Του Μόσχου Εμμ. Λαγκουβάρδου
«Ιδού ίππος μέλας και ο καθήμενος επ' αυτόν
έχων ζυγόν εν τη χειρί αυτού »
Αποκάλυψη ΣΤ',5
Το μαύρο άλογο (ίππος μέλας) ως σύμβολο, κατά τη λαϊκή θυμοσοφία σημαίνει θάνατο. Αλλά μη φοβηθείς αγαπητέ αναγνώστη, αν δεις στον ύπνο σου άλογο μαύρο. Υπάρχει καλύτερη ερμηνεία.
Στο έκτο κεφάλαιο της Αποκάλυψης το μαύρο άλογο δεν είναι σύμβολο του Θανάτου. Ο καβαλάρης του μαύρου αλόγου είναι ο καβαλάρης με το ζυγό στο χέρι. Το άλογο που συμβολίζει το θάνατο είναι ο «χλωρός ίππος».Ο θάνατος είναι ο καβαλάρης που έρχεται επάνω σε ίππο χλωρό. «Ιδού ίππος χλωρός και ο καθήμενος επάνω αυτού, όνομα αυτώ ο θάνατος και ο άδης ηκολούθει μετ' αυτού» Άρα το μαύρο άλογο δεν συμβολίζει το θάνατο, αλλά την εποχή που προηγείται από αυτόν, την εποχή της διάλυσης, όταν οι κοινωνίες και οι άνθρωποι χάνουν την αίσθηση του μέτρου και δεν είναι κανένας σωστός όπως και να τους μετρήσει κανείς.
Τι να κάνουμε όμως, αν είναι το πεπρωμένο μας αυτό; Συνήθως τηρούμε μοιρολατρική στάση, όταν δεν είμαστε διατεθειμένοι να υποβάλουμε στον έλεγχο τις παρορμήσεις μας και προτιμούμε να αφεθούμε σ' αυτές αντί να εξαγνίζουμε κάθε φορά τη ζωή μας. Όταν ερμηνεύουμε κάποιο δυσοίωνο σημάδι δε σημαίνει ότι θα συμβεί, αν καθαρίσουμε την καρδιά μας από τα μιάσματα και τα πάθη και γίνουμε αγνοί, λογικοί και σοβαροί. Έτσι θα αποτρέψουμε κάθε κακό.
Πολλοί πιστεύουν ότι το Ευαγγέλιο δεν χρησιμεύει στην καθημερινή ζωή και είναι μόνο ένα είδος συνταγματικού χάρη του Ουρανού. Κι όμως το Άγιο Ευαγγέλιο περιέχει τη σοφία, που μας βοηθάει και μας οδηγεί κάθε στιγμή. Δεν υπάρχει πιο πρακτικός οδηγός στη σημερινή ζωή, ούτε πιο επίκαιρο ανάγνωσμα από το Ευαγγέλιο και από την Αγία Γραφή γενικά για τις δυτικές κοινωνίες της σύγχρονης εποχής. Ο σύγχρονος αναγνώστης θα εύρισκε μεγάλη βοήθεια στο Ευαγγέλιο και στην Αγία Γραφή και συγκεκριμένα στο βιβλίο του προφήτη Δανιήλ. Ο σύγχρονος άνθρωπος θα μάθαινε να εφαρμόζει την Εντολή του Ιησού να μην είμαστε φτειαγμένοι από τα υλικά του κόσμου τούτου. Να ζούμε στον κόσμο, αλλά να μην είμαστε εκ του κόσμου.
Με ποιο τρόπο αντιμετωπίζουμε το αδιέξοδο του συστήματος σήμερα; Ένα ζωντανό παράδειγμα είναι η Δανέζικη ταινία του Νταγκόρ Κάρι «Το σκούρο άλογο». Η ταινία μιλάει για τον Ντανιέλ (Δανιήλ) ένα δυσλεξικό που θυμίζει τον ηλίθιο του Ντοστογιέφσκι, Το συμπέρασμα της ταινίας είναι ότι το σύστημα δεν λειτουργεί παρά μόνο γι' αυτούς που είναι του συστήματος. Το σύστημα μοιάζει με τον πατέρα των αρχαίων θεών Κρόνο, που έτρωγε τα παιδιά του. Κανένας δεν μπορεί να μας βλάψει, αν δεν συνεργαστούμε μαζί του. Το Δανιήλ δεν τον πείραξαν τα λιοντάρια, γιατί δεν ήταν μέσα του άγριο θηρίο.
