήθηκε στη μεσημβρινή Γαλλία το 1924. Έλαβε μέρος στη αντίσταση το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μελέτησε τις σύγχρονες φιλοσοφίες και την πατερική θεολογία. Βαπτίστηκε χριστιανός ορθόδοξος. Έγραψε βιβλία για το Βυζάντιο, για την έννοια του χρόνου, για το πρόβλημα του ανθρώπου, για το πνεύμα του Σολτζενίτσιν κ.ά. Στην Ελλάδα μεταφράστηκε το βιβλίο του «Η θεολογία μετά το Θάνατο του Θεού».

"Ο ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΡΙΣΜΟΥ", Βιβλιοπωλεία ΠΑΙΔΕΙΑ Λάρισας



25.2.12

Πάντα ευκολόπιστος και πάντα προδομένος!

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

        Οι Έλληνες είναι ένας λαός πάντα ευκολόπιστος και πάντα προδομένος. Τράβηξε και τραβάει τα ελέη του Θεού στην μακραίωνη ιστορία του.( Αυτή είναι η μοίρα εκείνων που αγαπούν την αλήθεια) Ο τόπος του εξαγιάστηκε με το αίμα των μαρτύρων που αγωνίστηκαν  για την πίστη και την ελευθερία.
       "Έλληνες αεί παίδες". Έλληνες σοφοί στο νου, φιλόξενοι στην ψυχή και παιδιά στην κακία. "Αν δε γίνετε σαν τα παιδιά (σαν τους Έλληνες) δεν θα εισέλθητε στη βασιλεία του Θεού". Θά   ’λεγε  ο Κύριος στα έθνη που ούτε τη γλώσσα την ελληνική κατανοούν ούτε το Ευαγγέλιο και σ΄ αυτούς που με το φέρσιμό τους δείχνουν ότι ούτε τον εαυτό τους σέβονται ούτε το Θεό φοβούνται.
       O Ιησούς δίδασκε στους Γραμματείς και στους Φαρισαίους, ότι  ο Θεός δεν θέλει θυσίες του τύπου "Πάρε το αίμα αυτουνού εδώ και λυπήσου το δικό μας", ότι ο Θεός είναι πατέρας όλων των ανθρώπων, ενώ αυτοί ζητούσαν να βρουν ευκαιρία να πουν και για τον Ίδιο "πάρε το αίμα αυτουνού εδώ και λυπήσου το δικό μας", όπως κακή ώρα κάνουν τώρα με μας τους Έλληνες βάρβαροι κι απολίτιστοι , που δεν κατάλαβαν τίποτα ακόμα από το Ευαγγέλιο!
      Πες μου ποια γλώσσα μιλάς για να σου πω ποια είναι η ψυχή σου,ποια είναι η ιστορία σου, ποιος είναι ο πολιτισμός σου. "Ήρθε η ώρα να δοξαστεί ο υιός του ανθρώπου". Με αυτά τα λόγια δέχθηκε ο Ιησούς τους Έλληνες που πήγαν να Τον ιδούν. Το αψευδές στόμα του Ιησού βεβαίωσε ότι οι Έλληνες είναι σε θέση να κατανοήσουν και  η ελληνική γλώσσα να μεταδώσει σε όλα τα έθνη, το χαρμόσυνο άγγελμα του Ευαγγελίου, το κρυμμένο από καταβολής κόσμου.
      Αψευδής μαρτυρία ότι τα λόγια του Ιησού έχουν αυτό το νόημα είναι η ελληνική γλώσσα. Δείτε στον Όμηρο ποιο είναι το νόημα της θυσίας. Θυσία στον Όμηρο είναι η αναίμακτη θυσία! Δείτε τη διαφορά ανάμεσα στην αναίμακτη θυσία και στη θυσία του τύπου "πάρε το αίμα αυτουνού και λυπήσου το δικό μας"  ή του τύπου "συμφέρει να χαθεί ένας άνθρωπος ή ένας λαός για να ζήσουν οι άλλοι" ή του τύπου της αιώνιας πάλης των τάξεων ή της γερμανικής ναζιστικής διάκρισης σε καθαρούς και σε ακάθαρτους λαούς.
     "Ωσεί πατήρ προς τέκνα" , με αυτό το πρότυπο ζούσαν οι άρχαίοι πριν το Χριστό, σαν προ Χριστού χριστιανοί και με αυτό το πρότυπο ο ελληνικός λαός σήμερα λέει, πως όποιο δάχτυλο κι αν κάψεις πονάει. Η Κρητική μάνα άναβε τα καντήλια και στους τάφους των Γερμανών στην Κρήτη. Όταν την ρώτησαν γιατί το κάνει, είπε, πως και γι΄ αυτούς κάποιες μάνες κλαίνε! Αυτό, είπε κάποιος Γερμανός, ο οποίος αποδοκιμάζει τον τρόπο που η γερμανική κυβέρνηση φέρεται στην Ελλάδα, "αυτό μόνο στην Ελλάδα μπορεί να συμβεί".
     
        

24.2.12

Εμείς περιμένουμε απ΄ το Θεό!

