5.2.12

Οι ανεπιθύμητοι

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

     
       Οι ανεπιθύμητοι αποτελούν  ένα  άλυτο πρόβλημα , ιδίως για τους ανθρώπους που διαθέτουν ευγένεια, ηπιότητα, πολιτισμό, που είναι φιλόξενοι και αγαπούν τους άλλους,  ακόμα και αυτούς που μας στενοχωρούν. Το ερώτημα είναι πώς μπορούμε να απαλλαγούμε από αυτούς δίχως να χάσουμε την εσωτερική μας ειρήνη.
        Γράφοντας για τους ανεπιθύμητους με ενδιαφέρει να βρω τους τρόπους με τους  οποίους μπορεί να πάρει τέλος  μια οποιαδήποτε αρμένικη επίσκεψη.Πώς μπορεί, δηλαδή,  να πεισθεί κάποιος να φύγει, ενώ  δεν εννοεί να το κάνει με τίποτε, είτε με το καλό είτε με το ζόρι. Όποιος και να είναι αυτός,είτε είναι  πραγματικός επισκέπτης, είτε είναι πολιτικός που έκανε την πολιτική προσοδοφόρο επάγγελμα είτε οποιοσδήποτε άλλος!
       Όντως οι ανεπιθύμητοι είναι ένα άλυτο πρόβλημα γι΄ αυτούς που όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος στην επιστολή του στον Τιμόθεο, επιδιώκουν την δικαιοσύνη, την ευσέβεια, την πίστη, την αγάπη, την υπομονή, την πραότητα. Αγωνίζονται τον αγώνα τον καλόν της πίστεως μέσα από την Εκκλησία και την οικογένεια.
       Ο ελληνικός λαός εγκολπώθηκε τη διδασκαλία του Ευαγγελίου η οποία ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του, γιατί είναι ήπιος, πράος, υπομονετικός, φιλόξενος, ευγενικός. Είναι επόμενο για ένα τέτοιο λαό να νιώθει άβολα με τους ανεπιθύμητους , με αυτούς  που έρχονται ως επισκέπτες και ξεχνούν να φύγουν και να πάνε εκεί από όπου ήρθαν.
       "Μαρμαρωμένο βασιλόπουλο" ονομάζει ο ελληνικός λαός οποιονδήποτε βάλει τα δάχτυλα στο μέλι και δεν λέει να το αφήσει με τίποτε.  Διαβάστε την παρακάτω παράδοση από τη Γραβιά Καλαβρύτων του δήμου Δωριέων Παρνασσίδος: "Κοντά ΄ς τη Γραβιά είναι ΄ς το βουνό ένας βράχος που μοιάζει σαν άνθρωπος. Αυτός ήταν βασιλόπουλο και του γύρεψε μια βασιλοπούλα να της φέρη μέλι από μια σπηλιά του βουνού. Πήγες κείνος ,μα ότι έβαλε το χέρι του ΄ς το μέλι εμαρμάρωσε."
       Ο λαός όταν λέει κάτι, απευθύνεται στον έξυπνο ακροατή, που λίγα ακούει και πολλά καταλαβαίνει. Ξέρει να λέει την αλήθεια για να την πιάνουν μόνον αυτοί που έχουν γυμνασμένο το νου τους. Μιλούν από μόνες τους οι αναφορές στην εξουσία και στο μέλι. Δεν θα μπορούσε πιο φανερά να το πει χωρίς να βγάλει τον άρχοντα απ΄  το λήθαργό του. Ήταν η εποχή της τουρκοκρατίας στην Ελλάδα.
       Μια άλλη παράδοση από τον ίδιο χώρο  και την ίδια εποχή, μιλάει επίσης για τη γλυκιά εξουσία με το μέλι και με το χρυσό: ""Εκεί όπου τελειώνει ο κάμπος του Χρυσού είναι ΄ς το βράχο μια σπηλιά. ΄Σ αυτή πήγε μια φορά ένας άνθρωπος να κλέψει μέλι και μαρμάρωσε. Για δαύτο το βράχο τον λένε ακόμη "Μέλι".Τον μαρμαρωμένο όμως δεν μπόρεσε κανείς να τον ιδή ακόμα."