Το σύμβολο του μαύρου αλόγου λοιπόν δεν προοιωνίζει θάνατο, αλλά προειδοποίηση, ότι δεν έχουμε την αίσθηση του μέτρου και ότι οδηγούμαστε στη διάλυση σαν κοινωνία και σαν άνθρωποι γι' αυτό πρέπει αφού συνειδητοποιήσουμε την κατάσταση μας, να εξαγνίσουμε τον εαυτό μας και τη ζωή μας.
(Από το βιβλίο Ο ΘΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΡΙΣΜΟΥ, Βιβλιοπωλεία ΠΑΙΔΕΙΑ Λάρισας, τηλ.2410. 239038 και 284304)
_________________
Υπάρχει μια αόρατη ζωή, η ζωή της ψυχής
Ανάρτησα το άρθρο αυτό σε κάποιο ιστολόγιο και προκάλεσα τα ειρωνικά σχόλια κάποιου αναγνώστη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΉταν σαν να ήπια μια πικρή λεμονάδα.
Μου χρειαζόταν.
Να τί λέει ο άγιος Πέτρος ο Δαμασκηνός γι΄αυτούς που όπως καλή ώρα εγώ (:) γράφουν για να βοηθήσουν τους άλλους , ενώ οι ίδιοι χρήζουν μεγαλύτερης βοήθειας:" Αλλ' ούτε διδάσκειν χρη, κενοδοξίας χάριν, τον μη έργω πρώτον επιδειξάμενον, ως δήθεν ωφελών ψυχάς ασθενούντων, αυτός δε μάλλον υπερ ους δοκεί ωφελήσαι ασθενέστερος ων".
(Φιλοκαλία, τόμος Γ΄, σ.24).
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ;ΕΙΜΑΙ ΠΑΙΔΙ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλ' ούτε διδάσκειν χρη, κενοδοξίας χάριν, τον μη έργω πρώτον επιδειξάμενον, ως δήθεν ωφελών ψυχάς ασθενούντων, αυτός δε μάλλον υπερ ους δοκεί ωφελήσαι ασθενέστερος ων".
ΑπάντησηΔιαγραφή(Φιλοκαλία, τόμος Γ΄, σ.24).
Ο άγιος Πέτρος ο Δαμασκηνός μιλάει για το γράψιμο. Δεν πρέπει, λέει, να γράφεις από ματαιοδοξία, δήθεν για να ωφελήσεις ψυχές που είναι άρρωστες, ενώ εσύ είσαι πιο άρρωστος από αυτούς που προτίθεσαι να ωφελήσεις. Ότι δεν είσαι ασθενέστερος από αυτούς πρέπει να το δείξεις με τα έργα σου.
Ο ι άγιοι δεν έγραφαν ούτε μια σειρά , αν δεν την είχαν βιώσει στο πετσί τους. ΟΙ άγιοι δεν φιλοσοφούσαν. Άγνιζαν και αγίαζαν τη ζωή τους. Αυτό είναι το κεντρικό σημείο που διαφέρει η Ορθοδοξία από τον Δυτικό Κόσμο. Έγραψαν μόνο απαντήσεις στους αιρετικούς. Εμείς τώρα έχουμε τους βίους των αγίων για να προσεγγίσουμε το Θεό και να τον αγαπήσουμε και όχι τις θεωρίες της σχολαστικής φιλοσοφίες των Δυτικών με τους οποίου μας χωρίζει ΧΑΣΜΑ ΜΕΓΑ.