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

        Εμείς οι Έλληνες διαφέρουμε από τους άλλους λαούς του κόσμου. Εμείς περιμένουμε από το Θεό. Η θέση μας τώρα μοιάζει με τη θέση του Ιώβ. Όπως ο  Ιώβ περιμένουμε  απ΄  το Θεό τη σωτηρία.  Όπως ο Ιώβ υπήρξε ένα εξιλαστήριο θύμα στην εποχή του,  είμαστε τώρα εμείς  το εξιλαστήριο θύμα των τοκογλύφων της ΕΕ και της Αμερικής. Ο ελληνικός λαός είναι τώρα στη θέση του Ιώβ. Διάβασε τον Ιώβ έχοντας στο νου σου τον ελληνικό λαό και θα καταλάβεις πολλά πράγματα  για τον μηχανισμό της βίας.
        Ο ελληνικός λαός ως Ιώβ πληροί το τυπικό της εξιλαστήριας θυσίας. Περιγράφοντας και αναλύοντας τους ρόλους αυτών που λαμβάνουν μέρος σ΄  αυτήν θα κατανοήσεις τον μηχανισμό που
δημιουργεί αποδιοπομπαίους τράγους καθώς θα βρίσκεις αντιστοιχίες ανάμεσα στον ελληνικό λαό ώς ένα εξιλαστήριο θύμα και του Ιώβ.
        Στον ελληνικό λαό όπως και στον Ιώβ υπάρχουν οι διώκτες, υπάρχουν τα θύματα, υπάρχουν οι "φίλοι" και "οι σωτήρες" , οι οποίοι  όπως ο Ιούδας  προδίδουν με φίλημα  τους ευεργέτες τους: "Αντί του μάνα χολήν , αντί του ύδατος όξος. Αντί του αγαπάν με , σταυρόν με προσηλώσατε."  "Σφαγήν σου την άδικον, Χριστέ, η Παρθένος βλέπουσα, οδυρομένη εβόα σοι τέκνον, πώς αδίκως πάσχεις....".
     Τα λόγια αυτά αποτελούν τη μαρτυρία  ότι καμιά θυσία δεν είναι δίκαιη. Κανένα σφάγιο δεν είναι ιερό. Η θυσία του αθώου δεν είναι απαίτηση του Θεού, αλλά γίνεται από την κακία των ανθρώπων.
       Οι ευρωπαίοι τοκογλύφοι, αντί να συναισθανθούν το έγκλημά  τους  και να μετανοήσουν ,   χρησιμοποιούν την οικονομική τρομοκρατία και απαιτούν τη συναίνεση των θυμάτων . Όπως ο Ιώβ έτσι και ο ελληνικός λαός τους χάλασε το συνηθισμένο  τυπικό των ανθρωποθυσιών τους. Τα θύματα δεν συναινούν. Οι τοκογλύφοι μένουν έκθετοι στην ανθρωπότητα ως κοινοί εγκληματίες , επικίνδυνοι για όλους τους λαούς της γης.
      Ο Ιώβ χάνει τους γιους του, τις θυγατέρες του, το βιος του, την υγεία του. Οι "φίλοι" του που τον επισκέπτονται δήθεν να τον ενισχύσουν τον πιέζουν  να δεχθεί ότι ο Θεός τον τιμωρεί για τις αμαρτίες του. Το ίδιο και η γυναίκα του που τον παρακινεί να βλαστημήσει το Θεό και να πεθάνει.  "Bλαστήμα το Θεό και πέθανε."
      Τον ίδιο προδοτικό ρόλο παίζουν κι οι πολιτικοί οι οποίοι πιέζουν τους Έλληνες να συναινέσουν στην ξενική κατοχή, την οποία επιβάλλουν οι Γαλλο-Γερμανοί στη χώρα τους, για τοκογλυφικά χρέη.
Όταν οι τοκογλύφοι όχι μόνον δεν δικαιούνται τους υπέρογκους τόκους που ζητούν με τον εκβιασμό της οικονομικής τρομοκρατίας , αλλά δεν δικαιούνται να απαιτήσουν ούτε το κεφάλαιο.
       Οι πολιτικοί παίρνουν  το μέρος των τοκογλύφων. Όπως εκείνοι δεν  βλέπουν ότι το μέγιστο μέρος του χρέους είναι τοκογλυφικό. Δεσμεύουν τον ελληνικό λαό για γενεές εν γνώσει τους ότι δεν έχουν αυτήν την εντολή. Καταλύουν την νομιμότητα και συμπεριφέρονται ως δικτάτορες με την ψυχολογική βία της οικονομικής τρομοκρατίας. Το φέρσιμό τους αυτό προς τον ελληνικό λαό  που τους απένειμε τα δημόσια αξιώματα που κατέχουν μόνο με το φέρσιμο του Ιούδα που πρόδωσε τον Διδάσκαλό του μπορεί να συγκριθεί.
       Η ενοχή του Ιούδα είναι τόσο μεγάλη, ώστε δίνει τέλος στη ζωή του, κάτω από τον έλεγχο της συνειδήσεώς του. Ποιος μπορεί να νιώθει αθώος και ευτυχισμένος με τόσο βαριά ενοχή της προδοσίας του ευεργέτη του; Πρέπει να τρέμει κανείς με τις αρρώστιες που περιμένουν να μας βρουν κάπου ακάλυπτους για να μας επιτεθούν.
       Κανείς ακόμα και ο πιο πωρωμένος εγκληματίας δεν μπορεί να ξεφύγει τον έλεγχο της συνείδησής του, όταν εξαιτίας άλλοι έχασαν τη ζωή τους, άλλο έχασαν το βιο τους και όλοι οι Έλληνες αγωνιούν για τα παιδιά τους και έχασαν τον ύπνο τους.
      Εμείς οι Έλληνες διαφέρουμε από τους άλλους λαούς του κόσμου. Εμείς περιμένουμε απ΄ το Θεό. Ο Θεός μας δίνει την ηπιότητα, την υπομονή, την ελπίδα. Είμαστε δυνατοί γιατί είναι δυνατός Αυτός που μας αγαπάει!

     
       

23.2.12

"Άρρωστος και περιστοιχιζόμενος υπό συνωμοτών"

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

      Άρρωστος και περιστοιχιζόμενος υπό συνωμοτών ήταν ο Δαβίδ όταν έγραψε τον 40ό ψαλμό του.
Ο Δαβίδ ήταν βαριά άρρωστος όταν συνέθετε τον ψαλμόν αυτόν λίγες μέρες πριν από την αποστασία του Αβεσσαλώμ. Δεν του έφταναν οι φριχτοί πόνοι της αρρώστιας του είχε και τους χαιρέκακους εχθρούς του να τον περιστοιχίζουν και να διαδίδουν φήμες στο λαό "υπερθεματίζοντες συμφώνως προς τους μυστικούς των πόθους, ότι τάχα ελπίς πλέον αναρρώσεως δεν υπάρχει και ο λαός πρέπει να ετοιμάζεται προς εκλογήν νέου βασιλέως."
     "Λόγον παράνομον κατέθεντο κατ΄ εμού" γράφει. "Ποιος είναι ο παράνομος αυτός λόγος", διερωτάται ο σχολιαστής του ψαλμού πρωτοπρεσβύτερος Κωνσταντίνος Ν. Καλλίνικος στο βιβλίο του "Υπόμνημα είς τον Ψαλτήρα", Εκδόσεις Π.Πουρναρά, Θεσσαλονίκη). "Τίς δ΄  ο παράνομος ούτος λόγος και η καταχθόνιος διάδοσις; Βλέπε το πλαστόν ύφος των δια τα ατομικά των συμφέροντα πληροφορούντων τας λαϊκάς μάζας". 
     Διαβάζω τον 40ό ψαλμό που μιλάει για τον άρρωστο Δαβίδ και σκέφτομαι τον ελληνικό λαό, ο οποίος περιστοιχιζόμενος από συνωμότες και άθλιους υποκριτές και δημοκόπους κινδυνεύει περισσότερο από την αρρώστια και την απόγνωση παρά από τη φτώχεια.
    Είμαι βαθιά πεπεισμένος , ότι ο άνθρωπος δείξας ενδιαφέρον δια τας ασθενείας των άλλων, ιατρόν και ταχύν θεραπευτήν του θα έχη και αυτός εις την νόσον του τον Θεόν. Ο Κύριος θα βοηθήση και θα διαφυλάξει από κάθε κίνδυνο αυτόν που κατανοεί τη θέση του φτωχού , τον συμπαθεί και ενδιαφέρεται γι΄ αυτόν.
    Οι πολιτικοί στην Ελλάδα ξέχασαν τις υποσχέσεις τους για το κράτος με ανθρώπινο πρόσωπο ή μάλλον ήταν ψεύτικες υποσχέσεις και τώρα αποκαλύπτεται η υποκρισία τους. Ο λαός κάθε μέρα γίνεται πλουσιότερος σε εμπειρία. Θα κατανοήσει ότι με αυτούς τους πολιτικούς δεν υπάρχει θεραπεία, ότι είναι σαν να ξεπλένεις την πληγή με το αίμα της και θα τους αλλάξει με νέα πρόσωπα τα οποία δεν είχαν συμμετοχή στην υποκρισία τους.
   Τη νύχτα της προδοσίας ο Ιησούς ένιψε τα πόδια των μαθητών του και τους είπε: "Υπόδειγμα γαρ δέδωκα υμίν, ίνα καθώς εγώ εποίησα υμίν, και υμείς ποιείτε. Αμήν αμήν λέγω υμίν, ουκ έστι δούλος μείζων του κυρίου αυτού, ουδέ απόστολος μείζων τους πέμψαντος αυτόν.  Ει γαρ ταύτα οίδατε, μακάριοί εστε, εάν ποιήτε αυτά."
 Ο άγιος Νεκτάριος γράφει για τον νιπτήρα: "Ο νιπτήρ, ως εμοί δοκεί, εδήλου το μέσον της μετά του Χριστού κοινωνίας, ήτοι, ότι οι υπό του Σωτήρος λουόμενοι και καθαριζόμενοι ούτοι και της κοινωνίας αυτού τυγχάνουσιν".
   Σύμβολο, είναι λέει ο Ωριγένης, το ότι ο Ιησούς ένιψε τα πόδια των μαθητών του για την κάθαρση των βάσεων των ψυχών, για  να γίνουν ωραίοι και καθαροί.
   Μακάριος είναι ο άνθρωπος εκείνος που κατανοεί την θέσιν του πτωχού και πένητος, τον συμπαθεί και ενδιαφέρεται γι΄ αυτόν. Αυτόν εις ημέραν δύσκολον θα τον βοηθήση ο Κύριος δι΄ αυτήν την καλωσύνην του.

22.2.12

Αυτό το μήνυμα έπρεπε να σταλεί από την αρχή παντού με κάθε τρόπο από όλους τους νομομαθείς της χώρας και από κάθε Έλληνα που αγαπάει την πατρίδα του

Σχόλιο Μ.Ε.Λ.

Μπορεί να είναι ειλικρινής κανείς , όταν δεν είναι ειλικρινής  με τον Κύριο Ιησού Χριστό;
Στον ανταρτοπόλεμο, μια μάνα ενός αντάρτη είπε στο γιο της αυτά τα λόγια: "Παιδί μου, αυτοί
δεν αγαπούν το Χριστό, θα αγαπήσουν εμάς;"


Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2012

21.2.12

Η άγνοια (και η ημιμάθεια) δεν είναι ωραία!


 Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου 

                               "Γνώσεσθε την αλήθεια και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς"                                

       Η άγνοια (και η ημιμάθεια) δεν είναι ωραία!  Η άγνοια είναι αμαρτία. Μια εποχή στην Σοβιετική Ένωση από άγνοια του δυναμικού, σε μερικές επαρχίες σάπιζε το σιτάρι και σε άλλες έκαναν εισαγωγή από τις ΗΠΑ!
Η απογραφή του δυναμικού  ενός συνόλου είναι αναγκαία για την ενότητα του συνόλου.  Αν η Εκκλησία κινητοποιούσε με αυτό το πνεύμα την Ενορία και έκανε απογραφή του δυναμικού, δηλαδή αυτών που μπορούν να προσφέρουν από το περίσσευμά τους και του παθητικού, δηλαδή αυτών που τους  λείπουν τα αναγκαία, κανείς από αυτούς που τους λείπουν τα αναγκαία δεν θα έπεφτε στην απελπισία και στην απόγνωση, που διαλύει την ενότητα της κοινωνίας και οδηγεί στην αναρχία.
Όπου υπάρχει ακόμα ενότητα  πρέπει να κινητοποιηθεί με το πνεύμα που ενώνει τη δική σας ομάδα π.χ. σύλλογοι πάσης μορφής,  οι οποίοι
αντιστάθηκαν στη διάλυση του κομματισμού.
Η αυτοοργάνωση προϋποθέτει αυτοκατανόηση ως σύνολο. Η μη
αυτοκατανόηση ακόμα και ενός από τα μέλη σας εμποδίζει την αυτοκατανόηση της ομάδας.
Αυτή είναι η τραγωδία της ανθρωπότητας το ότι είμαστε ένα σύνολο που πολλοί δεν έχουν αυτοκατανόηση (αυτογνωσία) και εμποδίζουν την ανθρωπότητα να έχει αυτοκατανόηση ως σύνολο.
Τόσο αναγκαία είναι η αυτογνωσία των μελών και τόσο αναγκαία είναι η Γνώση.
Μας αρπάζουν την ψυχή με υλικά ανταλλάγματα. Είναι οι ίδιες αποικιοκρατικές δυνάμεις που εφαρμόζουν τις ίδιες μεθόδους που εφάρμοσαν στους δύστυχους λαούς που έζησαν υπό αποικιοκρατικό καθεστώς.
Τις ίδιες μεθόδους εφαρμόζουν στην Ελλάδα.
Η αρρώστια των αποικιοκρατικών λαών είναι η βουλησιαρχία τους. Δίκαιο είναι γι΄ αυτούς αυτό που θέλουν.
Αν δεν ενωθούν οι λαοί να τους διώξουν πρέπει να περιμένουν να αυτοκαταστραφούν. Το Κακό αυτοκαταστρέφεται γιατί έχει άγνοια. Στη Σοβιετική Ένωση πάλι, κάποτε έγινε κατανοητό ότι κατεδίωκαν, φυλάκιζαν, εξόντωναν τους καλύτερους πολίτες. Κανένας άνθρωπος με αξία δεν συνεργαζόταν μαζί τους. Έμειναν με τους άχρηστους. Έτσι το σύστημά τους αυτοκαταστράφηκε όπως κάθε σύστημα στο οποίο κυριαρχεί η άγνοια και η σκληρότητα προς τους αδυνάτους.
Το λάθος τους είναι ότι δεν τηρούν πια ούτε τα προσχήματα. Είναι η εποχή που το κακό δρα απροκάλυπτα. Η πτώση του είναι βεβαία. Όταν το κακό δρα απροκάλυπτα αυτοκαταστρέφεται. Το κακό στον πνευματικό τομέα έχει ηττηθεί. Αυτό σημαίνουν τα λόγια του Ιησού, εθεώρουν τον σατανά να πέφτει σαν αστραπή  στη γη. 