      "Τον μαρμαρωμένο όμως δεν μπόρεσε κανείς να το ιδή ακόμα". Kαι φυσικά  δεν μπόρεσε  κανείς να τον καταγγείλει. Έτσι γινόταν στην τουρκοκρατία. Όπως φαίνεται δεν άλλαξαν πολλά πράγματα από τότε.
       "Αρμένικες επισκέψεις" βασάνιζαν και  τον φίλο μου ερημίτη ποιητή, τον  μακαρίτη το Ρομπέρτο, τον " Πέτρο", όπως τον έλεγαν οι νησιώτες,   που άφησε τη Νέα Υόρκη  για να βρει την πολυπόθητη ησυχία στα μικρά νησιά της πατρίδας μας, στην Κάλυμνο και στην Πάτμο. Το ποίημά του "Σκύλος και επισκέπτης" αναφέρεται στην πικρή πείρα του ποιητή από τους αρμένικους επισκέπτες. Παραθέτουμε το ποίημα  αυτό σε απόδοση στα ελληνικά:
     "Ένας σκύλος ρωτάει έναν επισκέπτη:
                                          -Είσαι ένας επισκέπτης;
                                          -Ναι, απαντάει ο άνθρωπος.
                                          -Είσαι μόνο ένας επισκέπτης;
                                          -Μόνο ένας επισκέπτης.
                                          -Πάρε με μαζί σου, λέει ο σκύλος".
       Προφανώς ο σκύλος υπέφερε από πλήξη: "Δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό", όπως θά  ΄λεγε ο Καβάφης. Σε ένα άλλο ποίημά του ο ίδιος ποιητής, γράφει τα εξής επάνω στο ίδιο θέμα:
         "Προσπάθησε να μετατρέψεις μια ζούγκλα σε κήπο, χωρίς να καταστρέψεις ούτε ένα λουλούδι."
        Ο Τσέχωβ ασχολήθηκε επίσης με το πώς  μπορεί να πάρει τέλος μια αρμένικη επίσκεψη με ειρηνικό τρόπο. Αυτό το θέμα έχει  το διήγημά του  "Επισκέπτης". Ο Τσέχωβ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μόνο με ένα πράγμα μπορείς να τελειώσεις μια αρμένικη επίσκεψη. Με το να ζητήσεις από το φίλο σου δανεικά. Τα δανεικά δημιουργούν  πανικό στον επισκέπτη που φεύγει το συντομότερο δυνατό. Αυτό εφάρμοζε ο Τσέχωβ όταν ήθελε να διώξει κάποιον αρμένικο επισκέπτη, του ζητούσε δανεικά.
        Ο ευγενικός φίλος κ.Κυπριανός, διάβασε το άρθρο αυτό στο διαδίκτυο (moschoblog.blogspot.com) και μου έστειλε το παρακάτω σχόλιο:" Για να ευθυμήσουμε λίγο: Η γιαγιά μου έβαζε τη σκούπα ανάποδα, όταν τύχαινε "αρμένικη βίζιτα".
       Δεν ξέρω αν το συνηθίζατε στα μέρη σας. Περιέργως οι ανεπιθύμητοι έφευγαν σε λίγο, όταν, μετά το σύνθημα που μας έκανε, τρέχαμε και αναποδογυρίζαμε τη σκούπα πίσω από την πόρτα."
      Δεν θυμάμαι με ποιο τρόπο στο χωριό μου, στη Δεσκάτη Γρεβενών, χειρίζονταν την "αρμένικη βίζιτα" !Σε κάποιο χωριό χρησιμοποιούσαν μια άλλη μέθοδο: Το πρωί δεν υπήρχε προσόψι στον νιπτήρα. Έτσι καταλάβαινε ο αρμένικος επισκέπτης ότι πρέπει να φύγει και έφευγε γρήγορα. 