ΤΟΤΕ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΑΣ ΓΙΑΤΙ ΕΧΕΤΕ ΚΑΙ ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΚΡΙΣΗ ΠΑΝΩ ΣΕ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ;ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΩΦΕΛΗΣΕΤΕ ;Η ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ ΑΠΟ ΜΑΤΕΟΔΟΞΙΑ;ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για το ουσιώδες ερώτημά σας. Το ερώτημα αυτό με απασχολεί και μένα από τότε που άρχισα να γράφω και να δημοσιεύω. Δεν ξέρω αν είναι από ματαιοδοξία, δηλαδή χάριν επίδειξης ή για την απόκτηση φήμης ή αν είναι από πραγματική ανάγκη. Για χρήματα δε γίνεται λόγος, γιατί αυτού του είδους το γράψιμο δεν δεν αποδίδει χρήματα και δεν κάνεις φίλους, αλλά μόνο εχθρούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν γράφω από ματαιοδοξία ή όχι αυτό θα ήθελα να το πει κάποιος άλλος.
Μπορεί να γράφω από ματαιοδοξία.
Αν είναι ματαιοδοξία το ότι γράφω γι΄αυτά που προσπαθώ να τα καταλάβω. Γιατί δεν γράφω για να διδάξω κανέναν, αλλά για να αναζητήσω την αλήθεια, αυτή που ισχύει για μένα και για να απευθυνθώ στον ιδανικό αναγνώστη.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να κάνω μια διάκριση ανάμεσα στην ανάγκη για αναγνώριση και στην ανάγκη για δημοσιότητα και φήμη. Αλλά φοβάμαι ότι θα σας κουράσω.
Άλλωστε ήταν λάθος μου η ανάρτηση αυτή στην ιστοσελίδα σας και σας παρακαλώ να διαγραφεί, για να μην ενοχλούνται οι αναγνώστες σας.
ΑΚΟΥΣΤΕ, ΕΜΕΝΑ ΠΑΝΤΟΣ ΜΕ ΩΦΕΛΕΙΤΕ!ΑΛΛΑ ΤΟ ΝΑ ΛΕΤΕ ΤΑΠΕΙΝΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟ ΔΙΟΤΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΖΕΣΤΕ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΕ ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΠΟΥ ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΞΕΡΟΥΝ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Η ΠΟΥ ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΤΟ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΓΙΑΤΙ ΒΑΡΙΟΥΝΤΑΙ.ΕΑΝ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΔΕΝ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΜΟΝΟΝ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟΝ ΣΑΣ..ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΔΕΝ ΤΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΓΙΑΤΙ ΚΟΥΡΑΣΤΗΚΑ ΝΑ ΑΚΟΥΩ ΠΑΡΟΛΕΣ ΠΕΡΙ ΛΑΘΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ,ΠΕΡΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ,ΠΕΡΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ Κ.Λ.Π ΑΠΟ ΤΑ ΓΥΡΩ ΜΠΛΟΓΚΣ... ΑΥΤΑ ΟΜΩΣ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΤΕ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΑΣ ΠΕΝΕΨΩ,ΜΕ ΞΕΚΟΥΡΑΖΟΥΝ ΕΣΕΙΣ ΚΑΝΕΤΕ ΚΑΛΟ ΣΕ ΜΕΝΑ ΚΑΙ ΕΓΩ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΑΛΛΟΝ ΠΟΥ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΜΟΥ ΘΑ ΜΕΤΑΔΩΣΩ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΑ.ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΑΥΤΟ ΛΕΓΕΤΑΙ ΕΛΕΗΜΟΣΥΝΗ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΣΑΣ..ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΕΤΣΙ...Μ.Θ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για το σχόλιό σας.Συμφωνώ μαζί σας. Είναι πιθανόν να ωφελείται κάποιος όχι βέβαια από εμάς που γράφουμε ως αναμεταδότες,( όχι ως αυθεντίες,προς Θεού), αλλά από τις πηγές, δηλαδή το Ευαγγέλιο, τον Απόστολο, την Παλαιά Διαθήκη και τους αγίους Πατέρες, με ένα λόγο από τον Παράκλητο, το Πνεύμα της Αληθείας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο γι’ αυτόν που γράφει όχι ως αναμεταδότης, αλλά μετά φιλοσοφικής αυθεντίας, ισχύει αυτό που γράφει στον Ν’ Λόγο του ο άγιος Μακάριος ο Αιγύπτιος:
Είναι εύκολο να λες ότι αυτό το ψωμί έγινε από σιτάρι.Αλλά να πεις με λεπτομέρειες πως κατασκευάστηκε, αυτό δεν είναι του καθενός να το ξέρει, αλλά μόνο των πεπειραμένων.
