24.7.08

Μ.Ε.Λαγκουβάρδου, Νά 'σαι χαλαρός!

Νά ’σαι χαλαρός!

«Αν συναντήσεις το Βούδα σκότωσέ τον»
( Βουδιστικό ρητό)

Νά ’σαι χαλαρός δε σημαίνει ότι πρέπει να κυνηγάς τη χαλάρωση, όπως κάνεις με οτιδήποτε άλλο επιθυμείς. Η χαλάρωση είναι όπως η ειρήνη: όσο την κυνηγάς τόσο φεύγει.
Να ’σαι χαλαρός σημαίνει να είσαι χαλαρός στο πνεύμα και κατόπιν θα χαλαρώσει και το σώμα σου. Όλες οι εντάσεις στο πνεύμα εκδηλώνονται κατόπιν στο σώμα. Θυμάμαι κάποτε έπαθα θλάση μυός στο πόδι μου γιατί βιαζόμουν πάρα πολύ, αλλά δεν μπορούσα να τρέξω. Ένιωσα ένα φοβερό κάψιμο στην πατούσα μου , σαν να είχα πατήσει με γυμνό πόδι επάνω σε αναμμένο τσιγάρο.
Μια φορά πήγα σε μια δερματολόγο και της έδειξα κάτι «αιματοελιές» στο στήθος μου. «Αυτό είναι το άγχος σου», είπε. «Είναι της ψυχής δηλαδή». «Ναι, είναι της ψυχής». Η ψυχή είναι απέραντη. Δεν έχει όρια. Φαντάσου πόσο λίγο μας ξέρουν οι γιατροί που μας αντιμετωπίζουν σαν σώματα κι οι πολιτικοί σαν ψήφους.
Είχα ένα Αμερικάνο φίλο που το επώνυμό του στα Ελληνικά ήταν «Χαλαρός» και το μικρό του όνομα Ρομπέρτος. Ο Ρομπέρτος ήταν φιλόσοφος. Έλεγε για την ειρήνη: Να μην ψάχνεις να βρεις την ειρήνη. Να την αφήνεις να ψάχνει να σε βρει εκείνη .Χάρις στο φίλο μου είδα στην πράξη πως είναι η αληθινή χαλαρότητα. Δεν είναι χαλαρότητα το «ξεχείλωμα». Όπως γίνεται ο άνθρωπος όταν έχει παρατεντώσει τα νεύρα του και μετά δεν τον συγκινεί τίποτα. Δεν είναι αυτό χαλάρωση.
Ο φίλος μου ήταν χαλαρός με την έννοια του γυμνασμένου και του ευλύγιστου στο σώμα και του απλού και του αθώου, όσον αφορά τη χαλαρότητα στην ψυχή και στο πνεύμα. Η διαφορά μεταξύ του εύκαμπτου και του δύσκαμπτου, αν εξαιρέσουμε την «ειδική» περίπτωση του οσφυοκάμπτη, είναι αξιόλογη, γιατί δείχνει και την κατάσταση της υγείας. Η ευκαμψία των μελών του σώματος είναι ενδεικτική της καλής υγείας , ενώ η ακαμψία φανερώνει το αντίθετο.
Ευκαμψία ή ακαμψία είναι μια διαφορά που προκύπτει στο σώμα. Η ίδια διαφορά εμφανίζεται στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου, στην ψυχή του και στο πνεύμα του με διαφορετικούς τρόπους. Ακόμα και εκεί που δεν το περιμένεις. Είμαι, καθώς βλέπει ο ευγενικός αναγνώστης, αφιερωμένος στο γράψιμο. Το γράψιμο με κάνει να νιώθω χαλαρός, που όμως το κτηματολόγιο ( η έμπνευση των πολιτικών) με βγάζει τώρα απ΄ τη χαλάρωση. (Οι πολιτικοί πρέπει να βρουν τα χρήματα του κτηματολογίου, που τα διέθεσαν για τα κόμματα).
Δυστυχώς πρέπει να ρθω στην Κρήτη, όχι για να χαρώ το ταξίδι και την παραμονή μου ανάμεσα στους φίλους Κρητικούς, στον τόπο όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε ο πατέρας μου, που δεν γνώρισα ποτέ. Πρέπει ναρθώ για το κτηματολόγιο (πέντε χρόνια αργότερα, από τότε που πέρασε η προθεσμία )!
«Να διεκδικήσει κανείς τα δικαιώματά του και να γίνει άκαμπτος στον εσωτερικό του κόσμο και εν συνεχεία και στο σώμα του ή να παραιτηθεί και να μείνει απλός και αθώος στην ψυχή και χαλαρός στο σώμα; Οι απλοί πολίτες ντρέπονται όταν πηγαίνουν στα δικαστήρια. «Πρώτη φορά έρχομαι σ΄ αυτές τις πόρτες». Κι εγώ απ΄ την υπηρεσία έχω ιδεί ανθρώπους να αρρωσταίνουν κι άλλους να πεθαίνουν εξαιτίας των διεκδικήσεών τους στα δικαστήρια.
Διάβασα ένα ιατρικό βιβλίο με τίτλο «Το βιβλίο του Εκείνο» του Τζωρτζ Γκρόντεκ. Να πως τελειώνει αυτό το βιβλίο: «Να είσαι ειλικρινής, μην απωθείς τίποτε. (….) Όμως ούτε κι αυτή είναι λύση, γιατί απωθείς σαν τους άλλους. Τίμιος δεν είναι παρά αυτός που λέει σαν τον τελώνη:«Η χάρη του Θεού ας είναι μαζί μου !»
Αυτά συμβουλεύει ο μεγάλος αυτός γιατρός και συγγραφέας, για να μην αρρωσταίνουμε. Αν σκεφτεί κανείς τις αρρώστιες, πρέπει να τρέμει ακόμα και στη σκέψη ότι μπορεί να αδίκησε κάποιον.
Τι σημαίνει άραγε το ρητό του Βούδα, που βάλαμε ως μότο αυτού του δοκιμίου; Σημαίνει να μην κάνεις την πίστη ή την πολιτική ή οτιδήποτε άλλο ιδεολογία. Βγάλε απ΄ το νου σου κι απ’ την καρδιά σου την ιδεολογία για οτιδήποτε, λέει ο Βούδας, ακόμα και γι’ αυτό που θεωρείς ιερό και όσιο. Δεν ξέρω τι θα μείνει στους πολιτικούς, αν ακούσουν το Βούδα και σκοτώσουν τις ιδεολογίες τους.
"Ρεθεμνιώτικα Νέα"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου