23.9.10

Πολιτική ανυπακοή

Του Μόσχου Εμμ. Λαγκουβάρδου

Πολιτική ανυπακοή δεν είναι η βία και η αναρχία, η οποία είναι ακόμα χειρότερη κι απ’ το χειρότερο καθεστώς του κόσμου. Η πολιτική ανυπακοή προϋποθέτει ότι ο πολίτης κυριαρχεί στα πάθη του και είναι ελεύθερος , ιδίως απ΄ το ανθρωποκτόνο πάθος της οργής και της βίας.
Ο Αμερικανός φιλόσοφος της πολιτικής ανυπακοής Χένρυ Ντέϊβιντ Θορώ άσκησε το δικαίωμά του της πολιτικής ανυπακοής αρνούμενος να πληρώσει τους φόρους στην πολιτεία, που έκανε κατάχρηση της δημοκρατικής εξουσίας και δεν καταργούσε τη δουλεία. Πίστευε πως , όταν η πολιτεία κάνει κατάχρηση της δημοκρατικής εξουσίας, ο πολίτης μόνο μέσα στη φυλακή είναι ελεύθερος! Ο Θορώ προτίμησε να κλειστεί στη φυλακή και να έχει ελεύθερο το πνεύμα του και καθαρή τη συνείδησή του, παρά να δεχθεί τη συμπαιγνία με αυτούς που κάνουν κατάχρηση της εξουσίας!
Ας κάνουμε μια υπόθεση, αν και έπρεπε αυτή να είναι η πραγματικότητα: Ας υποθέσουμε ότι στη δημοκρατία κανείς δεν είναι πάνω από το νόμο, ούτε οι άρχοντες. Αυτό σημαίνει, πως τόσο οι πολίτες όσο και τα όργανα του κράτους, πρέπει να ασκούν τα δικαιώματα που τους παρέχουν οι νόμοι , χωρίς να κάνουν κατάχρηση. Αν κάνουν κατάχρηση οι πολίτες υποχρεώνονται να αποζημιώσουν τα θύματά τους, το ίδιο και τα όργανα του κράτους. Τα θύματα της κατάχρησης δικαιώματος ή της κατάχρησης εξουσίας δικαιούνται να προσφύγουν στη δικαιοσύνη και να ζητήσουν δικαστική προστασία. Μπορούν οι πολίτες που υπέστησαν ζημία ή ηθική βλάβη να ζητήσουν την επανόρθωση της ζημίας ή χρηματική ικανοποίηση για την ηθική βλάβη.
Πότε γίνεται κατάχρηση; «Η άσκηση του δικαιώματος απαγορεύεται εάν αύτη υπερβαίνει προφανώς τα όρια τα επιβαλλόμενα εκ της καλής πίστεως ή των χρηστών ηθών ή εκ του κοινωνικού ή οικονομικού σκοπού του δικαιώματος».
Η δημοκρατία, όταν υπάρχει, φυλάει τον εαυτό της από την κατάχρηση της δημοκρατικής εξουσίας. Όταν δεν υπάρχει τα όργανα του κράτους είναι πάνω από τους νόμους, τους οποίους εφαρμόζουν με ελαστικό τρόπο. Στην περίπτωση αυτή η μόνη άμυνα του πολίτη είναι η πολιτική ανυπακοή. Όταν τα άμεσα όργανα του κράτους κάνουν κατάχρηση δημοκρατικής εξουσίας , αν και ορκίζονται να εφαρμόζουν το Σύνταγμα και τους νόμους, η ανυπακοή του πολίτη είναι νόμιμη.
Στην αρχαία Αθήνα η θητεία του άρχοντος ήταν υποχρεωτική σε όλους τους πολίτες. «Αρχή άνδρα δείκνυσι». Στην Κίνα ήταν τόσο μεγάλη η ευθύνη του άρχοντα, που η πρόταση σε κάποιον να γίνει άρχοντας ήταν ίσως η πιο επικίνδυνη είδηση που άκουσε ποτέ στη ζωή του. Όταν ο Κίτρινος Αυτοκράτορας κάλεσε τον ασκητή Χαν Σαν , να αναλάβει αυτός τη διοίκηση της αυτοκρατορίας, ο Χαν Σαν έτρεξε γρήγορα να ξεπλύνει τ΄ αυτιά του στην πηγή . Στην αρχαία Κίνα η ενοχή ήταν συλλογική. Δεν τιμωρούνταν μόνο αυτός που έσφαλε, αλλά και όλη η οικογένειά του. Στην Ινδία επίσης. Όταν κάποιος άρχοντας έκανε λάθος δεν έχανε μόνο αυτός το ψωμί του , την ελευθερία του ή τη ζωή του, αλλά και ολόκληρη η οικογένειά του.
Έτσι γινόταν στα απολυταρχικά και στα ολοκληρωτικά καθεστώτα. «Όλα τά ’σκιαζε η φοβέρα /και τα πλάκωνε η σκλαβιά». Δεν είναι έτσι στη δημοκρατία. Η δημοκρατία, όταν υπάρχει, φυλάει η ίδια τον εαυτό της από τις καταχρήσεις της δημοκρατικής εξουσίας και εγγυάται η ίδια την ειρήνη και τη δικαιοσύνη.

