Του Μόσχου Εμμ. Λαγκουβάρδου
Σε κάποια προεκλογική περίοδο το πολιτικό σύνθημα του ΚΚΕ ήταν ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΡΩΓΕΤΑΙ;
Τί νόημα έχει το σύνθημα αυτό;
Τα λόγια αυτά είναι μια θέση καταλυτική για κάθε τι πνευματικό. Για οτιδήποτε σωστό υπάρχει. Για κάθε ανθρώπινη αξία.
Ό,τι κι αν πεις μπορεί κανείς να σε αποστομώσει με τα λόγια αυτά. Η απάντηση σε ό,τι πεις για να υπερασπιστείς κάποια ανθρώπινη αξία είναι η εξής: ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΧΕΣ ΣΙΓΟΥΡΟ ΤΟ ΨΩΜΙ ΔΕΝ ΘΑ ΜΙΛΟΥΣΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ. PRIMUM VIVERE DEINDE PHILOSOPHARE ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΖΗΝ ΚΙ ΥΣΤΕΡΑ ΤΟ ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ.
Όσο δεν έχεις σίγουρο το ψωμί, άφησε τους άλλους που έχουν σίγουρο το ψωμί να σκέφτονται για σένα. Αν και ο χορτάτος ποτέ δεν καταλαβαίνει το νηστικό. Με άλλα λόγια για τους φτωχούς, τους εγκαταλειμμένους που δεν έχουν σίγουρο το ψωμί δεν υπάρχουν πνευματικές αξίες. Το πνεύμα γι΄ αυτούς είναι περιττή πολυτέλεια.
Βλέπεις που είναι κρυμμένο το πονηρό; Πόσο καλά κρυμμένη είναι η πονηρία;
Δεν υπάρχουν γι’ αυτόν που δεν έχει σίγουρο το ψωμί πνευματικές αξίες επειδή δεν έχει σίγουρο το ψωμί ή δεν έχει σίγουρο το ψωμί επειδή δεν υπάρχουν πνευματικές αξίες;
Ο αγώνας για το ψωμί δεν γίνεται χωρίς το πνεύμα. Το πνεύμα δεν τρώγεται, αλλά δίνει τη δύναμη στους ανθρώπους, να μην αφήνουν τους πονηρούς, να τους κλέβουν το ψωμί.
Αν δεν ήταν έτσι, γιατί ο Eχθρός αρπάζει την ψυχή με υλικά ανταλλάγματα;
Δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε, όσο έχουμε το πνεύμα μας ελεύθερο. Εκείνο που προέχει είναι το πνεύμα. Αυτό που προέχει είναι το πνεύμα για κάθε άνθρωποι σε οποιαδήποτε κατάσταση κι αν βρίσκεται.Αυτός που έχει δυνατό το πνεύμα του, ή αλλιώς το ηθικό του δεν φοβάται τίποτα.Αυτός που χάνει το ηθικό του χάνει τα πάντα.Ας άφηναν τουλάχιστον τη σοφία στους φτωχούς λαούς, που τους λήστεψαν τον εθνικό τους πλούτο.
Εκ του πονηρού είναι και η προπαγάνδα που εστιάζει την κρίση στην Ελλάδα και παντού στον κόσμο στην οικονομία. Σαν να μην είναι το πρόβλημα ηθικό, αλλά λογιστικό. Έτσι μπορούν οι κυβερνήσεις να παραβιάζουν τα δικαιώματα των φτωχών και να εξευτελίζουν τους γέρους.
Αυτός που έχει δυνατό το πνεύμα του, ή αλλιώς το ηθικό του δεν φοβάται τίποτα.
***
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΣΑΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
Η ΑΠΟΧΗ
Του Αγίου Ενδόξου και Πανευφήμου Αποστόλου
και Ευαγγελιστού Ιωάννου
<< 4.Και ήκουσα άλλην φωνήν εκ του ουρανού λέγουσαν. Εξέλθετε ο λαός μου, ίνα μη συγκοινωνήσετε ταις αμαρτίαις αυτής, και ίνα μη λάβητε εκ των πληγών αυτής.
5. Ότι ηκολούθησαν αυτής αι αμαρτίαι άχρι του ουρανού, και εμνημόνευσεν ο Θεός τα αδικήματα αυτής.
6.Απόδοτε αυτή, ως και αυτή απέδωκεν ημίων, και διπλώσατε αυτή διπλά κατά τα έργα αυτής. εν τωποτηρίω, ωεκέρασε, κεράσατε αυτή διπλούν.>>
(Αποκάλυψις κεφ. ΙΗ, 4-6)
Ελεύθερη απόδοση της Ερμηνείας του Αγίου Ανθίμου, Πατριάρχου Ιεροσολήμων:
Έχει γραφεί στις ιερές δέλτους το λόγιον του Κυρίου, <>. Φύγετε μακριά τους για να έχετε καθαρό το νου και την καρδιά σας από τις πονηρίες και τις ανομίες τους. Βγείτε και φύγετε μακριά από την διαβεβλημένη πολιτεία τους.
Του Αγίου Ενδόξου και Πανευφήμου Αποστόλου
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι Ευαγγελιστού Ιωάννου
<< 4.Και ήκουσα άλλην φωνήν εκ του ουρανού λέγουσαν. Εξέλθετε ο λαός μου, ίνα μη συγκοινωνήσετε ταις αμαρτίαις αυτής, και ίνα μη λάβητε εκ των πληγών αυτής.
5. Ότι ηκολούθησαν αυτής αι αμαρτίαι άχρι του ουρανού, και εμνημόνευσεν ο Θεός τα αδικήματα αυτής.
6.Απόδοτε αυτή, ως και αυτή απέδωκεν ημίων, και διπλώσατε αυτή διπλά κατά τα έργα αυτής. εν τωποτηρίω, ωεκέρασε, κεράσατε αυτή διπλούν.>>
(Αποκάλυψις κεφ. ΙΗ, 4-6)
Ελεύθερη απόδοση της Ερμηνείας του Αγίου Ανθίμου, Πατριάρχου Ιεροσολήμων:
Έχει γραφεί στις ιερές δέλτους το λόγιον του Κυρίου, <>. Φύγετε μακριά τους για να έχετε καθαρό το νου και την καρδιά σας από τις πονηρίες και τις ανομίες τους. Βγείτε και φύγετε μακριά από την διαβεβλημένη πολιτεία τους.