Οι Προφήτες, οι Απόστολοι, οι Άγιοι διαφέρουν γιατί δεν γράφουν όπως οι φιλόσοφοι που λένε απ΄ το μυαλό τους τί είναι κάτι, αλλά μιλούν από την πείρα τους πως γίνεται κάτι.
Αυτή είναι η διαφορά, γι΄ αυτό και έχει σημασία το να δίνεις κανείς με τη φιλοσοφία αυθεντικές απαντήσεις ενώ είναι "γεύσεώς τε και πείρας εκτός".
‘ Όσοι λόγους πνευματικούς, γεύσεως τε και πείρας εκτός,φθέγγονται, τούτους εοικέναι, φημί,(....) ανθρώπω μέλιτος μεν ουδέ βραχύ γευσαμένω, ετέροις δε όπως έχει γλυκύτητος πειρωμένω διασαφείν.
Όσοι λόγους πνευματικούς φθέγγονται
ενώ είναι άγευστοι και άπειροι λόγων πνευματικών μοιάζουν με αυτούς που ενώ δεν έχουν ούτε λιγάκι δοκιμάσει το μέλι προσπαθούν, να πείσουν τους άλλους για τη γλυκύτητά του.
Με άλλα λόγια είναι καλύτερα να δοκιμάσεις λίγο μέλι παρά να διαβάσεις όλα όσα έχουν γραφεί για το μέλι.
Επαναλαμβάνω ότι πιστεύω ότι γράφω ως αναμεταδότης ή ώς κάποιος που υπογραμμίζει κάτι για να το καταλάβει καλύτερα, ώσπου να αποκτήσει, αν θέλει ο Θεός και την πείρα του πράγματος, που νοητικά τον ενδιαφέρει.
Αξίζει να διαβάσει κανείς τους Λόγους του Αγίου Μακαρίου. Μιλάει για τον έσω άνθρωπο.
EAN ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΠΩΣ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΜΕΤΑΔΙΔΕΤΕ ΣΕ ΜΕΝΑ ΔΕΝ ΜΕ ΑΓΓΙΖΟΥΝ ΑΝΕΞΑΡΗΤΑ ΑΝ ΕΙΣΤΕ Η ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΑΓΕΥΣΤΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ..ΕΜΕΝΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΟΧΛΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΔΙΟΤΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΠΟΥ ΘΑ ΜΕΤΑΔΩΣΕΤΕ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΠΟΥ ΕΙΜΑΙ ΠΟΛΥ ΧΑΜΗΛΑ ΣΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΟ...ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΔΕΙΑΦΕΡΕΙ ΑΝ ΕΙΣΤΕ ΣΥΓΡΑΦΕΑΣ,Η ΚΑΤΗΧΗΤΗΣ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Η ΑΝ ΕΙΣΑΣΤΕ ΠΟΛΥ ΨΗΛΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ..ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΕΙΣΑΣΤΕ!!!ΕΓΩ ΚΟΙΤΑΖΩ ΠΩΣ ΑΝ ΔΕΝ ΞΑΝΑΓΡΑΨΕΤΕ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΩΝ ΘΑ ΠΙΚΡΑΘΩ ΠΟΛΥ.ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΤΟ ΠΑΙΡΝΕΤΕ ΕΠΑΝΩ ΣΑΣ.Ο ΘΕΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ.ΓΙΑΥΤΟ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΚΑΙ ΤΑ ΕΠΩΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ ΣΑΣ [ΚΕΙΜΕΝΑ ΟΠΩΣ ΤΑ ΛΕΝΕ]ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΠΗΓΗ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΤΩ ΓΡΑΦΩΝ..ΠΟΥ ΞΕΡΕΤΕ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΤΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΚΑΛΙΣΕΙ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΜΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΑΥΤΗΝ ....ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ...Μ.Θ
ΑπάντησηΔιαγραφή