"Ρεθεμνιώτικα Νέα"

4 σχόλια:

  1. Αγαπητέ μου, μου αρέσει το περιεχόμενο και το "νόημα", είναι πράγματι έξω από τις νόρμες που ο Κόσμος που κείτει εν τω πονηρώ μας έχει τοποθετήσει. (Και αυτό το λέω, διότι, όπως τόνιζε ο μεγάλος Χριστιανός κοινωνιολόγος Ζακ Ελλύλ, το τρίπτυχο της εποχής μας στο β' μισό του 20ου αι. είναι το "Κράτος -Εργασία-Τεχνική".)
    Πλην, όμως, ήθελα να κάνω, με κάθε αγαπητική διάθεση, ένα σχόλιο περί του εισαγωγικού ρήματος, ότι δηλαδή

    "Πολιτική ανυπακοή δεν είναι η βία και η αναρχία, η οποία είναι ακόμα χειρότερη κι απ’ το χειρότερο καθεστώς του κόσμου. Η πολιτική ανυπακοή προϋποθέτει ότι ο πολίτης κυριαρχεί στα πάθη του και είναι ελεύθερος , ιδίως απ΄ το ανθρωποκτόνο πάθος της οργής και της βίας."
    Οπωσδήποτε, όσο περισσότερη αντιβία (διότι για αυτό μιλούμε) τόσο το χειρότερο. Κάποτε, ο Μ. Λ. Κινγκ έλεγε ότι πρέπει τα μέσα να είναι ανάλογα ως προς την βία με το τι θέλουν να προστατέψουν και να αποτρέψουν. Αλλά σχετικά με το θέμα της αναρχίας, προσωπικά θυμάμαι ότι μια ανάλογη άποψη είχε εκφράσει ο Κρέοντας από την αγαπημένη μου τραγωδία του Σοφοκλή "αντιγόνη", περί αναρχίας, μάλιστα για να δικαιολογήσει την ασέβειά του προς τους ηθικούς νόμους. Αλλά ο Άγ. Ι. Χρυσόστομος έλεγε, απεναντίας(δεν έχω πρόχειρη την παραπομπή, αλλά είναι εξακριβωμένο), ότι από ένα κακό άρχοντα είναι προτιμότερη η αναρχία! Ρηξικέλευθο απολύτως, βέβαια, πλην έτσι εκφράζονταν οι Πατέρες και σκέπτονταν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΥστερόΓραφο: Και βεβαίως να ευχηθώ πολύ-πολύ καλή συνέχεια..... :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το νόημα σε κάθε λόγο των Πατέρων βγαίνει απ΄ το όλο πνεύμα τους και από όλο το βίο τους και όχι από τη δική μας φιλοσοφία.

    Ο Θεός είναι αγάπη προς τους εχθρούς. Αν έχουμε αγάπη προς τους εχθρούς έχουμε το Θεό μέσα μας.
    Αν δεν έχουμε το Θεό μέσα μας δεν έχουμε τη ζωή μέσα μας.

    Η αναρχία αντί του κακού άρχοντας είναι ένας άλλος κακός άρχοντας. Αλλά δεν μας ωφελεί να αλλάξουμε απλώς αρρώστια ή να ξεπλύνουμε την πληγή μας με το αίμα της.

    Οι λόγοι των Πατέρων όπως και το Ευαγγέλιο και ο Απόστολος παίρνουν το νόημα από το πνεύμα του Ευαγγελίου. Να ζείτε στον κόσμο, αλλά να μην είστε από τα στοιχεία του κόσμου. Δηλαδή να μη χρησιμοποιείτε τις μεθόδους του κόσμου. Αν τις χρησιμοποιούμε ενισχύουμε τη δύναμη του Εχθρού.
    Η Κόλαση είναι, λέει ο Ντοστογιέφσκι, να μην αγαπάς.
    Όταν του χάρισαν τη ζωή, το πρώτο πράγμα που σκέφτηκε ήταν γιατί δεν αγαπάει όλους τους ανθρώπους το ίδιο. Ένιωσε αγάπη για όλα τα πλάσματα. Πιστεύω ότι βίωσε αυτό που λένε οι άγιοι, υπό κάτω πάσης κτίσεως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @Μόσχος Εμμ. Λαγκουβάρδος
    Ευχαριστώ για την απάντηση... Πράγματι, η αναρχία συμπίπτει(περιλαμβάνει και προϋποθέτει) συχνότατα με μία αντίληψη ανθρωπολογική του αστικού Διαφωτισμού, όπως έχει πει ο Ζακ Ελλύλ, δηλαδή ότι ο άνθρωπος διαφθείρεται απόκλειστικά από τον δεσποτισμό, το ολοκληρωτικό Κράτος. Αυτό, όμως, είναι λάθος.

    Και είναι γεγονός ότι από την αναρχία επωφελούνται οι πονηροί πλούσιοι και "άρπαγες", οι μεγαλοκεφαλαιούχοι, οι εκμεταλλευτές, οι "ένδοξοι της γης", που δεν θέλουν κανένα εμπόδιο στο να πραγματοποιήσουν τα βρώμικα σχέδιά τους απέναντι στους φτωχούς και δυστυχισμένους, εξ ου και είναι "φιλελεύθεροι".

    Τις ευχές μου... και να ευχαριστήσω ειδικότερα για τα πολύ σοφά παραθέματα που αφθονούν στο ιστολόγιό σας... :-) Ο Κύριος μεθ'ημών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή