Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
"Όλοι γελούσαν με μένα,
χάνομαν κι εγώ στα γέλια"
(Σκωπτική παροιμία Δεσκάτης Γρεβενών)
Οι αρχαίοι δεν απένειμαν δημόσια αξιώματα σε ανθρώπους, που δεν τα άξιζαν,ιδίως όσον αφορά στο ήθος.Έτσι είχαν άξιους ηγέτες.Μερικές φορές οι ηγέτες τους αναδεικνύονταν ανώτεροι απ΄ το αξίωμά τους. Στις περιπτώσεις αυτές ,χάρις στην ανώτερότητά τους ενέπνεαν το σεβασμό σε όλους. Ο κόσμος όταν κινδύνευε η πόλη τους καλούσε να αναλάβουν ξανά το αξίωμά τους , ακόμα κι όταν είχαν αποχωρήσει λόγω γήρατος.
Ο Κάτων π.χ. ανέλαβε ξανά την αρχηγία του Αθηναϊκού στρατού σε ηλικία ογδόντα ετών! Ο Κάτων είχε χαρίσει εκατό νίκες στους Αθηναίους. Η τελευταία του αρχηγία κατέληξε σε ήττα, όχι εξαιτίας του, αλλά εξαιτίας της μη τήρησης της συμφωνίας από μέρους του Αλεξάνδρου. Ο Κάτων δέχθηκε με ηρεμία την θανατική ποινή. Στα παιδιά του άφησε αυτήν την πνευματική υποθήκη:"Μη μνησικακείν Αθηναίοις."
Η μητέρα του διάσημου Ισπανού ζωγράφου Πάμπλο Πικάσο, όπως διηγείται ο ίδιος, του έδωσε αυτήν την ευχή: Αν γίνεις στρατιωτικός, να γίνεις στρατηγός. Αν γίνεις κληρικός, να γίνεις αρχιεπίσκοπος. Έγινα ζωγράφος και έγινα ο Πικάσο.
Είναι σπάνιο ιδίως σε εποχές παρακμής σαν τη δική μας οι κατέχοντες αξιώματα να τα υπερβαίνουν σε αξία, όπως ο Κάτων π.χ. ή ο Πικάσο. Συνήθως είναι μικρότεροι από το αξίωμά τους.
Με ποιο κριτήριο είναι μικρός κανείς για το αξίωμα που κατέχει; Η ίδια η επιθυμία απόκτησης αξιωμάτων είναι ένδειξη αναξιότητας. Εκείνοι που αξίζουν δεν επιζητούν το αξίωμα. Αγωνίζονται όχι για να καταλάβουν το αξίωμα, αλλά για να βρεθεί ο πιο άξιος να το καταλάβει.
Κατά την Ορθοδοξία η επιθυμία να εξουσιάζεις τους άλλους είναι αρρώστια.Ο Κύριος εισήλθε στην Ιερουσαλήμ επιβαίνων όνου και όχι ίππου, ο οποίος ήταν σύμβολο βασιλικής εξουσίας και πολέμου.
Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, σοφά έλεγαν ότι "Αρχή άνδρα δείκνυσι". Το να αναρρηθεί κανείς στην εξουσία δεν είναι σπάνιο. Εκεί όμως ξεδιπλώνεται η προσωπική του ποιότητα. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα όλα γίνονται φανερά, σ'αυτόν που θέλει να δει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τα λοιπά, από τα έργα μας και τις συνέπειές τους κρινόμαστε αυθεντικά. Και η προσωπική ανεπάρκεια δεν μπορεί να είναι δικαιολογία- ας μην αναλάμβανες, είναι ο σωστός αντίλογος, ή όταν κατάλαβες ας δήλωνες παραίτηση! Κανένας δεν σε εξαναγκάζει να παίζεις στου κασίδη το κεφάλι αφήνοντας πίσω σου το χάος.
Κάτι τέτοιο όμως σίγουρα προϋποθέτει προσωπικές ποιότητες ασκητικά και φιλοσοφημένα δουλεμένες. Εδώ απουσιάζει ήδη η Αιδώς...
Δείτε και μια σχετική σκέψη:
http://porfyras.wordpress.com/2011/06/16/%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8C-%CE%BC%CE%B1%CF%82/