Τρέχοντας να σωθούμε απ΄ τους Γερμανούς

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

       Έχω πάντοτε μπροστά στα μάτια μου τη σκηνή που τρέχουμε να σωθούμε απ΄  τους Γερμανούς.
Κάθε φορά που κάτι με φοβίζει ξαναζωντανεύει ο φόβος των Γερμανών. Είναι μπροστά μου ο κόσμος που τρέχει να κρυφτεί στα βουνά για να σωθεί απ΄ τους Γερμανούς.
      Πέρασαν από τότε εξήντα εφτά χρόνια και η σκηνή αυτή δε φεύγει απ΄ το μυαλό μου. Ήμουν τεσσάρων χρονών. Ο πατέρας μου σκοτώθηκε. Μένω με τον παππού μου.  Τον ακολουθώ παντού. Στη εξώπορτα χτυπάει το κασόνι που κουβαλάει στον ώμο του. Είμαι πίσω του και το κασόνι πέφτει επάνω στο κεφάλι μου και με τραυματίζει. Δεν αισθάνομαι πόνο. Δεν φοβάμαι το αίμα της πληγής. Ένας άγνωστος φόβος κυριαρχεί στην ψυχή μου.
      Κάθε φορά που με φοβίζει κάτι έρχεται στο νου μου η φυγή στο βουνό.Ψες το βράδυ με ξύπνησε ένας σφάχτης στην πλάτη. Ανακάθομαι στο κρεβάτι κι ο νους μου πάει στη φυγή στο βουνό. Σαν να συμβαίνουν όλα αυτή τη στιγμή. Βλέπω τον παππού μου που προπορεύεται. Ο κόσμος τρέχει στο βουνό για να σωθεί. 

19.2.12

Το φίδι ως σύμβολο

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

       Το φίδι συμβολίζει διαφορετικά πράγματα για διαφορετικούς ανθρώπους. Ο Κύριος το χρησιμοποιεί ως σύμβολο φρονιμάδας. Ίσως γιατί το φίδι  ξέρει να διακρίνει το πολυτιμότερο από το ευτελέστερο, όταν στον κίνδυνο φυλάει το κεφάλι του. ή όταν δείχνει  τη φρονιμάδα του καθώς  αποφεύγει τη σύγκρουση.
     Ένα άλλο χαρακτηριστικό του φιδιού είναι ότι έχει ανοιχτά πάντα κι άγρυπνα τα μάτια του ενώ εμείς  πρέπει να αγωνιστούμε για να είμαστε επάγρυπνοι. "Αγρυπνείτε και προσεύχεσθε για να μην πέσετε σε πειρασμό" λέει ο Κύριος.
     Για το λαό το φίδι συμβολίζει τον εχθρό ο οποίος πρέπει να εξοντωθεί, διότι δεν μπορούν άνθρωποι και φίδια να συνυπάρξουν στον ίδιο χώρο, επειδή το φίδι κρύβεται πάντοτε και δεν μπορείς να ξέρεις πού βρίσκεται. Το κρύψιμό του φανερώνει την ιδιότητα του ύπουλου εχθρού.
     Κάποτε σε μια αγροικία μπήκε ένα φίδι. Η ιδιοκτήτρια έμενε έξω από το σπίτι, γιατί μέσα στο σπίτι της είχε εγκατασταθεί το φίδι. Άκουγε το σύρσιμό του και συνάμα δεν ήξερε  πού βρισκόταν.
      Το φίδι είναι  σύμβολο της πνευματικής θεραπείας της Ορθοδοξίας γι΄ αυτό υπάρχει στην επισκοπική ράβδο, όπως είναι επίσης σύμβολο της ιατρικής ως θεραπευτικής επιστήμης. Η Ορθοδοξία είναι  θεραπευτική επιστήμη όπως  είναι και η ιατρική επιστήμη.Στην Ορθοδοξία ο πιστός θεραπεύεται με τη βοήθεια του Θεού περνώντας από τα τρία αυτά στάδια του πνευματικού δρόμου, το στάδιο της καθάρσεως, το στάδιο του φωτισμού  και το στάδιο της ενώσεως με το Θεό (Θέωση) στο οποίο στάδιο ευρίσκεται το επισκοπικό αξίωμα, διότι ο επίσκοπος είναι ο τύπος του Χριστού..
Ο Χριστός είπε, όταν περίμενε την προδοσία του Ιούδα και τη σύλληψή του, ότι έρχεται ο άρχων του κόσμου τούτου, και σέ μένα δεν θα βρει τίποτε δικό του.
   Είτε στην θεραπευτική επιστήμη της Ορθοδοξίας είτε στην θεραπευτική επιστήμη της ιατρικής ο άνθρωπος για να θεραπευθεί πρέπει να λυτρωθεί από την κακία του και να κυριαρχήσει στα πάθη του, αντί να παραδοθεί στη φθορά.
   Το φίδι με τους ελιγμούς του συμβολίζει τους υπαινιγμούς ,  το πλάγιο και ύπουλο φέρσιμο και γενικά το ψεύδος και την απάτη. Αυτός είναι ο λόγος που το φίδι συμβολίζει το αρχαίο κακό, τον διάβολο που εξαπάτησε τους πρωτοπλάστους και έκτοτε εισήλθε η φθορά και η αρρώστια στην ανθρώπινη φύση.
     Στη μασωνία το φίδι συμβολίζει την άνοδο και την πτώση. Συνάμα ως ουροβόρος όφις είναι σύμβολο της  μασωνικής ιδέας της διαρχίας του φωτός  και του σκότους  ή της αρχής και του τέλους.
      Κάποτε ξεκινάμε μια αναζήτηση, λέει κάποιος στίχος, και δεν ξέρουμε που πηγαίνουμε ώσπου να βρεθούμε στην αρχή. Είναι το σχήμα του ουροβόρου όφεως σε ποιητική μορφή. Ο άνθρωπος δεν ακολουθεί το φως του Χριστού, αλλά το σκοτάδι, αφού στο τέλος φως και σκοτάδι είναι ένα, όπως η αρχή και το τέλος είναι ένα. Αυτή είναι η αρχαία ιδέα της ασιατικής απολυταρχίας, η οποία κράτησε τους λαούς της Ανατολής για χιλιάδες χρόνια στην αθλιότητα, διότι υποβάθμισε την αξία της ανθρώπινης ζωής. Όταν  ο ίδιος ο Θεός είναι ο  δημιουργός και ο ίδιος ο Θεός είναι ο  καταστροφέας η ζωή δεν έχει νόημα. Κάποιος διάσημος Έλληνας συγγραφέας , ο οποίος έγραψε ένα μεγάλο ποιητικό έργο για να υμνήσει το φως παρομοίασε τον εαυτό του με τυφλοπόντικα για να εκφράσει την ιδέα ότι το φως και σκοτάδι είναι ένα.
     Το αίσθημα που νιώθουμε στην εποχή μας είναι ο φόβος και η σύγχυση και μαζί με αυτά είναι επίσης το εσώτατο υπαρξιακό άγχος  το οποίο προκαλεί η αδυναμία να βρούμε ένα νόημα στη ζωή μας.  Πίσω από κάθε "ναι"  υπάρχει ένα "όχι". Ο κόσμος μοιάζει με βίδα που δε βιδώνει πουθενά γιατί το  "ναι" και το "όχι" είναι ένα. Ζωντανό παράδειγμα: το πρωί  η κυβέρνηση απειλεί ότι θα απολύσει 150.000 δημοσίους υπαλλήλους και την ίδια μέρα δηλώνει ότι δεν θα απολύσει 150.000 χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους.
    Εσώτατο υπαρξιακό άγχος προκαλεί η απουσία νοήματος. Η ζωή δεν έχει νόημα όπως δεν έχει νόημα η πολιτική όταν η δημοκρατία δεν λειτουργεί. Παράδειγμα οι βουλευτές,  που είτε ψηφίζουν "ναι "  είτε ψηφίζουν ΄"όχι",  βλάφτουν το ίδιο την Ελλάδα, οι μεν διότι ψηφίζουν "ναι" ,κι οι άλλοι  διότι δεν παραιτούνται όταν η δημοκρατία δεν λειτουργεί.

                   Αντόνιο Κουάντρα (Νικαράγουα)

                          Ο απελπισμένος σχεδιάζει ένα φίδι

                                 Ανέβηκα στο λόφο
                                 στο έβγα του φεγγαριού.

                                Ορκίστηκε πως θαρχόταν
                                 από το δρόμο του Νότου.

                                Ένα σκοτεινό γεράκι
                                άρπαξε στα νύχια του
                                το μονοπάτι.
 
   
    

18.2.12

Ισπανοί φίλοι: TODOS SOMOS GRECIA, GRECIA NO ESTA SOLA, ΕΛΛΑΔΑ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΗ



Αγαπητέ κύριε,

Σου γράφω αυτό το γράμμα για να σ` ευχαριστήσω για την τιμή που μου κάνεις με την φιλία σου. Χαίρομαι όταν λαβαίνω τα μηνύματά
σου; y en esta ocasión a través del blog me gustaría enviarte la lectura de Eclesiástico 6, 5-17 “una palabra dulce multiplica los amigos, la lengua amable multiplica los saludos. Puedes relacionarte con muchos, pero amigo de verdad, uno entre mil. Si deseas ganar un amigo, ponlo a prueba y no tengas prisa en confiar en él. Porque hay amigos de conveniencia, que te abandonan cuando llega la adversidad. Hay amigos que se pasan a enemigos, y para avergonzarte descubrirán los motivos de la desavenencia. Hay amigos que se sientan en tu mesa y te abandonan cuando tienes un problema. Mientras van bien las cosas estarán unidos a ti y se mostrarán amables en tu casa. Pero si eres humillado, se pondrán en tu contra y evitarán incluso mirarte. Aléjate de tus enemigos y sé precavido con tus amigos. Un amigo fiel es un apoyo seguro, el que lo encuentra, encuentra un tesoro. Un amigo fiel no tiene precio, es incalculable su valor. Un amigo fiel es medicina para la vida, los que temen al Señor lo encontrarán. El que honra al Señor hace que su amistad sea valiosa, porque su amigo será como él…”
Με πολύ φιλικά αισθήματα,
Αμέλια

Αγαπητέ κύριε,

Σου γράφω αυτό το γράμμα για να σ΄  ευχαριστήσω για την τιμή που μου κάνεις με την φιλία σου. Χαίρομαι όταν λαβαίνω τα μηνύματά σου. Με την ευκαιρία αυτή  θα ήθελα μέσω του ιστολογίου να σου στείλω τους στίχους αυτούς του Εκκλησιαστικού, κεφ.6, 5-17: (Σοφία Σειράχ, 6,5-17)

                                     
                                       " 5 Λάρυγξ γλυκύς πληθυνεί φίλους αυτού,
                                            και γλώσσα εύλαλος πληθυνεί ευπροσήγορα
                                       "6 οι ειρηνεύοντές σε έστωσαν πολλοί,
                                           οι δε συμβουλοί σου είς από χιλίων."
                                        "7 ει κτάσαι φίλον, εν πειρασμώ κτήσαι αυτόν, 
                                            και μη ταχύ εμπιστεύσεις αυτώ
                                         8 έστιν γαρ φίλος εν καιρώ αυτού
                                             και ου μη παραμείνη εν ημέρα θλίψεώς σου
                                         9και έστιν φίλος μετατιθέμενος εις έχθραν
                                             και μάχην ονειδισμού σου αποκαλύψει.
                                         10 και έστιν φίλος κοινωνών τραπεζών
                                             και ου μη παραμείνη εν ημέρα θλίψεώς σου
                                         12 εάν ταπεινωθής , έσται κατά σου
                                            και από του προσώπου σου κρυβήσεται
                                         13 από των εχθρών σου διαχωρίσθητι
                                            και από των φίλων σου πρόσεχε.
                                         14 φίλος πιστός σκέπη κραταιά
                                          ο δε ευρών αυτόν εύρε θησαυρόν
                                          15 φίλου πιστού ουκ έστιν αντάλλαγμα
                                            και ουκ έστιν σταθμός της καλλονής αυτού
                                          16 φίλος πιστός φάρμακον ζωής
                                            και οι φοβούμενοι κύριον ευρήσουσιν αυτόν.
                                          17 ο φοβούμενος κύριον ευθυνεί φιλίαν αυτού
                                            ότι κατ΄ αυτόν ούτως και ο πλησίον "
                                                   (Σοφία Σειράχ, κεφ.6,5-17)
                                           


                                             




 ÁBADO 18 DE FEBRERO DE 2012

Violencia de guante blanco


Pedro Olalla, desde Grecia
Ayer, una vez más, los informativos de medio mundo transmitieron la imagen de una Atenas en llamas y exhibieron el rostro compungido de algunos políticos condenando la violencia. Esa violencia que condenan –y que, en el fondo les favorece–, la hemos condenado repetidamente, no sólo con palabras sino también con actos, quienes acudimos una y otra vez a manifestarnos desde la no-violencia contra la desmedida violencia de guante blanco ejercida impunemente por quienes de iureyde facto nos gobiernan.
Ayer, desde las cinco de la tarde, había en la plaza Syntagma de Atenas más de cien mil personas tratando de impedir de forma no violenta que avanzara aún más el funesto plan que está dejando a Grecia hundida en la miseria y sometida a la voluntad de sus controvertidos acreedores. Esa no-violencia no llenó las pantallas ni los periódicos. Sin ir más lejos, pasó desapercibida la imagen de los ancianos Mikis Theodorakis y Manolis Glezos tratando de hablar con los antidisturbios y teniendo que ser evacuados entre una nube de gases lacrimógenos. Yo estaba allí, a su lado, junto a otros muchos que tragamos de lleno la primera bocanada. Corrimos todos haciendo arcadas y tratando de abrir paso para sacar a Theodorakis en su silla de ruedas pegado a una máscara antigás. Media hora después, ya recuperados, los dos respetados personajes trataron de acercarse de nuevo mientras, en uno y otro punto de la plaza, la policía continuaba lanzando gases contra una masa compacta de manifestantes pacíficos que retrocedía y volvía a avanzar según la densidad del humo, sin intención de abandonar la plaza. Todo esto –de lo que poco se informa–, sucedió mucho antes de los disturbios en las calles circundantes, mucho antes de que cayera la noche y, lamentablemente, instigadores y alborotadores –cuya tesitura moral guarda nula relación con la del grueso de los manifestantes– hicieran arder varios edificios del centro.
Esta violencia de reyerta la condenamos todos. Pero hay que condenar también la otra: la de un gobierno que, lejos de garantizar el derecho a la manifestación pacífica, gasea sistemáticamente a quienes tratan de ejercerlo para no sentirse cómplices de la injusticia; la de unos “representantes” de oídos sordos que no se atreven a asomarse siquiera a la ventana del parlamento para ver que, desde hace ya tiempo, gobiernan de espaldas a una ciudadanía cada vez más desesperada; la violencia de estar mintiendo reiteradamente a esa ciudadanía y de escamotearle un referéndum para pronunciarse sobre pactos que la comprometerán durante largos años y que están siendo firmados en su nombre por un gobierno colaboracionista de muy dudosa legitimidad democrática; la violencia de haber dejado a 30.000 personas sin hogar durmiendo entre cartones este invierno; la violencia de haber situado ya al 28% de la población del país bajo el umbral de la pobreza; la violencia de condenar a una generación al paro, o a la miseria de ser contratado por 500 euros y acribillado a impuestos; la violencia de cortar el suministro eléctrico a las familias mientras se subvenciona a fondo perdido a la banca; la violencia de estar desmantelando el Estado social y democrático para pagar la insensatez de los políticos y el descontrol de la especulación. Esta es la violencia que hay que condenar, la impune violencia de guante blanco, la violencia impoluta de los hipócritas que callan sabiéndose cómplices de un sistema que produce a manos llenas misera, explotación, colonialismo, guerra y muerte, y, sin embargo, hacen un consternado gesto de repulsa cuando ven arder un contenedor de basura.


Επιστροφή στη βαρβαρότητα γρήγορα. "Ναι σε όλα"!

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

                      "Σοφίαν λαλούμεν εν τοις τελείοις, σοφίαν δε ου του αιώνος τούτου,
                       ουδέ των αρχόντων του αιώνος τούτου των καταργουμένων."
                                                                                   (Κορινθίους Β΄, 6)

   

             "Ναι σε όλα".  Γρήγορα. Σαν να είναι η ζωή ένα κακό, για να τελειώνουμε μια ώρα αρχύτερα.
 Ένας κόσμος που βίωσε τη βαρβαρότητα των ναζί, που νιώθει ακόμα τη λύπη και το πένθος, βιώνει έναν ακόμα πόλεμο των Γερμανών!  Επιστρέφει στη βαρβαρότητα που έρχεται γρήγορα, με σημαίες την ανανδρία,   τη θρασυδειλία , την απάνθρωπη σκληρότητα  για τους φτωχούς, τους γέρους, τους ανήμπορους, τα παιδιά!
            Κάποιο ντοκυμαντέρ για τη ζωή στη ζουγκλα δείχνει λιοντάρια που επιτίθενται σ΄ ένα  μικρό βουβάλι, που ξεσκίζουν τις σάρκες του και  το καταβροχθίζουν ζωντανό. "Τροφική αλυσίδα", λέει κάποιος νέος που σπουδάζει βιολογία.
          Φρίκη! Δεν έκανε έτσι ο Θεός τα λιοντάρια.Ο Θεός έκανε και τα λιοντάρια να ζουν ειρηνικά. Υπάρχουν ζώα ταχύτερα από τα λιοντάρια, εξίσου ή ακόμα πιο δυνατά από αυτά, που όμως δεν σκοτώνουν για να ζήσουν. Ο Θεός δεν έκανε τον άνθρωπο να αμαρτάνει κι όμως αμαρτάνει.  Ο Θεός είναι πάνσοφος και πανάγαθος.
         Ο άνθρωπος που σώζει την ψυχή σώζει και το κορμί. Η αμαρτία βλάφτει την ψυχή και φθείρει το κορμί. Τα όργανα του σώματος δεν λειτουργούν κανονικά όταν πάσχει η ψυχή. Παρατήρησε τον εαυτό σου. Πέσε να κοιμηθείς θυμωμένος , για να δεις πώς λειτουργεί το σώμα σου με το πάθος του θυμού. Εκείνος που αγωνίζεται για την ψυχή σώζει και το κορμί.
        Η επιβίωση της ανθρωπότητας ,εξαρτάται από τις κυβερνήσεις των κρατών που διαθέτουν τα πυρηνικά όπλα. Εμείς πιστεύουμε ότι εξαρτάται από τις αμαρτίες μας και ελπίζουμε ότι ο Θεός θα βάλει το χέρι Του. Ο Θεός έχει μεγάλη υπομονή.
       Η ειρήνη είναι πιο αναγκαία από την αύξηση των πυρηνικών όπλων. Οι κυβερνήσεις των κρατών που διαθέτουν πυρηνικά όπλα μπορούν να καταστρέψουν τη γη όχι μία, αλλά τριάντα φορές!
Φαντασθείτε αν οι πολιτικοί που καταλαμβάνουν την εξουσία , θέλουν να αυτοκτονήσουν μαζικά, αν είναι άρρωστοι άνθρωποι! Είναι άρρωστοι! Πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση ότι αυτοί που κατέχονται από την μανία να εξουσιάζουν τους άλλους είναι άρρωστοι. Φωτεινά πνεύματα σε όλο τον κόσμο
καλούν τους ανθρώπους με κατανόηση να αγωνιστούν για να εμποδίσουν την αυτοκτονία της ανθρωπότητας.
      Αυτή είναι η δια Χριστόν ενεργητικότητα των πιστών.  Το "Ναι σε όλα" είναι η απόλυτη παράδοση, η παθητικότητα, η οποία οδηγεί στην αιματοχυσία. Αυτοί οι βουλευτές  που είπαν το "Ναί σε όλα" και οι λοιποί που δεν παραιτούνται όταν η δημοκρατία δεν λειτουργεί, διατηρούν τις υλικές ανέσεις  που τους προσφέρει η θέση τους. Μιλώντας από βαθύτερη άποψη, φυλάνε το κορμί κι αδιαφορούν για την ψυχή. Ο ενδοτισμός τους είναι απίστευτος στους δύσκολους καιρούς που ζούμε. Μπορεί να μας τα πάρουν όλα, αφού τα παραδίνουμε χωρίς μάχη. Τουλάχιστον να μην μας πάρουν και την ψυχή!
 
   
   
     
         

     
     
   



17.2.12

Ανοιχτή επιστολή -Διαμαρτυρία

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου 


 Θέμα: ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΠΡΟΣ CARREFOUR ΓΙΑ ΒΛΑΣΦΗΜΗ ΣΤΟΛΗ ΙΕΡΕΩΣ
    
Ευγενικέ Φίλε,


Σας ευχαριστώ που με κάνετε κοινωνό
στις  διά Χριστόν  ενέργειές σας. 
Προωθώ κι εγώ ό,τι μου στέλνετε σε
κάποιους φίλους των οποίων έχω τις
διευθύνσεις. 
Μόλις έλαβα τη Διαμαρτυρία για τη
βλάσφημη στολή έστειλα αμέσως
στο εν λόγω κατάστημα αυτήν 
την επιστολή:

Προς Carrefur,

Με βλασφημίες, με βεβηλώσεις, με έλλειψη
σεβασμού στη χώρα στην οποία φιλοξενείσθε, 
θα μειώσετε, αντί να αυξήσετε τις πωλήσεις.
Σας παρακαλώ να σταματείστε αμέσως τη
βεβήλωση της στολής του Ιερέως 
σεβόμενοι τα ιερά και όσια της πατρίδος
μου.
            Μόσχος Εμμ. Λαγκουβάρδος

Πιστεύω ότι ο λόγος ο ελεγκτικός έχει
μεγίστη δύναμη! 
Σκεφθείτε αν όλοι οι Έλληνες έστελναν
μια παρόμοια μικρή επιστολή στους
βουλευτές που περιφρονούν το 
εκλογικό σώμα που τους έβαλε στις
θέσεις που κατέχουν!

Δυστυχώς ο σημερινός Έλληνας είναι
ακινητοποιημένος για διαφόρους λόγους.
Η παθητικότητα ενός λαού οδηγεί με 
μαθηματική ακρίβεια στον πόλεμο
και στην αιματοχυσία. 

 Σε μια κινηματογραφική ταινία αγγλικής
παραγωγής και υπόθεσης, κάποιος
σε μια φυλακή από τις πιο σκληρές
και απάνθρωπες, ένας κρατούμενος
που είχε την ικανότητα να σκέφτεται
και τη δύναμη να επιμένει συνέχιζε
επί έτη να στέλνει επιστολές για να
δημιουργηθεί στη φυλακή αυτή
βιβλιοθήκη η οποία δεν υπήρχε.

Αυτό κράτησε χρόνια, ώσπου τελικά
η διοίκηση υποχώρησε και η βιβλιοθήκη
έγινε, μαζί και με άλλες ενέργειες οι
οποίες ανακούφισαν κάπως τη ζωή
των κρατουμένων.

Εμείς σύμφωνα με τη διδασκαλία του
Κυρίου Ιησού Ζητείτε και ευρήσετε
κρούετε και ανοιγήσετε δεν πρέπει
ποτέ να γινόμαστε παθητικοί. Η
παθητικότητα είναι ασθένεια.
Είναι επίσης αμαρτία. Στην ευχή
του Μεγάλου Απόδειπνου παρακαλούμε
τον Κύριο να μη μας δώσει πνεύμα αργίας.


"Κύριε και Δέσποτα της ζωής μου, πνεύμα
αργίας, περιεργίας, φυλαρχίας και αργολογίας
μη μοι δος, πνεύμα δε σωφροσύνης,, ταπεινοφροσύνης
υπακοής και αγαπής χάρισαί μοι τω Σω δούλω.


Ναι,Κύριε, δώρησαί μοι, του οράν τα εμά πταίσματα
και μη κατακρίνειν τον αδελφόν μου, ότι εγώ δούλος σου είμί. 

Ο Ιησούς θεράπευε πρώτα την παθητικότητα
και κατόπιν τη σωματική ασθένεια. Παράδειγμα
η θεραπεία του παραλυτικού.

Με πολύ φιλικά αισθήματα

"Εκείνοι που αναζητούν το Θεό έχουν το Θεό μέσα τους"


Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

       "Η γη. Ένας κόσμος σαν ένα δέντρο αποκομμένο./Μια γενιά ξεριζωμένη./ Άνθρωποι δίχως προορισμό./Με τα σημάδια της καταστροφής επάνω τους."
        Ήσουν υπάκουος από φόβο. Και τώρα δεν είσαι υπάκουος με τη θέλησή σου, αλλά από φόβο.
Ο ελεύθερος άνθρωπος αυτοπεριορίζεται. Δεν περιορίζεται από φόβο. Ήσουν υπάκουος από φόβο
επειδή δε σ΄ αγάπησε κανείς όπως ήσουν. Τώρα κρίνεις τους άλλους, επειδή δεν τολμάς να κρίνεις τον εαυτό σου.  Δεν τολμάς να δεις τον εαυτό σου όπως είναι, επειδή δεν σ΄ αγαπάει κανείς όπως είσαι.
"Αν σ΄ αγαπήσει κάποιος όπως είσαι, ίσως τολμήσεις να δεις και συ τον εαυτό σου όπως είναι." (Ίγκμαρ Μπέργκμαν, φθινοπωρινή συμφωνία).
       Κρίνεις τους άλλους όταν έχεις δίκιο κι εκείνοι έχουν άδικο. Έχεις δίκιο, αλλά δεν έχεις έλεος. Δεν εποικοδομείς στο μόνο θεμέλιο που υπάρχει, στον Ιησού Χριστό. Oικοδομείς επάνω στο νόμο της ανταπόδοσης, " οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος". O οικοδομών επάνω στο νόμο οφείλει να εφαρμόζει τέλεια του νόμου, αλλά κανένας άνθρωπος δεν είναι αναμάρτητος εκτός απ΄ το Θεό. Εφαρμόζεις το νόμο στους άλλους, και στους δικούς σου δεν εφαρμόζεις το νόμο, αλλά το έλεος.
Γι΄ αυτό είσαι ψεύτης και υποκριτής. Ακόμα κι όταν έχεις δίκιο δεν αρκεί,επειδή δεν έχεις αγάπη και επειδή χρησιμοποιείς δύο μέτρα και δύο σταθμά. Δεν έχεις αγάπη επειδή φοβάσαι. Δεν τολμάς να δεις τον εαυτό σου όπως είναι επειδή δεν σ΄ αγάπησε κανείς όπως είσαι.
       "Ετοίμη η καρδία μου", λέει ο Δαβίδ. Είναι έτοιμη η καρδιά του να συναντήσει τον Κύριον. Εμείς πώς θα είμαστε έτοιμοι να συναντήσουμε τον Κύριον; Η καρδιά μας είναι κρύα σαν το χιόνι. Μάταια οι φλόγες του φωτός φωτίζουν την καρδιά μας. Χτυπούμε τις πόρτες εκείνες που δεν ανοίγουν. Ζητάμε και δεν μας δίνουν. Διότι πίσω από τις πόρτες υπάρχει μόνο ο θάνατος.
      "Αδελφοί, μη παισί γίνεσθε ταις φρεσίν, αλλά τη κακία νηπιάζετε, ταις δε φρεσίν τέλειοι γίνεσθε"
(Κορινθίους Α΄,14). Σ΄ εκείνους που δεν πιστεύουν , τα λόγια του Θεού θα είναι ακατανόητα. Όχι μόνο δεν κατανοούν τα λόγια του Θεού, αλλά ούτε θέλουν να τα ακούσουν. Αντίθετα εκείνοι που αναζητούν το Θεό, έχουν το Πνεύμα του Θεού μέσα τους.
   



 ΜΠΛΑΣ ΝΤΕ ΟΤΕΡΟ (ΙΣΠΑΝΙΑ)


                                                    Η ΓΗ


Ένας κόσμος σαν ένα δέντρο αποκομμένο.
Μια γενιά ξεριζωμένη.
Άνθρωποι δίχως προορισμό.
Με τα σημάδια της καταστροφής επάνω τους.


Να σπάζει το πέλαγος στο πέλαγος
σαν ένα απέραντο βογγητό.
Τα δέντρα σείοντας ο πράσινος αέρας.
Τ΄ αστέρια τρίζουν. Εγώ τ΄ ακούω.
Μόνο ο άνθρωπος είναι μόνος. Αν και έχει επίγνωση
είτε είναι ζωντανός είτε νεκρός. Νιώθει τη φυγή
-αυτό το ποτάμι του χρόνου έως το θάνατο-.
Θέλει να μείνει, ν΄ ακολουθεί ακολουθώντας,
να ανεβαίνει, ενάντια στο θάνατο, έως την αιωνιότητα.
Φοβάται να δει. Κλείνει τα μάτια
για να κοιμηθεί: το όνειρο των ζωντανών.


Αλλά ο θάνατος, μέσα του, βλέπει.
Αλλά ο θάνατος, μέσα του αγρυπνεί.
Αλλά ο θάνατος, μέσα του, σκοτώνει. 


Το πέλαγος -η θάλασσα- σαν ένα απέραντο βογγητό.
Τα δέντρα σείοντας ο πράσινος αέρας.
Το χιόνι φωτίζουν οι φλόγες του φωτός μάταια..


Μετάφραση: Μόσχος Εμμ. Λαγκουβάρδος