7 σχόλια:

  1. Για να ευθυμήσουμε λίγο, η γιαγιά μου έβαζε τη σκούπα ανάποδα, όταν τύχαινε να έχουμε "αρμένικη βίζιτα".
    Δεν ξέρω αν το συνηθίζατε στα μέρη σας.
    Περιέργως οι ανεπιθύμητοι έφευγαν σε λίγο, όταν, μετά το συνθημα που μας έκανε, τρέχαμε και αναποδογυρίζαμε τη σκούπα πίσω από την πόρτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ωραίο!
    Δεν θυμάμαι με ποιο τρόπο στο χωριό μου, στη Δεσκάτη Γρεβενών,χειρίζονταν την "αρμένικη βίζιτα"!

    Σε κάποιο χωριό χρησιμοποιούσαν αυτή τη μέθοδο: δεν έβαζαν το πρωί προσόψι στον νιπτήρα. Έτσι καταλάβαινε ο αρμένικος επισκέπτης ότι πρέπει να φύγει.

    Σε ένα άλλο χωριό εφάρμοζαν τη μέθοδο της βαρυκοϊας. Όταν ο επισκέπτης γινόταν βαρετός ο οικοδεσπότης γινόταν βαρύκουος.

    Η ίδια μέθοδος ισχύει και στον ησυχασμό. Οι ασκητές φέρονται στα πάθη όπως σε αρμένικους επισκέπτες. Δεν τα προσέχουν, δεν τους δίνουν τροφή, για να τα αναγκάσουν να φύγουν,με τη λογική πως όσο περισσότερο προσέχεις τους επισκέπτες τόσο περισσότερο μένουν.

    Στην Ορθόδοξη παράδοση ο διάβολος ονομάζεται "μυρμηγκολέων". Όσο τον φοβάσαι γίνεται λέων κι όσο τον περιφρονείς γίνεται μυρμήγκι.
    Κανείς ούτε ο διάβολος μπορεί να κάνει κάτι εναντίον αυτού που γελάει. Υπάρχει μια φωτογραφία εκτέλεσης ενός Κρητικού με το γιο του. Ο πατέρας κοιτάζει με αγέρωχο χαμόγελο τους φονιάδες Γερμανούς!

    Ίσως αυτό το νόημα έχει η Εντολή του Κυρίου, "Μη αντιστήναι τω πονηρώ" (Μην αντιστέκεσαι στον πονηρό).

    Αν δεν κάνω λάθος ανάλογη μέθοδο χρησιμοποιούσαν και οι ιπποκρατικοί γιατροί με τις ασθένειες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τη μέθοδο της γελοιοποίησης χρησιμοποιούν επίσης οι αντίχριστοι για να αποδυναμώσουν το σεβασμό μας προς την Ορθοδοξία μέσα από βέβηλα σίριαλ που προβάλλει κυρίως η τυφλεόραση.
    Δεν αποδυναμώνεται μόνο ο διάβολος με το γέλιο. Αποδυναμώνεται και το περί Χριστού κήρυγμα.
    Χρειάζεται επαγρύπνηση και μεγάλη προσοχή.
    ΣΤο ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ ο Έκο επί του θέματος είχε κάνει σχετικές επισημάνσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πράγματι το γέλιο θέλει προσοχή.
    Αυτό θέλει να πει το ότι οι Άγιοι της Εκκλησίας μας
    δεν εικονίζονται ποτέ να γελούν.

    Το γέλιο έχει μέσα του την κακία.
    Γελώντας βάζουμε κάποιον κάτω από εμάς.
    Οι άγιοι έβαζαν τον εαυτό τους
    κάτω από όλους.
    Αυτό είναι η ταπείνωση.

    Ευχαριστώ για την παρατήρηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αν και πιστεύω ότι το γέλιο φανερώνει την προαίρεση αυτού που γελάει. Όταν γελάει κανείς με τη Διδασκαλία του Χριστού δείχνει την προαίρεσή του.
    Δεν μπορεί να κρυφτεί και μη μπορώντας να κρυφτεί δεν μπορεί να βλάψει κανέναν ούτε τον εαυτό του, γιατί είναι ήδη βλαμμένος.

    Το γέλιο δε σημαίνει σώνει και καλά καγχασμό. Το γέλιο στην Ορθόδοξη παράδοση είναι η ιλαρότης. Φως ιλαρόν έχει το πρόσωπο του πιστού.
    Χαρμολύπη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Χαρά, Ευθυμία,Μειδίαμα,
    χαμόγελο, γέλιο και
    γελοιοποίηση.

    Να αναζητήσουμε την αγία Διάκριση, αγαπητέ κ. Λαγκουβάρδο. Και πόσο δύσκολο είναι... .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το εξομοληγητικό δοκίμιο, το μόνο που με ενδιαφέρει, προϋποθέτει μεταξύ των άλλων , μια διαρκή δοκιμασία της διάκρισης.

    Μία από τις ρήτρες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού είναι η ρήτρα της επιεικείας, δηλαδή του αποδιδόναι εκάστω το προσήκον.

    Νομίζω ότι προϋπόθεση για την επιείκεια επίσης είναι η διάκριση.

    Ο απόλυτος, η απολυταρχία δεν έχει διάκριση. Την ασιατική απολυταρχία εμπόδισαν οι πρόγονοί μας να εξαπλωθεί σε όλη την ανθρωπότητα.

    Η ασιατική απολυταρχία, μαζί με τη δυτική βουλησιαρχία, επιτίθεται ξανά μέσω της Δύσης και αρχίζει από το μόνο εμπόδιο στην εξάπλωσή της σε όλο τον κόσμο,την Ορθοδοξία στην Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή